Σημαντικά άλματα έχει σημειώσει ο οινοτουρισμός στη χώρα μας, καταφέρνοντας να αποτελεί έναν από τους πυλώνες του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, αφήνοντας συγχρόνως το δικό του αποτύπωμα τόσο στις τοπικές κοινωνίες όσο και την οικονομία.
Ο οινοτουρισμός έχει χαρακτηριστεί – και δικαίως – ως ο τουρισμός των …αισθήσεων. Ο επισκέπτης χρησιμοποιώντας γεύση και όσφρηση, αναζητά μια διαφορετική εμπειρία. Έρχεται σε επαφή με τον τόπο και συνδέεται με την παράδοση, την κουλτούρα, καθώς το κρασί είναι για κάθε τόπο μέρος της ιστορίας του.
Κρασί: «Κύτταρο» ζωής για την αγροτική οικονομία
Μια επίσκεψη στα οινοποιεία αυτά δεν ξεκινά και σίγουρα δεν σταματά μόνο με τη δοκιμή ενός κρασιού. Η αφετηρία της διαδρομής του κρασιού αρχίζει από την καλλιέργεια και τους αμπελώνες, που κοσμούν το φυσικό τοπίο και στους οποίους αποτυπώνονται όλες οι εποχές του χρόνου, συνεχίζει με την παραγωγή του κρασιού και φτάνει μέχρι την τελική διάθεσή του.
Η Ελλάδα διαθέτει σήμερα περισσότερα από 1.700 οινοποιεία, αριθμός που αυξάνεται σταθερά από χρόνο σε χρόνο. Με σήμα επισκεψιμότητας είναι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία 132 οινοποιεία, τα οποία έχουν προχωρήσει στην υιοθέτηση των απαιτούμενων προδιαγραφών όπως οι κατάλληλες υποδομές, η αναβάθμιση των υπηρεσιών, η εκπαίδευση του έμψυχου δυναμικού.
Με ιδιαίτερη δυναμική ο οινοτουρισμός
H Εθνική Επιτροπή Οινοτουρισμού που λειτουργεί σε επίπεδο της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (με μέλη τον ΣΕΟ και την ΚΕΟΣΟΕ) όσο και το Συμβούλιο Οινοτουρισμού, στο οποίο συμμετέχουν τα αρμόδια υπουργεία (Τουρισμού, Αγροτικής Ανάπτυξης, Πολιτισμού) αλλά και φορέων που σχετίζονται με τον τουρισμό και την οινοποιία, λειτουργούν με σκοπό την αξιοποίηση, προβολή και προώθηση του οινοτουρισμού.
Για τα βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί, την ιδιαίτερη δυναμική που παρουσιάζει η εμπειρία του οινικού τουρισμού στη χώρα, αλλά και πώς πραγματικά εντάσσεται το κρασί στον τουρισμό, μίλησε στον ΟΤ, η οινοποιός και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Οινοτουρισμού, Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου.
«Αυτή την στιγμή στην Ελλάδα και ειδικά μετά την πανδημία του κορονοϊού, αναπτύχθηκε μια ιδιαίτερη κουλτούρα, η οποία περιλαμβάνει και την δοκιμή τοπικών προϊόντων, την επίσκεψη σε εταποιητικές μονάδες κλπ», σημειώνει στον ΟΤ η κ. Τριανταφυλλοπούλου, εξηγώντας ότι στο πλαίσιο αυτό η Εθνική Επιτροπή Οινοτουρισμού, με τις αναπτυξιακές εταιρείες, οι οποίες ανήκουν στο ΥπΑΑΤ, «δουλεύουμε από κοινού για την προβολή και την προώθησή του».
Στο πλαίσιο αυτό, όπως επισημαίνει στον ΟΤ η κ. Τριανταφυλλοπούλου «σχεδιάζουμε μια στρατηγική για το πώς θα αναπτύξουμε περαιτέρω τον οινικό τουρισμό σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Αυτή την στιγμή υψηλή επισκεψιμότητα έχουμε σε Δωδεκάνησα, Κρήτη, Κεφαλονιά, Κυκλάδες, Εύβοια, Νεμέα, εκεί δηλαδή που συγκεντρώνονται οι περισσότεροι ξένοι επισκέπτες. Όμως ο τουρισμός για παράδειγμα σε αυτές τις περιοχές διαρκεί 6 μήνες το χρόνο. Εμείς στοχεύουμε και σε άλλες περιοχές της χώρας ώστε να έχουμε τουρισμό 12 μήνες το χρόνο. Οπότε χρειαζόμαστε μια στρατηγική που θα αφορά όλες τις περιοχές της χώρας».
Προ – κρατήσεις στα επισκέψιμα οινοποιεία
Χαρακτηριστικό της μεγάλης απήχησης που έχει ο οινοτουρισμός στη χώρα μας, είναι ότι το γεγονός, όπως μας εξηγεί η πρόεδρος της Επιτροπής, ότι οι επισκέπτες κάνουν προ-κρατήσεις για να βρεθούν στα επισκέψιμα οινοποιεία.
«Οι δυνατότητες που έχει ο οινοτουρισμός για την Ελλάδα είναι μεγάλες, καθώς έχουμε ποιοτικά και μοναδικά κρασιά, ανθρώπους με όραμα και αγάπη γι’ αυτό που κάνουν, το οποίο καταφέρνουν να το μεταδώσουν και στους επισκέπτες. Γιατί ερχόμενος κάποιος στο οινοποιείο δεν θα δοκιμάσει μόνο το κρασί, θα γνωρίσει τους ανθρώπους που το παράγουν, την παράδοση, την ιστορία και τον πολιτισμό της περιοχής», τονίζει.
