
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν δεκάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε προσιτές τιμές για το επόμενο έτος, καθώς προετοιμάζονται για έναν «χειμώνα EV» λόγω των νέων αυστηρών στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και του σκληρού ανταγωνισμού από την Κίνα, σύμφωνα με δημοσίευμα των FT.
Ενόψει της έκθεσης αυτοκινήτου στο Παρίσι αυτή την εβδομάδα, οι μεγάλοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, οι οποίοι έχουν επίσης πιεστεί από την πτώση της ζήτησης, επικεντρώνονται στην ανάκτηση του χαμένου μεριδίου αγοράς με νέα οχήματα.
«Είμαστε εδώ για να πολεμήσουμε», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, νωρίτερα αυτό το μήνα, καθώς παρουσίασε ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης μπαταριών και σχέδια για τη στήριξη της δραστηριότητας EV της εταιρείας. «Έχουμε προκλήσεις παντού. Δεν είναι περίπατος στο πάρκο, αλλά βλέπουμε πολλές δυνατότητες».
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πόσο κοστίζει η φόρτιση στην Ευρώπη – Οι χρεώσεις στην Ελλάδα [πίνακας]
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι προβλέψεις
Η Renault είναι η μόνη μεγάλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που δεν έχει προειδοποιήσει για τα κέρδη της πρόσφατα. Η Volkswagen, η Stellantis, η BMW και η Mercedes-Benz έχουν μειώσει τις προβλέψεις για τα κέρδη τους λόγω προβλημάτων σε πολλαπλά μέτωπα, από τον έντονο ανταγωνισμό μέχρι την αδύναμη ευρωπαϊκή ζήτηση και την αύξηση των αποθεμάτων στις ΗΠΑ.
Η πίεση στη βιομηχανία θα αυξηθεί και πάλι το επόμενο έτος, όταν θα τεθούν σε ισχύ οι νέοι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων. Αυτοί απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στους στόλους τους – αυξάνοντας το ποσοστό των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων – ή να αντιμετωπίσουν μεγάλα πρόστιμα.
Τα στελέχη λένε ότι η επίτευξη των στόχων για τις εκπομπές ρύπων δυσχεραίνεται από την πρόσφατη επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων: οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο συνειδητοποιημένοι ως προς το κόστος και οι επιδοτήσεις έχουν περικοπεί σε μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, με εξαίρεση τη Stellantis, ζήτησαν να αμβλυνθούν ή να αναβληθούν οι στόχοι, για να αποφύγουν πρόστιμα που θα μπορούσαν να ανέλθουν συνολικά σε 51 δισ. ευρώ έως το 2030, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners.
Η μετάβαση και οι κανόνες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Μιλώντας σε ιταλική κοινοβουλευτική επιτροπή την Παρασκευή, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που απαιτούν οι κανόνες θα προσθέσει σημαντικό κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Σε ένα σύστημα που δεν μπορεί να απορροφήσει μεγαλύτερη τιμή επειδή ο καταναλωτής δεν θέλει να πληρώσει περισσότερα, εμείς εισάγουμε 40% περισσότερο κόστος», είπε.
Ο αναλυτής της Barclays, Henning Cosman, εκτιμά ότι οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες θα λανσάρουν περισσότερα από 100 μοντέλα EV φέτος στην Ευρώπη και περίπου 70 το 2025, αλλά οι φθηνότερες τιμές που απαιτούνται για την πραγματοποίηση πωλήσεων θα μπορούσαν να προκαλέσουν έναν «χειμώνα EV», πρόσθεσε.
«Αν είστε καταναλωτής, σχεδόν αισθάνεστε ότι η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος σήμερα είναι λάθος, επειδή γνωρίζετε ότι μπορείτε να πάρετε ένα καλύτερο με μεγαλύτερη αυτονομία και νεότερη τεχνολογία και πιθανότατα σε χαμηλότερη τιμή πολύ σύντομα. Αυτό είναι πραγματικά το καθοδικό σπιράλ», πρόσθεσε.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, γνωρίζοντας ότι θα πιεστούν να πουλήσουν φθηνότερα μοντέλα το 2025, επικεντρώθηκαν φέτος στο ακριβότερο κομμάτι της αγοράς.
Αυτό τους έχει καταστήσει λιγότερο ικανούς να ανταγωνιστούν τις κινεζικές BYD και Xpeng, οι οποίες έχουν τιμή 20.000 ευρώ για ορισμένα μοντέλα – περίπου το ήμισυ της μέσης τιμής ενός EV στην Ευρώπη σύμφωνα με την Transport & Environment, μια ΜΚΟ.
«Θα μπορούσε να υπάρξει ένας πόλεμος τιμών, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι η Ευρώπη είναι το καλύτερο μέρος για να τον κερδίσουμε», δήλωσε ο Alexandre Marian της AlixPartners.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη λιγότερο κερδοφόρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες πριν από κάθε νέα έκπτωση το επόμενο έτος. Σε ολόκληρο τον κλάδο, τα μικτά περιθώρια κέρδους είναι περίπου 15 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από ό,τι είναι για τα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την Barclays.
Ορισμένα φθηνότερα μοντέλα θα παρουσιαστούν στην έκθεση αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένου ενός αυτοκινήτου κάτω των 20.000 ευρώ που κατασκευάστηκε από την Leapmotor, τον κινεζικό συνεργάτη της Stellantis.
Οι παραγγελίες και οι τιμές
Η Renault δέχεται ήδη παραγγελίες για το ηλεκτρικό της R5, με τιμή περίπου 25.000 ευρώ. Ενώ η Citroën, μια άλλη μάρκα της Stellantis, θα παρουσιάσει μοντέλα, όπως το συμπαγές SUV C3 Aircross, αν και μόνο οι μη ηλεκτρικές εκδόσεις έχουν τιμή γύρω στα 20.000 ευρώ.
Σύμφωνα με έρευνα που συνέταξε η Renault, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ θα χρειαστούν μερίδιο 20 έως 22% του συνόλου της ευρωπαϊκής αγοράς για να συμμορφωθούν με τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων. Προς το παρόν, όμως, έχουν κολλήσει σε ποσοστό μικρότερο του 15%.
Οι αναλυτές λένε ότι οι στόχοι είναι εφικτοί εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγοράσουν μονάδες εκπομπών από ανταγωνιστικούς ομίλους που πωλούν καθαρότερα οχήματα. Αλλά το κόστος που συνεπάγεται αυτό για τις εταιρείες Volkswagen και Ford, οι οποίες έχουν μείνει περισσότερο πίσω στους στόχους, είναι πιθανό να συμπαρασύρει περαιτέρω τα κέρδη τους.
Εν όψει της έκθεσης αυτοκινήτου, ο Luc Chatel, επικεφαλής του γαλλικού λόμπι αυτοκινήτων PFA, δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό RTL ότι «οι κατασκευαστές και ολόκληρη η βιομηχανία επενδύουν δισεκατομμύρια ευρώ» για να στραφούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ωστόσο, πρόσθεσε μια παρατήρηση σχετικά με τον «σοβαρό κίνδυνο» για τη βιομηχανία: «Οι καταναλωτές δεν ακολουθούν πια. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει αναμφίβολα να πληρώσουν ευρωπαϊκά πρόστιμα το επόμενο έτος, κάτι που είναι αρκετά σουρεαλιστικό».


Latest News

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X

Ανοίγει το «παιχνίδι» με τις μπαταρίες στα φωτοβολταϊκά
Σε φάση εκκίνησης η πλατφόρμα υποδοχής αιτήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Εξετάζεται παράταση πέραν της 30ης Απριλίου λόγω των καθυστερήσεων.

Πλήγμα στον κλάδο της πράσινης ενέργειας από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ αποτελούν γροθιά στην πράσινη βιομηχανία που ήδη υποφέρει από την ανάκαμψη των ορυκτών καυσίμων