
Θα ήταν σαν ένα μικρό «αεροδρόμιο» στην καρδιά της Αθήνας! Θα έβαζε οριστικό τέλος στην τριτοκοσμική κατάσταση που επικρατεί στον Κηφισό και στις Τρεις Γέφυρες. Ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ, ο οποίος εξαγγέλλεται επί σχεδόν 23 ολόκληρα χρόνια και αφορά τη μετεγκατάσταση – συγκέντρωση των υπεραστικών λεωφορείων της Αθήνας στην περιοχή του Ελαιώνα, όχι μόνο δεν προχωρά αλλά κινδυνεύει να μείνει… στα αζήτητα!
«Απουσία πολιτικής βούλησης, έλλειψη χρηματοδότησης;». Η τελευταία απόφαση που ελήφθη για το πολυσυζητημένο έργο του Κεντρικού Σταθμού των Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) ήταν την άνοιξη του 2023, όταν με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου.
Ελαιώνας: Εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το νέο Σταθμό των ΚΤΕΛ
Ωστόσο, μέχρι και σήμερα, το έργο, προϋπολογισμού άνω των 140 εκατ. ευρώ, παραμένει «παγωμένο», καθώς για να υπάρξει οποιαδήποτε πρόοδος θα πρέπει να αποφασιστεί η μέθοδος με την οποία θα δημοπρατηθεί. Δηλαδή, ο φορέας υλοποίησης του έργου, που είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καλείται να αποφασίσει εάν ο σταθμός θα γίνει με παραχώρηση, με τη μέθοδο ΣΔΙΤ ή ως δημόσιο έργο.
Μια απόφαση που θεωρείται καθοριστική για τη χρηματοδότηση και τη βιωσιμότητα του έργου. Πάντως μέχρι στιγμής, όπως αναφέρουν πηγές των ΚΤΕΛ, «δεν διαφαίνεται η ύπαρξη ενδιαφέροντος για ανάμειξη ιδιωτών στο συγκεκριμένο έργο, με εξαίρεση την περίπτωση που αυτό θα προχωρήσει ως δημόσιο έργο».
Πού ανήκει
Υπενθυμίζεται ότι η έκταση που έχει εξασφαλιστεί στον Ελαιώνα για τη δημιουργία του σταθμού ανήκει κατά κύριο λόγο στην Αττικό Μετρό, ενώ μέρος της ανήκει και στους δήμους Αθηναίων και Αιγάλεω.
Η κατασκευή του νέου κεντρικού σταθμού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, ενός μεγάλου συγκοινωνιακού έργου, το οποίο θα αποτελέσει μια σύγχρονη συγκοινωνιακή πύλη για τις οδικές υπεραστικές μεταφορές από και προς την Αθήνα, θα αντικαταστήσει τους υφιστάμενους σταθμούς των υπεραστικών λεωφορείων στον Κηφισό και στην οδό Λιοσίων, στις Τρεις Γέφυρες.
Με την υλοποίησή του, αναμένεται να εξελιχθεί σε έναν νέο συγκοινωνιακό κόμβο μετεπιβίβασης, καθώς θα είναι δίπλα στο μετρό του Ελαιώνα και σε μια σειρά από στάσεις αστικών λεωφορείων, προκειμένου το επιβατικό κοινό να μπορεί να μετακινηθεί εύκολα από και προς την πρωτεύουσα. Επίσης, θα εξυπηρετεί τα εθνικά υπεραστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία διεθνών μεταφορών.
Ο νέος σταθμός προβλέπεται να περιλαμβάνει 4 κτίρια, συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχείο, χώρους ελέγχου εισόδου προς τις αποβάθρες τύπου αεροδρομίου, 70 θέσεις λεωφορείων ΚΤΕΛ, εμπορικά καταστήματα και υπηρεσίες. Θα εξυπηρετεί πάνω από 40.000 επιβάτες ημερησίως, δηλαδή περίπου 15 εκατ. επιβάτες τον χρόνο. Αυτό μετατρέπει τον ΚΣΥΛ Ελαιώνα στη δεύτερη σημαντικότερη συγκοινωνιακή πύλη της πρωτεύουσας μετά το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η ιστορία του
Ακόμα και σήμερα, 23 χρόνια μετά, το ερώτημα γιατί η κατασκευή του κεντρικού σταθμού στον Ελαιώνα έχει μείνει στα χαρτιά δεν έχει απαντηθεί.
Το έργο εξαγγέλλεται συνεχώς από το 2001, με την Αθήνα να είναι μία από τις ελάχιστες πρωτεύουσες της Ευρώπης που δεν διαθέτει ενιαίο τερματικό σταθμό υπεραστικών λεωφορείων (ΚΤΕΛ), καθώς είναι διασπασμένο σε δύο περιοχές – Κηφισό και Λιοσίων, με τριτοκοσμικές εικόνες – και σε άλλα σημεία της πρωτεύουσας.
Η κατασκευή του ΚΣΥΛ, σε οικόπεδο της Αττικό Μετρό, δίπλα στο αμαξοστάσιο της εταιρείας και στον σταθμό του «Ελαιώνα», προβλέφθηκε με προεδρικό διάταγμα από το 2005 (ΦΕΚ 750Δ/2005).
Εντεκα χρόνια μετά, τον Φεβρουάριο του 2016, υπεγράφη συμφωνητικό μεταξύ του Κεντρικού Σταθμού Αθηνών Υπεραστικών Λεωφορείων Ελλάδας (ΚΣΑΥΛΕ), ομάδας μελετητών από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο/ΕΛΚΕ και ιδιωτικών φορέων, για την εκπόνηση της προμελέτης για τον νέο τερματικό σταθμό.
Τον Σεπτέμβριο του 2020 βγαίνει σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, ενώ οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών (της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και της Διεύθυνση Χωροταξικού Σχεδιασμού του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας) ακολούθησαν μέσα στο 2021.
Ακόμα και σήμερα, παρότι με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας την άνοιξη του 2023 εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου, ουδείς γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι. Πρόκειται δε για έργο το οποίο θεωρείται υψίστης σημασίας για την Αττική, καθώς αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικές οδικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η λεωφόρος Κηφισού, η λεωφόρος Αλεξάνδρας κ.λπ.
Με βάση τον σχεδιασμό, ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα επρόκειτο να θυμίζει τερματικό σταθμό μεγάλου αεροδρομίου… με όραμα να γίνει «τοπόσημο» για την Αθήνα, καθώς θα είναι το πλέον σύγχρονο κτίριο όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως!
Ο νέος Κεντρικός Σταθμός προβλέπεται να κατασκευαστεί σε έκταση 66.420 τ.μ. στην περιοχή του Ελαιώνα, εντός του Δήμου Αιγάλεω, η οποία περικλείεται από τον παράδρομο της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας (λεωφόρος Κηφισού), την Ιερά Οδό και τις οδούς Αγίας Αννης και Πιερίας.


Latest News

ΑΒΑΞ: Στην τελική ευθεία το α’ τμήμα της Πατρών – Πύργου
Το α’ τμήμα της Πύργου - Πατρών της Ολυμπίας Οδού υλοποιείται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τηρώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργικότητας,

Δρομολογούνται 25 έργα κατά της λειψυδρίας - Οι 19 δήμοι που επιλέχθηκαν [λίστα]
Ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας για τη λειψυδρία αφορά σε τουλάχιστον 25 έργα που θα πραγματοποιηθούν σε 19 δήμους

Edison για AVAX: Ανεβάζει στα 4 ευρώ την τιμή στόχο με περιθώριο ανόδου 88%
Η αναβάθμιση της AVAX έρχεται σε συνέχεια αναπροσαρμογής προς τα πάνω της πρόβλεψης για επίτευξη τα επόμενα χρόνια αυξημένου περιθωρίου EBITDA από την κατασκευή που εξασφαλίζει το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της εταιρίας

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οριστικός ανάδοχος στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του ΒΟΑΚ
Το κατασκευαστικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου 157 χλμ. υπολογίζεται σε 1,8 δισ. ευρώ

«Πράσινο» σε τρεις επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. - Πού θα πραγματοποιηθούν
Οι τρεις στρατηγικές επενδύσεις θα υλοποιηθούν με γρήγορες διαδικασίες - Αφορούν την τουριστική ανάπτυξη

Χατζηδάκης: ΟΣΕ όπως ΔΕΗ και ΕΦΚΑ - Τι αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ στον ΟΤ
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι: «...ο κρατικός ΟΣΕ χρειάζεται να αναβαθμιστεί, να εκσυγχρονιστεί, να γίνει ένας ευρωπαϊκός οργανισμός» - Η εικόνα για το σχέδιο δράσης και την 717

Τελική ευθεία για τον ΒΟΑΚ – Κατακυρώνεται στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η παραχώρηση Χανιά - Ηράκλειο
Για το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα ΒΟΑΚ, «Χανιά – Ηράκλειο» αναμένεται η απόφαση οριστικού αναδόχου

Το «χάος» στον ελληνικό σιδηρόδρομο - Πού ρίχνει ευθύνες το πόρισμα για τα Τέμπη
Στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη υπογραμμίζονται οι παραλείψεις ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΣ και κυβερνήσεων - Ανεκπαίδευτο προσωπικό, απουσία τηλεδιοίκησης και ανεξέλεγκτες ταχύτητες από τα τρένα

Οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων - Το πόρισμα για τα Τέμπη
«Έγιναν όλα λάθος» - Οι συστάσεις της Επιτροπής για ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΕ και ERA

Αλμα 4,4% στα οικοδομικά υλικά τον Ιανουάριο - Ποια ακρίβυναν έως και 10%
Ο μέσος δείκτης τιμών του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2024 – Ιανουαρίου 2025, στα οικοδομικά υλικά παρουσίασε αύξηση 5,5% σε ετήσια βάσηγ