Εντυπωσιακή είναι η αλλαγή στο μοντέλο ανάπτυξης της καταναλωτικής πίστης τα τελευταία χρόνια, καθώς η παραδοσιακή οδός διάθεσης νέων δανείων μέσω των καταστημάτων των τραπεζών τείνει προς εξαφάνιση.
Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, μόλις στο 10% των νέων χορηγήσεων οι αιτήσεις υποβάλλονται με φυσική παρουσία στο δίκτυο των τεσσάρων συστημικών ομίλων. Πλέον, δύο είναι τα κυρίαρχα κανάλια πώλησης προϊόντων της κατηγορίας:
– Οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής
– Οι συνεργάτες των τραπεζών στον τομέα κυρίως του λιανεμπορίου
JP Morgan: Υπερβολική η υποαπόδοση των ελληνικών τραπεζών – Top picks Eurobank, Πειραιώς
Πώς χορηγούν οι τράπεζες δάνεια
Ενδεικτικά των τάσεων που επικρατούν στην αγορά είναι τα στοιχεία που παρουσίασε προ ολίγων ημερών σε συνέδριο ο Ερνέστος Παναγιώτου, Γενικός Διευθυντής Μετασχηματισμού, Στρατηγικής και Διεθνών Δραστηριοτήτων της Εθνικής Τράπεζας.
Όπως είπε, το 70% του αριθμού των καταναλωτικών δανείων του ομίλου χορηγούνται σήμερα μέσω embedded banking, δηλαδή μέσω τρίτων επιχειρήσεων.
Εν προκειμένω, ο πελάτης λαμβάνει τη χορήγηση τη στιγμή μίας αγοράς, άμεσα, κατά το check out του από ένα ηλεκτρονικό ή φυσικό κατάστημα, αφού οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες έχουν ενσωματωθεί στο εκάστοτε οικοσύστημα.
Μάλιστα, το ποσοστό αυτό φτάνει στην Εθνική στο 100% στα δάνεια αυτοκινήτου. Δηλαδή κανείς πλέον δεν αιτείται για χρηματοδότηση απευθείας στην τράπεζα. Πρώτα επιλέγει το όχημα που θα αποκτήσει και στη συνέχεια ο έμπορος διαμεσολαβεί για τη χορήγηση του δανείου από το συνεργαζόμενο πιστωτικό ίδρυμα.
Προοπτικές μεγέθυνσης
Οι τράπεζες βλέπουν σημαντικές προοπτικές μεγέθυνσης του ενεργητικού τους μέσω αυτής της στρατηγικής, καθώς μπορούν να είναι πανταχού παρούσες για τη χορήγηση καταναλωτικών δανείων.
Στο πλαίσιο αυτό, διευρύνουν το δίκτυο των συνεργατών τους, με στόχο να έχουν παρουσία σε ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της αγοράς.
Τόνο στην καταναλωτική πίστη δίνει αναμφίβολα τα τελευταία χρόνια και η υπηρεσία Buy Now Pay Later (BNPL). Πρόκειται για στιγμιαία δάνεια, υπό την έννοια ότι αξιολογούνται μέσα σε λίγα λεπτά κατά τη διαδικασία της πληρωμής ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας.
Οι χορηγήσεις αυτές μπορεί να είναι άτοκες, εξασφαλίζοντας περίοδο αποπληρωμής μέχρι και 4 μήνες ή έντοκες με μεγαλύτερη διάρκεια.
Στην πρώτη περίπτωση ο καταναλωτής πληρώνει την πρώτη από τις 4 δόσεις τη στιγμή της αγοράς και τις υπόλοιπες 3 κάθε μήνα. Τα δάνεια αυτά προτιμώνται από άτομα ηλικίας έως 35 ετών, τα οποία δεν διαθέτουν πιστωτική κάρτα.
Οι συνήθεις αγορές που χρηματοδοτούν αφορούν προϊόντα μόδας, καλλυντικά και είδη τεχνολογίας, όπως κινητά τηλέφωνα.
Εκτιμάται ότι τα δάνεια που χορηγήθηκαν με αυτόν τον τρόπο έφτασαν το 2023 τα 50 εκατ. ευρώ, ποσό 10 φορές υψηλότερο από το 2022. Το 2024 οι πιστώσεις της κατηγορίας αναμένεται να διπλασιαστούν, κινούμενες γύρω από τη ζώνη του 100 εκατ. ευρώ.
Tα νέα καταναλωτικά δάνεια τακτής λήξης έφτασαν την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 τα 1,13 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 40%
Οι εκταμιεύσεις
Σε κάθε περίπτωση, η στρατηγική που εφαρμόζουν οι τράπεζες έχουν αποφέρει καρπούς, καθώς οι εκταμιεύσεις τους κινούνται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, στηριζόμενες φυσικά και στην άνοδο της κατανάλωσης.
