Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες είναι η ρότα που θα χαράξουν οι ναυλαγορές μέχρι το 2027 στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς οι αβεβαιότητες είναι πολλές ενώ οι σταθερές λιγότερες.

Οι γεωπολιτικές εντάσεις, όπως οι επιθέσεις των Χούθι στο στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, δημιουργούν κινδύνους αλλά και ευκαιρίες για τη ναυτιλία, η αβέβαιη ανάκαμψη της Κίνας, αλλά και η πορεία της οικονομίας στις δυτικές χώρες είναι οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις αγορές σε συνδυασμό και με τα θεμελιώδη δεδομένα του κάθε κλάδου κυρίως από την πλευρά της προσφερόμενης μεταφορικής ικανότητας.

Xclusiv: Ελληνες και Kινέζοι πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν στις αγοραπωλησίες

Οπως επισημαίνουν οι αναλυτές η αναδρομολόγηση των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχει στηρίξει διάφορους τομείς της ναυτιλίας, αλλά μια ενδεχόμενη ξαφνική διακοπή των επιθέσεων θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλία.

Η ανάκαμψη της οικονομίας της Κίνας – που είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο – είναι επίσης ασταθής και τα υψηλά επιτόκια στις δυτικές οικονομίες αυξάνουν τον κίνδυνο μιας πιθανής ύφεσης, η οποία θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μελλοντική ανάπτυξη. Επιπλέον, το παγκόσμιο οικονομικό τοπίο παραμένει αβέβαιο λόγω των γεωπολιτικών συγκρούσεων, των κυρώσεων και των εμπορικών πολέμων, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει τη ζήτηση.

Η μεταβλητότητα

Στη βάση των παραπάνω διαπιστώσεων η Veson Nautical, μια διεθνής εταιρεία αναλύσεων, επισημαίνει ότι στα δεξαμενόπλοια η μεταβλητότητα των τιμών και των προσδοκιών θα συνεχιστεί με τις κινήσεις στην τιμή του πετρελαίου, τις εξελίξεις στη ρωσική παραγωγή αργού, τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ+ καθώς και την ικανότητα της Κίνας να διατηρήσει την οικονομική ανάπτυξη, τις υψηλές εισαγωγές αργού και τα δρομολόγια των διυλιστηρίων. Οι αναλυτές αναμένουν ότι οι εξαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία θα συνεχίσουν να μειώνονται, με την Ευρώπη να προμηθεύεται αργό από πιο μακρινές περιοχές όπως τη Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική, και αυτή η τάση θα συνεχίσει να στηρίζει τη ζήτηση σε τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και, συνεπώς, τους ναύλους στο μέλλον. Οσον αφορά τις παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενόπλοιων η Veson εκτιμά ότι το πρόγραμμα παραδόσεων για το 2024 είναι χαμηλό, ωστόσο ο ρυθμός θα αυξηθεί το 2025 και μετά. Πάντως βασικός παράγοντας για την ισχυρότερη ανάπτυξη θα είναι η ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα, η οποία δεν θα παρεμποδίζεται από την άνοδο των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου.

Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) η Veson σημειώνει μεταξύ άλλων ότι το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών και η περιορισμένη αύξηση της προσφοράς συνεχίζουν να υποστηρίζουν μια θεμελιωδώς ισχυρή αγορά Bulker για το μέλλον. Αναμένεται μέτρια αύξηση της ζήτησης, καθώς τα επιτόκια χαλαρώνουν στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια επιταχύνονται και οι μεταβαλλόμενες εμπορικές ροές αυξάνουν τα τονοχιλιόμετρα. Οι αξίες των Bulker αυξήθηκαν σημαντικά το τελευταίο έτος λόγω της βελτίωσης του κλίματος. Πάντως παρά τα διάφορα μέτρα τόνωσης που δρομολόγησε η κινεζική κυβέρνηση, δεν υπάρχει κανένα σημάδι βελτίωσης στον κινεζικό τομέα των ακινήτων. Αυτό πιθανότατα θα συνεχίσει να επιβαρύνει την κινεζική παραγωγή χάλυβα, καθώς η οικοδομική δραστηριότητα υποχωρεί.

Η ζήτηση

Τέλος, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η αύξηση της ζήτησης είναι θετική φέτος, με τη μεγαλύτερη αύξηση (22,4%) να καταγράφεται στον ανατολικό Ειρηνικό. Η συνολική αύξηση της ζήτησης σε TEU προβλέπεται κατά 3,3% κατά μέσο όρο ετησίως κατά την περίοδο 2024 – 2027, με μία προβλεπόμενη αύξηση ειδικά για το 2024 κατά 14,9% λόγω του σημαντικού αντίκτυπου της αναδρομολόγησης των πλοίων γύρω από την Αφρική.

Με την τρέχουσα σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα, οι τιμές των ναύλων έχουν αυξηθεί απότομα και αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024. Η καθαρή αύξηση του στόλου καταγράφηκε στο 5,4% το 2023, και αναμένεται ότι θα αυξηθεί με μέσο ρυθμό 7,8% μεταξύ 2024 – 2027.

Με τις αυξημένες τιμές των ναύλων, η δραστηριότητα παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ με 2 εκατ. TEU να παραγγέλλονται το τελευταίο τρίμηνο. Με σχεδόν 8 εκατ. TEU να εισέρχονται στην αγορά τα επόμενα δύο χρόνια, αναμένεται πλεόνασμα προσφοράς παρά τις συνεχιζόμενες αναδρομολογήσεις πλοίων.

Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία