Ελκυστικοί για νέα επενδυτικά κεφάλαια -εγχώρια και διεθνή- παραμένουν οι τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας και των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα, με τη χώρα να κερδίζει τη διεθνή αποδοχή και προσοχή, έχοντας αναγνωριστεί ως στρατηγικός κόμβος διαμεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς η ισχυρή γεωπολιτική θέση της χώρας και η συνεχής βελτίωση των υποδομών της, αντισταθμίζουν τις όποιες αρνητικές συνέπειες των γεωπολιτικών κρίσεων, ανέφερε η Επιτροπή Μελών Logistics του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, καταγράφοντας όλες τις εξελίξεις του κλάδου από αρχές του έτους.
Ρουμανία: Κόμβος logistics το λιμάνι της Κωστάνζας – Κρίσιμος «παίχτης» στην Μαύρη Θάλασσα
Τα μέλη της Επιτροπής εκτιμούν ότι οι συνεχιζόμενες επενδύσεις σε αποθηκευτικούς χώρους, σε συνδυασμό με τις προσπάθειες αντιμετώπισης των προκλήσεων, θα διατηρήσουν την αναπτυξιακή πορεία του τομέα και κατά τα επόμενα χρόνια, ενώ στον θετικό προσανατολισμό της σχετικής αγοράς συμβάλλουν και οι πρωτοβουλίες για την ψηφιακή μετάβαση του κλάδου και ειδικότερα η αποδοχή των ηλεκτρονικών φορτωτικών και η σταδιακή εφαρμογή του ηλεκτρονικού δελτίου αποστολής.
O κλάδος logistics εξακολουθεί να διαχειρίζεται με υπομονή και νηφαλιότητα τις σοβαρότατες συνέπειες της διπλής γεωπολιτικής κρίσης σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Μελών Logistics του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, κ. Γεώργιο Στάμνο, «ο κλάδος εξακολουθεί να διαχειρίζεται με υπομονή και νηφαλιότητα τις σοβαρότατες συνέπειες της διπλής γεωπολιτικής κρίσης σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή, ενώ δείχνει να σχεδιάζει τα επόμενα βήματα συνυπολογίζοντας τα υψηλά επιτόκια δανεισμού, τις ευμετάβλητες τιμές ενέργειας και το κλίμα που δημιουργεί η επαπειλούμενη παγκόσμια ύφεση, εκμεταλλευόμενος, στο μεταξύ, τη σταθερά αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας και τα οφέλη από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, μετά τις συνεχείς αναβαθμίσεις από τους ξένους οίκους αξιολόγησης».
Logistics και αποθηκευτικοί χώροι
Οι επενδύσεις σε νέους χώρους logistics συνεχίζονται με έντονο ρυθμό, καθοδηγούμενες από μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια, που προδιαγράφουν την ισχυροποίηση της Ελλάδας ως διεθνή κόμβο διανομής, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Κατά τη διάρκεια του φετινού 10μηνου, ισχυροί πολυεθνικοί οργανισμοί διαχείρισης αποθηκευτικών χώρων, αλλά και μεγάλες πολυεθνικές εμπορικές επιχειρήσεις, ανακοίνωσαν την ανάπτυξη νέων αποθηκών, κυρίως στη Δυτική Αττική, δυναμικότητας άνω των 200.000 στεγασμένων τ.μ..
Επίσης, στην τελική ευθεία βρίσκεται η ανάπτυξη οργανωμένων υποδοχέων όπως το Θριάσιο με δυναμική 250.000 τ.μ. στεγασμένων αποθηκών, ενώ στη φάση του διαγωνισμού ανάδειξης επενδυτή βρίσκονται στην Αθήνα το επιχειρηματικό πάρκο Φυλής που θα φιλοξενήσει τα πρακτορεία εσωτερικών μεταφορών και στη Θεσσαλονίκη το Επιχειρηματικό Πάρκο Γκόνου. Σε ότι αφορά το ύψος των επενδύσεων, αναμένεται να ξεπεράσουν σε σύνολο το 1 δισ. ευρώ.
Οδικές μεταφορές
Ο τομέας των οδικών μεταφορών από τις αρχές του έτους δοκιμάζεται από τη μείωση των εξαγωγών βιομηχανικών και όχι μόνο προϊόντων, προς την Ευρώπη. Ανοδικά δείχνουν να κινούνται μόνο τα τρόφιμα. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη συνεχή έλλειψη οδηγών και τις συνεχόμενες αυξήσεις των διοδίων, όπως και των ναύλων στην Αδριατική, αλλά και το υψηλό κόστος συντήρησης των οχημάτων, έχουν εκτινάξει τις τιμές των κομίστρων σε πολύ ψηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο τέλος του καλοκαιριού οι εισαγωγές αγαθών παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 2,9% (χωρίς τα πετρελαιοειδή), ενώ οι εξαγωγές κατέγραψαν μείωση 1,2%. Αναλύοντας σε βάθος τα μεγέθη των εξαγωγών, διαπιστώθηκε μείωση 8,3% στα βιομηχανικά προϊόντα και 4,3% στα μηχανήματα, ενώ στα τρόφιμα, ποτά, καπνικά και πρώτες ύλες καταγράφηκε αύξηση 6,7%.
Ναυτιλιακές μεταφορές
Στο 8μηνο του 2024 παρατηρήθηκε στον ναυτιλιακό κλάδο μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά, κατά 10,7% σε ετήσια βάση. Στη συνέχεια η εικόνα βελτιώθηκε, με το Σεπτέμβριο να έχουν διακινηθεί 387.000 έναντι 396.000 TEUs το αντίστοιχο διάστημα του 2023, οπότε καταγράφηκε μια πτώση της τάξης του 2,3%.Τα κλιμακούμενα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Μέση Ανατολή έχουν περιορίσει σημαντικά τη διακίνηση εμπορευμάτων μέσω Σουέζ, με έναν σημαντικό αριθμό πλοίων να επιχειρούν τον διάπλου της Αφρικής προκειμένου να προσεγγίσουν τα λιμάνια της Ισπανίας, της Ελλάδας και της Βόρειας Ευρώπης. Σε επίπεδο ναύλων υπήρξε μια συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση από την Άπω Ανατολή προς την Ευρώπη, όπως και προς τα λιμάνια των ΗΠΑ και της Λατινικής Αμερικής.
Αεροπορικές μεταφορές
Ήδη από τις αρχές του 2024 η αεροπορική εμπορευματική κίνηση έχει υπερβεί τα προ πανδημίας επίπεδα, συνεχίζοντας για ένατο σε σειρά μήνα την αυξητική πορεία, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο (8μηνο 2024/2023: ΙΑΤΑ +13%, ΑΙΑ +35%). Σημαντική αύξηση παρατηρείται στις εισαγωγές κυρίως λόγω της εκρηκτικής αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου (ιδιαίτερα από Κίνα προς ΗΠΑ κι Ευρώπη), αλλά και λόγω του αποκλεισμού του Καναλιού του Σουέζ, που υποχρεώνει πολλούς εισαγωγείς στη χρήση των αερομεταφορών. Στο μεταξύ, παρά το γεγονός ότι η προσφερόμενη χωρητικότητα έχει αυξηθεί σημαντικά, οι ναύλοι παραμένουν σε υψηλά επίπεδα συγκριτικά με το 2019 (+46%). Μάλιστα, στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών παρατηρείται σημαντική αύξηση του διαμετακομιζόμενου φορτίου (8μηνο 2024/2023 +146%) λόγω του μεγάλου αριθμού νέων πτήσεων προς τις ΗΠΑ και του Καναδά.
Σιδηρόδρομος
Το 2024 οι σιδηροδρομικές μεταφορές στη χώρα εξακολουθούν να εμφανίζουν τη χειρότερη εικόνα της τελευταίας 20ετίας. Μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, αλλά και την κακοκαιρία Daniel που προξένησε σημαντικές καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, το κομμάτι της τηλεδιοίκησης δεν έχει αποκατασταθεί, ούτε εξελιχθεί, παρά το γεγονός ότι οι επισκευαστικές εργασίες άρχισαν άμεσα. Συνεπεία αυτού, τα δρομολόγια των συρμών δεν μπορούν να πληθύνουν, με αποτέλεσμα η συμμετοχή του σιδηρόδρομου στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών να μην ξεπερνά σήμερα το 2%.
Latest News
Πέντε ανατροπές στον χάρτη των αντικειμενικών αξιών
Εντός του Ιανουαρίου αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με τις τιμές ζώνης σε 36 ζώνες σε 12 δήμους της χώρας
«Καλπάζει» το Airbnb - Πώς θα κινηθεί το νέο έτος [γραφήματα]
Οι προοπτικές του 2025 για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις (Airbnb) - Η Ευρώπη σε άνοδο για βραχυχρόνιες μισθώσεις
Το ράλι στα ακίνητα και τα 20 δισ. που αγνοούνται από το ταβάνι του 2007 [γραφήματα]
Οι τιμές στα ακίνητα ανεβαίνουν, έχουν ήδη ανακτήσει τα επίπεδα του 2011 και προσεγγίζουν πλέον το «ιστορικό υψηλό» του 2007
Τέλος χρόνου για νέες άδειες Airbnb στο κέντρο της Αθήνας
Από 1η Ιανουαρίου του 2025 οι νέες εγγραφές ακινήτων στις τρεις πρώτες δημοτικές περιοχές της Αθήνας ώστε να διατεθούν μέσω Airbnb θα απαγορεύονται για τουλάχιστον έναν χρόνο
Όλες οι λεπτομέρειες για τον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης για τα ακίνητα
Η κυβέρνηση εξασφάλισε πως οι τράπεζες θα συμμετέχουν στο νέο φορέα για τα ακίνητα με 100 εκατ. € - Μέχρι και τον Απρίλιο του 2025 ο νέος φορέας
Πόσο γρήγορα πωλούνται τα σπίτια στην Ελλάδα - Τι δείχνει έρευνα του Spitogatos [πίνακες]
Πώς κινούνται τα ακίνητα - Ανάλυση εξετάζει τον χρόνο απορρόφησης κατοικιών προς πώληση σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας
Πώς θα πάρετε δάνειο από το «Σπίτι μου 2»: Οδηγός με 32 ερωτήσεις - απαντήσεις
Στο νέο «Σπίτι μου ΙΙ» διευρύνθηκαν τα ηλικιακά και τα εισοδηματικά κριτήρια - Το ανώτατο ποσό δανείου που χορηγείται είναι 190.000 ευρώ
Στον «αέρα» 14.000 οικοδομικές άδειες με «μπόνους» δόμησης - Τι αναφέρει το ΥΠΕΝ
Με δικό τους ρίσκο, όσοι συνεχίζουν να χτίζουν, πριν δημοσιευθεί η απόφαση του ΣτΕ, λέει ο υπουργός Θόδωρος Σκυλακάκης
Πόσο αυξάνει το ενοίκιο η ανακαίνιση του ακινήτου - Οι 12 περιοχές που άλλαξαν πίστα [γράφημα]
Για τις ανακαινίσεις ακινήτων μίλησε στον ΟΤ ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτος Παραδιάς - Τι αποκαλύπτει έρευνα της Protio
Ποιες περιοχές δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση από Airbnb - Η μελέτη του Δήμου Αθηναίων [γραφήματα]
Τι δείχνουν τα αποτελέσματα της Μελέτης Φέρουσας Τουριστικής Ικανότητας της Αθήνας - Πώς κινούνται τα Airbnb