Μια αρκετά προσοδοφόρα χρονιά αποδείχθηκε το 2023 για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ κόντρα στην πίεση που υπέστη τα διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών από την αλματώδη άνοδο του πληθωρισμού και την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος εξαιτίας της διεθνούς αβεβαιότητας.

Σούπερ μάρκετ: Ποιες αλυσίδες κινδυνεύουν από το τρένο του… αποπληθωρισμού

Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα που δημοσιοποίησαν το τελευταίο διάστημα για την περσινή χρήση οι μεγάλοι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Τα σούπερ μάρκετ και τι βαθμό πήραν το 2023

ΑΒ Βασιλόπουλος, METRO – My Market, Μασούτης, Κρητικός και Γαλαξίας πέτυχαν άλλες περισσότερο άλλες λιγότερο να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους ενώ παράλληλα διεύρυναν περαιτέρω το αποτύπωμά τους στην εγχώρια αγορά.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος προσέγγισε τα 2 δισ. ενώ η Μασούτης έσπασε το φράγμα του 1 δισ. ευρώ για πρώτη φορά στην ιστορία της

Ειδικότερα, η ΑΒ Βασιλόπουλος σχεδόν άγγιξε τα 2 δισ. ευρώ, η METRO – My Market έφθασε στα 1,59 δισ. ευρώ, η Μασούτης έσπασε το φράγμα του 1 δισ. ευρώ για πρώτη φορά στην ιστορία της (+14), ο Κρητικός ξεπέρασε τα 700 εκατ. ευρώ (41,38%) (+6%) ενώ η Γαλαξίας έφθασε στα 535,65 εκατ. ευρώ (+4,31).

Πληροφορίες θέλουν τόσο τον Σκλαβενίτη όσο και την Lidl, οι οποίες κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στον κλάδο να ενισχύουν αισθητά τη θέση τους παρά τα διαφορετικά μοντέλα προσέγγισης του αγοραστικού κοινού. Για τον πρώτο μάλιστα λέγεται πως εμφάνισε κύκλο εργασιών άνω των 5 δισ. ευρώ.

Το «κλειδί» της ανάπτυξης

Καταλυτικό ρόλο έπαιξε η στροφή των νοικοκυριών στις προσφορές και σε πιο οικονομικές λύσεις, η οποία ευνόησε τα μεγάλα σχήματα που λόγω μεγέθους εξασφαλίζουν καλύτερες τιμές και πιο πλούσιες προωθητικές ενέργειες από τους προμηθευτές τους.

Οι μεγάλοι προμηθευτές βρίσκονται σε ανοιχτή διαπραγματευση με μικρούς και μεγάλους παίκτες του λιανεμπορίου με επίκεντρο τις εκπτώσεις και τις προσφορές

«Κανένας προμηθευτής, ακόμη και οι πολυεθνικές, δεν μπορεί να αγνοήσει τον αριθμό των καταστημάτων που διατηρούν οι μεγάλες αλυσίδες σε όλη την Ελλάδα αλλά και το γεγονός πως εκεί πραγματοποιείται πλέον το περισσότερο κομμάτι της κατανάλωσης», επισημαίνει άνθρωπος της αγοράς.

Είναι δύσκολο, προσθέτει, οι βιομηχανίες να δώσουν τις ίδιες εκπτώσεις στους λιανέμπορους με μικρή διαπραγματευτική δύναμη.

Οι αντοχές σε… δοκιμασία

Τα βλέμματα πλέον στρέφονται στο κλείσιμο της φετινής χρονιάς αλλά και την επόμενη. Η οποία για πολλούς θεωρείται κλειδί αφού λέγεται πως τότε θα δοκιμαστούν πραγματικά οι αντοχές των επιχειρήσεων.

Στα συσσωρευμένα προβλήματα και με τον πληθωρισμό να επιμένει, έρχεται να προστεθεί ο πονοκέφαλος των ενοικίων, τα οποία έχουν τραβήξει την ανηφόρα. Ακόμη και οι ανανεώσεις και επεκτάσεις μισθωτηρίων συμβολαίων γίνονται με αυξήσεις κατά μέσο όρο 30%, πράγμα που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα λειτουργικά έξοδα (πέρα από το κόστος της ενέργειας).

