Την τρίτη συνεχόμενη μείωση των επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσης αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Είναι η πρώτη φορά που η ΕΚΤ μειώνει τα επιτόκια σε διαδοχικές συνεδριάσεις από τον Δεκέμβριο του 2011.
Το επιτόκιο της διευκόλυνσης αποδοχής καταθέσεων, μέσω του οποίου δίνει την κατεύθυνση της νομισματικής πολιτικής διαμορφώνεται στο 3,25%.
ΕΚΤ: Τι αποκαλύπτουν τα πρακτικά του Σεπτεμβρίου – Ο μήνας που τα γεράκια έγιναν περιστέρια
Η απόφαση, η οποία δεν αναμενόταν τις προηγούμενες εβδομάδες όπως έδειξαν και τα πρακτικά της συνεδρίασης του Σεπτεμβρίου, έρχεται μετά τα στοιχεία που δείχνουν ότι η οικονομία στη ζώνη του ευρώ είναι σε χειρότερη κατάσταση από ό,τι όταν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής συναντήθηκαν για τελευταία φορά. Την ίδια ώρα ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο υποχώρησε κάτω από τον στόχο της ΕΚΤ και κατήλθε στο 1,8%.
We cut our key interest rates by 0.25 percentage points.
We did this because incoming data show we are well on track to reach our inflation goal.
Read today’s monetary policy decisions https://t.co/aUqG9kd0zO pic.twitter.com/qsOuo3O1Yp
— European Central Bank (@ecb) October 17, 2024
Η απόφαση όπως λέει η ανακοίνωση της τράπεζας «βασίζεται στην επικαιροποιημένη εκτίμησή του για τις προοπτικές του πληθωρισμού, τη δυναμική του υποκείμενου πληθωρισμού και την ισχύ της μετάδοσης της νομισματικής πολιτικής. Οι εισερχόμενες πληροφορίες για τον πληθωρισμό δείχνουν ότι η αποπληθωριστική διαδικασία βρίσκεται σε καλό δρόμο. Οι προοπτικές για τον πληθωρισμό επηρεάζονται επίσης από τις πρόσφατες πτωτικές εκπλήξεις στους δείκτες οικονομικής δραστηριότητας. Εν τω μεταξύ, οι συνθήκες χρηματοδότησης παραμένουν περιοριστικές»
Τα βασικά επιτόκια της ΕΚΤ
Μετά την αποκλιμάκωση του κόστους χρήματος κατά 25 μονάδες βάσης τα επιτόκια διαμορφώνονται ως εξής: διευκόλυνσης αποδοχής καταθέσεων, των πράξεων κύριας αναχρηματοδότησης και της διευκόλυνσης οριακής χρηματοδότησης θα μειωθούν σε 3,25%, 3,40% και 3,65% αντίστοιχα. Η αποκλιμάκωση θα ισχύσει από τις 23 Οκτωβρίου 2024.
Πρόγραμμα αγοράς περιουσιακών στοιχείων (APP) και πρόγραμμα αγοράς έκτακτης ανάγκης για πανδημία (PEPP)
Το χαρτοφυλάκιο του APP μειώνεται με μετρημένο και προβλέψιμο ρυθμό, καθώς το Ευρωσύστημα δεν επανεπενδύει πλέον τις πληρωμές κεφαλαίου από τους τίτλους που λήγουν, αναφέρεται στην ανακοίνωση της κεντρικής τράπεζας.
«Το Ευρωσύστημα δεν επανεπενδύει πλέον το σύνολο των πληρωμών κεφαλαίου από τίτλους που λήγουν και αγοράζονται στο πλαίσιο του PEPP, μειώνοντας το χαρτοφυλάκιο του PEPP κατά 7,5 δισεκ. ευρώ ανά μήνα κατά μέσο όρο. Το Διοικητικό Συμβούλιο προτίθεται να διακόψει τις επανεπενδύσεις στο πλαίσιο του PEPP στο τέλος του 2024.
»Το Διοικητικό Συμβούλιο θα συνεχίσει να εφαρμόζει ευελιξία στην επανεπένδυση των ληξιπρόθεσμων εξαγορών στο χαρτοφυλάκιο του PEPP, με σκοπό την αντιμετώπιση των κινδύνων για τον μηχανισμό μετάδοσης της νομισματικής πολιτικής που σχετίζονται με την πανδημία.»
Η προοπτική των πληθωριστικών πιέσεων
Σύμφωνα με την ΕΚΤ ο πληθωρισμός τους επόμενους μήνες θα κινηθεί ανοδικά και θα υποχωρήσει στο στόχο το 2025. «Ο εγχώριος πληθωρισμός παραμένει υψηλός, καθώς οι μισθοί εξακολουθούν να αυξάνονται με αυξημένο ρυθμό. Ταυτόχρονα, οι πιέσεις στο κόστος εργασίας αναμένεται να συνεχίσουν να χαλαρώνουν σταδιακά, με τα κέρδη να αμβλύνουν εν μέρει την επίδρασή τους στον πληθωρισμό.
