Σας καλωσορίζουμε στο podcast του Οικονομικού Ταχυδρόμου Economics & Business TALKS σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στον Οικονομικό Ταχυδρόμο συζητάμε με την ακαδημαϊκή κοινότητα για θέματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα, τις επενδύσεις, την οικονομία, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.

Σε αυτό το επεισόδιο υποδεχόμαστε τον Γιώργο Μπάλτα. Είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας. Θα συζητήσουμε για τα Social Media, το Mάρκετινγκ και πώς αυτός ο κόσμος μπορεί να επηρεάσει τις επιχειρήσεις, αλλά και τον πληθωρισμό.

Ο κ. Μπάλτας αναφέρθηκε στο πώς το Πανεπιστήμιο μπορεί να εφοδιάσει τα στελέχη- και ειδικά το Οικονομικό Πανεπιστήμιο. Όπως ανέφερε είναι το πρώτο ίδρυμα που καθιέρωσε στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση το μάρκετινγκ, δηλαδή την επιχειρηματική λειτουργία που ασχολείται με τη διοίκηση των αγορών. Σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, έχουμε λοιπόν ένα προπτυχιακό πρόγραμμα, το οποίο είναι το πρόγραμμα του τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας και έχουμε και δύο μεταπτυχιακά προγράμματα. Το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας και ένα νέο πολύ σύγχρονο μεταπτυχιακό πρόγραμμα.

Η εξέλιξη του Mάρκετινγκ σε ένα αντικείμενο το οποίο είναι πιο αναλυτικό, είναι πιο τεχνικό, έχει να κάνει με ανάλυση δεδομένων, με τεχνολογία, με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, με τον ψηφιακό κόσμο, δηλώνει ο κ. Μπάλτας.

Ο Γιώργιος Μπάλτας (ΟΠΑ) με τη δημοσιογράφο του Οικονομικού Ταχυδρόμου Ελένη Στεργίου

Απορρόφηση στην αγορά εργασίας

Tο επάγγελμα, για κάποιον που έχει σπουδάσει Μάρκετινγκ, μπορεί να πάρει πάρα πολλές μορφές. Αυτό τονίζει μεταξύ άλλων ο κ. Μπάλτας και υπογραμμίζει πως είναι ένας πολύ ευρύς επαγγελματικός χώρος. Είναι από τους κλασικούς τομείς που όλοι νομίζω έχουμε συνδέσει με το Μάρκετινγκ, όπως είναι η επικοινωνία και η διαφήμιση. Μετά πάμε σε Μάνατζμεντ, σε Ψηφιακό Μάρκετινγκ, σε Έρευνες Αγοράς, στον κλάδο των Yπηρεσιών, στον κλάδο της Bιομηχανίας. Είναι λοιπόν ένας χώρος ο οποίος είναι πολυκλαδικός {…} Γι αυτό τον λόγο τα τελευταία χρόνια έχουμε πραγματικά δει τεράστια αύξηση στην απορρόφηση των αποφοίτων στην αγορά εργασίας.

Τα Social Media και το Μάρκετινγκ

Οπωσδήποτε, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα,  σήμερα δεν νοείται στρατηγικός σχεδιασμός μάρκετινγκ χωρίς ψηφιακά μέσα. Άρα, τα πάντα έχουν μεταφερθεί και στον ψηφιακό κόσμο και οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ιστοσελίδες, ψηφιακά συστήματα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επομένως έχουν ανοίξει πάρα πολλές δουλειές και εκεί. Όλα αυτά βέβαια εμείς φροντίζουμε να τα έχουμε ενσωματώσει στα προγράμματά μας και στο προπτυχιακό και στα μεταπτυχιακά. Είναι πράγματα τα οποία διδάσκουμε, οπότε οι απόφοιτοί μας βγαίνουν στην αγορά εργασίας γνωρίζοντας τον ψηφιακό κόσμο και τα ψηφιακά μέσα.

«Χρειάζεται μια στρατηγική. Και βέβαια δεν είναι μόνο το θέμα το δημιουργικό. Δηλαδή τι περιεχόμενο θα ανεβάσω. Είναι και θέμα ποιους θα στοχεύσουν στην επικοινωνία μου, πώς θα τρέξω την καμπάνια, πώς θα κάνω την κατανομή του προϋπολογισμού μεταξύ των διαφορετικών μέσων και οχημάτων που έχω στον ψηφιακό κόσμο; Πώς θα χρησιμοποιήσω νέα εργαλεία τα οποία είναι πολλές φορές υποστηριζόμενα από τεχνητή νοημοσύνη για να γίνει η βελτιστοποίηση, όπως λέμε, μιας καμπάνιας; Όλα αυτά λοιπόν είναι θέματα τα οποία οπωσδήποτε χρειάζονται εκπαίδευση και μάλιστα πολύ υψηλού επιπέδου».

Το μάρκετινγκ και η επιχειρηματική λειτουργία

Το Μάρκετινγκ, υπογραμμίζει ο κ. Μπάλτας, είχε ξεκινήσει σαν επιχειρηματική λειτουργία, ως ένα αντικείμενο περισσότερο δημιουργικό καθώς περνάνε τα χρόνια και θα το εντόπιζαν εκεί κάπου στη δεκαετία του 70 90, πρώτη δεκαετία του 2000 έγινε περισσότερο διοικητικό αντικείμενο στον κόσμο των επιχειρήσεων και τώρα, εδώ και ας πούμε δέκα χρόνια έχει πάρει μια μορφή περισσότερο αναλυτική, δηλαδή έχει γίνει ένα αντικείμενο πιο πολύ προσανατολισμένο σε ανάλυση και θέματα τα οποία είναι πολύ εξειδικευμένα. Το μάρκετινγκ προσπαθεί να διαχειριστεί, να διοικήσει την αγορά, να συνδεθεί με την αγορά. Άρα είναι μια λειτουργία της επιχείρησης που κοιτάζει προς τα έξω, προς το περιβάλλον της επιχείρησης και ειδικά προς τους πελάτες, είτε είναι καταναλωτές την επιχείρησης και υπό αυτή την έννοια χρειάζεται δεδομένα για να δεις ποιοι είναι αυτοί, τι θέλουν, πώς τους προσεγγίσω, πώς θα τους φέρει πιο κοντά σε μένα, πώς θα έρθω εγώ πιο κοντά σε αυτό.

Επιχειρήσεις και ακρίβεια

Υπάρχουν επιχειρήσεις οι οποίες στέκονται δίπλα στον καταναλωτή και προσπαθούν να απορροφήσουν μεγάλο μέρος της ακρίβειας ώστε το κόστος για να μην το περάσουν στον τελικό καταναλωτή. Σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, αυτές οι επιχειρήσεις νομίζω ότι μέσα στην πληθωριστική κρίση είδαν το μερίδιό τους να αυξάνεται και ο καταναλωτής προφανώς εκτιμά μια τέτοια κίνηση και στρέφεται σε επιλογές οι οποίες είναι περισσότερο προσιτές. Από την άλλη έχουμε και επιχειρήσεις, ειδικά οι μεγάλοι παίκτες που έχουν ολιγοπωλιακή δύναμη. Γιατί λέμε για παράδειγμα, η λειτουργία του ανταγωνισμού; Υπάρχουν συνθήκες που να προάγουν τη λειτουργία του ανταγωνισμού ή υπάρχουν συνθήκες υπερβολικής συγκέντρωσης του κλάδου, όπως λέμε σε πολύ λίγα χέρια, που αυτό προφανώς εμποδίζει τον ανταγωνισμό να παίξει το ρόλο του.

Ψηφιακά μέσα και τιμές

Το διαδίκτυο και γενικά ο ψηφιακός κόσμος έχει βοηθήσει στο να κρατηθούν οι τιμές κάτω και διαχρονικά και διεθνώς. Όπως εξηγεί ο κ. Μπάλτας, από τότε που το ίντερνετ μπήκε στη ζωή μας σαν μία ηλεκτρονική αγορά. Αυτό το έχει κάνει. Έχει αυξήσει την πληροφόρηση του καταναλωτή, έχει κάνει τον καταναλωτή να μπορεί πιο εύκολα να ψάχνει, να συγκρίνει και να βρίσκει τον καλύτερο συνδυασμό ποιότητας- τιμής. Τώρα αν έχει γίνει η δουλειά του στελέχους πιο δύσκολη, έχει γίνει πιο δύσκολη. Πάρα πολύ. Γι αυτό και λέμε ότι το μάρκετινγκ έχει αλλάξει και έχει γίνει πολύ εξειδικευμένο και απαιτητικό αντικείμενο, γιατί έχεις πλέον να διαχειριστείς πάρα πολλά μέσα τα οποία απευθύνονται και εδώ.

Τεχνητή νοημοσύνη

Οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης εφαρμόζονται από τις επιχειρήσεις. Τονίζει ο κ. Μπάλτας πως αυτό σημαίνει ότι αφενός κάποιες θέσεις εργασίας θα επηρεαστούν και ειδικά αυτές τις θέσεις εργασίας οι οποίες είναι ευάλωτες στην αυτοματοποίηση και στον αυτοματισμό. Ήδη ότι έχουν εφαρμοστεί τέτοιες τεχνολογίες στην εξυπηρέτηση πελατών, στην δημιουργία περιεχομένου. Στην παρούσα μορφή, η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον άνθρωπο σε πάρα πολλές εργασίες και αυτό ενδεχομένως θα συνεχιστεί για πολύ καιρό ακόμα. Είναι κάτι το οποίο αυτή τη στιγμή εξελίσσεται. Είναι πολύ γρήγορες οι αλλαγές που συμβαίνουν, γι αυτό και το ενδιαφέρον όλης της οικονομίας, όπως έχουμε δει, έχει στραφεί στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Δηλαδή τί θα γίνει εκεί, πού πρέπει να επενδύσω, ποιες τεχνολογίες πρέπει να παρακολουθήσω, ποιες είναι οι υποσχόμενες εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης και γενικότερα, θα λέγαμε ό, τι ξεπερνάει ακόμα και τον στενό κόσμο των επιχειρήσεων.

Παρουσίαση: Ελένη Στεργίου.
Δημοσιογραφική παραγωγή: Σωτηρία Δημητρίου.
Ηχοληψία και Τεχνική Επεξεργασία Ήχου: Δημήτρης Ρέππας.

Το Podcast είναι σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μπορείτε να παρακολουθήσετε το επεισόδιο από το site του Οικονομικού Ταχυδρόμου ΟΤ.gr, το Spotify και από τo κανάλι του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News