Υπό την άμεση απειλή διάλυσης βρίσκεται αντιμέτωπη η Google καθώς το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ θέλει να τιθασεύσει τον τεχνολογικό γίγαντα που έχει εξελιχθεί σε πανίσχυρο πόλο εξουσίας.
Αν και αυτό είναι ακόμα μια μακρινή προοπτική, εξετάζεται μετά από μια σειρά αποφάσεων στις ΗΠΑ και την ΕΕ που υποδηλώνουν ότι οι ρυθμιστικές αρχές ανησυχούν όλο και περισσότερο από την ισχύ που συγκεντρώνουν οι εταιρείες-κολοσσοί στην τεχνολογία.
Η διάσπαση της Google αλλάζει την ισορροπία δυνάμεων στις Big Tech
Σύμφωνα με τον Λέκτορα Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λάνκαστερ, Ρενό Φουκάρ, εάν η αμερικανική κυβέρνηση προχωρήσει και κερδίσει την υπόθεση στα δικαστήρια, θα μπορούσε να σημαίνει ότι η εταιρεία θα χωριστεί σε ξεχωριστές οντότητες -μηχανή αναζήτησης, online διαφήμιση, υπηρεσία βίντεο, εφαρμογή χαρτών- που δεν θα επιτρέπεται να μοιράζονται δεδομένα μεταξύ τους.
H Google και το φάσμα της διάλυσης
Τι θα πετύχαινε όμως η διάλυση αυτών των τεχνολογικών κολοσσών για τους καταναλωτές; Ο Φουκάρ υποστηρίζει με άρθρο στο The Conversation πως όσοι τάσσονται υπέρ του «σεισμού» στη Silicon Valley, με αυτόν τον τρόπο υποστηρίζουν ότι θα οδηγούσε σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό και περισσότερες επιλογές.
Στο καλύτερο δυνατό σενάριο θα μπορούσε υπάρχει διαλειτουργικότητα ανάμεσα σε διαφορετικά συστήματα και εφαρμογές πχ. WhatsApp. Εξάλλου, η αποστολή και λήψη μηνυμάτων από διαφορετικές εφαρμογές είναι πλέον τόσο συνηθισμένη που μόλις και μετά βίας το παρατηρεί ο απλός χρήστης.
Με τον ίδιο τρόπο που θα μπορούσατε να στείλετε ένα email από το Gmail στο Hotmail το 2024, μπορείτε πλέον να επιλέξετε από μια σειρά εφαρμογών κοινωνικών μέσων -μαζί με το Instagram, το TikTok και το Snapchat- με κείμενο, φωτογραφίες και βίντεο που δημοσιεύονται σε ένα δίκτυο εύκολα προσβάσιμα μέσω άλλου.
«Επιλέγετε μια εφαρμογή επειδή σας αρέσει η εμφάνισή της ή ο τρόπος που φιλτράρει και παρουσιάζει περιεχόμενο – όχι μόνο επειδή όλοι οι άλλοι συμμετέχουν σε αυτήν. Επίσης, η επιλογή ενός εστιατορίου θα μπορεί να διευκολύνεται από τις κριτικές που έχουν κάνει άλλα άτομα ανεξαρτήτως της εφαρμογής που χρησιμουποιούνε», αναφέρει ο Φουκάρ.
Η διαφήμιση προϊόντων και το περιεχόμενο που δημιουργείται από τεχνητή νοημοσύνη δεν υπάρχει πρακτικά, καθώς η εφαρμογή χαρτογράφησης δεν θέλει να διακινδυνεύσει να δώσει συμβουλές που δεν θέλει ο χρήστης. «Εάν το έκανε, απλώς θα μεταβείτε σε έναν ανταγωνιστή που παρέχει ανώτερη υπηρεσία».
«Αυτό το αυξημένο επίπεδο ανταγωνισμού είναι κεντρικό για όσους υποστηρίζουν τη διάλυση των Big Tech» συνεχίζει ο Φουκάρ. «Αντί οι προγραμματιστές (δημιουργοί εφαρμογών) να πρέπει να πληρώνουν το 30% των πωλήσεών τους στην Google ή την Apple, θα υπάρχουν πολλά διαθέσιμα καταστήματα εφαρμογών, όλα ανταγωνιστικά μεταξύ τους για να προσφέρουν τις καλύτερες εφαρμογές μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους τους. Η θεωρία είναι ότι η αγορά εφαρμογών -και η τεχνολογική καινοτομία- θα ευδοκιμήσουν ως αποτέλεσμα».
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι η ύπαρξη ανταγωνιστικών εφαρμογών κάνει τους καταναλωτές λιγότερο τεμπέληδες και αναγκάζει τις επιχειρήσεις να προσφέρουν καλύτερα προϊόντα και καλύτερη σχέση ποιότητας/τιμής.
Καλά νέα για την ιδιωτικότητα
Σήμερα η Google κατέχει τα δεδομένα των χρηστών της τα οποία μπορεί να πουλάει σε επιχειρήσεις. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Φουκάρ, μεγάλη επιπλέον αλλαγή που θα μπορούσε να προέλθει από τη διάλυση των Big Tech είναι ότι μπορεί τελικά να γίνουμε οι μοναδικοί κάτοχοι των δεδομένων.
«Δυνητικά, θα είστε ο μόνος με πλήρη πρόσβαση στο ιστορικό περιήγησής σας – τα προϊόντα που αναζητήσατε, αυτά που αγοράσατε και αυτά που σχεδόν αγοράσατε. Θα σας ανήκουν οι πληροφορίες σχετικά με το πού πήγατε για μεσημεριανό γεύμα, τι παραγγείλατε και πόσα ξοδέψατε» λέει ο λέκτορας.
Σε αυτές τις πληροφορίες εντάσσονται βίντεο που μας κάνουν να γελάμε, τη βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή που αφήσαμε στη μέση, ή ο δρόμος που παίρνουμε για τη δουλειά μας, ή αν γνωρίζαμε την/τον σύντροφό μας από το διαδίκτυο προσθέτοντας και πληροφορίες όπως ο τρόπος μετακίνησής μας.
Σε έναν τέτοιο φανταστικό σενάριο ο Φουκάρ αναφέρει ότι «θα διατηρούσατε αυτά τα δεδομένα σε έναν κρυπτογραφημένο διακομιστή και διαφορετικές εταιρείες θα πρόσφεραν εφαρμογές για να σας βοηθήσουν να οργανώσετε και να διαχειριστείτε τις πληροφορίες σας. Όποτε το θέλατε, μπορείτε να αποφασίσετε να χρησιμοποιήσετε τα δεδομένα σας για δικούς σας σκοπούς».
Ο χωρισμός είναι δύσκολο να γίνει
Ωστόσο, ο ίδιος σημειώνει ότι η διάσπαση των Big Tech δεν είναι χωρίς κινδύνους. Μια προφανής συνέπεια είναι ότι αυτές οι γιγαντιαίες εταιρικές οντότητες θα ήταν λιγότερο κερδοφόρες.
Αυτήν τη στιγμή, η Google και η Meta Platforms κερδίζουν (πολλά) χρήματα από τη διαφήμιση και αυτό είναι δυνατό μόνο επειδή κατέχουν τόσες πολλές πληροφορίες για εμάς. Εάν δεν το έκαναν, μπορεί να καταλήξουν να χρεώνουν τους χρήστες για τις υπηρεσίες που παρέχουν.
Η διαλειτουργικότητα και ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός μπορεί επίσης να παρέχουν περισσότερο χώρο στους χειριστές εφαρμογών που είναι όμως απάτη, αναφέρει ο ειδικός. «Και ενώ περισσότερες επιλογές σχετικά με τις εφαρμογές μπορεί να είναι καλές για μερικούς, μπορεί να είναι προβληματικό για όσους βρίσκουν ήδη τη σύγχρονη τεχνολογία αρκετά προκλητική» λέει.
Ωστόσο, προειδοποιεί ότι για τις ρυθμιστικές αρχές, η πρόκληση της σύγχρονης τεχνολογίας φαίνεται να είναι η αίσθηση της αδυναμίας. «Και αν αποφασίσουν να κάνουν τη ριζοσπαστική επιλογή και να διαλύσουν κυρίαρχες εταιρείες, θα μπορούσε να κάνει μεγάλη διαφορά στον διαδικτυακό κόσμο για όλους μας» καταλήγει.
Πηγή: In.gr
Latest News
Honda - Nissan «έδωσαν τα χέρια» - Στήνουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία
Η νέα οντότητα θα λειτουργεί υπό την ομπρέλα μιας εταιρείας συμμετοχών που θα δημιουργηθεί για τη συγχώνευση Honda - Nissan
Σύννεφα πάνω από την Ευρωζώνη – Μόλις στο 1% ανάπτυξη το 2025
Οι αναλυτές μείωσαν τις προσδοκίες τους για την Ευρωζώνη το 2026 στο 1,2% από 1,4%
Λαγκάρντ: Η ΕΚΤ πλησιάζει στον στόχο για τον πληθωρισμό – Οι αστερίσκοι
Η Κριστίν Λαγκάρντ προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να παρακολουθούν την πορεία των μισθών και των εταιρικών κερδών στην ευρωζώνη
Ολοκληρώνεται ο «γάμος» Honda - Nissan - Σήμερα οι ανακοινώσεις
Η ενοποίηση θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο σε πωλήσεις
«Μαύρο» το 2025 για τους επιχειρηματίες στη Γερμανία
Σε χαμηλά πενταετίας υποχωρεί τον Δεκέμβριο ο Δείκτης Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης του Ινστιτούτου IfO. Για «χρόνια ασθένεια της γερμανικής οικονομίας» μιλούν οι ειδικοί
Η συρρίκνωση του αμερικανικού ονείρου - Οι Αμερικανοί δίνουν περισσότερα και παίρνουν λιγότερα [γραφήματα]
Το αμερικανικό όνειρο φαίνεται να φθίνει με το πέρασμα των ετών και οι Αμερικανοί είναι ολοένα και πιο απαισιόδοξοι
Η «κρυφή« κρίση που κοστίζει έως και 1 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία
Περίπου 12 δισ. εργάσιμες ημέρες χάνονται από την κακή ψυχική υγεία κάθε χρόνο, κοστίζοντας στην παγκόσμια οικονομία 1 τρισ. δολάρια
Lactalis: O «γίγαντας» των γαλακτοκομικών παραμένει στην κορυφή
Ο τζίρος των 30 δισ. ευρώ και οι «περιπέτειες» της Lactalis, της μεγαλύτερης εταιρείας γαλακτοκομικών προϊόντων του κόσμου
Πωλητήριο και σε... κάστρα στην Ευρώπη - Πόσο κοστίζει η απόκτησή τους
Από μια έπαυλη βαρονικού στιλ στα Highlands της Σκωτίας με τη δική της λίμνη για ψάρεμα πέστροφας σε μια Πολυτελέστατη έπαυλη στη λίμνη Κόμο της Ιταλίας
Ο ανταγωνισμός αγριεύει στο φαστ φουντ - Τοεξωφρενικό μάρκετινγκ της Pizza Hut
Η προωθητική καμπάνια της Pizza Hut περιελάμβανε δωρεάν συμμετοχές σε παιχνίδια καζίνο χωρίς να γνωρίζει εάν κάποιος πελάτης ήταν εθισμένοι στον τζόγο