Για δεύτερο μήνα στη σειρά, και τον Αύγουστο, οι τουριστικές εισπράξεις εμφανίζονται μειωμένες σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι όπως ανακοίνωσε χθες η Τράπεζα της Ελλάδος.
Ξενοδόχοι: «Ομοβροντία» κατά της υπερφορολόγησης – Υπονομεύει τον ελληνικό τουρισμό
Μετά τον Ιούλιο που οι τουριστικές εισπράξεις ήταν μειωμένες κατά 4,2% έναντι του Ιουλίου του 2023 αν και οι αφίξεις κινήθηκαν ανοδικά κατά 4,1%, ακολούθησε και ο Αύγουστος με μείωση των εσόδων κατά 1,8% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, παρά την άνοδο των αφίξεων κατά 6,6%.
Προβληματισμός για τις τουριστικές εισπράξεις
Η επανάληψη της τάσης προβληματίζει καθώς δεν πρόκειται πλέον για ένα μεμονωμένο φαινόμενο.
Είναι προφανές ότι αξίζει ιδιαίτερη προσοχής και μελέτης. Το ερώτημα είναι αν αντικατοπτρίζει κάποιες νέες τάσεις στον τουρισμό, εάν αυτές αφορούν μόνο τη χώρα μας ή είναι ένα ευρύτερο φαινόμενο, ή τέλος πρόκειται απλώς για μία ιδιαιτερότητα που αφορά στην τρέχουσα συγκυρία, που διαμορφώνει και η οικονομική πραγματικότητα που βιώνουν οι χώρες από τις οποίες προέρχεται ο μεγαλύτερος αριθμός τουριστών (Μεγάλη, Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, κ.λ.π.)
Τα στοιχεία της ΤτΕ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος φέτος τον Αύγουστο οι εισπράξεις ήταν 78,6 εκατ. ευρώ λιγότερες αυτών του Αυγούστου του 2023 και συγκεκριμένα 4,249 δισ. ευρώ έναντι 4,328 δισ. ευρώ (-1,8%). Η μείωση καταγράφηκε παρότι οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 6,6%.
Συνολικά πάντως το οκτάμηνο Ιανουαρίου Αυγούστου οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ανήλθαν στα 15,179 δις. ευρώ έναντι 14,703 δις. ευρώ το οκτάμηνο του 2023, σημειώνοντας μία άνοδο κατά 3,23%.
Αυτό σημαίνει ότι για να «μηδενισθεί» φέτος σε σύγκριση με πέρυσι η όποια άνοδος στις εισπράξεις θα πρέπει για το υπόλοιπο του χρόνου οι δαπάνες των τουριστών να μειωθούν περισσότερο από 476,1 εκατ. ευρώ, που είναι η διαφορά φέτος σε σύγκριση με πέρυσι το οκτάμηνο. Με δεδομένο ότι πέρυσι από τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Δεκέμβριο οι τουριστικές εισπράξεις ήταν 5,694 δις. ευρώ , μία μείωση κατά 476,1 εκατ. ευρώ σημαίνει μία πτώση των εισπράξεων τους επόμενους τέσσερις μήνες κατά 8,22%.
Πρόκειται για μια δυσθεώρητη πτώση που δεν μπορεί να συμβεί όπως εκτιμούν παράγοντες του τουρισμού και συνεπώς μπορούμε βάσιμα να υποθέσουμε ότι εκτός συγκλονιστικού απροόπτου το νέο ρεκόρ στις εισπράξεις για το 2024 είναι δεδομένο, έστω και «ασθμαίνοντας» το τελευταίο τετράμηνο. Ο Σεπτέμβριος πάντως θα είναι ένας κομβικός μήνας, για την πορεία των εσόδων για να φανεί «εάν τριτώσει το κακό» η θα αντιστραφεί η πτωτική τάση.
Οι επτά λόγοι
Το ερώτημα όμως γιατί οι αφίξεις μειώθηκαν Ιούλιο και Αύγουστο εξακολουθεί να αναζητά απαντήσεις.
Μία μείωση που σημειώθηκε επίσης να σημειωθεί ότι η εξέλιξη αυτή καταγράφεται όταν σύμφωνα με στοιχεία του ΙΤΕΠ η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων τον Αύγουστο ήταν ελαφρώς αυξημένη στο 87,6% έναντι 86,1% τον ίδιο μήνα του 2023, ενώ η μέση τιμή δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο το 2024 ήταν στα 187 ευρώ έναντι 153 ευρώ πέρυσι τον ίδιο μήνα (αυξηση 22,2%).
