
Συνεχίζει να κυριαρχεί στις θάλασσες του κόσμου η ελληνική ναυτιλία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Εμπορίου και Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD) που δόθηκαν χθες το απόγευμα στη δημοσιότητα.
Ο ελληνόκτητος στόλος με 4.992 πλοία και συνολική μεταφορική ικανότητα 394.977.181 dwt διατηρεί την πρώτη θέση παγκοσμίως με μερίδιο 16,9% με όρους dwt, με το κινεζικό στόλο να ακολουθεί με 6.600 πλοία και μεταφορική ικανότητα 309.870.897 dwt και μερίδιο 13,3%.
Ποια πλοία φέρνουν τα περισσότερα κέρδη – Η ανάλυση του οίκου Clarksons
Ελληνική ναυτιλία: Το μερίδιο του στόλου
Τα στοιχεία της UNCTAD αφορούν την εικόνα του παγκοσμίου στόλου την 1η Ιανουαρίου 2024. Σε σύγκριση με το 2023 το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε ελαφρώς καθώς το προηγούμενο έτος ήταν στο 17,4%. Μικρή μείωση σημείωσε και το μερίδιο του κινεζικού στόλου που ήταν στο 13,4%.
Να σημειωθεί ότι ο ελληνόκτητος στόλος αυξάνεται και ανανεώνεται διαρκώς, είναι ενεργειακά αποδοτικός και εξοπλισμένος με περιβαλλοντικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας. Αποτελεί ήδη τον μεγαλύτερο στόλο με ικανότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων στον κόσμο, όπως ανέφερε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στην ετήσια έκθεση της.
Την πρώτη πεντάδα των χωρών με τον μεγαλύτερο στόλο συμπληρώνουν η Ιαπωνία με μερίδιο 10,4%, η Σιγκαπούρη με 6,3% και το Χονγκ Κονγκ με 5,8%.

Στις αρχές του 2024, ο παγκόσμιος στόλος αποτελούνταν από περίπου 109.000 πλοία (συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών και μη φορτηγών πλοίων), το καθένα από τα οποία ζύγιζε τουλάχιστον 100 μικτούς τόνους (gt).
Η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου αυξήθηκε κατά 3,4%, ελαφρώς υψηλότερα από το 3,2% το 2022. Ωστόσο, αυτός ο ρυθμός αύξησης είναι χαμηλότερος από τον μέσο όρο του 5,2% που καταγράφηκε την περίοδο 2005-2023, ο οποίος οφείλεται στην ταχεία επέκταση του στόλου κατά την περίοδο 2005-2012.
Η αύξηση του στόλου ήταν ανομοιόμορφη το 2023, με τη χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να κάνει άλμα κατά σχεδόν 8% και εκείνη των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου να αυξάνεται κατά 6,4%. Η ανάπτυξη των δεξαμενόπλοιων παρέμεινε χαμηλή, αυξανόμενη κατά λιγότερο από 2%. Η συνολική χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου έφθασε περίπου τα 2,4 δισεκατομμύρια τόνους νεκρού βάρους (dwt), με τα bulkers να αποτελούν το 42,7% και τα δεξαμενόπλοια το 28,3% του συνόλου.
Στο μεταξύ η UNCTAD εκτιμά ότι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 2% φέτος και κατά μέσο όρο 2,4% ετησίως έως το 2029. Όπως υποστηρίζει οι αριθμοί αυτοί είναι σύμφωνοι με τις παγκόσμιες οικονομικές προβλέψεις και αντιστρέφουν μια πτώση που παρατηρήθηκε το 2023.
Ωστόσο προειδοποιεί ότι η καθοδική τάση είναι ένας κίνδυνος υψηλός για αυτή τη μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη, καθώς οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης που αναδείχθηκαν τον προηγούμενο χρόνοι λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και την ξηρασία στη διώρυγα του Παναμά, επιδρούν αρνητικά στο παγκόσμιο εμπόριο.
Η UNCTAD ανέφερε ότι η ανάπτυξη θα καθορισθεί από τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χάρη στη ζήτηση για βωξίτη, άνθρακα, εμπορευματοκιβώτια, σιτηρά και σιδηρομετάλλευμα, ενώ το πετρέλαιο θα έχει επίσης ρόλο.


Latest News

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της Οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα