Σκληραίνει τη  στάση της η Διεθνής Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση εκφράζοντας με επιστολή της, σύμφωνα με πληροφορίες του ot.gr τις αντιρρήσεις της για την επιβολή του τέλους από 5-20 ευρώ στους επιβάτες κρουαζιέρας.

Παράλληλα προχωρεί στη διατύπωση ερωτημάτων αλλά και αντιπροτάσεων σε επτά επιμέρους θέματα που αφορούν από το ποιοι θα καταβάλλουν το τέλος αλλά και την αναστολή εφαρμογής του από το 2026.

Κρουαζιέρα: Το νέο τέλος ανά επιβάτη να εφαρμοστεί από το 2026, ζητά η CLIA

Η Μαρία Δεληγιάννη

Η CLIA αντιδρά στην επιβολή του τέλους για δυο κυρίως λόγους, σύμφωνα με όσα αναφέρει σε δηλώσεις της στον ot.gr η κα. Μαρία Δεληγιάννη, εκπρόσωπος της CLIA στην Ελλάδα. Ο πρώτος γιατί επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας και όχι σε όλους τους επισκέπτες ενός προορισμού και ο δεύτερος γιατί επιβάλλεται άμεσα ενώ οι εταιρείες έχουν ήδη κλείσει τους τιμοκαταλόγους για την επόμενη σεζόν και δεν έχουν δικαίωμα να τους αλλάξουν με αποτέλεσμα να ενθαρρυνθούν οικονομικά οι ίδιες.

Παράλληλα προχωρούν στη διατύπωση ερωτημάτων αναφορικά με τον τρόπο εφαρμογής του τέλους και τον επιδιωκόμενο σκοπό και ζητούν διαβούλευση για το πως θα αξιοποιηθούν και προτείνει την χρήση τους στην ανάπτυξη υποδομών κρουαζιέρας.

Η κα. Δελληγιάννη μιλώντας στον ot.gr και απαντώντας στην ερώτηση «Πώς βλέπει η CLIA το νέο τέλος για τους επιβάτες κρουαζιέρας που ανακοίνωσε η Ελληνική Κυβέρνηση από το 2025» σημειώνει αρχικά ότι «η ανάγκη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα βρίσκεται επί χρόνια στο τραπέζι. Στο πλαίσιο αυτό, γνωρίζαμε ότι επίκειται η ενδεχόμενη αύξηση των λιμενικών τελών προκειμένου να μπορούν τα λιμάνια να προσφέρουν τις απαραίτητες υπηρεσίες στις αυξημένες ανάγκες του κλάδου».

Ωστόσο, προσθέτει «η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε την εισαγωγή ενός νέου τέλους κρουαζιέρας που δε συσχετίζεται με το υφιστάμενο λιμενικό τέλος επιβάτη, ήδη από το 2025. Πρόκειται για τέλος ‘επισκέπτη’ το οποίο φαίνεται να επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται ελληνικούς προορισμούς. Εγείρονται λοιπόν σημαντικοί προβληματισμοί και ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής και τον επιδιωκόμενο σκοπό».

Αναγνωρίζει το πρόβλημα η CLIA

«Επ’ αυτών των ερωτημάτων έχουμε ήδη ζητήσει σημαντικές διευκρινίσεις από την Ελληνική Κυβέρνηση που θα εκτιμούσαμε να μας δοθούν πριν την επισημοποίηση του θεσμικού και νομικού πλαισίου και την επίσημη εφαρμογή αυτού του νέου μέτρου», προσθέτει η κα. Δεληγιάννη και συμπληρώνει ότι «ήδη από πέρσι που υιοθετήσαμε το Σχέδιο Δράσης για την Ελλάδα έχουμε αναγνωρίσει ότι απαιτούνται αναπροσαρμογές στο τρόπο λειτουργίας της κρουαζιέρας δεδομένης της αύξησης του τουρισμού στη χώρα και ως εκ τούτου της κρουαζιέρας. Και εργαστήκαμε προς αυτή την κατεύθυνση με τα νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης τα οποία από το 2025 θα εφαρμόσουν συστήματα διαχείρισης ελλιμενισμού με ξεκάθαρα κριτήρια και κανόνες.

Παράλληλα, τονίζει η κα. Δεληγιάννη «η εφαρμογή του τέλους από το επόμενο έτος δημιουργεί σημαντικές οικονομικές αβεβαιότητες για τις εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες σχεδιάζουν τις δραστηριότητές τους και καθορίζουν την τιμολογιακή τους πολιτική δύο χρόνια νωρίτερα».

Τα ερωτήματα προς την ελληνική κυβέρνηση

Η κα. Δεληγιάννη με βάση τα παραπάνω, ζητά την παράταση της εφαρμογής του νέου τέλους για το 2026, όπως και να δοθούν στις εταιρείες κρουαζιέρας άμεσα οι απαραίτητες διευκρινίσεις από την Ελληνική Κυβέρνηση πριν την επίσημη υιοθέτηση του νέου μέτρου.

Στη συνέχεια η εκπρόσωπος της CLIA διατυπώνει επτά ερωτήματα προς την κυβέρνηση

-Εφαρμογή και είσπραξη του τέλους: Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον τρόπο διαχείρισης του τέλους, τον τρόπο διαχωρισμού με τους επιβάτες που παραμένουν στο πλοίο, την αρμόδια αρχή είσπραξης, και τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.

-Κατανομή των χρημάτων: Αναφέρεται ότι τα έσοδα θα μοιραστούν εξίσου μεταξύ των Δήμων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για έργα λιμενικής υποδομής και του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Η CLIA προτρέπει την κυβέρνηση να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων από το νέο τέλος για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στα λιμάνια και στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά στις υποδομές, τη διαχείριση του τουρισμού και τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης.

-Απουσία διαβούλευσης και εκτίμησης επιπτώσεων: Πριν από την οριστικοποίηση του νέου τέλους, ζητούμε να προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση, όπως είθισται, με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους δήμους, τα λιμάνια και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου, καθώς επίσης να γίνει η κατάλληλη εκτίμηση των επιπτώσεων του νέου μέτρου.

-Homeporting: Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η ενίσχυση του homeporting αποτελεί προτεραιότητα. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν οι επιβάτες κρουαζιέρας των πλοίων που πραγματοποιούν homeporting θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου τέλους κρουαζιέρας, όπως επίσης εάν θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη περισσότερων δραστηριοτήτων homeporting στα ελληνικά λιμάνια καθώς και ποιο είναι το επενδυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και του εφοδιασμού.

-Διαχωρίζοντας τη Σαντορίνη από τη Μύκονο: Η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα είναι αυξημένο για τους προορισμούς της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Αρχικά ζητούμε από την Ελληνική Κυβέρνηση να λάβει πρώτα υπόψη ότι κατόπιν διαβούλευσης με τα μέλη μας, έχει αποφασιστεί ότι από το 2025 και στα δύο νησιά θα εφαρμοστεί επίσημα σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation) με συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες. Επίσης, σχετικά με το αυξημένο τέλος στη Μύκονο ζητούμε από την Κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις θέσεις και προβληματισμούς των τοπικών αρχών, και τονίζουμε από μεριάς μας ότι η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι δύο διαφορετικά νησιά με διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και προκλήσεις.

Ημερήσιοι επισκέπτες Σαντορίνης: Αντιλαμβανόμαστε ότι η Σαντορίνη δέχεται χιλιάδες ημερήσιους επισκέπτες που καταφτάνουν με την ακτοπλοΐα και παραμένουν στο νησί μόλις λίγες ώρες. Εάν ο πραγματικός στόχος του τέλους είναι η καταπολέμηση του υπερτουρισμού και η βελτίωση των υποδομών, ποιος είναι ο λόγος που αυτοί οι επισκέπτες δεν περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο τέλος; Η CLIA συνεχίζει να υποστηρίζει την εφαρμογή ενός τέλους επιβατών σε όλους τους ημερήσιους επισκέπτες, χωρίς διακρίσεις ως προς το μέσο μεταφοράς με το οποίο φθάνουν.

-Νομικές και οικονομικές επιπτώσεις: Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε. για τα οργανωμένα ταξίδια και τα δικαιώματα των καταναλωτών (EU Package Travel Directive and the EU Consumer Rights Directive), οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν τους επιβάτες τους για όλους τους σχετικούς φόρους και τέλη κατά την αγορά του εισιτηρίου κρουαζιέρας. Εάν αυτό το νέο τέλος κρουαζιέρας εφαρμοστεί από το επόμενο έτος (2025), οι εταιρείες θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάστηκαν ήδη αυτό το καλοκαίρι να απορροφήσουν την αύξηση του τέλους ISPS από €1 σε €2,5 στην Ελλάδα, η οποία επιβλήθηκε χωρίς προειδοποίηση και άμεση ισχύ στις 10 Ιουνίου.

Σε κάθε περίπτωση, καταλήγει η κα. Δεληγιάννη,  η CLIA και οι εταιρείες κρουαζιέρας που είναι μέλη της θα συνεχίσουν να συνεργάζονται στενά με την Ελληνική Κυβέρνηση στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της τουριστικής διαχείρισης για μια βιώσιμη τουριστική βιομηχανία, η οποία έχει οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τουρισμός