Θα ήταν σαν ένα μικρό «αεροδρόμιο» στην καρδιά της Αθήνας! Θα έβαζε οριστικό τέλος στην τριτοκοσμική κατάσταση που επικρατεί στον Κηφισό και στις Τρεις Γέφυρες. Ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ, ο οποίος εξαγγέλλεται επί σχεδόν 23 ολόκληρα χρόνια και αφορά τη μετεγκατάσταση – συγκέντρωση των υπεραστικών λεωφορείων της Αθήνας στην περιοχή του Ελαιώνα, όχι μόνο δεν προχωρά αλλά κινδυνεύει να μείνει… στα αζήτητα!
«Απουσία πολιτικής βούλησης, έλλειψη χρηματοδότησης;». Η τελευταία απόφαση που ελήφθη για το πολυσυζητημένο έργο του Κεντρικού Σταθμού των Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) ήταν την άνοιξη του 2023, όταν με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου.
Ελαιώνας: Εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το νέο Σταθμό των ΚΤΕΛ
Ωστόσο, μέχρι και σήμερα, το έργο, προϋπολογισμού άνω των 140 εκατ. ευρώ, παραμένει «παγωμένο», καθώς για να υπάρξει οποιαδήποτε πρόοδος θα πρέπει να αποφασιστεί η μέθοδος με την οποία θα δημοπρατηθεί. Δηλαδή, ο φορέας υλοποίησης του έργου, που είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καλείται να αποφασίσει εάν ο σταθμός θα γίνει με παραχώρηση, με τη μέθοδο ΣΔΙΤ ή ως δημόσιο έργο.
Μια απόφαση που θεωρείται καθοριστική για τη χρηματοδότηση και τη βιωσιμότητα του έργου. Πάντως μέχρι στιγμής, όπως αναφέρουν πηγές των ΚΤΕΛ, «δεν διαφαίνεται η ύπαρξη ενδιαφέροντος για ανάμειξη ιδιωτών στο συγκεκριμένο έργο, με εξαίρεση την περίπτωση που αυτό θα προχωρήσει ως δημόσιο έργο».
Πού ανήκει
Υπενθυμίζεται ότι η έκταση που έχει εξασφαλιστεί στον Ελαιώνα για τη δημιουργία του σταθμού ανήκει κατά κύριο λόγο στην Αττικό Μετρό, ενώ μέρος της ανήκει και στους δήμους Αθηναίων και Αιγάλεω.
Η κατασκευή του νέου κεντρικού σταθμού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, ενός μεγάλου συγκοινωνιακού έργου, το οποίο θα αποτελέσει μια σύγχρονη συγκοινωνιακή πύλη για τις οδικές υπεραστικές μεταφορές από και προς την Αθήνα, θα αντικαταστήσει τους υφιστάμενους σταθμούς των υπεραστικών λεωφορείων στον Κηφισό και στην οδό Λιοσίων, στις Τρεις Γέφυρες.
Με την υλοποίησή του, αναμένεται να εξελιχθεί σε έναν νέο συγκοινωνιακό κόμβο μετεπιβίβασης, καθώς θα είναι δίπλα στο μετρό του Ελαιώνα και σε μια σειρά από στάσεις αστικών λεωφορείων, προκειμένου το επιβατικό κοινό να μπορεί να μετακινηθεί εύκολα από και προς την πρωτεύουσα. Επίσης, θα εξυπηρετεί τα εθνικά υπεραστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία διεθνών μεταφορών.
Ο νέος σταθμός προβλέπεται να περιλαμβάνει 4 κτίρια, συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχείο, χώρους ελέγχου εισόδου προς τις αποβάθρες τύπου αεροδρομίου, 70 θέσεις λεωφορείων ΚΤΕΛ, εμπορικά καταστήματα και υπηρεσίες. Θα εξυπηρετεί πάνω από 40.000 επιβάτες ημερησίως, δηλαδή περίπου 15 εκατ. επιβάτες τον χρόνο. Αυτό μετατρέπει τον ΚΣΥΛ Ελαιώνα στη δεύτερη σημαντικότερη συγκοινωνιακή πύλη της πρωτεύουσας μετά το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η ιστορία του
Ακόμα και σήμερα, 23 χρόνια μετά, το ερώτημα γιατί η κατασκευή του κεντρικού σταθμού στον Ελαιώνα έχει μείνει στα χαρτιά δεν έχει απαντηθεί.
Το έργο εξαγγέλλεται συνεχώς από το 2001, με την Αθήνα να είναι μία από τις ελάχιστες πρωτεύουσες της Ευρώπης που δεν διαθέτει ενιαίο τερματικό σταθμό υπεραστικών λεωφορείων (ΚΤΕΛ), καθώς είναι διασπασμένο σε δύο περιοχές – Κηφισό και Λιοσίων, με τριτοκοσμικές εικόνες – και σε άλλα σημεία της πρωτεύουσας.
