Εντυπωσιακή είναι η αλλαγή στο μοντέλο ανάπτυξης της καταναλωτικής πίστης τα τελευταία χρόνια, καθώς η παραδοσιακή οδός διάθεσης νέων δανείων μέσω των καταστημάτων των τραπεζών τείνει προς εξαφάνιση.
Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, μόλις στο 10% των νέων χορηγήσεων οι αιτήσεις υποβάλλονται με φυσική παρουσία στο δίκτυο των τεσσάρων συστημικών ομίλων. Πλέον, δύο είναι τα κυρίαρχα κανάλια πώλησης προϊόντων της κατηγορίας:
– Οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής
– Οι συνεργάτες των τραπεζών στον τομέα κυρίως του λιανεμπορίου
JP Morgan: Υπερβολική η υποαπόδοση των ελληνικών τραπεζών – Top picks Eurobank, Πειραιώς
Πώς χορηγούν οι τράπεζες δάνεια
Ενδεικτικά των τάσεων που επικρατούν στην αγορά είναι τα στοιχεία που παρουσίασε προ ολίγων ημερών σε συνέδριο ο Ερνέστος Παναγιώτου, Γενικός Διευθυντής Μετασχηματισμού, Στρατηγικής και Διεθνών Δραστηριοτήτων της Εθνικής Τράπεζας.
Όπως είπε, το 70% του αριθμού των καταναλωτικών δανείων του ομίλου χορηγούνται σήμερα μέσω embedded banking, δηλαδή μέσω τρίτων επιχειρήσεων.
Εν προκειμένω, ο πελάτης λαμβάνει τη χορήγηση τη στιγμή μίας αγοράς, άμεσα, κατά το check out του από ένα ηλεκτρονικό ή φυσικό κατάστημα, αφού οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες έχουν ενσωματωθεί στο εκάστοτε οικοσύστημα.
Μάλιστα, το ποσοστό αυτό φτάνει στην Εθνική στο 100% στα δάνεια αυτοκινήτου. Δηλαδή κανείς πλέον δεν αιτείται για χρηματοδότηση απευθείας στην τράπεζα. Πρώτα επιλέγει το όχημα που θα αποκτήσει και στη συνέχεια ο έμπορος διαμεσολαβεί για τη χορήγηση του δανείου από το συνεργαζόμενο πιστωτικό ίδρυμα.
Προοπτικές μεγέθυνσης
Οι τράπεζες βλέπουν σημαντικές προοπτικές μεγέθυνσης του ενεργητικού τους μέσω αυτής της στρατηγικής, καθώς μπορούν να είναι πανταχού παρούσες για τη χορήγηση καταναλωτικών δανείων.
Στο πλαίσιο αυτό, διευρύνουν το δίκτυο των συνεργατών τους, με στόχο να έχουν παρουσία σε ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της αγοράς.
Τόνο στην καταναλωτική πίστη δίνει αναμφίβολα τα τελευταία χρόνια και η υπηρεσία Buy Now Pay Later (BNPL). Πρόκειται για στιγμιαία δάνεια, υπό την έννοια ότι αξιολογούνται μέσα σε λίγα λεπτά κατά τη διαδικασία της πληρωμής ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας.
Οι χορηγήσεις αυτές μπορεί να είναι άτοκες, εξασφαλίζοντας περίοδο αποπληρωμής μέχρι και 4 μήνες ή έντοκες με μεγαλύτερη διάρκεια.
Στην πρώτη περίπτωση ο καταναλωτής πληρώνει την πρώτη από τις 4 δόσεις τη στιγμή της αγοράς και τις υπόλοιπες 3 κάθε μήνα. Τα δάνεια αυτά προτιμώνται από άτομα ηλικίας έως 35 ετών, τα οποία δεν διαθέτουν πιστωτική κάρτα.
Οι συνήθεις αγορές που χρηματοδοτούν αφορούν προϊόντα μόδας, καλλυντικά και είδη τεχνολογίας, όπως κινητά τηλέφωνα.
Εκτιμάται ότι τα δάνεια που χορηγήθηκαν με αυτόν τον τρόπο έφτασαν το 2023 τα 50 εκατ. ευρώ, ποσό 10 φορές υψηλότερο από το 2022. Το 2024 οι πιστώσεις της κατηγορίας αναμένεται να διπλασιαστούν, κινούμενες γύρω από τη ζώνη του 100 εκατ. ευρώ.
Tα νέα καταναλωτικά δάνεια τακτής λήξης έφτασαν την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 τα 1,13 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 40%
Οι εκταμιεύσεις
Σε κάθε περίπτωση, η στρατηγική που εφαρμόζουν οι τράπεζες έχουν αποφέρει καρπούς, καθώς οι εκταμιεύσεις τους κινούνται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, στηριζόμενες φυσικά και στην άνοδο της κατανάλωσης.
Πρόκειται για χορηγήσεις με υψηλά περιθώρια κέρδους, καθώς είναι σε μεγάλο ποσοστό ανεξασφάλιστες και προσφέρονται με επιτόκια υπερδιπλάσια των στεγαστικών δανείων.
Επιπλέον, το ρίσκο αθέτησης των πληρωμών θεωρείται μικρό, καθώς ο δανειολήπτης που δεν θα εξοφλήσει ένα μικρό δάνειο κινδυνεύει με αποκλεισμό από το τραπεζικό σύστημα, λόγω της επιδείνωσης του πιστοληπτικού του προφίλ. Κι αυτό αποτελεί ένα ισχυρό αντικίνητρο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα νέα καταναλωτικά δάνεια τακτής λήξης έφτασαν την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 τα 1,13 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 40% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Το ύψος τους δε, είναι υψηλότερο κατά 350 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με τα στεγαστικά δάνεια που χορηγήθηκαν στο οκτάμηνο της εφετινής χρονιάς, στοιχείο ενδεικτικό της δυναμικής της συγκεκριμένης αγοράς.
Εκτιμάται πως στο εννεάμηνο οι εκταμιεύσεις καταναλωτικών δανείων θα έχουν φτάσει τα μεγέθη του συνόλου του 2023 και πως το 2024 θα κλείσει σε υψηλό 11 ετών ως προς τις νέες χορηγήσεις.
Latest News
Με ποιες αγορές φλερτάρει ο Σκλαβενίτης – To roadmap για τις νέες υποδομές
Oι μπίζνες του ομίλου Σκλαβενίτης στο real estate – Πού εστιάζει σε Ελλάδα και Κύπρο – Τα σχέδια επέκτασης στην Κεντρική Ευρώπη
Ανατροπή στα αποτελέσματα εννεαμήνου για την AS Company με αύξηση πωλήσεων
O δείκτης EBIDTA για την AS Company διαμορφώνεται στο 19,4% επί των πωλήσεων
Κωτσόβολος: Restart με νέα επωνυμία – Η αλλαγή που φέρνει η ΔΕΗ
Αλλαγή σελίδας μετά από 19 χρόνια για την αλυσίδα Κωτσόβολος – Οι προσθήκες και οι τροποποιήσεις στο καταστατικό της εταιρείας
«Ευρώπη Holdings» το νέο όνομα της Κλουκίνας- Λάππας
Η νέα επωνυμία της Κλουκίνας Λάππας θα ισχύει από τις 25 Νοεμβρίου
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών