Η απόφαση των Βρυξελλών να επιβάλλουν υψηλούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχει πυροδοτήσει νέα εμπορική διαμάχη μεταξύ της Κίνας και της ΕΕ. Αν και η απόφαση αυτή στοχεύει να προστατεύσει την ευρωπαϊκή βιομηχανία από τον φθηνό κινεζικό ανταγωνισμό, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος στη Γηραιά Ήπειρο είναι ποικίλες.

Θεωρητικά η μετάβαση της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός δεκαετίας, καθώς τον Μάρτιο του 2023 οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ ψήφισαν νόμο, με τον οποίο από το 2035 απαγορεύεται η κυκλοφορία νέων αυτοκινήτων με συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ηλεκτροκίνηση: Το δίλημμα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη

Τον περασμένο Αύγουστο στο σύνολο 28 ευρωπαϊκών χωρών πουλήθηκαν 125.070 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την πτώση, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, να φτάνει στο -36%. Πρόκειται μάλιστα για τη μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκίνητων από τον Ιανουάριο του 2017.

Οι λόγοι που η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη έχε «κολλήσει» είναι οι τιμές που παραμένουν υψηλές, οι περιορισμένες ακόμα υποδομές δημόσιας φόρτισης, η ανησυχία σχετικά με τη χαμηλή υπολειμματική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων και το άγχος της αυτονομίας.

Το κόστος φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ειδικότερα για το κόστος φόρτισης, αυτό διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα, και κυμαίνεται από 2,9 ευρώ για 100 χιλιόμετρα έως 18,9 ευρώ στη Νορβηγία. Βέβαια η Νορβηγία παρά το τεράστιο κόστος εμφανίζει και το εξής παράδοξο: την ώρα που η αγορά στην Ευρώπη παραπαίει η χώρα εξακολουθεί να πατάει γκάζι στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση σημειώνοντας νέο ρεκόρ πωλήσεων. Τον Αύγουστο λοιπόν το 94% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη σκανδιναβική χώρα ήταν αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Έτσι η Νορβηγία σημείωσε παγκόσμιο ρεκόρ στις μηνιαίες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Αναλυτικότερα τον περασμένο μήνα στη Νορβηγία ταξινομήθηκαν 10.480 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ από την αρχή του έτους έχουν πουληθεί 68.435. Επομένως οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία το 2024 αντιπροσωπεύουν τοι 87% από τις συνολικά 78.832 πωλήσεων αυτοκινήτων.

Τα δεδομένα από το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO) αποκαλύπτουν ότι η Ισλανδία και η Πορτογαλία είναι από τα φθηνότερα μέρη στην Ευρώπη για φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου όταν λείπετε από το σπίτι, ενώ η Νορβηγία και η Σλοβενία ​​είναι τα πιο ακριβά.

Η Γαλλία και η Γερμανία, δύο από τις μεγαλύτερες οικονομίες της ηπείρου, ήταν μεταξύ πολλών χωρών, όπως η Κροατία, η Ιταλία, η Δανία και η Σουηδία, των οποίων τα δημόσια ποσοστά φόρτισης EV ήταν γύρω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Στην Ελλάδα το κόστος φόρτισης διαμορφώνεται στα 9,8 ευρώ ανά 100 χλ.

Για την τυποποίηση της έρευνας, οι υπολογισμοί βασίστηκαν σε μια τυπική διαδικασία γρήγορης επαναφόρτισης DC για ένα Tesla Model 3, το δεύτερο πιο δημοφιλές ηλεκτρικό όχημα στην Ευρώπη, μετά το Tesla Model Y.

Η Ισλανδία είναι η φθηνότερη

Η Ισλανδία κατατάχθηκε ως το φθηνότερο μέρος στην Ευρώπη για τη φόρτιση του Tesla Model Y, με κόστος 2,89 € ανά 100 km, λίγο πιο μπροστά από την Πορτογαλία, όπου οι οδηγοί πρέπει να πληρώσουν 3,18 € για να διανύσουν την ίδια απόσταση. Η Φινλανδία κατετάγη τρίτη, με τους οδηγούς να πληρώνουν 4,63 ευρώ για τη γρήγορη χρέωση DC.

Αν και μικρή αγορά, η Ισλανδία έχει αναδειχθεί πρωτοπόρος σε ό,τι αφορά την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, με σημαντική διείσδυση, ιδιαίτερα στην πρωτεύουσά της, το Ρέικιαβικ. Οι άφθονες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχουν συμβάλει στη μείωση της τιμής φόρτισης EV.

Η Νορβηγία ήταν το πιο ακριβό μέρος στην Ευρώπη μακράν, με τη χρέωση για κάλυψη 100 χιλιομέτρων περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από ό,τι στην Ισλανδία, με 18,93 € – διαφορά τιμής 16,04 €. Η Σλοβενία ​​ήταν η δεύτερη πιο ακριβή χώρα, με χρέωση 17,02 ευρώ.

Οι οικονομολόγοι της ενέργειας πιστεύουν ότι οι διαφορές στο κόστος χρέωσης σε όλη την Ευρώπη μπορούν να αποδοθούν σε διάφορους παράγοντες, όπως η πηγή ηλεκτρικής ενέργειας, οι φόροι και οι κυβερνητικές πολιτικές, με τις χώρες με άφθονες ανανεώσιμες πηγές να τείνουν να έχουν χαμηλότερο κόστος επειδή εξαρτώνται λιγότερο από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα. Αντίθετα, χώρες με υψηλούς φόρους, τέλη δικτύου ή εξάρτηση από ακριβές εισαγωγές, όπως η Δανία και η Γερμανία, βλέπουν υψηλότερες τιμές.

Σημεία φόρτισης

Η Ολλανδία ηγείται της Ευρώπης με περισσότερα από 154.000 δημόσια σημεία φόρτισης EV, αντανακλώντας την ισχυρή δέσμευση της χώρας στην υιοθέτηση EV και την προθυμία της να επενδύσει σε ζωτικής σημασίας υποδομές EV.

Η Γερμανία και η Γαλλία διαθέτουν εκτεταμένα δημόσια δίκτυα φόρτισης EV, με τις δύο χώρες να διαθέτουν περισσότερα από 125.000 δημόσια σημεία φόρτισης. Η Γερμανία είναι δεύτερη μόνο μετά την Ολλανδία με 130.828, ενώ η Γαλλία βρίσκεται στην τρίτη θέση με 127.530, σύμφωνα με τα στοιχεία της EAFO.

Ως η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης, η Γερμανία αύξησε γρήγορα το ποσοστό υιοθέτησης EV, με τα EV να αντιπροσωπεύουν πάνω από το 25% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2023.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα