
Το τέταρτο ισχυρότερο έτος στην ιστορία της ναυτιλίας αντικατοπτρίζουν οι παραγγελίες πλοίων όλων των κατηγοριών μέχρι στιγμής το 2024, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons. Οι πλοιοκτήτες έχουν δαπανήσει 155 δισ. δολάρια για νέα πλοία το 2024, ένα μέγεθος υπερδιπλάσιο του μέσου όρου της 10ετίας, και το υψηλότερο από το 2008.
Η μεταφορική ικανότητα των υπό παραγγελία πλοίων έφτασε τα 93,6 εκατ. gt στα τέλη Σεπτεμβρίου, ξεπερνώντας το σύνολο των ετών 2022 και 2023, όταν ήταν 87 εκατ. gt σε κάθε έτος. Το επίτευγμα αυτό παραμένει πολύ κάτω από το επίπεδο-ρεκόρ του 2007 των 172 εκατ. gt, αλλά οι παραγγελίες ήταν σαφώς σταθερές σε ιστορικά επίπεδα με τις συμφωνίες να αναμένεται να ξεπεράσουν τα 100 εκατ. gt μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με την αναλύτρια των Clarksons, Sarah Holden.
Μέση Ανατολή και τέλος στα κρουαζιερόπλοια «καίει» την κρουαζιέρα
Αυτό το επίπεδο νέων παραγγελιών έχει επιτευχθεί μόνο σε πέντε προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα τα έτη 2006, 2007, 2008, 2013 και 2021.
Η ισχυρή ροή παραγγελιών αντικατοπτρίζει σταθερή ζήτηση σε όλους τους τομείς, δήλωσε η Holden. Τις περισσότερες νέες παραγγελίες καταγράφουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου. Η διάθεση των πλοιοκτητών για νεότευκτα πλοία είναι έντονη και επιδιώκουν να εξασφαλίσουν θέσεις στα ναυπηγεία για το 2027, το 2028 και μετά, καθώς οι χρόνοι παράδοσης αυξάνονται.
Εκτός από τη ζήτηση για νεότευκτα η αξία των επενδύσεων έχει αυξηθεί περαιτέρω και από άλλους παράγοντες, όπως είναι η αύξηση του κόστους στα ναυπηγεία, με αποτέλεσμα οι τιμές των νεότευκτων πλοίων να έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Ο δείκτης τιμών των νεότευκτων πλοίων της Clarksons βρίσκεται 45% ψηλότερα από το επίπεδό των αρχών του 2021 και πλησιάζει πλέον κοντά στην κορυφή του 2008, έτος που καταγράφηκαν οι υψηλότερες τιμές ναυπήγησης. Οι αναλυτές αποδίδουν το αυξημένο κόστος ναυπήγησης και στην υιοθέτηση νέων πράσινων τεχνολογιών.
Σημειώνεται ότι το 44% των πλοίων που έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής το 2024, εξαιρουμένων των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, γεγονός που έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος.
Οι τιμές για τα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα χρήσης LNG, για παράδειγμα, είναι 30 εκατ. δολάρια υψηλότερες από ό,τι για ένα συμβατικό πλοίο.
Η στροφή
Παράλληλα υπάρχει μία σαφής στροφή προς ένα μείγμα προϊόντων υψηλότερης αξίας. Ενδεικτικά το μέσο μέγεθος ενός πλοίου που παραγγέλνεται το 2024 είναι 54.000 gt, ένα ρεκόρ, και αυξημένο κατά 40% σε σχέση με τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών.
Επίσης η ναυπήγηση πολλών πλοίων υψηλότερου κόστους, όπως τα πλοία μεταφοράς αερίου, τα copntainerships και τα κρουαζιερόπλοια, αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε φέτος, όταν από τις αρχές του 2010 τα πλοία αυτά αντιπροσώπευαν το 28% των συνολικών παραγγελιών.
Το τρέχον έτος φαίνεται ότι θα είναι ένα από τα ισχυρότερα που έχουν καταγραφεί ποτέ όσον αφορά τη συνολική αξία των επενδύσεων σε νέα πλοία κατέληξε η Holden.


Latest News

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»