Το δ.σ. της ΕΚΤ επανέλαβε τη δέσμευση να επαναφέρει τον πληθωρισμό στο 2% και δεν δεσμεύτηκε σε ένα προκαθορισμένο μονοπάτι νομισματικής πολιτικής. «Το Διοικητικό Συμβούλιο θα συνεχίσει να ακολουθεί μια προσέγγιση που εξαρτάται από τα δεδομένα και από συνεδρίαση σε συνεδρίαση για τον προσδιορισμό του κατάλληλου επιπέδου και της διάρκειας του περιορισμού. Ειδικότερα, οι αποφάσεις του για τα επιτόκια θα βασίζονται στην εκτίμησή του για τις προοπτικές του πληθωρισμού υπό το πρίσμα των εισερχόμενων οικονομικών και χρηματοπιστωτικών δεδομένων, της δυναμικής του υποκείμενου πληθωρισμού και της ισχύος της μετάδοσης της νομισματικής πολιτικής. Το Διοικητικό Συμβούλιο δεν δεσμεύεται εκ των προτέρων για μια συγκεκριμένη πορεία των επιτοκίων.»
Αγορές και οικονομολόγοι τώρα αναμένουν την καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της προέδρου Κριστίν Λαγκάρντ για περισσότερα στοιχεία για τις επόμενες κινήσεις της κεντρικής τράπεζας.
Latest News
Σίγουρος για τον πληθωρισμό παρά τις υψηλές υπηρεσίες o Λουίς ντε Γκίντος
Η οικονομία έχει απογοητεύσει πρόσφατα, καθώς η κατανάλωση παραμένει αδύναμη, δήλωσε ο Λουίς ντε Γκίντος
Το «φρένο χρέους» στη Γερμανία και τα όριά του
Το «φρένο» εισήχθη στη Γερμανία το 2009 από την τότε καγκελάριο Μέρκελ, κατά τη διάρκεια της «μεγάλης ύφεσης»
Στα 300 δισ. δολαρια η κεφαλαιοποίηση της Bytedance, μητρικής του Tiktok
Η ByteDance δεν είχε κάποιο σχέδιο IPO στον ορίζοντα, δηλώνουν πηγές που επικαλείται το Reuters - Πώς ενισχύει τη ρευστότητα
Τα διαπραγματευόμενα assets των αμερικανικών τραπεζών ξεπέρασαν το 1 τρισ. δολάρια
Είναι η πρώτη φορά από τη χρηματοπιστωτική κρίση που οι αμερικανικές τράπεζες χτίζουν τέτοιο ενεργητικό σε διαπραγματευόμενα assets
Τζον Κατσιματίδης: «Η Ελλάδα δεν χαίρει μεγάλου ενδιαφέροντος στο τραπέζι του Τραμπ»
Ο Τζον Κατσιματίδης, ένας από τους πλουσιότερους ελληνοαμερικανούς επιχειρηματίες είναι ένθερμος υποστηρικτής του Ντόναλντ Τραμπ
Η αγωγή 21,5 εκατ. της JPMorgan για ζημιές σε αποθήκη πολύτιμων μετάλλων
Η JPMorgan μηνύει βρετανική κατασκευαστική εταιρεία για «εκτεταμένες ζημιές» se μονάδα αποθήκευσης στο Λονδίνο
Γιατί η Tesla ανακαλεί το Cybertruck... πάλι
Είναι η πολλοστή φορά που το Cybertruck ανακαλείται και αυτή τη φορά το ζήτημα είναι σοβαρό
Η Boeing θα πληρώσει στην Spirit AeroSystems έως και 350 εκατ. δολάρια προκαταβολικά
Η προκαταβολή από την Boeing θα βοηθήσει την Spirit AeroSystems να αντιμετωπίσει προβλήματα ρευστότητας
«Σβήνει» το σχέδιο για τον αμερικανικό οίκο πολυτέλειας - Άδοξο τέλος στο deal Tapestry-Capri
Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ τερματίζει τα σχέδια για τη δημιουργία ενός οίκου πολυτελείας made in USA, με έξι ισχυρά brands
Ο γαλλικός κολοσσός που παίρνει... διαζύγιο από την ιστορία του
Ο γαλλικό γίγαντας δομικών υλικών Saint-Gobain σκέφτεται να πουλήσει τα συμφέροντά του στην βιομηχανία υαλοπινάκων αυτοκινήτων