Πρόκειται για χορηγήσεις με υψηλά περιθώρια κέρδους, καθώς είναι σε μεγάλο ποσοστό ανεξασφάλιστες και προσφέρονται με επιτόκια υπερδιπλάσια των στεγαστικών δανείων.
Επιπλέον, το ρίσκο αθέτησης των πληρωμών θεωρείται μικρό, καθώς ο δανειολήπτης που δεν θα εξοφλήσει ένα μικρό δάνειο κινδυνεύει με αποκλεισμό από το τραπεζικό σύστημα, λόγω της επιδείνωσης του πιστοληπτικού του προφίλ. Κι αυτό αποτελεί ένα ισχυρό αντικίνητρο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα νέα καταναλωτικά δάνεια τακτής λήξης έφτασαν την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 τα 1,13 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 40% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Το ύψος τους δε, είναι υψηλότερο κατά 350 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με τα στεγαστικά δάνεια που χορηγήθηκαν στο οκτάμηνο της εφετινής χρονιάς, στοιχείο ενδεικτικό της δυναμικής της συγκεκριμένης αγοράς.
Εκτιμάται πως στο εννεάμηνο οι εκταμιεύσεις καταναλωτικών δανείων θα έχουν φτάσει τα μεγέθη του συνόλου του 2023 και πως το 2024 θα κλείσει σε υψηλό 11 ετών ως προς τις νέες χορηγήσεις.
Latest News
Η πρώτη Tech Bank στην Ευρώπη για επιχειρήσεις γίνεται η Viva.com
H Viva.com θα παρέχει υπηρεσίες Πληρωμών, Έκδοσης Καρτών, Δανειακών Προϊόντων και Καταθέσεων, με στόχο να ενισχύσει την ανάπτυξη των επιχειρήσεων
Premia Properties: Απόκτηση κτηρίου γραφείων στη Θεσσαλονίκη
Το ακίνητο αποκτήθηκε πλήρως μισθωμένο στο «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με διάρκεια μίσθωσης έως το 2034
Alter Ego Media: Γνωστοποίηση διορισμού Ειδικού Διαπραγματευτή
Η Alter Ego Media έχει συνάψει σχετική σύμβαση ειδικής διαπραγμάτευσης με τη Euroxx Χρηματιστηριακή
ΣτΕ: Προθεσμία 6 μηνών για να κατεδαφιστούν οι αυθαίρετοι όροφοι στο Coco Mat στην περιοχή Μακρυγιάννη
Το ΣτΕ έδωσε εκ νέου προθεσμία έξι μηνών στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, τόσο για τη χρηματοδότηση όσο και για την προκήρυξη του διαγωνισμού ανάθεσης της μελέτης κατεδάφισης
Viva vs JP Morgan: Απόφαση με δύο «νικητές» - Τι λένε Καρώνης και JP Morgan
Ο Χάρης Καρώνης με ανάρτηση στο LinkedIn καλωσόρισε την απόφαση του Αγγλικού Δικαστηρίου – Το χρονικό της διαμάχης τη Viva με τη JP Morgan
Κερδίζει τις διεθνείς αγορές η AQUA Carpatica - Τα σχέδια για το 2025 και η συνεργασία με την Pepsico
Η AQUA Carpatica σχεδιάζει αύξηση της παραγωγής το 2025 - Πώς βλέπει την ελληνική αγορά
«Χτίζοντας το Αύριο»: Εκδήλωση της Ricardo για τις προκλήσεις στην ενεργειακή αγορά
Η εκδήλωση συγκέντρωσε κορυφαία στελέχη του ενεργειακού κλάδου, επενδυτές και εκπροσώπους των ΜΜΕ, δημιουργώντας μια δυναμική πλατφόρμα συζήτησης για το μέλλον της αγοράς ενέργειας
H Motor Oil «μπαίνει» και στον καφέ - Εξαγόρασε την Taresso Artisan Coffee Roasters
Η Taresso λειτουργεί μια σύγχρονη μονάδα παραγωγής στην Κόρινθο, ενώ διαθέτει γραφεία και αποθήκες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Πώς θα διαμορφωθούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές το 2025
Η Mastercard αναλύει πώς θα διαμορφωθούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές το 2025 και προβλέπει τις αλλαγές που έρχονται έως το 2030
Η Η&M ανοίγει το πρώτο Arket στην Αθήνα
Tο ARKET είναι μια σύγχρονη αγορά και lifestyle προορισμός που διαθέτει συλλογές για γυναίκες, άνδρες, παιδιά, αλλά και το σπίτι