Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας Αντόλφο Ούρσο ολοκλήρωσε την περασμένη εβδομάδα την εκστρατεία άσκησης πίεσης προς την ΕΕ με ένα δελτίο Τύπου, με το οποίο αναγγέλλει την υποστήριξη των χωρών μελών στην προσπάθεια που κάνει η Ιταλία να τροποποιήσει τη διαφαινόμενη απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων που κινούνται με χρήση ορυκτών καυσίμων από το 2035, σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico.
Αν και η επίσημη πρόταση της Ιταλίας δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί, ένα βασικό στοιχείο του σχεδίου είναι να προωθηθεί η αναθεώρηση του μορατόριουμ της ΕΕ από το 2026 στους πρώτους μήνες του επόμενου έτους.
Για να ακούσει κανείς την Ιταλία να το λέει, η Ρώμη έχει επιτύχει μια «ευρεία συναίνεση» για την προτεινόμενη αλλαγή που καλύπτει την Ευρωπαϊκή Ένωση, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας, της Γερμανίας, της Αυστρίας, της Ολλανδίας και της Πολωνίας. διπλωμάτες της ΕΕ, ωστόσο, λένε ότι αυτή η συμμαχία είναι μια οφθαλμαπάτη.
Metlen: Νέα projects ΑΠΕ στη Σικελία
Συγκρούσεις με Ιταλία
«Η Ολλανδία δεν υποστηρίζει την πρόταση να επισπευσθεί η σχεδιαζόμενη αναθεώρηση από το 2026 στο 2025», δήλωσε αξιωματούχος που γνωρίζει τις συζητήσεις και στον οποίο παραχωρήθηκε ανωνυμία επειδή δεν είχε εξουσιοδοτηθεί να μιλήσει δημοσίως.
Η Αυστρία τάχθηκε επίσης κατά της μετακίνησης της αναθεώρησης, με εκπρόσωπο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Μεταφορών να δηλώνει την Τετάρτη: «Είμαστε υπέρ της ασφάλειας του σχεδιασμού και της τεχνολογικής σαφήνειας αντί για βιαστικές αλλαγές».
Ο εκπρόσωπος πρόσθεσε ότι η Αυστρία «δεν είχε γνώση οποιασδήποτε ανταλλαγής απόψεων» με την Ιταλία για το θέμα.
Η Πολωνία άφησε την πόρτα ανοιχτή σε μια τέτοια ιδέα, αλλά απέφυγε επίσης να δώσει στην Ιταλία την πλήρη υποστήριξή της.
Οι συναντήσεις και η τοποθέτηση για την Ιταλία
Σε ενημέρωση των μέσων ενημέρωσης μετά το Συμβούλιο Ανταγωνισμού της περασμένης εβδομάδας, όπου η Ιταλία δήλωσε ότι πραγματοποιήθηκαν οι διμερείς συναντήσεις της, ο αναπληρωτής υπουργός Τεχνολογίας της Πολωνίας Ignacy Niemczycki δήλωσε ότι «θα υποστήριζε» την πρόταση του Ούρσο, αλλά τόνισε ότι δεν ήταν δική του απόφαση.
«Δεν είναι το υπουργείο μου που ηγείται του θέματος στην Πολωνία, αλλά θα έλεγα ότι είμαστε ανοιχτοί στο να δούμε τα δεδομένα», δήλωσε ο Niemczycki.
Η Ισπανία, εν τω μεταξύ, ανακοίνωσε ότι θα ήταν ανοιχτή σε μια προγενέστερη αναθεώρηση του νομοσχεδίου για τις εκπομπές, αλλά είναι αντίθετη στην αλλαγή των ίδιων των στόχων.
«Δεν συμφωνήσαμε με τη μείωση των στόχων και προτιμούμε να ενισχύσουμε τα μέσα για τη διευκόλυνση της προσαρμογής», δήλωσε ένας εκπρόσωπος. Ενώ η Μαδρίτη δεν έχει ακόμη καθορίσει τέτοια «μέσα», έχει πει ότι θέλει «κάποιο είδος οικονομικής βοήθειας» για να βοηθήσει τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της.
Το αίνιγμα για τη Γερμανία
Αλλά το μεγαλύτερο ερώτημα αφορά τη Γερμανία.
Σε δελτίο Τύπου μετά τη συνάντηση του Ούρσο με τον Γερμανό υπουργό Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, η Ιταλία ανακοίνωσε ότι η Γερμανία συμφώνησε με την πρότασή της να επισπεύσει την αναθεώρηση του 2035 για το επόμενο έτος.
Διπλωμάτης της ΕΕ επιβεβαίωσε τον απολογισμό. «Ο Χάμπεκ συμφώνησε να επισπεύσει την επανεξέταση [της νομοθεσίας] στις αρχές του 2025», ανέφεραν.
Ωστόσο, εκπρόσωπος του γραφείου του Χάμπεκ δήλωσε στο POLITICO ότι ο αντικαγκελάριος «κατέστησε σαφές ότι δεν δίνει καμία υπόσχεση εδώ, επειδή η αναθεώρηση είναι ενσωματωμένη στην ευρωπαϊκή νομοθεσία».
Σε κυβερνητικό σημείωμα που «είδε» το POLITICO, η Γερμανία δεν έκανε επίσης καμία αναφορά στη μετάθεση της αναθεώρησης της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2026 στο 2025 και, αντίθετα, επέμεινε στην τήρηση του συμφωνημένου χρονοδιαγράμματος για τα μέτρα της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών των αυτοκινήτων – κάτι που επανέλαβε ο Σβεν Γκίγκολντ, υφυπουργός Οικονομίας της.
«Είχαμε μια φιλική συζήτηση, αλλά όχι στο ίδιο πνεύμα», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου στο περιθώριο της συνάντησης για τον ανταγωνισμό. «Δεν είναι στόχος μας να θέσουμε υπό αμφισβήτηση τη σταδιακή κατάργηση του 2035. Δεν ζητάμε βιοκαύσιμα, τα οποία δεν είναι κλιματικά ουδέτερα».
Τι έπραξαν πέρυσι Γερμανία και Ιταλία
Η παρατήρηση για τα βιοκαύσιμα παραπέμπει στις περυσινές δύσκολες διαπραγματεύσεις για τη σύναψη της απαγόρευσης του 2035.
Τότε, η Ιταλία και η Γερμανία ενώθηκαν για να εμποδίσουν τη νομοθεσία στο τελικό στάδιο έγκρισης. Η Γερμανία ήθελε ένα παραθυράκι που θα επέτρεπε τα συνθετικά καύσιμα ως επιλογή μηδενικών εκπομπών, γεγονός που θα διατηρούσε ζωντανή τη μηχανή εσωτερικής καύσης που τροφοδοτεί τους πρωταθλητές της στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Ρώμη ήθελε μια παρόμοια εξαίρεση για τα βιοκαύσιμα, αλλά έμεινε στο απυρόβλητο μόλις η Γερμανία έλαβε την εξαίρεση και υποστήριξε το νομοσχέδιο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εκδηλώσει την επιθυμία να επανεξετάσουν το μέτρο του 2035, ιδίως ένα ορόσημο εκπομπών του 2025 που περιλαμβάνεται στη νομοθεσία για να διασφαλιστεί ότι οι μάρκες αυτοκινήτων θα συμβαδίζουν με τη μετάβαση. Μέχρι το επόμενο έτος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να έχουν μειώσει τις εκπομπές του στόλου τους κατά 15% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν μεγάλα πρόστιμα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δηλώσει ότι θα δυσκολευτούν να επιτύχουν τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων. Ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος της Renault και επικεφαλής του λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA, προειδοποίησε ότι τα πρόστιμα του επόμενου έτους θα μπορούσαν να φτάσουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ.
«Θα κοστίσει πόρους, θα πρέπει να μειώσουμε την τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και να κάνουμε εκπτώσεις, καταστρέφοντας την εναπομένουσα αξία του [αυτοκινήτου]», δήλωσε στην Εβδομάδα Ανταγωνιστικής Ευρώπης του POLITICO.
Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι οι μάρκες είναι απολύτως ικανές να επιτύχουν τους στόχους και κατηγορούν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ότι εκμεταλλεύονται τη φετινή επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων για να συνεχίσουν να προωθούν τα εξαιρετικά κερδοφόρα SUV με ορυκτά καύσιμα.
Αλλά ακόμη και αν η Ιταλία καταφέρει να συγκεντρώσει μια συμμαχία για να μεταθέσει την αναθεώρηση από το 2026 στο 2025, δεν είναι σαφές αν οι νομοθέτες θα μπορούσαν να την ολοκληρώσουν στο προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα.
«Η μεταφορά της αναθεώρησης στο 2025 είναι σχεδόν αδύνατη. Η επόμενη Επιτροπή δεν θα είναι καν στη θέση της μέχρι το τέλος του έτους», δήλωσε η Τζούλια Πολισκάνοβα, διευθύντρια οχημάτων στην πράσινη ΜΚΟ Transport & Environment.ι
Latest News
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων
Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον στα υπεράκτια αιολικά πάρκα της Ελλάδας
Η προοπτική της Ελλάδας στο πλαίσιο της φετινής Διάσκεψης Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα, COP29 - Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας
ΔΕΗ blue: Τοποθέτηση 90 φορτιστών στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι υπάλληλοι και οι επισκέπτες της L’Οreal που κατέχουν ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίσουν με φορτιστές τελευταίας γενιάς
«Χρέος έναντι φύσης» – Λύση ή αλχημεία για την προστασία του απειλούμενου περιβάλλοντος του πλανήτη;
Πώς το χρέος των φτωχότερων και πιο ευάλωτων στην κλιματική κρίση χωρών μπαίνει στην «εξίσωση» για το κλίμα