
Εντυπωσιακή πτώση κατα 47% σημείωσαν οι πωλήσεις αντλιών θερμότητας σε ολόκληρη την Ευρώπη στο πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς οι καταναλωτές έχασαν τον ενθουσιασμό τους για την αντικατάσταση των λεβήτων αερίου.
Η εξέλιξη αυτη ασκεί πλέον μεγαλύτερη πίεση στην «πράσινη ατζέντα» της ΕΕ καθώς κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2024, πωλήθηκαν μόλις 765.000 αντλίες θερμότητας στις 13 μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας και της Σουηδίας, οι οποίες αντιπροσωπεύουν συνολικά το 80% της αγοράς, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Αντλιών Θερμότητας (EHPA).
ΔΟΕ: Εφικτός υπό όρους ο στόχος για τριπλασιασμό της ενέργειας από ΑΠΕ μέχρι το 2030
Οι πωλήσεις μειώθηκαν από 1,44 εκατ. την ίδια περίοδο πέρυσι, καθώς οι λιγότερες επιδοτήσεις και οι χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου μείωσαν το κίνητρο για τα νοικοκυριά να στραφούν μακριά από τους λέβητες φυσικού αερίου, πρόσθεσε η EHPA.
Σύμφωνα με τα σχέδια που δημοσιεύθηκαν το 2022, αφού η πλήρους κλίμακας εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ανέβασε την τιμή των ορυκτών καυσίμων, η ΕΕ έθεσε ως στόχο την εγκατάσταση τουλάχιστον 10 εκατ. περισσότερων αντλιών θερμότητας έως το 2027.
Οι αντλίες θερμότητας θερμαίνουν ή ψύχουν τα κτίρια χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια για τη μεταφορά θερμότητας από και προς το εξωτερικό έδαφος ή τον αέρα.
Θεωρούνται ευρέως ως μια λύση για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα στη θέρμανση των νοικοκυριών, όταν τροφοδοτούνται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά η υιοθέτησή τους έχει παρεμποδιστεί από το κόστος, την έλλειψη εξειδικευμένων εγκαταστατών και τα αμφιταλαντευόμενα κυβερνητικά προγράμματα επιδότησης.
Μείωση των επιδοτήσεων
Η Γερμανία ήλπιζε να γίνει πρωτοπόρος στη μετάβαση στη νέα τεχνολογία, αλλά ένας νόμος που εισήχθη πέρυσι για να ενθαρρύνει τους πολίτες να αντικαταστήσουν τους λέβητες αερίου και πετρελαίου με αντλίες θερμότητας προκάλεσε μαζικές αντιδράσεις του κοινού και η κυβέρνηση τελικά υποχώρησε και μείωσε τις προτάσεις.
«Οι αγώνες του ευρωπαϊκού τομέα των αντλιών θερμότητας προσφέρουν μια εικόνα των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ευρώπη σε όλη την ενεργειακή της μετάβαση», δήλωσε ο Luke Sussams, αναλυτής της Jefferies, σε ερευνητικό σημείωμα.
Είπε ότι οι παραπαίουσες πωλήσεις αντλιών θερμότητας κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους υποδηλώνουν ότι λιγότερες από 1,5 εκατ. μονάδες θα πωληθούν το 2024, μια επιστροφή στα επίπεδα του 2019 μετά από μια πρόσφατη έκρηξη. «Εάν τα οικονομικά δεν λειτουργούν, ο καταναλωτής δεν θα το αποδεχτεί. Δεύτερον, η βεβαιότητα και η συνέπεια της πολιτικής είναι υψίστης σημασίας», πρόσθεσε.
Οι επενδύσεις σε αντλίες θερμότητας αυξήθηκαν κατά 75% σε 23 δισ. ευρώ μεταξύ 2020 και 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg NEF. Ωστόσο, οι δαπάνες για τον τομέα έχουν έκτοτε ψυχρανθεί σε μεγάλο βαθμό χάρη στη μείωση των επιδοτήσεων σε χώρες όπως η Γερμανία και η Ιταλία.
Υπερβολικά αυστηροί στόχοι
Η πτώση των πωλήσεων των αντλιών θερμότητας έρχεται εν μέσω ανησυχιών σχετικά με την πορεία της απεξάρτησης της Ευρώπης από τον άνθρακα, με τις βιομηχανίες να υποστηρίζουν ότι οι εκατοντάδες στόχοι που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο νόμο για το κλίμα Green Deal το 2019 είναι υπερβολικά αυστηροί.
Οι υπουργοί βιομηχανίας συγκεντρώθηκαν στις Βρυξέλλες την Πέμπτη για να συζητήσουν την κατάσταση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ, εν μέσω έντονων πιέσεων της αυτοκινητοβιομηχανίας και του Ιταλού υπουργού για τη χαλάρωση των προτύπων εκπομπών ρύπων για τα αυτοκίνητα.
Ο Paul Kenny, επικεφαλής της EHPA, κάλεσε τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει επειγόντως δράση για να «αντιστρέψει την επιβράδυνση της αγοράς».
Η Επιτροπή υποσχέθηκε ένα «σχέδιο δράσης» για να βοηθήσει στην καθοδήγηση και την κλιμάκωση των επενδύσεων σε αντλίες θερμότητας σε όλο το μπλοκ. Το σχέδιο επρόκειτο να δημοσιευθεί στα τέλη του 2023, αλλά δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει παρά τις εκκλήσεις 15 κρατών μελών, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Γαλλίας, να «ορίσουν μια σαφή κατεύθυνση» για τον τομέα τον Μάιο.
Οι προσπάθειες για την απαλλαγή των κτιρίων από τις ανθρακούχες εκπομπές έχουν ήδη αποδειχθεί αλεξικέραυνο για τα αντιευρωπαϊκά αισθήματα σε χώρες όπως η Ιταλία.
Για να το αντιμετωπίσει αυτό, η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν πρόσθεσε τη στέγαση στο χαρτοφυλάκιο του επιτρόπου για την ενέργεια όταν η νέα επιτροπή αρχίσει να συνεδριάζει αργότερα φέτος, μετά τις εκλογές σε επίπεδο ΕΕ τον Ιούνιο.


