Αν και η πολιτική για το εμπόριο συζητείται παντού, σπάνια αντιμετωπίζεται με ειλικρίνεια. Αντί να εστιάζει στο κόστος και στα οφέλη, το ζήτημα παρουσιάζεται χονδροειδώς ως θέμα «ξένης» έναντι «εγχώριας» παραγωγής. Αυτή η έλλειψη σοβαρής συζήτησης θα έχει καταστροφικές συνέπειες.
Θυμηθείτε την πρώτη (και μάλλον τη μοναδική) συζήτηση μεταξύ των δύο υποψηφίων για την προεδρία των ΗΠΑ. Η Κάμαλα Χάρις περιέγραψε τον προτεινόμενο δασμό 20% του Ντόναλντ Τραμπ σε όλες τις εισαγωγές (με εισφορά 60% στις εισαγωγές από την Κίνα) ως φόρο επί των πωλήσεων. Ο Τραμπ απάντησε, λανθασμένα, ότι το κόστος θα έπεφτε στους ξένους παραγωγούς και όχι στους αμερικανούς πολίτες. Αλλά όταν επεσήμανε σωστά ότι ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν συνέχισε (σε μεγάλο βαθμό) τη δασμολογική πολιτική που είχε ξεκινήσει, η Χάρις δεν είχε καμία απάντηση. Κάποια στιγμή, ωστόσο, οι Δημοκρατικοί θα πρέπει να εξετάσουν το ζήτημα, επειδή η σωστή εμπορική πολιτική είναι κρίσιμη για την υγεία τόσο της πολιτικής όσο και της οικονομίας.
Υπάρχουν δύο τρόποι για επιστροφή στην κοινή λογική. Ο ένας είναι να διεξαγάγουμε πρώτα το πείραμα προστατευτισμού και στη συνέχεια να εξετάσουμε τα αποτελέσματα, τα οποία θα περιλαμβάνουν τεράστιες απώλειες θέσεων εργασίας και εξάπλωση της δυσαρέσκειας και της αστάθειας σε όλον τον κόσμο. Θα ήταν μια αναπαράσταση της δεκαετίας του 1930, μια κακή περίοδος που οδήγησε τελικά στην αναγνώριση ότι το εμπόριο δημιουργεί ευρεία ευημερία. Οι δημοσκοπήσεις δίνουν πιθανότητες στον αμερικανικό λαό να επιλέξει αυτόν τον δρόμο στις 5 Νοεμβρίου.
Ο δεύτερος δρόμος είναι να υπάρξει μια σοβαρή, τεκμηριωμένη συζήτηση της σημασίας του εμπορίου. Θεωρητικά, είναι εύκολο να εξηγηθεί μια τέτοια πολιτική. Ο συμβιβασμός αφορά μεταξύ της χρηματοδότησης των κρατικών δαπανών μέσω πρακτικής που αποτελεί ισοδύναμο με φόρο επί των πωλήσεων από τη μία πλευρά και της εξάρτησης στους φόρους εισοδήματος από την άλλη. Οι ψηφοφόροι πρέπει να γνωρίζουν ότι ο προστατευτισμός είναι εξαιρετικά οπισθοδρομική πρακτική. Τα άτομα με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα πλήττονται δυσανάλογα από τους δασμούς, ενώ τα άτομα με υψηλό εισόδημα δεν επηρεάζονται καθόλου.
Μπορεί αυτή η συζήτηση να γίνει πραγματικά; Ενώ οι ΗΠΑ δεν έχουν παράδοση σε ομοσπονδιακά δημοψηφίσματα, απλώς φανταστείτε πώς θα απαντούσαν οι ψηφοφόροι εάν τους ρωτούσαν ευθέως εάν προτιμούν έναν πολύ υψηλότερο φόρο κατανάλωσης. Η καλύτερη απάντηση στον «λαϊκισμό» είναι να έχεις το θάρρος να ρωτάς τον κόσμο για συγκεκριμένα θέματα και οι δασμοί είναι το πιο επείγον τέτοιο θέμα. Μια σοβαρή συζήτηση για το εμπόριο θα ήταν απείρως προτιμότερη από έναν πόλεμο δασμών που προκαλεί ένα παγκόσμιο κραχ. Η επιλογή είναι προφανής και η Χάρις πρέπει να την κάνει.
Ο Harold James είναι καθηγητής Ιστορίας και Διεθνών Υποθέσεων στο Princeton University
Latest News
Εργαζόμενοι συνταξιούχοι: Οι αρνητικές επιπτώσεις σε μέλη ΔΣ νεκρών ανωνύμων εταιρειών
Δικαιούται ο συνταξιούχος να ζητήσει τη διαγραφή του από τα μητρώα ασφαλισμένων του Οργανισμού (τ. ΟΑΕΕ), λόγω απώλειας της ιδιότητας του μέλους με τη λήξη της θητείας και όχι πέραν της εξαετίας, με βάση την απόφαση του ΣτΕ Α' 1414/2024
Ο φορολογικός έλεγχος σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι
Η εκτόξευση των τιμών της ενέργειας
Τα βασικά αίτια για την τρέχουσα άνοδο των τιμών συνδέονται με δύο κύριους παράγοντες, έναν διαρθρωτικό και έναν συγκυριακό
Αξίωση συμμετοχής στα αποκτήματα: Ο κίνδυνος της αοριστίας
Το δικαστήριο απορρίπτει αιτήματα που δεν συνοδεύονται από επαρκή στοιχεία
Η Ελλάδα ενεργειακή δύναμη και κόμβος υποδομών
H χώρα μπορεί για πρώτη φορά στην ιστορία της να παράγει περισσότερη – καθαρή – ενέργεια
Τεχνητή Νοημοσύνη και Μάνατζμεντ των Κινδύνων
Η ΤΝ επιτρέπει στις εταιρείες να προσωποποιούν σε βάθος τις στρατηγικές μάνατζμεντ των ρίσκων
H απραξία της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε άλλη μια κρίση
Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει υποσχεθεί πολλά και έχει πράξει λίγα
Εργαζόμενοι συνταξιούχοι: Οι αρνητικές επιπτώσεις σε μέλη ΔΣ νεκρών ανωνύμων εταιρειών
Το Υπουργείο Ανάπτυξης να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία ώστε να διαγραφούν οι εταιρείες φαντάσματα που έχουν να υποβάλλουν στοιχεία στο ΓΕΜΗ για κάποιες δεκαετίες
Η Ανάδυση των Υπηρεσιών Διαμοιρασμού Διαδρομών «Ridesharing» στα Νησιά της Ελλάδας
Οι υπηρεσίες «ridesharing» θα μπορούσαν να βελτιώσουν σημαντικά το τοπίο της κινητικότητας
Όχι στον στραγγαλισμό της βραχυχρόνιας μίσθωσης
H ευημερία της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει αρχίσει να αντιμετωπίζει προκλήσεις