Η κλεψύδρα τελειώνει για τη Volkswagen και η ώρα μιας επώδυνης αναδιάρθρωσης φαίνεται πως είναι κοντά. Μιας αναδιάρθρωσης η οποία αναμένεται να φέρει απολύσεις εντός Γερμανίας και στη χειρότερη περίπτωση ακόμη και το κλείσιμο εγκαταστάσεων.

Όπως αναφέρουν οι Financial Times, για να καταλάβουμε πόσο βαθιές είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Volkswagen, αξίζει να εξετάσει κανείς τη θέση του Γκούναρ Κίλιαν.

Είναι επικεφαλής του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της. Αλλά ο Κίλιαν είναι επίσης πρώην γενικός γραμματέας του εργοστασιακού συμβουλίου, του κύριου οργάνου που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους της VW και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την εταιρεία για το πιθανό πρώτο κλείσιμο ενός εργοστασίου στη Γερμανία, κάτι που αποτελεί ταμπού. Και πριν από αυτό, ήταν βοηθός του πρώην προέδρου της VW.

Έτοιμη να… κανιβαλίσει την ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων η Κίνα – Ανάλυση του Guardian

Λίγοι άνθρωποι απεικονίζουν καλύτερα το σύστημα της VW, ένα αλληλένδετο δίκτυο διευθυντών, εργαζομένων, πολιτικών και οικογενειακών μετόχων που έχει καλλιεργήσει τη διαβόητα κακή διακυβέρνηση και τις κακές οικονομικές επιδόσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας της εταιρείας σημειώνουν οι FT.

Το ζήτημα της αναποτελεσματικότητας

«Κοιτάξτε τη VW: η ικανότητά της να κάνει αλλαγές στην Ευρώπη είναι σχεδόν μηδενική», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος ενός από τους μεγαλύτερους μετόχους της, εκφράζοντας παράπονο για τα ισχυρά εργασιακά δικαιώματα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό εκδηλώνεται στην αναποτελεσματικότητα της VW σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της. Πέρυσι, ο γερμανικός όμιλος πούλησε 9,4 εκατ. οχήματα, ελαφρώς υψηλότερα από τα 8,8 εκατ. της Toyota. Αλλά χρειάστηκαν 684.000 εργαζόμενοι για να το πετύχει αυτό η VW έναντι μόλις 375.000 στον ιαπωνικό κατασκευαστή. Με απλά λόγια, τα γερμανικά εργοστάσιά της χρειάζονται πάρα πολλούς εργάτες για να κατασκευάσουν ένα όχημα, αναφέρουν οι FT.

Αυτό ακριβώς επιδιώκει να διορθώσει η VW, καθώς εισέρχεται στον δεύτερο γύρο διαπραγματεύσεων με το συμβούλιο εργαζομένων, ο οποίος αναμένεται να ξεκινήσει στις 30 Οκτωβρίου. Το σκηνικό είναι ζοφερό.

Μια δαπανηρή στροφή από τα ορυκτά καύσιμα στα ηλεκτρικά οχήματα βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά με ελάχιστες εγγυήσεις επιτυχίας για τη VW ή άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έναντι των κινεζικών ανταγωνιστών που παράγουν μοντέλα που συχνά είναι σημαντικά φθηνότερα. Η VW έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα σκίσει μια συμφωνία τριών δεκαετιών για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας που θα προστάτευε τους Γερμανούς εργαζόμενους μέχρι το 2029 και εξετάζει το πρώτο κλείσιμο εγχώριου εργοστασίου στην 87χρονη ιστορία της.

Το επιχειρησιακό συμβούλιο έχει απειλήσει με απεργία και «μαζική αντίσταση σε όλα τα μέτωπα και σε όλα τα επίπεδα» κατά των σχεδίων. Η κυβέρνηση της Γερμανίας έχει επίσης ασκήσει πίεση στη Volkswagen, υπενθυμίζοντάς της τη σημασία της για τη γερμανική οικονομία και ζητώντας της να διασφαλίσει όλα τα εργοστάσια και να αποφύγει τις υποχρεωτικές απολύσεις. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η σύγκρουση θα δυναμώσει ακόμη περισσότερο, αλλά και οι δύο πλευρές φαίνεται ότι επιθυμούν να επιλυθεί πριν από τα Χριστούγεννα.

Υπάρχει βιώσιμη λύση για τη Volkswagen;

Το ερώτημα είναι αν η VW μπορεί να βρει αυτό που ο επικεφαλής διαπραγματευτής της, Άρνε Μάισβινκελ αποκαλεί «βιώσιμη» λύση για να μειώσει το κόστος της μακροπρόθεσμα.

Σε αυτό το σημείο εντοπίζονται τα προβλήματα του συστήματος της VW. Όλες οι εταιρείες στη Γερμανία υπόκεινται σε ένα ιδιαίτερο καθεστώς συγκυβέρνησης, όπου οι εκπρόσωποι των εργαζομένων αποτελούν το ήμισυ των εποπτικών συμβουλίων που εποπτεύουν τις μεγάλες εταιρείες. Αλλά στη VW, πρώην διευθυντές ισχυρίστηκαν στο παρελθόν ότι το σύστημα έφτασε πιο κοντά στη συνδιαχείριση, με τους εργαζόμενους να ασκούν υπέρμετρη επιρροή που συχνά μπορεί να υπονομεύσει αυτό που προσπαθούν να επιτύχουν τα στελέχη.

Αυτό οφείλεται επίσης στη θέση της Κάτω Σαξονίας, του κρατιδίου στο οποίο εδρεύει η VW, η οποία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της αυτοκινητοβιομηχανίας με 20% των δικαιωμάτων ψήφου, ειδικές εξουσίες βέτο και δύο θέσεις στο εποπτικό συμβούλιο. «Ο ρόλος μας είναι να προστατεύσουμε τις θέσεις εργασίας», δήλωσε κάποτε αξιωματούχος της Κάτω Σαξονίας. Μαζί με τους εργαζόμενους, το κράτος μπορεί να σχηματίσει πλειοψηφία στο εποπτικό συμβούλιο, εάν θεωρούν ότι οι όποιες περικοπές θέσεων εργασίας ή το κλείσιμο εργοστασίων είναι υπερβολικές.

Το ζήτημα ξεπερνά κατά πολύ τον Κίλιαν, ο οποίος αρνήθηκε να σχολιάσει μέσω του γραφείου Τύπου της VW. «Δεν μπορείτε να το φορτώσετε αυτό σε ένα άτομο. Πρόκειται για ένα σύστημα που θα έλεγα ότι δεν εξυπηρέτησε καλά την εταιρεία», δήλωσε ένα πρώην μέλος του εποπτικού συμβουλίου στους FT.

Η VW πρέπει να ξεπεράσει σημαντικό ιστορικό και συστημικό φορτίο για να διασφαλίσει ότι αυτή η αναδιάρθρωση μπορεί να πετύχει εκεί που άλλες απέτυχαν, καταλήγουν οι Financial Times.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή