Νέα άνοδος των τιμών σημειώθηκε στα «ράφια» των σούπερ μάρκετ τον Σεπτέμβριο, μετά από τέσσερις συνεχόμενους μήνες πτώσεις, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ο δείκτης δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερ μάρκετ παρουσιάζει σταθεροποίηση το Α’ 9μηνο 2024 κατά μέσο όρο +0,24% σε σχέση με το Α’ 9μηνο 2023.
Πάντως, σημειώθηκε αύξηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερ μάρκετ τον Σεπτέμβριο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του +0,91% (μετά από 4 μήνες συνεχούς πτώσης).
ΚΕΠΕ: Το ταμείον είναι μείον για τα πιο φτωχά νοικοκυριά – Ποιοι κρύβουν εισοδήματα
Η μεταβολή του Σεπτεμβρίου οφείλεται κυρίως στις ανατιμήσεις, στις τιμές του κακάο και καφέ και σε συγκεκριμένα νωπά είδη και ειδικά στα φρούτα και στα λαχανικά λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας.
https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/02_10_ot_ielka_superMark1.png
Μειώσεις στα σούπερ μάρκετ
Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
– Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -7,39%
– Βρεφικές και παιδικές τροφές: -5,31%
– Τροφές και είδη για κατοικίδια: -3,12%
– Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -2,49%
– Αυγά, βούτυρα και ζωμοί: -2,21%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Σούπερ μάρκετ: Οι αυξήσεις
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
– Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +8,61%
– Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +6,65%
– Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +5,54%
– Είδη πρωινού και ροφήματα: +4,12%
– Νερά, αναψυκτικά, χυμοί: +4,10%
Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων. Παράλληλα, η εποχικότητα λόγω τουρισμού σε συγκεκριμένα είδη, όπως τα ψάρια και τα αναψυκτικά επηρεάζει τις τιμές, ενώ η παρατεταμένη ξηρασία και οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά.
Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 10 κατέγραψαν μείωση και οι 13 αύξηση
https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/02_10_ot_ielka_superMark2.png
Οι λόγοι σταθεροποίησης των τιμών στα σούπερ μάρκετ
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερ μάρκετ:
– Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
-Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
-Οι συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες το 2024 και εποχικότητα. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ενώ φέτος δεν υπήρχαν μεν αντίστοιχες βροχές, αλλά παρατεταμένη ξηρασία η οποία επηρεάζει τις αυξήσεις το τελευταίο διάστημα. Παράλληλα η εποχικότητα στα προϊόντα της κατηγορίας επηρεάζει περισσότερο την πορεία του συνολικού δείκτη.
-Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
– Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
– Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
– Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Latest News
Πώς κινήθηκαν τα επιτόκια τον Αύγουστο σε καταθέσεις και νέα δάνεια [γράφημα]
Σύμφωνα με την ΤτΕ, τα μέσα σταθμισμένα επιτόκια των νέων καταθέσεων και δανείων παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητα στο 0,54% και 5,84% αντίστοιχα
«Τίτλοι τέλους» για τις λευκές συσκευές της Siemens στην Ελλάδα - Το παρασκήνιο
Η απόφαση του γερμανικού ομίλου BSH Home Appliances Group να σταματήσει η διανομή των λευκών οικιακών συσκευών Siemens στην Ελλάδα και την Κύπρο
Επεκτείνεται κι άλλο η Κωτσόβολος στα έπιπλα - Νέο σημείο πώλησης στη Γλυφάδα
Η Κωτσόβολος προσφέρει ήδη τον τομέα Living στο κατάστημα στην Αγία Παρασκευή
Συνεχίζει ακάθεκτη τις αγορές ιδίων μετοχών η Jumbo
Η Jumbo προχώρησε σε αγορά 55.144 ίδιων μετοχών με μέση τιμή κτήσης 26,3635 ευρώ ανά μετοχή, συνολικής αξίας 1.453.790,84 ευρώ
Τι συζήτησαν τα στελέχη της Alpha Bank στο συνέδριο της Bank of America
Τα στελέχη της Alpha Bank μίλησαν με πάνω από 60 επενδυτές και αναλυτές
Κι άλλη επέκταση της Frigoglass - Νέα προσθήκη στο δίκτυο της Frigoserve
Η Frigoglass επεκτείνει το δίκτυό της με νέο κέντρο εξυπηρέτησης Frigoserve στη Σουηδία
Ολοκληρώθηκε η πώληση της Sidma Romania
Μέρος του τιμήματος ύψους 9 εκατ. ευρώ χρησιμοποιήθηκε για την αποπληρωμή του υφιστάμενου δανεισμού της θυγατρικής
Μειώθηκε σε 7,4 - 7,65 ευρώ το εύρος στο placement της Εθνικής - Ανακοίνωση ΤΧΣ
Οι διαχειριστές της διεθνούς προσφοράς έχουν λάβει εντολές ζήτησης που υπερβαίνουν κατά πολλαπλάσια τις προσφερόμενες μετοχές σε αυτό το στενότερο εύρος τιμών
Αλέξανδρος Δανιηλίδης: Πώς βρέθηκε στην διοικητική ελίτ της Heineken
Η αναβάθμιση του Αλέξανδρου Δανιηλίδη στη θέση του Managing Director G9 Europe της Heineken και οι προκλήσεις της επόμενης μέρας
Νέο μοντέλο χρηματοδότησης για τα Coffee Berry - Τι λέει ο Γρυπάρης στον ΟΤ
Στόχος της Coffee Berry είναι να πληρώνεται η χρηματοδότηση από την κερδοφορία του καταστήματος