Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες είναι η ρότα που θα χαράξουν οι ναυλαγορές μέχρι το 2027 στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς οι αβεβαιότητες είναι πολλές ενώ οι σταθερές λιγότερες.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις, όπως οι επιθέσεις των Χούθι στο στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, δημιουργούν κινδύνους αλλά και ευκαιρίες για τη ναυτιλία, η αβέβαιη ανάκαμψη της Κίνας, αλλά και η πορεία της οικονομίας στις δυτικές χώρες είναι οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις αγορές σε συνδυασμό και με τα θεμελιώδη δεδομένα του κάθε κλάδου κυρίως από την πλευρά της προσφερόμενης μεταφορικής ικανότητας.
Xclusiv: Ελληνες και Kινέζοι πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν στις αγοραπωλησίες
Οπως επισημαίνουν οι αναλυτές η αναδρομολόγηση των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχει στηρίξει διάφορους τομείς της ναυτιλίας, αλλά μια ενδεχόμενη ξαφνική διακοπή των επιθέσεων θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλία.
Η ανάκαμψη της οικονομίας της Κίνας – που είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο – είναι επίσης ασταθής και τα υψηλά επιτόκια στις δυτικές οικονομίες αυξάνουν τον κίνδυνο μιας πιθανής ύφεσης, η οποία θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μελλοντική ανάπτυξη. Επιπλέον, το παγκόσμιο οικονομικό τοπίο παραμένει αβέβαιο λόγω των γεωπολιτικών συγκρούσεων, των κυρώσεων και των εμπορικών πολέμων, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει τη ζήτηση.
Η μεταβλητότητα
Στη βάση των παραπάνω διαπιστώσεων η Veson Nautical, μια διεθνής εταιρεία αναλύσεων, επισημαίνει ότι στα δεξαμενόπλοια η μεταβλητότητα των τιμών και των προσδοκιών θα συνεχιστεί με τις κινήσεις στην τιμή του πετρελαίου, τις εξελίξεις στη ρωσική παραγωγή αργού, τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ+ καθώς και την ικανότητα της Κίνας να διατηρήσει την οικονομική ανάπτυξη, τις υψηλές εισαγωγές αργού και τα δρομολόγια των διυλιστηρίων. Οι αναλυτές αναμένουν ότι οι εξαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία θα συνεχίσουν να μειώνονται, με την Ευρώπη να προμηθεύεται αργό από πιο μακρινές περιοχές όπως τη Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική, και αυτή η τάση θα συνεχίσει να στηρίζει τη ζήτηση σε τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και, συνεπώς, τους ναύλους στο μέλλον. Οσον αφορά τις παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενόπλοιων η Veson εκτιμά ότι το πρόγραμμα παραδόσεων για το 2024 είναι χαμηλό, ωστόσο ο ρυθμός θα αυξηθεί το 2025 και μετά. Πάντως βασικός παράγοντας για την ισχυρότερη ανάπτυξη θα είναι η ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα, η οποία δεν θα παρεμποδίζεται από την άνοδο των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου.
Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) η Veson σημειώνει μεταξύ άλλων ότι το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών και η περιορισμένη αύξηση της προσφοράς συνεχίζουν να υποστηρίζουν μια θεμελιωδώς ισχυρή αγορά Bulker για το μέλλον. Αναμένεται μέτρια αύξηση της ζήτησης, καθώς τα επιτόκια χαλαρώνουν στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια επιταχύνονται και οι μεταβαλλόμενες εμπορικές ροές αυξάνουν τα τονοχιλιόμετρα. Οι αξίες των Bulker αυξήθηκαν σημαντικά το τελευταίο έτος λόγω της βελτίωσης του κλίματος. Πάντως παρά τα διάφορα μέτρα τόνωσης που δρομολόγησε η κινεζική κυβέρνηση, δεν υπάρχει κανένα σημάδι βελτίωσης στον κινεζικό τομέα των ακινήτων. Αυτό πιθανότατα θα συνεχίσει να επιβαρύνει την κινεζική παραγωγή χάλυβα, καθώς η οικοδομική δραστηριότητα υποχωρεί.
Η ζήτηση
Τέλος, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η αύξηση της ζήτησης είναι θετική φέτος, με τη μεγαλύτερη αύξηση (22,4%) να καταγράφεται στον ανατολικό Ειρηνικό. Η συνολική αύξηση της ζήτησης σε TEU προβλέπεται κατά 3,3% κατά μέσο όρο ετησίως κατά την περίοδο 2024 – 2027, με μία προβλεπόμενη αύξηση ειδικά για το 2024 κατά 14,9% λόγω του σημαντικού αντίκτυπου της αναδρομολόγησης των πλοίων γύρω από την Αφρική.
Με την τρέχουσα σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα, οι τιμές των ναύλων έχουν αυξηθεί απότομα και αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024. Η καθαρή αύξηση του στόλου καταγράφηκε στο 5,4% το 2023, και αναμένεται ότι θα αυξηθεί με μέσο ρυθμό 7,8% μεταξύ 2024 – 2027.
Με τις αυξημένες τιμές των ναύλων, η δραστηριότητα παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ με 2 εκατ. TEU να παραγγέλλονται το τελευταίο τρίμηνο. Με σχεδόν 8 εκατ. TEU να εισέρχονται στην αγορά τα επόμενα δύο χρόνια, αναμένεται πλεόνασμα προσφοράς παρά τις συνεχιζόμενες αναδρομολογήσεις πλοίων.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Αθηνά Μαρτίνου: Η κεφαλονίτικη καταγωγή και το όνειρο που έκανε πραγματικότητα
Ποια ήταν η πρωτοπόρος στην παγκόσμια ναυτιλία Αθηνά Μαρτίνου, που έφυγε από τη ζωή την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024
Πέθανε σε ηλικία 97 ετών η εφοπλίστρια Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου
Η Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου μπήκε στη ναυτιλία το 1964 και το 1971 ίδρυσε τoν ναυτιλιακό κολοσσό Thenamaris
Στα 155 δισ. δολάρια οι παγκόσμιες παραγγελίες για νέα πλοία - Γιατί ανεβαίνει το τίμημα
Το 44% των πλοίων που έχουν παραγγελθεί έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, γεγονός που έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος
Σε άνοδο η επιβατική κίνηση στην Κέρκυρα - Η δυναμική του homeporting
Ενίσχυση του ρόλου της Κέρκυρας ως πύλη για την Αδριατική - Περί τους 650.695 επιβάτες και 345 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων
Μέση Ανατολή και τέλος στα κρουαζιερόπλοια «καίει» την κρουαζιέρα
η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων σε επικοινωνία που είχε με την πολιτική ηγεσία, έθεσε σε συζήτηση θέματα που αφορούν την κρουαζιέρα
Έτοιμα τα πρώτα σχολεία στη Θεσσαλία από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών - Συνολικά θα φτάσουν τα 33
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει αναλάβει την αποκατάσταση 33 σχολείων στην περιοχή
Ελληνες και Κινέζοι πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν στις αγοραπωλησίες πλοίων - Τι είδε ο Xclusiv
Γιατί ο οίκος Xclusiv είδε αυξομειώσεις στις αγοραπωλησίες πλοίων - Στο εννεάμηνο του 2024 άλλαξαν χέρια 332 δεξαμενόπλοια, αξίας περίπου 10 δισ. δολαρίων
Τα κοντέινερ πλήττουν σοβαρά το περιβάλλον - Το αποτύπωμα από 1.382 χαμένα κοντέινερ κάθε χρόνο
Τα χιλιάδες κοντέινερ που έχουν χαθεί στη θάλασσα, επιβαρύνουν το περιβάλλον
Το καυτό ερώτημα για τα Στενά του Ορμούζ
Η ναυτιλία και ολόκληρος ο κόσμος παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα τις συγκρούσεις και ανησυχούν για το μοναδικό πέρασμα στον Περσικό Κόλπο
Κοντά σε συμφωνία ορόσημο για την πράσινη μετάβαση ο ΙΜΟ
Ελπίδες για το στόχο του ΙΜΟ, την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050