Οι καθυστερήσεις στην παραλαβή των οχημάτων από το car tetminal στον ΟΛΠ και οι αυξήσεις των τιμολογίων στον ΟΛΘ, μαζί με την άνοδο της διακίνησης containers, ήταν οι δυο κύριοι παράγοντες που «έσπρωξαν» προς τα πάνω τα κέρδη των δυο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έπληξε τα αποτελέσματα του ΟΛΠ αλλά η δυσλειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας στον κλάδο της διακίνησης ΙΧ οχημάτων είχε σαν αποτέλεσμα να εκτοξευτούν στο συγκεκριμένο τομέα τα κέρδη του ΟΛΠ και να καλύψουν την υστέρηση που παρουσίασε στους άλλους τομείς δραστηριότητας.

Ποια είναι τα 30 μεγαλύτερα και πιο κερδοφόρα λιμάνια στον κόσμο [πίνακας]

Στον ΟΛΠ

Όπως εξηγείται στην οικονομική εξαμηνιαία έκθεση του ΔΣ του ΟΛΠ στο Σταθμό Διακίνησης Αυτοκινήτων το πρώτο εξάμηνο του 2024, ο όγκος διακίνησης αυτοκινήτων μειώθηκε από τα επίπεδα του 2023 κατά 28,6% (124.698 έναντι 174.555 το 2023), καθώς το φορτίο μεταφόρτωσης μειώθηκε σε 45.297 μονάδες από 92.286 (-50,9%). Το εγχώριο φορτίο σε σύγκριση με το 2023, μειώθηκε επίσης στις 79.401 μονάδες από 82.269 (-3,5%). Ο κύριος λόγος για τους μειωμένους όγκους είναι η συμφόρηση του τερματικού σταθμού αυτοκινήτων που δημιουργήθηκε από τις μεγαλύτερες από το συνηθισμένο περιόδους αποθήκευσης φορτίου στις προβλήτες του λιμανιού.

Η έκτακτη αυτή κατάσταση, που οφείλεται κυρίως στη δυσλειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο, προσέφερε σημαντικά αυξημένα τέλη υπηρεσιών αποθήκευσης που ανήλθαν περίπου σε € 10,1 εκατ. στο πρώτο εξάμηνο του 2024 (30.06.2023: € 3,2 εκατ.) υπερκαλύπτοντας την απώλεια από τη μείωση των άλλων εσόδων, και κυρίως των μειωμένων επιπέδων διακίνησης. Τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στα 9,67 εκατ. ευρώ έναντι 4,81 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Μείωση εσόδων από την παραχώρηση

Αντίστοιχα στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και συγκεκριμένα στον Προβλήτα Ι η διακίνηση containers κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 έφτασε τα 253.552 TEUs, σημειώνοντας μείωση 7,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 (275.214 ΤΕUs). Ειδικότερα, μείωση του φορτίου μεταφόρτωσης καταγράφηκε από 199.621 TEUs σε 146.714 TEUs (-26,5%).

Ωστόσο, το εγχώριο φορτίο (εισαγωγές και εξαγωγές) αυξήθηκε σημαντικά κατά 41,3% (από 75.593 TEUs το 2023 σε 106.837 TEUsτο 2024). Αυτή η τάση των εγχώριων φορτίων επηρεάζεται θετικά από την αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας, και είναι ο κύριος λόγος πίσω από τις βελτιωμένες αποδόσεις της επιχειρηματικής μονάδας του τερματικού Σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, καθώς αποτελεί σημαντικά πιο επικερδή δραστηριότητα για την Εταιρεία.

Τα έσοδα από τον Προβλήτα Ι αυξήθηκαν οριακά στα 22,991 εκατ. ευρώ έναντι 22,115 εκατ. ευρώ πέρυσι ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι τα έσδοα από την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ στην ΣΕΠ (Cosco Shipping Ports) μειώθηκαν στα 37,651 εκατ ευρώ έναντι 41,490 εκατ. ευρώ το πρωτο εξάμηνο του 2023. Το «κενό» καλυφθηκε από τα έσδοα του car terminal τα οποία εκοξεύτηκαν στα 16,517 εκατ. ευρώ έναντι 10,326 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Ελαφρά αύξηση στην κρουαζιέρα

Ελαφρώς αυξήθηκαν και τα έσοδα από την κρουαζιέρα (από 8,8 εκατ. ευρώ στα 10 εκατ. ευρώ) ενώ μικρή μείωση κατέγραψαν τα έσοδα στην ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στα 8,63 εκατ. ευρώ έναντι 8,88 εκατ. ευρώ πέρυσι λόγω του ανταγωνισμού του λιμανιού από το ναυπηγεία Ελευσίνας.

