![Δακτύλιος: Πότε μπήκε στη ζωή των Αθηναίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/Screenshot-2024-10-13-at-8.48.24-PM-1024x704.jpg)
Επιστρέφει, από σήμερα, στις ζωές των Αθηναίων ο «δακτύλιος», ο περιορισμός δηλαδή κυκλοφορίας των Ιδιώτικής Χρήσης (ΙΧ) αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας και με την αφορμή αυτή, αναζητούμε στο Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ», πως πρωτοεμφανίστηκε το μέτρο αυτό.
Το 1979, το κυκλοφοριακό στην Αθήνα, αποτελούσε, ήδη, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της πρωτεύουσας και τότε ήταν που τέθηκε επί τάπητος το σχέδιο εφαρμογής δακτυλίου.
![](https://www.tovima.gr/wp-content/uploads/2024/10/13/Screenshot-2024-10-13-at-8.48.24-PM-1024x704.jpg)
«ΤΑ ΝΕΑ», 31.10.1979, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»
Λίγα χρόνια αργότερα, το 1982, η Αθήνα αντιμετώπιζε το ιδαίτερα δυσμενές κοκτέιλ του κυκλοφοριακού και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από βιομηχανίες και οχήματα.
Τον Ιανουάριο του 1982, τα μέτρα του δακτυλίου τέθηκαν στον δημόσιο διάλογο ως μέτρα που θα εφαρμόζονταν «μόνο όταν η ρύπανση γίνεται επικίνδυνη».
Συγκεκριμένα περιγράφονταν ως εξής:
«Μέτρα για τα αυτοκίνητα
α) Εκ περιτροπής κυκλοφορία μονών – ζυγών – ΙΧ αυτοκινήτων στα όρια του λεκανοπεδίου της Αθήνας που ορίζονται ενδεικτικά: Κορυφογραμμή Αιγάλεω, Φυλή, εξωτερική περίμετρος Άνω Λιοσίων – Αχαρνών (Μενίδιου), σιδ. Γραμμής, Ε.Ο Αθηνών – Λαμίας, Διονύσου, Κορυφογραμμής Πεντέλης, Σταυρού, Κορυφογραμμής Υμηττού και Βάρης».
![](https://www.tovima.gr/wp-content/uploads/2024/10/13/Screenshot-2024-10-13-at-9.11.49-PM-1024x437.png)
«ΤO BHMΑ», 16.1.1982, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»
Μονά – ζυγά
Λίγους μήνες αργότερα, τον Μάιο του 1982, οι μετρήσεις έδειξαν ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα ρύπανσης και έτσι η κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου, με υπουργό Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος τον Αντώνη Τρίτση, προχώρησε στην εφαρμογή έκτακτων μέτρων στις βιομηχανίες και στα ΙΧ αυτοκίνητα
Γράφει «ΤΟ ΒΗΜΑ» της 11ης Μαΐου:
«Οι προβλεπόμενες μετεωρολογικές συνθήκες που θα επιδεινώσουν την κατάσταση, το επόμενο διήμερο, υποχρέωσαν τις Αρχές να θέσουν σε ισχύ τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση του νέφους της πρωτεύουσας:
»Έτσι σήμερα κυκλοφορούν τα Ι.Χ. αυτοκίνητα με μονό αριθμό και αύριο τα Ι.Χ με ζυγό, μειώνεται κατά 30% η παραγωγή 71 βιομηχανιών που περιλαμβάνονται στον γνωστό πίνακα του Υπουργείου Βιομηχανίας, διακόπτεται η λειτουργία καμινίων, χυτηρίω, μονάδων παραγωγής ασφαλτομιγμάτων, λατομείων και σπασοτριβείων κι απαγορεύεται η λειτουργία αποτεφρωτήρων.
»Παράλληλα μειώνεται κατά μία ώρα το ωράριο εργασίας των Δημοσίων Υπηρεσιών, Τραπεζών και Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας».
»(…) Η ισχύς των έκτακτων μέτρων αρχίζει στις 5 το πρωί σήμερα και λήγει στις 5 το πρωί της Πέμπτης. Οι περιορισμοί στη λειτουργία των βιομηχανιών και στην κυκλοφορία των Ι.Χ. αυτοκινήτων αναφέρονται στην περιοχή του λεκανοπεδίου Αττικής, δηλαδή στην περιοχή που περικλείνεται από τον Υμηττό, την Πεντέλη και το Αιγάλεω».
![](https://www.tovima.gr/wp-content/uploads/2024/10/13/Screenshot-2024-10-13-at-9.13.43-PM.jpg)
«ΤO BHMΑ», 11.5.1982, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»
Ο πρώτος μήνας με δακτύλιο
Σύντομα έγινε φανερό ότι το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο κέντρο της Αθήνας, του «νέφους» όπως καθιερώθηκε να το αποκαλούμε αλλά και τα σοβαρά συγκοινωνιακά προβλήματα απαιτούσαν πιο δραστικές και μόνιμες λύσεις. Στον τρόπο που θα αντιμετωπίζονταν αυτά, δεν υπήρχε ομοφωνία,
Γράφει «ΤΟ ΒΗΜΑ» της 26ης Μαΐου 1982:
«Ενώ ο αποκλεισμός του κέντρου της Αθήνας για τα ΙΧ γίνεται αποδεκτός σαν “μέτρο συναγερμού” για την αντιμετώπιση του νέφους, διατυπώνονται αντιρρήσεις για τη μονιμοποίηση σαν μέτρου και για το κυκλοφοριακό. (…)
![](https://www.tovima.gr/wp-content/uploads/2024/10/13/1982_5_26-skitso-739x1024.png)
«ΤΟ ΒΗΜΑ», 26.5.1982, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»
»Οι δύο κύριες προτάσεις που διατυπώνονται και που θα συζητηθούν στη σημερινή σύσκεψη της υπουργικής επιτροπής είναι:
»Πρώτη: Επέκταση των μέτρων συναγερμού για το νέφος και μόνιμη εφαρμογή τους ανεξάρτητα από τις τιμές της ατμοσφαιρικής ρυπάνσεως, δηλαδή, εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ. στο λεκανοπέδιο κάθε μέρα (πλην Σαββατοκύριακου) με παράλληλο αποκλεισμό του κεντρικού δακτυλίου για ορισμένες ώρες της ημέρας.
»Δεύτερη: “Ελαφρότερα” μέτρα για τα Ι.Χ. σε καθημερινή βάση και εφαρμογή των μέτρων συναγερμού ανάλογα με τις τιμές της ρυπάνσεως. (…) Εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ. αυτοκινήτων μόνο στον κεντρικό δακτύλιο της πόλης (μονά – ζυγά από το πρωί ως τις 5 το απόγευμα) εκτός Σαββατοκύριακου, κι ελεύθερη κυκλοφορία στο Λεκανοπέδιο κάθε μέρα.
![](https://www.tovima.gr/wp-content/uploads/2024/10/13/Screenshot-2024-10-13-at-9.15.12-PM.png)
«ΤO BHMΑ», 29.5.1982, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»
Οι τελικές αποφάσεις
Τελικά ως προς την κυκλοφορία των ΙΧ, σύμφωνα με «ΤΟ ΒΗΜΑ» της 29ης Μαΐου 1982, αποφασίστηκαν τα εξής:
«Από την προσεχή Τρίτη και όλο τον Ιούνιο, απαγορεύεται η κυκλοφορία των επιβατικών και φορτηγών αυτοκινήτων Ι.Χ. στο Κέντρο (Αλεξάνδρας – Υμηττού – Χαμοστέρνας – Κωνσταντινουπόλεως) από 8 π.μ. ως 4 μ.μ.
»Επίσης, στο υπόλοιπο λεκανοπέδιο, καθιερώνεται η κυκλοφορία εκ περιτροπής μονών – ζυγών από 5 π.μ. ως 5 μ.μ»
Υπήρξαν πάντως διαμαρτυρίες από τους καταστηματάρχες του κέντρου σύμφωνα με τους οποίους τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας έφεραν και μείωση πωλήσεων.
![](https://www.tovima.gr/wp-content/uploads/2024/10/13/Screenshot-2024-10-13-at-9.17.29-PM-1024x423.jpg)
«ΤA NEΑ», 27.8.1982, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»
Η επιστροφή
Τα μέτρα του δακτυλίου που είχαν εξαγγελθεί για τον μήνα Ιούνιο και ανεστάλησαν κατά την περίοδο του καλοκαιριού, επέστρεψαν δριμύτερα στα μέσα Σεπτεμβρίου 1982, με αρχικό σχεδιασμό να ισχύσουν ως τον Δεκέμβριου του 1982.
Γράφουν «ΤΑ ΝΕΑ» της 27ης Αυγούστου 1982:
«Το κύριο βάρος ρίχνεται στους περιορισμούς της κυκλοφορίας των 500.000 Ι.Χ. στο αθηναϊκό κέντρο, τον γνωστό “εσωτερικό οδικό δακτύλιο”.
»Στη διάρκεια του φθινοπωρινού τριμήνου, στην περιοχή αυτή απαγορεύεται η κυκλοφορία των Ι.Χ. από τις 7 – 9.30 π.μ.
»Ειδικά όμως για τις 45 ημέρες από 1η Νοεμβρίου μέχρι 15 Δεκεμβρίου τα μέτρα γίνονται αυστηρότερα: Προστίθενται δηλαδή, η εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ. από 9.30 το πρωί μέχρι 8 το βράδυ. Τούτο σημαίνει ότι την περίοδο αυτή το κέντρο κλείνει για Ι.Χ. επί δώδεκα σχεδόν ώρες.
Υστερα από μία ολιγοήμερη αναστολή το μέτρου στα τέλη Δεκεμβρίου, ο δακτύλιος επέστρεψε τον Ιανουάριο του 1983 και συνεχίζει ως σήμερα να είναι μέρος της καθημερινής ρουτίνας των Αθηναίων.
![](https://www.tovima.gr/wp-content/uploads/2024/10/13/Screenshot-2024-10-13-at-9.18.48-PM-1024x661.png)
«ΤA NEΑ», 15.1.1983, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»
Πηγή: in.gr
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Κυβερνοεπιθέσεις: Το 2024 εντοπίστηκαν 1,6 εκατ. επιθέσεις σε παίκτες του Roblox](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/hacking-600x400.jpg)
Γίνεται φόρτωση... κυβερνοαπειλής: Πάνω από 1,6 εκατ. κυβερνοεπιθέσεις σε παίκτες του Roblox το 2024
Η τεράστια δημοφιλία του παιχνιδιού Robloxτο έχει καταστήσει ελκυστικό στόχο για κυβερνοεπιθέσεις
![Νέα Οδός: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον Αθηνών-Θεσσαλονίκης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/nea-odos1-600x399.jpg)
Ερχονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον Αθηνών-Θεσσαλονίκης
Από Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου έως και την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου - Πώς θα διεξάγεται η κυκλοφορία
![Άκης Τσελέντης: Παραιτήθηκε από την Εθνική Επιτροπή Σεισμικού Κινδύνου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/tselentis-1024x682-1-600x400.jpg)
Παραιτήθηκε από την Εθνική Επιτροπή Σεισμικού Κινδύνου ο Άκης Τσελέντης
Ο Άκης Τσελέντης παραιτήθηκε από την Επιτροπή Σεισμικού Κινδύνου καταγγέλλοντας ότι σε αυτή συμμετέχουν επιπλέον μέλη χωρίς ΦΕΚ
![Ευρωπαϊκός προϋπολογισμός: Αρχίζει η «μητέρα των μαχών» στην Ευρώπη – Τι αλλαγές έρχονται](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/european_commission_hq-flags_web-3-600x375.jpg)
Αρχίζει η «μητέρα των μαχών» στην Ευρώπη – Τι αλλαγές έρχονται στον προϋπολογισμό
Οποιαδήποτε προσπάθεια για αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού θα συναντήσει πιθανώς τη σκληρή αντίσταση από τους μεγαλύτερους καθαρούς συνεισφέροντες στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό
![Google: Ο «Κόλπος της Αμερικής» έφτασε στην εφαρμογή Χάρτες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Gulf-of-America-600x364.jpg)
Τέλος απο τους χάρτες της Google ο Κόλπος του Μεξικού - Ήρθε ο «Κόλπος της Αμερικής»
Η αλλαγή της ονομασίας σε «Κόλπος της Αμερικής» έγινε μετά από εκτελεστικό διάταγμα του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ που μετονομάζει την περιοχή
![Σαντορίνη – Σεισμοί: Νέα ανάρτηση Τσελέντη μετά τα 5,3 Ρίχτερ – «Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας…»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/tseln-600x390.jpg)
Νέα ανάρτηση Τσελέντη – «Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας…»
«Δυστυχώς με τη πρόσφατη σεισμική δράση στη Σαντορίνη, αντί να ξεστομίζουμε αλήθειες φτύνουμε σιωπές» τονίζει ο Άκης Τσελέντης. Τι λέει για τη σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη μετά τα 5,3 Ρίχτερ
![Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής: Συγκαλείται την Τρίτη – Ποιο είναι το κεντρικό θέμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/T2212-600x400.jpg)
Συγκαλείται την Τρίτη το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής - Το κεντρικό θέμα
Σήμερα, Τρίτη, θα συγκληθεί το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής υπό την προεδρία του υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη
![Ισχυρός σεισμός 5,3 Ρίχτερ στη Σαντορίνη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/santor-600x400.jpeg)
Ισχυρός σεισμός 5,3 Ρίχτερ στη Σαντορίνη - Αισθητός στην Αθήνα
Ισχυρός σεισμός 5,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Σαντορίνης έγινε αισθητός στην Αθήνα. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο σεισμό που έχει σημειωθεί τις τελευταίες μέρες στην περιοχή.
![Πέθανε ο Τάκης Οικονομόπουλος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Takis-Oikonomopoulos-600x400.jpg)
Πέθανε ο Τάκης Οικονομόπουλος
Το ελληνικό ποδόσφαιρο βυθίστηκε ξανά στο πένθος, καθώς έφυγε από την ζωή ο παλιός τερματοφύλακας του Παναθηναϊκού, Τάκης Οικονομόπουλος
![ΕΚΠΑ: Πάνω από 12.800 σεισμοί σε Σαντορίνη και Αμοργό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/photo_2025-02-03_14-47-12-2-2-1200x900-1-600x450.jpg)
ΕΚΠΑ: Πάνω από 12.800 σεισμοί σε Σαντορίνη και Αμοργό
Που υπάρχουν κατολισθήσεις