Η κατασκευή του ΚΣΥΛ, σε οικόπεδο της Αττικό Μετρό, δίπλα στο αμαξοστάσιο της εταιρείας και στον σταθμό του «Ελαιώνα», προβλέφθηκε με προεδρικό διάταγμα από το 2005 (ΦΕΚ 750Δ/2005).
Εντεκα χρόνια μετά, τον Φεβρουάριο του 2016, υπεγράφη συμφωνητικό μεταξύ του Κεντρικού Σταθμού Αθηνών Υπεραστικών Λεωφορείων Ελλάδας (ΚΣΑΥΛΕ), ομάδας μελετητών από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο/ΕΛΚΕ και ιδιωτικών φορέων, για την εκπόνηση της προμελέτης για τον νέο τερματικό σταθμό.
Τον Σεπτέμβριο του 2020 βγαίνει σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, ενώ οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών (της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και της Διεύθυνση Χωροταξικού Σχεδιασμού του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας) ακολούθησαν μέσα στο 2021.
Ακόμα και σήμερα, παρότι με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας την άνοιξη του 2023 εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου, ουδείς γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι. Πρόκειται δε για έργο το οποίο θεωρείται υψίστης σημασίας για την Αττική, καθώς αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικές οδικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η λεωφόρος Κηφισού, η λεωφόρος Αλεξάνδρας κ.λπ.
Με βάση τον σχεδιασμό, ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα επρόκειτο να θυμίζει τερματικό σταθμό μεγάλου αεροδρομίου… με όραμα να γίνει «τοπόσημο» για την Αθήνα, καθώς θα είναι το πλέον σύγχρονο κτίριο όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως!
Ο νέος Κεντρικός Σταθμός προβλέπεται να κατασκευαστεί σε έκταση 66.420 τ.μ. στην περιοχή του Ελαιώνα, εντός του Δήμου Αιγάλεω, η οποία περικλείεται από τον παράδρομο της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας (λεωφόρος Κηφισού), την Ιερά Οδό και τις οδούς Αγίας Αννης και Πιερίας.
Latest News
Στη Βουλή η σύμβαση της Αττικής Οδού – Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Νέα Αττική Οδός, τα διόδια και οι υποχρεώσεις
Οι προϋποθέσεις και οι όροι για να μεταβιβαστεί η Αττική Οδός στις 6 Οκτωβρίου στον νέο παραχωρησιούχο
Δεσμευτική προσφορά από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για φράγμα και αρδευτικό στην Κρήτη ύψους 74,4 εκατ
Η δεσμευτική προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αφορά έργο που θα καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 13.500 στρεμμάτων
«Έκρηξη» στην οικοδομή - Πού θα χτιστούν τα περισσότερα σπίτια
Yποχώρησε το μέγεθος της συνολικής δραστηριότητας (Ιδιωτική - Δημόσια) στην οικοδομή, κατά τον μήνα Ιούνιο 2024
Πότε πάνε ταμείο οι μέτοχοι της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ – Η επόμενη ημέρα με τα 3 δισ. για ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Το roadmap για τη μεταβίβαση της ΤΕΝΕΡΓ στη Masdar – Με υπεροπλία 3 δισ. σε νέες μπίζνες η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Στη 2η θεση παγκοσμίως η Ελλάδα για τους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ - Η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας
Oι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ ανεβάζουν την χώρα μας - Aνάμεσα στα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψιν η διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού και η οικονομική αποδοτικότητα
Δύο δεσμευτικές προσφορές για το φράγμα Πύλου - Μεσσήνης ύψους 126 εκατ. ευρώ
Το έργο καλύπτει, σύμφωνα με το ΥπΑΑΤ, τις αρδευτικές ανάγκες 35.000 στρεμμάτων
Από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίο οι δεσμευτικές προσφορές για το αρδευτικό Λάρισας - Καρδίτσας
Το έργο καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 67.800 στρεμμάτων
Σταϊκούρας: 18 παρεμβάσεις για εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα
Ο υπουργός Μεταφορών ενημέρωσε Τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής
Άνοιξε ο δρόμος για τις μονάδες επικίνδυνων αποβλήτων – Το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης
Απαραίτητη η μονάδα στην Τανάγρα - Ανοιχτός ο δρόμος για επιπλέον ιδιωτικούς χώρους απόθεσης
Στις 6 Οκτωβρίου η Αττική Οδός περνά στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Η επίσημη ανακοίνωση
Τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσαν ότι η Αττική Οδός μεταβιβάζεται στις 6 Οκτωβρίου στο νέο παραχωρησιούχο