Η εισροή crypto-χρήματος στο αγγλικό ποδόσφαιρο και συγκεκριμένα στην Premier League συνεχίζεται, παρέχοντας εισροή… φρέσκου χρήματος για τους συλλόγους, καθώς οι κανονισμοί αυστηροποιούνται γύρω από τη χορηγία στοιχηματικών εταιρειών, μια βασική ροή εσόδων που σύντομα θα εξασθενίσει.

Οι εταιρείες κρυπτονομισμάτων έχουν δαπανήσει το ποσό ρεκόρ των σχεδόν 130 εκατομμυρίων λιρών (170 εκατομμυρίων δολαρίων) για συμφωνίες με ομάδες της Premier League την σεζόν 2024/25, σύμφωνα με τον οργανισμό αθλητικών χορηγιών SportQuake. Το ποσό αυτό είναι πιθανό να αυξηθεί περαιτέρω, αφού αρκετές είναι οι συνεργασίες που ανακοινώνονται κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Νέος χορηγός της F1 η LVMH – Το deal του 1 δισ. που «εκπαραθύρωσε» τη Rolex

Η άνοδος αντικατοπτρίζει μια αγορά κρυπτονομισμάτων σε ανάκαμψη μετά από μια σειρά καταρρεύσεων εταιρειών το 2022 και μια βουτιά στις αξίες. Στον απόηχο αυτής της κακής δημοσιότητας, οι συμφωνίες με ποδοσφαιρικούς συλλόγους είναι μια προσπάθεια να αποκατασταθούν τα εμπορικά σήματα αλλά και η νομιμότητα, ιδίως μεταξύ των πελατών λιανικής που αποθαρρύνονται από τα σκάνδαλα υψηλού προφίλ και τις ιστορίες έκρηξης και πτώσης.

Οι περιορισμοί της Premier League

Για τους συλλόγους της Premier League που αντιμετωπίζουν περιορισμούς στη συνεργασία με στοιχηματικές εταιρείες, η ώθηση των κρυπτονομισμάτων είναι μια ευκαιρία να ανοίξει μια νέα πηγή εσόδων. Το 2019 εισήχθη η απαγόρευση που εμποδίζει τις διαφημίσεις στοιχηματικών στην τηλεόραση κατά τη διάρκεια των αγώνων. Και από τα μέσα του 2026, οι σύλλογοι θα πρέπει να καταργήσουν τις χορηγίες στοιχηματικών από την κυρίαρχη θέση στο μπροστινό μέρος της φανέλας.

«Υπήρξε μια πραγματική στροφή προς τον περιορισμό της ορατής χορηγίας τυχερών παιχνιδιών», δήλωσε στο Bloomberg ο Ντάνιελ ΜακΝτόναχ, συνεργάτης της βρετανικής δικηγορικής εταιρείας Charles Russell Speechlys Llp. «Υπήρξε ένα κίνητρο γενικά για τις ποδοσφαιρικές ομάδες να αρχίσουν να αναζητούν νέες κατηγορίες χορηγιών, επειδή προφανώς αυτή ήταν μια αρκετά προσοδοφόρα ροή – η μεγαλύτερη μεμονωμένη βιομηχανία που έβαζε χρήματα στο άθλημα».

Σημαντικές συμφωνίες πραγματοποιούνται επίσης σε ολόκληρη την ήπειρο, με πολλές επιχειρήσεις να συνδέονται για πρώτη φορά με ποδοσφαιρικά πρωταθλήματα. Στους πρώτους συνεργάτες για το 2024 περιλαμβάνεται το ανταλλακτήριο κρυπτογράφησης Kraken, το οποίο είναι χορηγός της Τότεναμ, της Ατλέτικο Μαδρίτης και της Λειψίας.

Η Crypto.com, η οποία κατέχει επίσης τα δικαιώματα ονομασίας του Grand Prix της Φόρμουλα 1 στο Μαϊάμι και της αρένας του Λος Άντζελες που ήταν γνωστή ως Staples Center, ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι θα είναι χορηγός του τουρνουά Champions League της UEFA μέχρι το 2027. Το OKX, ένα άλλο ανταλλακτήριο, επέκτεινε πέρυσι τη συμφωνία του με τη Μάντσεστερ Σίτι, την πρωταθλήτρια της Premier League την προηγούμενη σεζόν.

Οι κανονισμοί του Ηνωμένου Βασιλείου γύρω από τα κρυπτονομίσματα έχουν μετασχηματιστεί τα τελευταία χρόνια και οι κανόνες γύρω από το μάρκετινγκ αυστηροποιήθηκαν το 2023.

Αλλά στις αθλητικές συμφωνίες, το επίκεντρο είναι η ευρεία προώθηση εμπορικών σημάτων, όπως τα λογότυπα και τα ονόματα των εταιρειών στις διαφημιστικές πινακίδες των γηπέδων, τις αφίσες των γηπέδων και τις εμφανίσεις των ομάδων. Τα μη ανταλλάξιμα tokens – ένα ψηφιακό συλλεκτικό αντικείμενο που αποθηκεύεται σε ένα δίκτυο blockchain – εξαιρούνται από τους κανόνες προώθησης του Ηνωμένου Βασιλείου. Οι χορηγοί μπορούν να γίνουν ο «συνεργάτης crypto και διαδικτύου ενός συλλόγου», προσφέροντας διαγωνισμούς, πρόσβαση στα παρασκήνια των αγώνων και αποκλειστικό περιεχόμενο.

Τι άλλαξε

Σύμφωνα με τον Ματ Χάουζ, διευθύνοντα σύμβουλο της SportQuake, υπήρχε κάποια επιφυλακτικότητα γύρω από τις συμφωνίες στο παρελθόν λόγω της ρυθμιστικής καταστολής, αλλά αυτό έχει αλλάξει και οι επιχειρήσεις είναι «άνετες σχετικά με το τι μπορούν να κάνουν».

Οι εταιρείες λένε στα πρακτορεία: «Θα χρησιμοποιήσουμε απλώς την Premier League για να προωθήσουμε ένα μήνυμα μάρκας, δεν προωθούμε στην πραγματικότητα μηνύματα άμεσων πωλήσεων», πρόσθεσε.

Ωστόσο, η ενασχόληση με τις εταιρείες κρυπτονομισμάτων δεν είναι χωρίς κίνδυνο. Η γαλλική επιχείρηση NFT Sorare, η οποία συμφώνησε τετραετή συνεργασία με την Premier League για ένα βιντεοπαιχνίδι φανταστικού ποδοσφαίρου το 2023, διώκεται από τις ρυθμιστικές αρχές για την υποτιθέμενη παροχή υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών χωρίς άδεια. Η εταιρεία αρνείται τους ισχυρισμούς.

Η αστάθεια και τα σκάνδαλα που μαστίζουν τα κρυπτονομίσματα επηρεάζουν επίσης τους όρους των ποδοσφαιρικών συνεργασιών. Ενώ οι χορηγοί από πιο μακροχρόνιους ή αξιόπιστους τομείς μπορεί να πληρώνουν για συμφωνίες με την πάροδο του χρόνου, είναι σύνηθες για τους νεοεισερχόμενους -ιδιαίτερα εκείνους στον τομέα των crypto- να απαιτείται να καταβάλλουν προκαταβολικά ποσά, σύμφωνα με τους δικηγόρους της Charles Russell Speechlys.

Οι συμβάσεις μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν ρήτρες για σημαντική βλάβη της φήμης, οι οποίες επιτρέπουν στους συλλόγους να τερματίσουν μια συμφωνία εάν η θέση μιας εταιρείας πέσει κατακόρυφα.
Για να προστατευθούν περαιτέρω, οι κάτοχοι δικαιωμάτων μπορούν να ζητήσουν πιστωτική επιστολή ή εγγύηση από τράπεζα ή μητρική εταιρεία για να εξασφαλίσουν μια συμφωνία.

Οι κορυφαίοι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι δεν έχουν αποφύγει ακόμη εντελώς τη βιομηχανία των τυχερών παιχνιδιών. Η Μπόρνμουθ, η Κρίσταλ Πάλας και η Άστον Βίλα είναι μεταξύ των ομάδων που έχουν υπογράψει φέτος νέες διαφημιστικές συμφωνίες για το μπροστινό μέρος της φανέλας με εταιρείες στοιχημάτων, παρά την επερχόμενη απαγόρευση.

Ο κενός χώρος που αφήνουν οι στοιχηματικές

Αλλά καθώς αυτός ο χώρος αδειάζει, οι εταιρείες κρυπτονομισμάτων μπορεί να είναι πρόθυμες να αναβαθμίσουν τις υπάρχουσες συμφωνίες τους.

Η χορηγία τους έχει εισχωρήσει σταδιακά στα ποδοσφαιρικά πρωταθλήματα. Ιστορικά, οι εταιρείες blockchain προτιμούσαν να ρίχνουν τα χρήματά τους σε μεγαλύτερες συμφωνίες σε αθλήματα όπως η Φόρμουλα 1, όπου οι δυνατότητες προσέγγισης ατόμων υψηλού πλούτου ήταν πολύ μεγαλύτερες.

Αλλά μετά από δύο χρόνια αναταραχής στον κλάδο, και καθώς οι εταιρείες αναζητούν τρόπους να προωθήσουν τα εμπορικά τους σήματα, οι χαμηλότερες τιμές που βρέθηκαν στο ποδόσφαιρο έχουν γίνει πιο ελκυστικές.

Η Arkham Intelligence, μια εταιρεία ανάλυσης δεδομένων blockchain, υπέγραψε συμφωνία δύο σεζόν με την τουρκική Γαλατασαράι τον Ιούλιο. Θα δαπανήσει 1,8 εκατ. ευρώ ανά σεζόν για τη συμφωνία, τοποθετώντας το λογότυπό της στα μανίκια των εμφανίσεων των παικτών.

Είναι ένας «φθηνός και αποτελεσματικός τρόπος» για να δοκιμαστεί η αγορά, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Arkham Μιγκέλ Μορέλ. Αν αποδώσει, τότε η Arkham θα εξετάσει το ενδεχόμενο να δαπανήσει περισσότερα για ένα premium spot.

«Το ποδόσφαιρο παρέχει πραγματικά μεγάλη αξία όσον αφορά τον αριθμό των ανθρώπων που ενδιαφέρονται εξαιρετικά για το άθλημα σε σχέση με το ποσό των χρημάτων», δήλωσε ο Μορέλ στο Bloomberg.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Business of Sport