
Ο οινοτουρισμός στη Δυτική Μακεδονία θα μπορούσε άνετα να αποτελέσει το σενάριο για μια ταινία με θέμα την παραγωγή του κρασιού. Μικρές μονάδες οινοπαραγωγών, ανθρώπων με ορεινά χαμόγελα, που ξεκίνησαν να παράγουν κρασί από αγάπη για το αμπέλι, από μεράκι για τον οίνο, από αγάπη για τον τόπο τους, από φιλοσοφία αλλά κυρίως από παράδοση.
Μικρές μονάδες που σταδιακά κάποιες με το όραμα και την αγάπη έμπειρων αμπελουργών και οινολόγων μετατράπηκαν σε brand name εθνικής εμβέλειας.
Τι μοναδικό έχει η Δυτική Μακεδονία σε σχέση με τις άλλες περιφέρειες που παράγουν κρασί;
Το Μικροκλίμα!!
Από ψυχρό ηπειρωτικό με σχετικά δροσερά καλοκαίρια στις ορεινές περιοχές (Οροπέδιο Φλώρινας και Αμυνταίου, Άνω Βόϊο Κοζάνης), έως και παραθαλάσσιο μεσογειακό με ήπιους χειμώνες και ζεστό καλοκαίρι στην παραλίμνια περιοχή της Τεχνητής Λίμνης Πολυφύτου. Αμπελοτόπια που καταλήγουν στη λίμνη και μοιάζουν σαν να αποτελούν κομμάτι αναπόσπαστο του οικοσυστήματος της Περιφέρειας των Λιμνών!!

Αμπελώνες Δυτικής Μακεδονίας Φωτογράφος Βαβλιάρας Δημήτρης
Πέντε μεγάλα οινοπεδία (Αμύνταιο, Βελβεντό, Σιάτιστα, Κοζάνη, Καστοριά) και περίπου 45 ενεργά οινοποιεία. Ποικιλίες; Ξινόμαυρο (Κρασοστάφυλο, Ξινοστάφυλο, Ξινόκαλτσο), Μοσχόμαυρο (Μοσχομαύρο, Μοσχόκαλτσο), Νιγρικιώτικο, Νεύρο ή Σκλήθρο, Αλεποουρά, Κοκκινούσκες, Μοσχάτα (λευκά-μοσχοστάφυλα και μαύρα), Νεροντέμπινα, Χονδρομαύρο, Βάψες, Κορίθια (λευκά και κόκκινα), Χαβούζαλι, Σταυρωτό και Γαλλικά (παλιά υβρίδια με έγχρωμη σάρκα που ήρθαν στην περιοχή στις αρχές του 20ου αιώνα μετά την καταστροφή των αυτόριζων αμπελιών από την φυλλοξήρα).
Παράλληλα, λόγω της μοναδικής θέσης και της γεωγραφικής απομόνωσης επικράτησαν ιδιαίτερες ποικιλίες όπως το Ζαλοβίτικο, το Κοσταραζνό, στο Κοσταράζι Καστοριάς, ενώ στο Βελβεντό το Ξινόμαυρο Βελβεντού (κλώνος του Ξινόμαυρου), η Αλπίτσα, ο Ντόγκος, η Πιτσιάρα (Πιτσιάρικο) και ο Τσαπουρνάκος.
Σύνθημά μας για την ανάπτυξη του τουρισμού μας στον Τουριστικό μας Οδηγό είναι ότι η Δυτική Μακεδονία “…is a story book that comes to life…”. Έτσι κάπως συμβαίνει και με το κρασί καθώς τα τελευταία χρόνια στην περιοχή μας με διακρίσεις και βραβεία σε πανελλαδικό και διεθνές επίπεδο, με νέες αγορές που αναδύονται στη Ευρώπη, το κόκκινο, λευκό και ροζέ κρασί της Δυτικής Μακεδονίας μοιάζει να ξανασυστήνεται.

Τυροκομικά προϊόντα Δυτικής Μακεδονίας Φωτογράφος: Τρανουλίδης Απόστολος
Σαν μια μοντέρνα εκδοχή του θεού Διόνυσου, όπως την οραματιστήκαμε στην Αντιπεριφέρεια Τουρισμού Πολιτισμού και Περιβάλλοντος, ο οινοτουρισμός μας έχει χαρακτήρα και μια θέση στον παγκόσμιο οινικό Χάρτη μέσα από επισκέψιμα μοντέρνα οινοποιεία, μέσα από καινοτόμες ταμπέλες με σχέδια που εκφράζουν το πάθος των οινοποιείων, με ποικιλίες και γεύσεις μοναδικές, ως συμπλήρωμα και της γαστρονομικής μας παράδοσης και μοναδικότητας.
Ποικιλίες που συνοδεύουν τα μοναδικά μας τυριά όπως το μανούρι Βλάστης, τον μπάτζο, το ανεβατό, την κεφαλογραβιέρα, τη φλωρινέλλα, που αγκαλιάζουν τα τοπικά μας προϊόντα και αφήνουν μια επίγευση της επιθυμίας να «επιστρέψω ξανά»…
Συγγραφή και επιμέλεια κειμένου: Δρ. Πολυτίμη Μ. Φαρμάκη, Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Πολιτισμού κα Περιβάλλοντος Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας

Η Δρ Πολυτίμη Μ. Φαρμάκη


Latest News

Ποιοι τουρίστες προτιμούν την Ελλάδα - Πόσα ξόδεψαν πέρυσι
Ακόμη μια χρονιά με υψηλές επιδόσεις κατέγραψε ο ελληνικός τουρισμός - Το 2024 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 5,4% και διαμορφώθηκαν στα 21,7 δισ. ευρώ

Μπαράζ επενδύσεων από την Hilton - Ανοίγει τρία νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα
Στο τουριστικό προϊόν της Αθήνας επενδύει η Hilton - Για ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα μίλησε ο επικεφαλής της εταιρείας

Τριπλό ρεκόρ για τον τουρισμό στην Αθήνα - Οι επισκέπτες, οι τιμές στα ξενοδοχεία και οι ξένες αλυσίδες
Άγγιξαν τα 8 εκατομμύρια οι ξένοι επισκέπτες στην Αθήνα, ενώ 11 επιπλέον διεθνή ξενοδοχεία εισήλθαν στην πρωτεύουσα

Ξαναγράφοντας το τουριστικό στόρι της Σαντορίνης - Τα 6 βήματα για να αλλάξει πίστα
Οι προκλήσεις για τη Σαντορίνη και πώς μπορεί να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν - Έρευνα του Ινστιτούτου ΕΝΑ

Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Μπαλλιάν ανακαινίζει το ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental
Στα 43,7 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-ΜΠΑΛΙΑΝ
![Τουρισμός: Τα απανωτά ρεκόρ και ο αστερίσκος της Σαντορίνης – Το στοίχημα της σεζόν [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/tourismos-600x401.jpg)
Τα απανωτά ρεκόρ και ο αστερίσκος της Σαντορίνης – Το στοίχημα του τουρισμού [πινακες]
Αβεβαιότητα προκαλεί η σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη - Τι εκτιμούν παράγοντες του τουρισμού για την πορεία της φετινής σεζόν

Στον Προκοπίου περνά ο έλεγχος του Αστέρα Βουλιαγμένης - Το χρονικό του deal
Ο Έλληνας εφοπλιστής εξαγοράζει σύμφωνα με πληροφορίες το υπόλοιπο 77% του Αστέρα Βουλιαγμένης από τους Άραβες μετόχους της Jermyn Street Real Estate Fund
![Αεροδρόμια: «Πέταξε» η επιβατική κίνηση – Άνοδος 12,6% τον Ιανουάριο του 2025 [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_touristas_aerodromio-600x352.png)
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την κίνηση στα αεροδρόμια

Πόσα κερδίζει η Κέρκυρα από την κρουαζιέρα - Τι βαθμό βάζουν οι τουρίστες στο νησί
Τα οφέλη στην τοπική οικονομία από την κρουαζιέρα αποτυπώνει μελέτη που παρουσιάσθηκε σε συνέδριο του ΟΛΚΕ στην Κέρκυρα

Πόση αύξηση θα πάρουν 150 χιλ. εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία – Τι προβλέπει η νέα συλλογική σύμβαση
H νέα κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας στα ξενοδοχεία έχει διάρκεια 2 έτη - αφορά 10.550 περίπου επιχειρήσεις και σχεδόν 150.000 εργαζομένους