Ο οινοτουρισμός στη Δυτική Μακεδονία θα μπορούσε άνετα να αποτελέσει το σενάριο για μια ταινία με θέμα την παραγωγή του κρασιού. Μικρές μονάδες οινοπαραγωγών, ανθρώπων με ορεινά χαμόγελα, που ξεκίνησαν να παράγουν κρασί από αγάπη για το αμπέλι, από μεράκι για τον οίνο, από αγάπη για τον τόπο τους, από φιλοσοφία αλλά κυρίως από παράδοση.
Μικρές μονάδες που σταδιακά κάποιες με το όραμα και την αγάπη έμπειρων αμπελουργών και οινολόγων μετατράπηκαν σε brand name εθνικής εμβέλειας.
Τι μοναδικό έχει η Δυτική Μακεδονία σε σχέση με τις άλλες περιφέρειες που παράγουν κρασί;
Το Μικροκλίμα!!
Από ψυχρό ηπειρωτικό με σχετικά δροσερά καλοκαίρια στις ορεινές περιοχές (Οροπέδιο Φλώρινας και Αμυνταίου, Άνω Βόϊο Κοζάνης), έως και παραθαλάσσιο μεσογειακό με ήπιους χειμώνες και ζεστό καλοκαίρι στην παραλίμνια περιοχή της Τεχνητής Λίμνης Πολυφύτου. Αμπελοτόπια που καταλήγουν στη λίμνη και μοιάζουν σαν να αποτελούν κομμάτι αναπόσπαστο του οικοσυστήματος της Περιφέρειας των Λιμνών!!
Πέντε μεγάλα οινοπεδία (Αμύνταιο, Βελβεντό, Σιάτιστα, Κοζάνη, Καστοριά) και περίπου 45 ενεργά οινοποιεία. Ποικιλίες; Ξινόμαυρο (Κρασοστάφυλο, Ξινοστάφυλο, Ξινόκαλτσο), Μοσχόμαυρο (Μοσχομαύρο, Μοσχόκαλτσο), Νιγρικιώτικο, Νεύρο ή Σκλήθρο, Αλεποουρά, Κοκκινούσκες, Μοσχάτα (λευκά-μοσχοστάφυλα και μαύρα), Νεροντέμπινα, Χονδρομαύρο, Βάψες, Κορίθια (λευκά και κόκκινα), Χαβούζαλι, Σταυρωτό και Γαλλικά (παλιά υβρίδια με έγχρωμη σάρκα που ήρθαν στην περιοχή στις αρχές του 20ου αιώνα μετά την καταστροφή των αυτόριζων αμπελιών από την φυλλοξήρα).
Παράλληλα, λόγω της μοναδικής θέσης και της γεωγραφικής απομόνωσης επικράτησαν ιδιαίτερες ποικιλίες όπως το Ζαλοβίτικο, το Κοσταραζνό, στο Κοσταράζι Καστοριάς, ενώ στο Βελβεντό το Ξινόμαυρο Βελβεντού (κλώνος του Ξινόμαυρου), η Αλπίτσα, ο Ντόγκος, η Πιτσιάρα (Πιτσιάρικο) και ο Τσαπουρνάκος.
Σύνθημά μας για την ανάπτυξη του τουρισμού μας στον Τουριστικό μας Οδηγό είναι ότι η Δυτική Μακεδονία “…is a story book that comes to life…”. Έτσι κάπως συμβαίνει και με το κρασί καθώς τα τελευταία χρόνια στην περιοχή μας με διακρίσεις και βραβεία σε πανελλαδικό και διεθνές επίπεδο, με νέες αγορές που αναδύονται στη Ευρώπη, το κόκκινο, λευκό και ροζέ κρασί της Δυτικής Μακεδονίας μοιάζει να ξανασυστήνεται.
Σαν μια μοντέρνα εκδοχή του θεού Διόνυσου, όπως την οραματιστήκαμε στην Αντιπεριφέρεια Τουρισμού Πολιτισμού και Περιβάλλοντος, ο οινοτουρισμός μας έχει χαρακτήρα και μια θέση στον παγκόσμιο οινικό Χάρτη μέσα από επισκέψιμα μοντέρνα οινοποιεία, μέσα από καινοτόμες ταμπέλες με σχέδια που εκφράζουν το πάθος των οινοποιείων, με ποικιλίες και γεύσεις μοναδικές, ως συμπλήρωμα και της γαστρονομικής μας παράδοσης και μοναδικότητας.
Ποικιλίες που συνοδεύουν τα μοναδικά μας τυριά όπως το μανούρι Βλάστης, τον μπάτζο, το ανεβατό, την κεφαλογραβιέρα, τη φλωρινέλλα, που αγκαλιάζουν τα τοπικά μας προϊόντα και αφήνουν μια επίγευση της επιθυμίας να «επιστρέψω ξανά»…
Συγγραφή και επιμέλεια κειμένου: Δρ. Πολυτίμη Μ. Φαρμάκη, Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Πολιτισμού κα Περιβάλλοντος Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας
Latest News
Φλερτάρει με Καραϊβική και Μέση Ανατολή η Sani/Ikos – Νέο ξενοδοχείο στην Ισπανία
Παγκόσμια επέκταση σχεδιάζει ο όμιλος Sani/Ikos, όπως δήλωσε ο COO του Ομίλου Alexander Schneider σε συνέντευξη του στο γερμανική έκδοση FVW
Η Wyndham Hotels & Resorts στοχεύει στο άνοιγμα νέων ξενοδοχείων στην Ελλάδα
Ψήφος εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό με διεύρυνση του δικτύου συνεργατών από την Wyndham Hotels & Resorts
Έκρηξη τουριστικών επενδύσεων στη Μήλο – Ποιοι επιχειρηματίες χτίζουν ξενοδοχεία
Η Μήλος συγκεντρώνει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον – Καταλύτης η αύξηση του τουριστικού ρεύματος
Σπάει το τουριστικό... άβατο η Σαντορίνη με τιμές για όλα τα βαλάντια
Πώς η Σαντορίνη προσπαθεί να ανακτήσει τη δυναμική στον τουρισμό και να επιστρέψει στην κορυφή - Το σχέδιο των φορέων
Τα δώδεκα χρόνια και τα έξι «χρυσά» brands που άλλαξαν τον ελληνικό τουρισμό [πίνακας]
Στο ραντάρ των ξενοδοχείων που κινούνται στο χώρο της πολυτελούς φιλοξενίας έχει μπει ο ελληνικός τουρισμός
Οι δέκα αεροπορικές και οι εθνικότητες που απογειώνουν την Fraport Greece
Aegean και Ryanair είναι οι δυο αεροπορικές που διεκδικούν την πρώτη θέση στα αεροδρόμια της Fraport Greece
Αυξάνει πτήσεις και χωρητικότητα στα... «άκρα» της τουριστικής σεζόν η Aegean
Oχι μόνο ανταποκριθήκαμε στις προκλήσεις της πανδημίας, αλλά αντεπεξήλθαμε και βγήκαμε περισσότερο ενισχυμένοι, τόνισε ο αναπληρωτής CEO της Aegean, Μιχάλης Κουβελιώτης
Συνεχίζει να χάνει «τουριστικό» έδαφος η Μύκονος - Οι προορισμοί πρωταθλητές
Ο τουρισμός οδεύει προς έτος ρεκόρ όσον αφορά την επιβατική κίνηση - Η εικόνα της Fraport Greece σε 14 αεροδρόμια
Μάχη για την τέλεια σέλφι στη Ρώμη - Βουλιάζει από τουρίστες
Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο καταρρίπτει ο αριθμός τουριστών στην Ιταλία - Οι αρχές εξετάζουν μέτρα, όπως περιορισμούς πρόσβασης και εισιτήρια σε αξιοθέατα
Λίφτινγκ 20 εκατ. σε «Athens Crowne Plaza» και «Holiday Inn» - Και νέο ξενοδοχείο από την οικογένεια Μουσαμά
Στον ΟΤ μιλά ο Απόστολος Μουσαμάς για το Athens Crowne Plaza αλλά και για τα σχέδια για νέα μονάδα