Η αναστάτωση λόγω της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα που ξεκίνησε στα τέλη του 2023 συνεχίζει να επηρεάζει τα δρομολόγια των πλοίων. Ένας σημαντικός αριθμός πλοίων και ιδιαίτερα εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς την Ευρώπη επαναδρομολογούνται γύρω από την Αφρική (και αντίστροφα) αντί μέσω της Μεσογείου. Ως αποτέλεσμα, το γεωγραφικό πλεονέκτημα του Πειραιά ως το πρώτο ηπειρωτικό λιμάνι της ΕΕ μετά το πέρασμα του Σουέζ μειώνεται.

Ο περίπλους της Αφρικής, ειδικότερα, οδήγησε όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων όχι μόνο να αναδιατάξουν τα δρομολόγια, αλλά και να εξετάσουν εναλλακτικά λιμάνια, με αποτέλεσμα λιμάνια στο δυτικό άκρο της Μεσογείου να γίνονται σημεία μεταφόρτωσης και τροφοδοτούν την ανατολική Μεσόγειο μέσω τροφοδοτικών πλοίων. Αυτές οι συνθήκες απεικονίζονται και στον μειωμένο όγκο εμπορευματοκιβωτίων μεταφόρτωσης στην Προβλήτα I, τονίζεται στην εξαμηνιαία έκθεση.

Τα συνολικά έσοδα του ΟΛΠ ανήλθαν στο πρώτο εξάμηνο του 2024 στα 107,1 εκατ., ευρώ έναντι 102,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 και τα έφτασαν τα 40,4 εκατ. ευρώ έναντι 38,74 εκατ. ευρώ πέρυσι (αύξηση 4,4%).

Στον ΟΛΘ αύξηση τιμολογίων και διακίνησης

Στον ΟΛΘ σε αντίθεση με τον ΟΛΠ, ο αριθμός των φορτοεκφορτώσεων που διεκπεραιώθηκαν στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 4,4%, από 158.344 πέρυσι σε 165.218 κατά την εξαμηνιαία περίοδο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2024. Τα έσοδα ανά κίνηση στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 11,86% από 185,84 ευρώ ανά κίνηση το 2023 σε 207,88 ευρώ ανά κίνηση το 2024.

Η αύξηση στα έσοδα οφείλεται κυρίως στην αναπροσαρμογή του τιμοκαταλόγου που τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Φεβρουαρίου 2024, αναφέρει η χρηματοοικονομική έκθεση της διοίκησης. Όπως εξηγείται σε άλλο σημείο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι πωλήσεις στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κυρίως λόγω της αναπροσαρμογής του τιμοκαταλόγου από την 1η Φεβρουαρίου, ενώ στον Συμβατικό Λιμένα αυξήθηκαν λόγω της αύξησης της συνολικής διακίνησης.

Πάντως αν και μικρά σε απόλυτα νούμερα εντυπωσιάζουν και οι επιδόσεις του επιβατηγού λιμανιού που υπερδιπλασίασε τα έσοδα του στις 571 χιλιάδες ευρώ έναντι 274 χιλιάδων ευρώ πέρυσι (άνοδος 108,5%). Έσοδα που προέρχονται κυρίως από την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Υπενθυμίζεται ότι τα συνολικά ενοποιημένα έσοδα του Ομίλου του ΟΛΘ για το πρώτο εξάμηνο του 2024 αυξήθηκαν κατά 17,3% σε 48,4 εκατ. ευρώ, από 41,2 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023. Τα Καθαρά Κέρδη μετά φόρων του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 62,3%, στα 13,6 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις