![Ναυτιλία: Γρίφος η ρότα των ναυλαγορών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ot_xydhn_ploio.png)
Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες είναι η ρότα που θα χαράξουν οι ναυλαγορές μέχρι το 2027 στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς οι αβεβαιότητες είναι πολλές ενώ οι σταθερές λιγότερες.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις, όπως οι επιθέσεις των Χούθι στο στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, δημιουργούν κινδύνους αλλά και ευκαιρίες για τη ναυτιλία, η αβέβαιη ανάκαμψη της Κίνας, αλλά και η πορεία της οικονομίας στις δυτικές χώρες είναι οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις αγορές σε συνδυασμό και με τα θεμελιώδη δεδομένα του κάθε κλάδου κυρίως από την πλευρά της προσφερόμενης μεταφορικής ικανότητας.
Xclusiv: Ελληνες και Kινέζοι πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν στις αγοραπωλησίες
Οπως επισημαίνουν οι αναλυτές η αναδρομολόγηση των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχει στηρίξει διάφορους τομείς της ναυτιλίας, αλλά μια ενδεχόμενη ξαφνική διακοπή των επιθέσεων θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλία.
Η ανάκαμψη της οικονομίας της Κίνας – που είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο – είναι επίσης ασταθής και τα υψηλά επιτόκια στις δυτικές οικονομίες αυξάνουν τον κίνδυνο μιας πιθανής ύφεσης, η οποία θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μελλοντική ανάπτυξη. Επιπλέον, το παγκόσμιο οικονομικό τοπίο παραμένει αβέβαιο λόγω των γεωπολιτικών συγκρούσεων, των κυρώσεων και των εμπορικών πολέμων, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει τη ζήτηση.
Η μεταβλητότητα
Στη βάση των παραπάνω διαπιστώσεων η Veson Nautical, μια διεθνής εταιρεία αναλύσεων, επισημαίνει ότι στα δεξαμενόπλοια η μεταβλητότητα των τιμών και των προσδοκιών θα συνεχιστεί με τις κινήσεις στην τιμή του πετρελαίου, τις εξελίξεις στη ρωσική παραγωγή αργού, τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ+ καθώς και την ικανότητα της Κίνας να διατηρήσει την οικονομική ανάπτυξη, τις υψηλές εισαγωγές αργού και τα δρομολόγια των διυλιστηρίων. Οι αναλυτές αναμένουν ότι οι εξαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία θα συνεχίσουν να μειώνονται, με την Ευρώπη να προμηθεύεται αργό από πιο μακρινές περιοχές όπως τη Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική, και αυτή η τάση θα συνεχίσει να στηρίζει τη ζήτηση σε τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου και, συνεπώς, τους ναύλους στο μέλλον. Οσον αφορά τις παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενόπλοιων η Veson εκτιμά ότι το πρόγραμμα παραδόσεων για το 2024 είναι χαμηλό, ωστόσο ο ρυθμός θα αυξηθεί το 2025 και μετά. Πάντως βασικός παράγοντας για την ισχυρότερη ανάπτυξη θα είναι η ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα, η οποία δεν θα παρεμποδίζεται από την άνοδο των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου.
Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) η Veson σημειώνει μεταξύ άλλων ότι το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών και η περιορισμένη αύξηση της προσφοράς συνεχίζουν να υποστηρίζουν μια θεμελιωδώς ισχυρή αγορά Bulker για το μέλλον. Αναμένεται μέτρια αύξηση της ζήτησης, καθώς τα επιτόκια χαλαρώνουν στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια επιταχύνονται και οι μεταβαλλόμενες εμπορικές ροές αυξάνουν τα τονοχιλιόμετρα. Οι αξίες των Bulker αυξήθηκαν σημαντικά το τελευταίο έτος λόγω της βελτίωσης του κλίματος. Πάντως παρά τα διάφορα μέτρα τόνωσης που δρομολόγησε η κινεζική κυβέρνηση, δεν υπάρχει κανένα σημάδι βελτίωσης στον κινεζικό τομέα των ακινήτων. Αυτό πιθανότατα θα συνεχίσει να επιβαρύνει την κινεζική παραγωγή χάλυβα, καθώς η οικοδομική δραστηριότητα υποχωρεί.
Η ζήτηση
Τέλος, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η αύξηση της ζήτησης είναι θετική φέτος, με τη μεγαλύτερη αύξηση (22,4%) να καταγράφεται στον ανατολικό Ειρηνικό. Η συνολική αύξηση της ζήτησης σε TEU προβλέπεται κατά 3,3% κατά μέσο όρο ετησίως κατά την περίοδο 2024 – 2027, με μία προβλεπόμενη αύξηση ειδικά για το 2024 κατά 14,9% λόγω του σημαντικού αντίκτυπου της αναδρομολόγησης των πλοίων γύρω από την Αφρική.
Με την τρέχουσα σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα, οι τιμές των ναύλων έχουν αυξηθεί απότομα και αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024. Η καθαρή αύξηση του στόλου καταγράφηκε στο 5,4% το 2023, και αναμένεται ότι θα αυξηθεί με μέσο ρυθμό 7,8% μεταξύ 2024 – 2027.
Με τις αυξημένες τιμές των ναύλων, η δραστηριότητα παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ με 2 εκατ. TEU να παραγγέλλονται το τελευταίο τρίμηνο. Με σχεδόν 8 εκατ. TEU να εισέρχονται στην αγορά τα επόμενα δύο χρόνια, αναμένεται πλεόνασμα προσφοράς παρά τις συνεχιζόμενες αναδρομολογήσεις πλοίων.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του