Οι πολλές εστίες έντασης, με τελευταία τη νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή υποχρεώνουν όλα τα σουπερ μάρκετ σε δεύτερες σκέψεις σχετικά με τις καινούριες επενδύσεις

«Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα ακόμη και για τα πιο εύρωστα σχήματα λόγω της συρρίκνωσης του περιθωρίου κέρδους αλλά και της επιβράδυνσης του ρυθμού αύξησης των πωλήσεων», επισημαίνουν αναλυτές του κλάδου.

Υπολογίζουν πως η φετινή χρονιά θα «κλείσει» με άνοδο κύκλου εργασιών μεταξύ 2% και 3% με δεδομένη την υποτονική εικόνα που εμφανίζει η εμπορική κίνηση.

Όλα στο τραπέζι… αλλά με φειδώ

Σε πιο συντηρητικό… πνεύμα πάντως φαίνεται πως έχουν μπει ήδη τα σχέδια ανάπτυξης των περισσότερων αλυσίδων. Οι πολλές εστίες έντασης, με τελευταία τη νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή υποχρεώνουν όλους σε δεύτερες σκέψεις σχετικά με τις καινούριες επενδύσεις.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως εγκαταλείπουν τις όποιες σκέψεις επιθετικών κινήσεων ακόμη και εξαγορών εάν παρουσιαστεί κάποια ευκαιρία που δεν μπορούν να πουν όχι.

Στα σκαριά εξαγορά από την ΑΒ Βασιλόπουλος

Ενδεικτική ήταν η αναφορά του επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκου Λαβίδα, ο οποίος μιλώντας πρόσφατα μέχρι το τέλος του έτους πρόκειται να κλείσει deal με μικρή αλυσίδα εκτός Αττικής, η οποία διαθέτει μονοψήφιο αριθμό καταστημάτων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, η συμφωνία αφορά αλυσίδα με έδρα στη δυτική Πελοπόννησο.

ΑΒ Βασιλόπουλος: Το στοιχειωμένο ρεκόρ των 2 δισ., το βελγικό μοντέλο και το κόστος του μετασχηματισμού

Ισχυρό ενδιαφέρον για επέκταση στην Κρήτη διατηρούν και τα My Market, με το… επίσημο «ντεμπούτο» να αναμένεται μέσα στο 2025 στο Ηράκλειο ενώ στα τέλη του 2024 έχει δρομολογηθεί και το άνοιγμα ενός Grand καταστήματος της Μασούτης στις Τρεις Γέφυρες.

Ο Σκλαβενίτης φλερτάρει με την Πολωνία

Στα… προσεχώς είναι και η απόφαση του Σκλαβενίτη για την είσοδο ή όχι στην αγορά της Πολωνίας. Η διοίκηση της εταιρείας μετά την Κύπρο ενδιαφέρεται για επέκταση σε μια αρκετά δυναμική αγορά της Ανατολικής Ευρώπης.

H οικογένεια Σκλαβενίτη δεν θα αργήσει να ανοίξει τα χαρτιά της σχετικά με τις επόμενες επενδυτικές της κινήσεις

Πληροφορίες ήθελαν την εταιρεία να αρχίζει την εντατική διερεύνηση της αγοράς από το δεύτερο εξάμηνο του 2024, ώστε στη συνέχεια να αξιολογηθούν τα ευρήματα και εάν πραγματικά υπάρχει ευκαιρία.

Η αίσθηση πάντως που υπάρχει στην αγορά είναι πως η οικογένεια Σκλαβενίτη δεν θα αργήσει να ανοίξει τα χαρτιά της…

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Αδέλφια Σαράντη: Ο «πόλεμος» με ΦΑΓΕ – ΔΕΛΤΑ και η είσοδος στον «Όλυμπο» του… γάλακτος
Επιχειρήσεις |

Αδέλφια Σαράντη: Ο «πόλεμος» με ΦΑΓΕ – ΔΕΛΤΑ και η είσοδος στον «Όλυμπο» του γάλακτος

Πώς τα αδέλφια Σαράντη έβαλαν το οικογενειακό τυροκομείο στην ελίτ της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας - Η πολυκύμαντη διαδρομή και η παράδοση της σκυτάλης στη νέα γενιά