Latest News

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων μέσω της αμφίδρομης φόρτισης - Γιατί μένουν αναξιοποίητα τα «ατού» των οχημάτων, τι δείχνει το ελληνικό παράδειγμα

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία

Πώς θα είναι η Γαλλία το 2100 - Θερμότερη κατά 4°C
Η Météo France αναλύει τις επιπτώσεις από την προβλεπόμενη αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στη χώρα τα επόμενα 75 χρόνια

Η τελευταία δεκαετία είναι η θερμότερη στα χρονικά - Εφιαλτική η συνέχεια
Οι αλλαγές στο κλίμα και ειδικά η υπερθέρμανση, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους ωκεανούς

Ερχεται το τέλος του ESG; - Οι μεγάλες εταιρείες, οι στόχοι βιωσιμότητας και τα μπόνους στελεχών
Η υποχώρηση από τους κλιματικούς στόχους του ESG στις αμοιβές στελεχών αντανακλά και κάποιες ανησυχίες των επενδυτών

Πιο κοντά στην κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς η BYD - Ή μήπως όχι;
Η πεντάλεπτη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων από την εταιρεία του Κινέζου δισεκατομμυριούχου Γουάνγκ Τσουανφού και οι κρίσεις σε τρεις ηπείρους

Nέο ρεκόρ θερμότητας στο κλίμα το 2024 - Γιατί κορυφαίοι επιστήμονες βρίσκονται σε απόγνωση
Απελπισμένοι εμφανίζονται οι επιστήμονες σχετικά με το κλίμα

Πώς η προεδρία Τραμπ.... αποφόρτισε τις εταιρείες φόρτισης EV - Εφιαλτική βουτιά των μετοχών
Βουτιά 70% έχουν κάνει οι μετοχές εταιρειών που προμηθεύουν την αγορά με φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, λόγω της πολιτικής Τραμπ

Τιμήθηκαν 27 εταιρείες για αποκατάσταση και αναδάσωση - Το μήνυμα Παπασταύρου
Ειδική εκδήλωση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θεσμό του Αναδόχου Αποκατάστασης και Αναδάσωσης

Βασική υποψήφια η Ισπανία για το νέο «προσιτό» ηλεκτρικό της Stellantis
Leapmotor και Stellantis σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τη μαζική παραγωγή του οχήματος το πρώτο τρίμηνο του 2026