Παράλληλα, μέσα από τον οινοτουρισμό – όπως σημειώνει «προβάλουμε μέσω της γευσιγνωσίας και άλλα προϊόντα και όχι μόνο το κρασί όπως τυριά, μέλι κ.ά. Μέσα από μία δοκιμή απλώνουμε τη γαστρονομική παλέτα της κάθε περιοχής».
Ταυτόχρονα, όπως εξηγεί στον ΟΤ η κ. Τριανταφυλλοπούλου, ο οινοτουρισμός έχει επίδραση και στις πωλήσεις στις ξένες αγορές: «Η γευσιγνωσία είναι εμπειρία. Έτσι, όταν οι επισκέπτες επιστρέφουν στη χώρα τους, όταν δουν ένα ελληνικό κρασί στην αγορά, θα θυμηθούν και θα αγοράσουν. Επί της ουσίας, έχουμε 33 εκατ. εν δυνάμει πρεσβευτές του κρασιού μας».
Τα επόμενα βήματα
Ως ένα από τα βασικά μελήματα της Επιτροπής, είναι η δημιουργία ενός κεντρικού δικτύου των «Δρόμων του Κρασιού», ενώ μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων εκπαιδεύουν το έμψυχο δυναμικό των ξενοδοχείων για το πώς και με ποιο τρόπο θα σερβίρουν το κρασί, έτσι ώστε να αναδειχτούν τα μοναδικά χαρακτηριστικά τους.
«Το 2025 θα φανούν περισσότερο τα αποτελέσματα όλης της προσπάθειας που έχουμε καταβάλλει», σημειώνει η πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Οινοτουρισμού.
Σημαντικές ημερομηνίες για προβολή του κρασιού και των επισκέψιμων οινοποιείων, τις οποίες υποστηρίζει η Εθνική Επιτροπή Οινοτουρισμού, είναι οι «Ανοιχτές Πόρτες» του Μαΐου και η ημέρα του Οινοτουρισμού, που έχει καθιερωθεί για τη δεύτερη Κυριακή του Νοεμβρίου.
Latest News
Μέχρι 15/11 η απογραφή αιγοπροβάτων για πληρωμή των βιολογικών
Για την πληρωμή προκαταβολής θα χρησιμοποιηθούν σύμφωνα με τον ΟΠΕΚΕΠΕ τα δεδομένα της ετήσιας απογραφής του ζωικού κεφαλαίου
Πώς θα αναπτυχθεί ο αγροτικός τομέας - Όλα τα μέτρα και οι επενδύσεις
Αναλυτικά στοιχεία για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα στην Αργολίδα, παρουσίασε στην εκδήλωση ο Κώστας Τσιάρας
Τι αλλάζει από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στις διαδικασίες ελέγχου των βιολογικών καλλιεργειών
Οι επιτόπιοι έλεγχοι πραγματοποιείται από διμελείς επιτροπές ελεγκτών του ΟΠΕΚΕΠΕ - Πώς γίνονται οι έλεγχοι τα μελισσοκομεία
Ακραίο και προσωρινό μέτρο η εκρίζωση των αμπελιών υποστηρίζουν οι Copa-Cogeca
«Τι μέτρα μπορεί να λάβει η ΕΕ για να στηρίξει τον αμπελοοινικό της τομέα;», ρωτά ο πρόεδρος της ομάδας εργασίας οίνου των Copa - Cogeca
Μειωμένη πάνω από 35% η παραγωγή ελαιολάδου στη Μεσσηνία
Αν και η φετινή παραγωγή στο ελαιόλαδο αναμενόταν υψηλή, στην πορεία διαπιστώθηκαν προβλήματα στην καλλιέργεια
Γιατί είναι ακριβή η φέτα - Τα τρία σημαντικά πλήγματα
Κακοκαιρία Daniel, πανώλη και ευλογιά αποτελούν τρία απανωτά χτυπήματα στην ελληνική κτηνοτροφία και την παραγωγή γάλακτος σε σύντομο διάστημα – Οι επιπτώσεις στη φέτα
Ανισότητες μεταξύ μικρών και μεγάλων αγροτικών επιχειρήσεων - Κερδισμένοι και χαμένοι
Στην Ευρώπη, οι μεγάλες γεωργικές επιχειρήσεις αποκομίζουν κέρδη ρεκόρ όταν οι τιμές των τροφίμων εκτοξεύονται, ενώ οι μικρές φάρμες παλεύουν με ελάχιστα περιθώρια κέρδους
Ευρωπαϊκός συναγερμός για απάτες στο ελαιόλαδο – Πώς βρίσκουν έδαφος οι επιτήδειοι
Καμπανάκι από την ομάδα εργασίας στο ελαιόλαδο των Copa - Cogeca - Τι προτείνουν για την προστασία του εμβληματικού προϊόντος
Προδημοσιεύτηκε η παρέμβαση για επενδύσεις σε θερμοκήπια - Τι προβλέπεται
Η δημόσια δαπάνη ανέρχεται στα 150.000.000 ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και την Ελλάδα
Καμπανάκι εξαγωγέων για κοπές και διακίνηση ακατάλληλων εσπεριδοειδών
Εσπεριδοειδή κατευθύνονται κατευθείαν από το χωράφι προς τις εξαγωγές χωρίς να πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις