Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν δεκάδες οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα το επόμενο έτος, καθώς προετοιμάζονται για έναν «χειμώνα EV» που καθοδηγείται από σκληρούς νέους στόχους εκπομπών άνθρακα της ΕΕ και τον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα.

Ηλεκτροκίνηση: Γιατί οι δασμοί της ΕΕ δεν θα επηρεάσουν των επέλαση των κινεζικών EV

Ενόψει της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού αυτής της εβδομάδας, οι μεγάλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές, οι οποίοι έχουν επίσης πιεστεί από τη μείωση της ζήτησης, επικεντρώνονται στην ανάκτηση του χαμένου μεριδίου αγοράς με νέα οχήματα.

«Είμαστε εδώ για να παλέψουμε», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Λούκα ντε Μέο, νωρίτερα αυτόν τον μήνα, καθώς αποκάλυψε ένα έργο ανακύκλωσης μπαταριών και σχεδιάζει να υποστηρίξει την δραστηριότητα ηλεκτρονικών οχημάτων (EV) της εταιρείας. «Έχουμε προκλήσεις παντού. Δεν είναι μια βόλτα στο πάρκο, ωστόσο βλέπουμε πολλές δυνατότητες».

Η Renault είναι η μόνη μεγάλη από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχει εκδώσει πρόβλεψη κερδών πρόσφατα. Η Volkswagen, η Stellantis, η BMW και η Mercedes-Benz μείωσαν όλες τις προβλέψεις τους για τα κέρδη λόγω προβλημάτων σε πολλαπλά μέτωπα από τον έντονο ανταγωνισμό έως την αδύναμη ευρωπαϊκή ζήτηση και τα αυξανόμενα αποθέματα στις ΗΠΑ. Ηλεκτροκίνηση

Αυτοκινητοβιομηχανίες: Ο κίνδυνος των προστίμων

Η πίεση στη βιομηχανία θα αυξηθεί ξανά το επόμενο έτος, όταν τεθούν σε ισχύ οι νέοι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές. Βάσει αυτών των στόχων απαιτείται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα από τους στόλους τους — αυξάνοντας το ποσοστό των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων — διαφορετικά αντιμετωπίζουν μεγάλα πρόστιμα.

Στελέχη λένε ότι η επίτευξη των στόχων για τις εκπομπές ρύπων έχει γίνει πιο δύσκολη λόγω της πρόσφατης επιβράδυνσης της αύξησης των πωλήσεων EV: οι καταναλωτές έχουν συνειδητοποιήσει περισσότερο το κόστος και οι επιδοτήσεις έχουν περικοπεί σε μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία.

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, με εξαίρεση τη Stellantis, έχουν ζητήσει να μειωθούν ή να καθυστερήσουν οι στόχοι, για να αποφευχθούν τα πρόστιμα που θα μπορούσαν να ανέλθουν συνολικά σε 51 δισ. ευρώ έως το 2030, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners.

Απευθυνόμενος σε επιτροπή του ιταλικού κοινοβουλίου την Παρασκευή, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, είπε ότι η στροφή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που απαιτείται από τους κανόνες της ΕΕ θα προσθέσει σημαντικό κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Σε ένα σύστημα που δεν μπορεί να απορροφήσει αυξημένες τιμές επειδή ο καταναλωτής δεν θέλει να πληρώσει περισσότερα, εισάγουμε 40% περισσότερο κόστος», είπε.

Περισσότερα από 100 νέα μοντέλα EV

Ο αναλυτής της Barclays, Henning Cosman, εκτιμά ότι οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες θα κυκλοφορήσουν περισσότερα από 100 μοντέλα EV φέτος στην Ευρώπη και περίπου 70 το 2025, αλλά οι φθηνότερες τιμές που απαιτούνται για την πραγματοποίηση πωλήσεων θα μπορούσαν να προκαλέσουν έναν «χειμώνα EV», πρόσθεσε.

«Εάν είστε καταναλωτής, σχεδόν αισθάνεστε ότι η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος σήμερα είναι λάθος γιατί γνωρίζετε ότι μπορείτε να αποκτήσετε ένα καλύτερο με μεγαλύτερη αυτονομία και νεότερη τεχνολογία και πιθανότατα σε χαμηλότερη τιμή πολύ σύντομα. Αυτή είναι πραγματικά η καθοδική σπείρα», πρόσθεσε.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, γνωρίζοντας ότι θα βρεθούν υπό πίεση να πουλήσουν φθηνότερα μοντέλα το 2025, έχουν επικεντρωθεί στις πιο ακριβές τιμές της αγοράς φέτος.

Αυτό τις έχει κάνει λιγότερο ικανές να ανταγωνιστούν τις κινεζικές BYD και Xpeng, οι οποίες έχουν τιμή 20.000 ευρώ για ορισμένα μοντέλα – περίπου το ήμισυ της μέσης τιμής ενός EV στην Ευρώπη σύμφωνα με την Transport & Environment, μια ΜΚΟ.

«Θα μπορούσε να υπάρξει πόλεμος τιμών, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι οι Ευρωπαίοι είναι το καλύτερο μέρος για να τον κερδίσουν», δήλωσε ο Alexandre Marian της AlixPartners.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη λιγότερο κερδοφόρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες πριν από οποιαδήποτε νέα έκπτωση το επόμενο έτος. Σε ολόκληρο τον κλάδο, τα μεικτά περιθώρια είναι περίπου 15 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από ό,τι για τα μοντέλα κινητήρων εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την Barclays.

Μερικά φθηνότερα μοντέλα θα παρουσιαστούν στην έκθεση αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένου ενός αυτοκινήτου κάτω των 20.000 ευρώ που κατασκευάστηκε από την Leapmotor, τον Κινέζο συνεργάτη της Stellantis.

Η Renault δέχεται ήδη παραγγελίες για το ηλεκτρικό της R5, με τιμή περίπου 25.000 ευρώ.Ενώ η Citroën, μια άλλη μάρκα Stellantis, θα παρουσιάσει μοντέλα συμπεριλαμβανομένου του συμπαγούς SUV C3 Aircross, αν και μόνο οι μη ηλεκτρικές εκδόσεις κοστίζουν περίπου 20.000 ευρώ.

Σύμφωνα με έρευνα που συνέταξε η Renault, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ θα χρειαστούν 20 έως 22% του μεριδίου της ευρωπαϊκής αγοράς για να συμμορφωθούν με τους στόχους εκπομπών ρύπων. Αλλά αυτή τη στιγμή, έχουν “κολλήσει” σε λιγότερο από 15%.

Οι αναλυτές λένε ότι οι στόχοι είναι επιτεύξιμοι εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγοράσουν πιστώσεις εκπομπών από αντίπαλες εταιρείες που πωλούν καθαρότερα οχήματα. Αλλά το κόστος για να γίνει αυτό για εταιρείες όπως η Volkswagen και η Ford, οι οποίες υστερούν περισσότερο στους στόχους, θα είναι πιθανόν η περαιτέρω μείωση των κερδών τους.

Πριν από την έκθεση αυτοκινήτου, ο Luc Chatel, ο επικεφαλής του γαλλικού λόμπι αυτοκινήτων PFA, δήλωσε ότι «οι κατασκευαστές και ολόκληρη η βιομηχανία επενδύουν δισεκατομμύρια ευρώ» για να στραφούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αλλά πρόσθεσε μια προειδοποίηση για τον «σοβαρό κίνδυνο» για τη βιομηχανία. «Οι καταναλωτές δεν ακολουθούν πλέον. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει αναμφίβολα να πληρώσουν ευρωπαϊκά πρόστιμα το επόμενο έτος, κάτι που είναι αρκετά σουρεαλιστικό».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
ΕΕ: Δύσκολα θα επιτευχθεί συμφωνία μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου για τα κινεζικά EV
Διεθνή |

ΕΕ: Δύσκολα θα επιτευχθεί συμφωνία μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου για τα κινεζικά EV

Στενεύουν τα περιθώρια για επίτευξη συμφωνίας στο πλαίσιο της έρευνας κατά των επιδοτήσεων που έχει οδηγήσει το Πεκίνο και την ΕΕ στη μεγαλύτερη εμπορική διαμάχη τους εδώ και μια δεκαετία