Διόρθωση ΥΑ 40331/Δ1.13521/13-9-2019, όπως έχει διαμορφωθεί με ΥΑ 113169/2023, αφορά χρόνο υποβολής σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ όλων των αδειών σε τέλος του επόμενου μήνα και όχι πρώτο δεκαήμερο επόμενου μήνα

Γενικά – Λόγοι κατάργησης εντύπου Ε4

Με αφορμή την απάντηση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κας Νίκης Κεραμέως σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Στέλιου Φωτόπουλου «Κατάργηση “ετήσιου πίνακα προσωπικού” (Ε4) και προβλήματα που ταλανίζουν τις ελληνικές επιχειρήσεις με την άνευ ουσιαστικού λόγου υποχρέωση ψηφιακής υποβολής του εντύπου “Ε11″» στην οποία μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι δρομολογείται αφενός η κατάργηση του εντύπου Ε4 (πίνακας προσωπικού) και αφετέρου η δυνατότητα διορθώσεων στο έντυπο Ε11 (ετήσιες άδειες).

Επισημαίνεται ότι στον σχεδιασμό του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, με την ΥΑ 113169/2023 προβλέπεται να συνεχίσει η υποβολή με το όνομα: 2.5 Ψηφιακή δήλωση Ετήσιου Πίνακα προσωπικού.

Στην ίδια ερώτηση σχετικά με το πότε θα επέλθουν οι αλλαγές αυτές, η Υπουργός είπε ότι αυτό συνδέεται άμεσα με την παραμετροποίηση του ΕΡΓΑΝΗ II.

Αν και επισημάνθηκε από τον ερωτώντα βουλευτή ότι ο μήνας που τρέχει είναι ο μήνας που υποβάλλεται αυτό το έντυπο και το οποίο είναι χρονοβόρο, και παρέχει πληροφορίες που με τις διαδικασίες του ΠΣ Ψηφιακής κάρτας και Ψηφιακής Οργάνωσης του χρόνου εργασίας και δεν παρέχει κάποια πρόσθετη πληροφόρηση, πράγμα που παραδέχτηκε η Υπουργός παρόλα αυτά παρέπεμψε την κατάργηση στην πλήρη παραμετροποίηση του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και συνεπώς άφησε να εννοηθεί ότι τον Οκτώβριο 2024, θα υποβληθούν κανονικά.

Κατά την γνώμη μας, το εν λόγω έντυπο, είναι το πλέον άχρηστο έντυπο που υποβάλλεται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, χωρίς καμιά χρησιμότητα για εργαζόμενους, εργοδότες και υπουργείο εργασίας.

Εκτιμούμε ότι παραμένει και ειδικά μετά την ψηφιακή υποβολή όλων των στοιχείων στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ μόνο ως “τιμωρία” και “εκδικητικότητα” προς τους λογιστές και επιχειρήσεις μπορεί να εκληφθεί η επιμονή του υπουργείου εργασίας στην διαδικασία αυτή [ΣΣ Φυσικά δεν μπορώ να κατανοήσω τον λόγο. Την άποψη της τιμωρίας και εκδίκησης την στηρίζουμε και στο πρόστιμο που επιβάλλεται κατά δέσμια διαδικασία αν ο πίνακας αυτός δεν είναι αναρτημένος σε εμφανές σημείο του τόπου εργασίας χωρίς τη στήλη των καταβαλλόμενων αποδοχών προφυλασσόμενο κατάλληλα από τυχόν φθορές!!!!!].

Αξίζει να επισημανθεί ότι  φορτώνουν κάθε χρόνο τέτοιες μέρες με επιπλέον διοικητικό κόστος τις επιχειρήσεις και με περισσότερο άγχος τους λογιστές, οι οποίοι ούτως ή άλλως είναι επιφορτισμένοι με ένα πάρα πολλά καθήκοντα και υποχρεώσεις τόσο προς Οργανισμούς εποπτευόμενους από το Υπουργείο Εργασίας όσο και το Υπουργείο Οικονομικών  άλλα καθήκοντα, υποθέσεις και ευθύνες, καθιστώντας τους εν πολλοίς (αναγκαστικά ή όχι) άμισθους υπαλλήλους του κράτους.

Ετήσιος Πίνακας Προσωπικού – Θεσμικό πλαίσιο

Το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τον ετήσιο πίνακα προσωπικού είναι:

  • Ν. 2874/2000 άρθρο 16 παρ. 1 και 4
  • Απόφαση 40331/Δ1.13521/13-9-2019: Επανακαθορισμός όρων ηλεκτρονικής υποβολής εντύπων αρμοδιότητας Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.)
  • Απόφαση 60201/Δ7.1422/2019 «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)»,

Ετήσιος Πίνακας Προσωπικού – Υποβολή καταστάσεων προσωπικού περιεχόμενο

Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 16 «Υποβολή καταστάσεων προσωπικού και προγραμμάτων ωρών εργασίας» του ν. 2874/2000,

Κάθε εργοδότης υποχρεούται όπως μια φορά το χρόνο (κατά τον μήνα Οκτώβριο) να υποβάλλει στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ πίνακα με την επωνυμία, το είδος, τον τόπο λειτουργίας και το Α.Φ.Μ. της επιχείρησης ο οποίος θα περιλαμβάνει τα παρακάτω στοιχεία ενός εκάστου των απασχολούμενων σε αυτή μισθωτών, που απασχολεί με σχέση εξαρτημένης εργασίας στην επιχείρηση του κατά την ώρα υποβολής, είτε αορίστου είτε ορισμένου χρόνου, κατά τον χρόνο υποβολής του πίνακα και εντός της νόμιμης προθεσμίας ήτοι από 1.10. έως 31.10.

Α. Το ονοματεπώνυμο, ονοματεπώνυμο πατέρα και μητέρας, ηλικία και οικογενειακή κατάσταση (τέκνα), [ΣΣ δηλώνονται κατά την πρόσληψη].

Β. Την ειδικότητα, ημερομηνία πρόσληψης και την τυχόν προϋπηρεσία στην ειδικότητα [ΣΣ Δηλώνονται κατά την πρόσληψη και με κάθε μεταβολή].

Γ. Τον αριθμό κάρτας πρόσληψης (Ο.Α.Ε.Δ.), τον αριθμό μητρώου του Ι.Κ.Α., τον αριθμό βιβλιαρίου ανηλίκων (επί απασχολήσεων ανηλίκων) και τον αριθμό αδείας εργασίας αλλοδαπού (επί απασχολήσεως αλλοδαπού) [ΣΣ Δηλώνονται κατά την πρόσληψη και με κάθε μεταβολή].

Δ. Τα στοιχεία του τεχνικού ασφάλειας και του γιατρού εργασίας, καθώς και το ωράριο απασχόλησης τους στην επιχείρηση. [ΣΣ υπάρχει άλλη διαδικασία δήλωσης]

Ε. Τη διάρκεια εργασίας (ώρες έναρξης και λήξης ημερήσιας εργασίας), το διάλειμμα και τις διακοπές εργασίας. [ΣΣ Αυτό από το 2023 και την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας δεν συμπληρώνεται.]

ΣΤ. Τις πάσης φύσεως καταβαλλόμενες αποδοχές [ΣΣ Δηλώνονται υποχρεωτικά σε περίπτωση μεταβολής αυτών].

Ο ανωτέρω πίνακας προσωπικού προσυπογράφεται υποχρεωτικά και από τον Προϊστάμενο Προσωπικού ή Οικονομικού ή Λογιστηρίου ή τον υπεύθυνο λογιστή που συμπράττει στη σύνταξη του, οι οποίοι βεβαιώνουν την ακρίβεια των πάσης φύσεως αποδοχών και έχουν όλες τις ευθύνες που προβλέπονται από το ν.1599/1986 (ΦΕΚ 75 Α΄). Τυχόν παράλειψη της υπογραφής από τον υπεύθυνο λογιστή αιτιολογείται από τον εργοδότη με δήλωση του ν.1599/1986 (ΦΕΚ 75 Α΄).

Η διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής εφαρμόζεται υποχρεωτικά από όλους τους εργοδότες ή τους κατά περίπτωση υπόχρεους, πλην εκείνων που αντιμετωπίζουν αντικειμενική αδυναμία πρόσβασης στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ λόγω μη απογραφής τους στον ΕΦΚΑ ή απογραφής τους στον ΕΦΚΑ χωρίς Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ). άρθρο 14 παράγραφος 14.1 του Αριθμ. πρωτ.: 40331/Δ1.13521/2019.

Επισήμανση!!!!! Με μέριμνα του εργοδότη o πίνακας προσωπικού/ωρών εργασίας, αναρτάται σε εμφανές σημείο του τόπου εργασίας χωρίς τη στήλη των καταβαλλόμενων αποδοχών προφυλασσόμενο κατάλληλα από τυχόν φθορές. παράγραφος 4 του άρθρου 16 του Ν.2874/2000

Διοικητικές κυρώσεις

Δεν υποβλήθηκε ετήσιος πίνακας προσωπικού. Τι προβλέπεται σε περίπτωση ελέγχου;

Η παράβαση για μη υποβολή ετήσιου πίνακα προσωπικού, σύμφωνα με την απόφαση 60201/Δ7.1422/2019 «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)», όπως αυτή έχει τροποποιηθεί με την 14675/469/07-04-2020, ανήκει στην κατηγορία των “Γενικών παραβάσεων” και χαρακτηρίζεται ως “πολύ υψηλής” σοβαρότητας.

Το πρόστιμο κυμαίνεται από 1.800 έως 8.000 ευρώ ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο προσαυξάνεται κατά 20%.

Δεν υποβλήθηκε ετήσιος πίνακας προσωπικού εντός των νομίμων προθεσμιών. Τι γίνεται σε περίπτωση ελέγου;

Ο ετήσιος πίνακας προσωπικού θα πρέπει να κατατεθεί χειρόγραφα στο ΣΕΠΕ. Προβλέπεται πρόστιμο για εκπρόθεσμη κατάθεση.

Η παράβαση της εκπρόθεσμης κατάθεσης, σύμφωνα με την απόφαση 60201/Δ7.1422/2019 «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)», όπως αυτή έχει τροποποιηθεί με την 14675/469/07-04-2020,  ανήκει στην κατηγορία των “Γενικών παραβάσεων” και χαρακτηρίζεται ως “σημαντική” Ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης το πρόστιμο κυμαίνεται από 500 έως 3.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής προσαυξάνεται κατά 20%.

Μη ανάρτηση του πίνακα σε εμφανές σημείο.

Η παράβαση αυτή ανήκει στις ΕΥΘΕΩΣ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΜΕΝΕΣ και επιβάλλονται κατά δέσμια διαδικασία δηλαδή χωρίς να κληθεί ο εργοδότης να δώσει εξηγήσεις και χαρακτηρίζεται ως “Χαμηλή” Ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης το πρόστιμο κυμαίνεται από 300 έως 2.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής προσαυξάνεται κατά 20%.

Συνοπτικά παραβάσεις με πίνακα προσωπικού

Οι παραβάσεις αυτές, περιλαμβάνονται συγκεντρωτικά στον κάτωθι Πίνακα:

Ο υπολογισμός προστίμου για τις γενικές παραβάσεις (ανά εγκατάσταση) ΤΟΥ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι της ΥΑ, ανεξάρτητα από αριθμό θιγομένων γίνεται ως εξής:

Συμπέρασμα

Άμεση κατάργηση Ετήσιου Ε4

Ο Ετήσιος Πίνακας προσωπικού Ε4 πρέπει να καταργηθεί ΑΜΕΣ, γιατί δεν έχει καμιά χρησιμότητα και όλες οι πληροφορίες σε συνδυασμό και με την ψηφιακή κάρτα είναι διαθέσιμες στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και είναι ένα αντιπαραγωγικό και και με υψηλό διαχειριστικό κόστος  για τις επιχειρήσεις και τους λογιστές και όπως δείξαμε με πολύ μεγάλα πρόστιμα.

Διόρθωση ΥΑ 40331/Δ1.13521/13-9-2019, όπως έχει διαμορφωθεί με ΥΑ 113169/2023 – Χρόνος Υποβολής σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ όλων των αδειών σε τέλος του επόμενου μήνα

Με την ευκαιρία επειδή από την Υπουργό έγινε αναφορά, για την δήλωση όλων των αδειών στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ μέχρι τέλος του επόμενου μήνα, όπως πράγματι προβλέπει η ΥΑ 113169/2023 ας παρέμβει να προσαρμόσει το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και να μην θεωρεί εκπρόθεσμες τις υποβαλλόμενες μετά την 10η του επόμενου άδειες.

Επισημαίνουμε ότι κανονικά πρέπει να διορθώσει την κωδικοποίηση της 40331/Δ1.13521/13-9-2019 «Επανακαθορισμός όρων ηλεκτρονικής υποβολής εντύπων αρμοδιότητας Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.)» γιατί στο άρθρο 2Α «Ψηφιακή Οργάνωση του Χρόνου Εργασίας και Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας» στην ενότητα

Β. Δήλωση Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας

  1. Η “Οργάνωση Χρόνου Εργασίας” αφορά στις ακόλουθες δηλώσεις από εργοδότες-επιχειρήσεις που απασχολούν εργαζομένους μισθωτής εξαρτημένης εργασίας:
  2. i) Στοιχείων για εργαζομένους με Σταθερό Εβδομαδιαίο Ωράριο Απασχόλησης,
  3. ii) Στοιχείων για εργαζομένους με Μεταβαλλόμενο/ Τροποποιούμενο ανά ημέρα Ωράριο Απασχόλησης,

iii) Στοιχείων Αδειών εργαζομένων (δηλώνονται απογραφικά εντός του επόμενου ημερολογιακού μήνα από το μήνα χορήγησής τους).

[…….] ενώ στην συνέχεια διατηρεί την αρχική προθεσμία του πρώτου δεκαημέρου:

  1. Ο εργοδότης δηλώνει ανά εργαζόμενο:

α. Σταθερό Εβδομαδιαίο Ωράριο Απασχόλησης

Για τους εργαζόμενους με Σταθερό Εβδομαδιαίο Ωράριο Απασχόλησης υποβάλλονται στοιχεία που θα περιέχουν για όλες τις ημέρες της εβδομάδας τα εξής:

  1. i) Βασικά στοιχεία Εργοδότη: Εργοδότης, Παράρτημα

[……]

δ. Άδειες

Υποβάλλεται δήλωση των χορηγούμενων αδειών απογραφικά, εντός του πρώτου δεκαημέρου του μήνα που ακολουθεί το μήνα χορήγησής τους.

Είναι απαράδεκτο να έχουμε δύο διαφορετικές προθεσμίες στην ίδια Υπουργική απόφαση, άρθρο, ενότητα.

Ο Παλαιολόγος Ι. Λιάζος είναι Οικονομολόγος Σύμβουλος Εργασιακών Ασφαλιστικών

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Experts
Ποια, εν τέλει, η σημασία των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας;
Experts |

Ποια, εν τέλει, η σημασία των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας;

Εν αναμονή των Αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με το «μπόνους» δόμησης σε ύψος και σε τετραγωνικά μέτρα που προσφέρει ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός, επανέρχεται η αντιπαράθεση στον δημόσιο διάλογο, ενώ, για μιαν ακόμη φορά, προκαλείται ανησυχία και αβεβαιότητα στους ιδιοκτήτες, στους κατασκευαστές και στους επενδυτές. Να θυμηθούμε ότι ο ΝΟΚ δεν […]

Δασικές πυρκαγιές στην Ελλάδα 1887-2024 – Από τις εμπειρίες του παρελθόντος στις σημερινές προκλήσεις
Experts |

Δασικές πυρκαγιές στην Ελλάδα 1887-2024 - Από τις εμπειρίες του παρελθόντος στις σημερινές προκλήσεις

H αντιμετώπιση των προκλήσεων απαιτεί μια πολύπλευρη προσέγγιση που περιλαμβάνει βελτιωμένη κατανομή πόρων, δημόσια εκπαίδευση και μακροπρόθεσμες στρατηγικές διαχείρισης της γης.

Ερμηνεία δικαστικής απόφασης για διάσωση κύριας κατοικίας – Η σημασία του 316 ΚΠολΔ
Experts |

Ερμηνεία δικαστικής απόφασης για διάσωση κύριας κατοικίας – Η σημασία του 316 ΚΠολΔ

Η διαδικασία ερμηνείας δικαστικών αποφάσεων σύμφωνα με το άρθρο 316 ΚΠολΔ διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην αποσαφήνιση ασαφειών και αμφιβολιών που μπορεί να προκύψουν από τη διατύπωση μιας δικαστικής απόφασης

Εργαζόμενοι συνταξιούχοι: Οι αρνητικές επιπτώσεις σε μέλη ΔΣ νεκρών ανωνύμων εταιρειών (ΜΕΡΟΣ Β΄)
Experts |

Εργαζόμενοι συνταξιούχοι: Οι αρνητικές επιπτώσεις σε μέλη ΔΣ νεκρών ανωνύμων εταιρειών

Δικαιούται ο συνταξιούχος να ζητήσει τη διαγραφή του από τα μητρώα ασφαλισμένων του Οργανισμού (τ. ΟΑΕΕ), λόγω απώλειας της  ιδιότητας του μέλους με τη λήξη της θητείας και όχι πέραν της εξαετίας, με βάση την απόφαση του ΣτΕ Α' 1414/2024