Το μεγαλύτερο ιστορικά βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων έχουν σε εξέλιξη οι δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με στόχο όχι μόνο την απόκτηση πλοίων μειωμένων εκπομπών ρύπων αλλά και την ανανέωση του γηρασμένου στόλου τους. Οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες έχουν υπό παραγγελία μέχρι στιγμής 431 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας άνω των 5,9 εκατ. teu.
Με αρκετές σημαντικές συμφωνίες για νέες ναυπηγήσεις υπό διαπραγμάτευση και με έναν μεγάλο αριθμό παραγγελιών από ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν στόλους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά δεν τους διαχειρίζονται οι ίδιες (non-operating owner), ο αριθμός αυτός είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί κατά τη διάρκεια του του υπόλοιπου έτους.
Ναυτιλιακές εταιρείες: Τοποθετούν όλο και περισσότερες παραγγελίες πλοίων
Οι παραγγελίες
Το σημερινό βιβλίο παραγγελιών είναι το μεγαλύτερο που έχει υπάρξει ποτέ σε όρους χωρητικότητας teu και η φετινή φρενίτιδα παραγγελιών οφείλεται, εν μέρει, στη φιλοδοξία των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών να αυξήσουν την αποδοτικότητα των πλοίων και να εστιάσουν σε πλοία που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και η μεθανόλη. Με τα νέα πλοία οι ναυτιλιακές εταιρείες επιδιώκουν όχι μόνο τη μείωση των εκπομπών CO2 ανά εμπορευματοκιβώτιο αλλά και την ανανέωση του στόλου τους. Παρά τις συνεχείς νέες παραγγελίες των τελευταίων χρόνων, οι ναυτιλιακές εξακολουθούν να λειτουργούν συνολικά 683 πλοία ηλικίας είκοσι ετών και άνω, που αντιπροσωπεύουν μια μεταφορική ικανότητα άνω των 2,6 εκατ. teu.
Οπως υπολογίζει η Alphaliner, δεδομένου ότι τα 25 χρόνια είναι η «κανονική» διάρκειας ζωής ενός πλοίου, οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες θα χρησιμοποιήσουν το 44% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών που έχουν τοποθετήσει μόνο για την αντικατάσταση των παλαιότερων πλοίων και όχι για την περαιτέρω ανάπτυξη του στόλου τους.
Ωστόσο οι ανάγκες αντικατάστασης των γηρασμένων πλοίων δεν είναι ίδιες για όλες τις ναυτιλιακές. Δεν είναι ίσως τυχαίο ότι η MSC, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, έχει τοποθετήσει και τις περισσότερες παραγγελίες. Η εταιρεία με έδρα τη Γενεύη διαθέτει ένα τεράστιο βιβλίο παραγγελιών 137 πλοίων, που ισοδυναμεί με μεταφορική ικανότητα 2 εκατ. teu. Ομως λειτουργεί επίσης 315 πλοία τα οποία ναυπηγήθηκαν το 2004 ή πριν από αυτό, έχουν δηλαδή ηλικία μεγαλύτερη των 20 ετών. Πολλά από αυτά τα πλοία θα είναι υποψήφια για διάλυση τα επόμενα χρόνια και όπως εκτιμά η Alphaliner, το 60% των νέων παραγγελιών θα αντικαταστήσει υφιστάμενη μεταφορική ικανότητα.
Από την άλλη πλευρά, η κορεατική HMM διαθέτει μόνο ένα πλοίο στην κατηγορία «άνω των 20 ετών», το οποίο είναι ένα ναυλωμένο πλοίο πολλαπλών χρήσεων.
Το βιβλίο παραγγελιών της HMM περιλαμβάνει 13 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πλοίων, ως εκ τούτου οι νέες παραγγελίες στοχεύουν στην περαιτέρω ενδυνάμωση του μεριδίου της ναυτιλιακής στην αγορά, καθώς μόλις το 2% των νέων παραγγελιών θα χρησιμοποιηθεί για αντικατάσταση πλοίων.
Χαμηλά ποσοστά
Στην ίδια ρότα «πλέει» και η Ocean Network Express (ΟΝΕ). Η ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Σιγκαπούρη, ιαπωνικών όμως συμφερόντων, εμφανίζει επίσης πολύ χαμηλό ποσοστό γηρασμένων πλοίων ως ποσοστό των νέων παραγγελιών (μόλις 5,6%). Ως εκ τούτου οι παραγγελίες συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 600.000 teu στοχεύουν στην περαιτέρω αύξηση του στόλου της και σε ένα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Το ίδιο ισχύει και για τη γαλλική CMA CGM (16,9%) και την ταϊβανέζικη Evergreen (17,50%).
Η κινεζική COSCO, από την πλευρά της, με παραγγελίες νεότευκτων συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 800.000 teu έχει ένα ποσοστό γηρασμένων πλοίων που φτάνει στο 41% του υπό παραγγελία στόλου της. Η μόνη εταιρεία που εμφανίζει έντονα διαφορετική εικόνα είναι η Maersk, η δεύτερη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου. Ο γηρασμένος στόλος της αποτελεί το 125% των νέων παραγγελιών ύψους λίγο πάνω από τα 400.000 teu. Ωστόσο οι Δανοί δεσμεύτηκαν για την ανανέωση του στόλου τους και εξήγγειλαν ένα πρόγραμμα ανανέωσης ύψους 800.000 teu κατά την προσεχή πενταετία, συμπεριλαμβανομένων 500.000 teu ναυλωμένων πλοίων. Τέλος και η ισραηλινή ΖΙΜ, ενώ εμφανίζει επίσης ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πλοίων ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών σε σχέση με τις νέες παραγγελίες (154%), ωστόσο έχει ήδη προχωρήσει σταδιακά σε πολυάριθμες παραγγελίες νέων πλοίων το 2023 και το 2024.
Πηγή: Premium Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του
Επανεξελέγη πρόεδρος του ΣΕΕΝ ο Διονύσης Θεοδωράτος
Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Διονύσιος Θεοδωράτος δήλωσε πως η επανεκλογή ρου στη θέση του Προέδρου αποτελεί μία μεγάλη τιμή
Πάνω απο 7.000 επιβάτες αναχώρησαν με πλοία από την Σαντορίνη τις δυο τελευταίες ημέρες
Τι αναφέρει το Υπουργείο Ναυτιλίας όσα συμβαίνουν στη Σαντορίνη