Όπως σημειώνουν παράγοντες του τουρισμού οι λόγοι είναι πολλοί. Μεταξύ άλλων:
-Η πτώση των δαπανών των τουριστών προφανώς αφορά δαπάνες εκτός διαμονής στα ξενοδοχεία όπως αποτυπώνεται και στην «γκρίνια» των καταστηματαρχών εστίασης στους τουριστικούς προορισμούς, που κάνουν λόγο για μείωση των εσόδων.
– η πτώση της δαπάνης σχετίζεται και με την τεράστια ανάπτυξη ων καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στα οποία η συνολική δαπάνη είναι μικρότερη σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία ενώ και οι ένοικοι τους προτιμούν να προμηθεύονται είδη τροφίμων από τα σούπερ μάρκετ και να μαγειρεύουν στα καταλύματα από το να επισκέπτονται τα καταστήματα εστίασης.
-είναι πλέον γεγονός ότι οι τουρίστες φέτος είναι πιο σφιχτοί από άλλες χρονιές, λόγω και της γενικότερης οικονομικής κατάστασης των χωρών από τις οποίες προέρχονται, ενώ
– οι υψηλότερες τιμές που ισχύουν στα αεροπορικά εισιτήρια μειώνουν το συνολικό μπάτζετ του τουρίστα που απομένει για την διαμονή και εστίαση.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Παράσχης σχολιάζοντας την πτώση των εσόδων τον Ιούλιο σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «δεν έχει νόημα να υπερ-ερμηνεύσουμε τα μεγέθη ενός μεμονωμένου μήνα. Για να προβούμε στα όποια συμπεράσματα θα πρέπει να αναμένουμε τα συνολικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου».
Στη συνέχεια διατύπωσε μια σειρά εκτιμήσεων που εξηγούν ως ένα βαθμό την εικόνα του Ιουλίου, επικαλούμενος στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ που καταγράφουν κάποιες ευρύτερες τάσεις:
-Αφενός, οι ταξιδιώτες τείνουν πλέον να επιλέγουν περισσότερα, αλλά μικρότερης διάρκειας ταξίδια, με τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων να μειώνεται από 7,5 σε 6,6 ημέρες. Η αύξηση του city break εκτός περιόδου καλοκαιρινής αιχμής συμβάλει στην μείωση αυτή.
-Αφετέρου, η αύξηση του πληθωρισμού και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές δαπάνες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές προέλευσης.
-Επιπλέον, η σημαντική αύξηση του οδικού τουρισμού φέτος, που το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκε +14% έναντι+8% του αεροπορικού, και που έχει μικρότερη διάρκεια και χαμηλότερες εισπράξεις ανά ταξίδι, συμβάλλει επίσης σε αυτήν την τάση.
Latest News
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του Ρώσου επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Φλερτάρει με Καραϊβική και Μέση Ανατολή η Sani/Ikos – Νέο ξενοδοχείο στην Ισπανία
Παγκόσμια επέκταση σχεδιάζει ο όμιλος Sani/Ikos, όπως δήλωσε ο COO του Ομίλου Alexander Schneider σε συνέντευξη του στο γερμανική έκδοση FVW
Η Wyndham Hotels & Resorts στοχεύει στο άνοιγμα νέων ξενοδοχείων στην Ελλάδα
Ψήφος εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό με διεύρυνση του δικτύου συνεργατών από την Wyndham Hotels & Resorts
Έκρηξη τουριστικών επενδύσεων στη Μήλο – Ποιοι επιχειρηματίες χτίζουν ξενοδοχεία
Η Μήλος συγκεντρώνει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον – Καταλύτης η αύξηση του τουριστικού ρεύματος
Σπάει το τουριστικό... άβατο η Σαντορίνη με τιμές για όλα τα βαλάντια
Πώς η Σαντορίνη προσπαθεί να ανακτήσει τη δυναμική στον τουρισμό και να επιστρέψει στην κορυφή - Το σχέδιο των φορέων
Τα δώδεκα χρόνια και τα έξι «χρυσά» brands που άλλαξαν τον ελληνικό τουρισμό [πίνακας]
Στο ραντάρ των ξενοδοχείων που κινούνται στο χώρο της πολυτελούς φιλοξενίας έχει μπει ο ελληνικός τουρισμός
Οι δέκα αεροπορικές και οι εθνικότητες που απογειώνουν την Fraport Greece
Aegean και Ryanair είναι οι δυο αεροπορικές που διεκδικούν την πρώτη θέση στα αεροδρόμια της Fraport Greece