Οι ρωσικές επιθέσεις σε πλοία στην Ουκρανία απειλούν το 1% της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου, εκτιμά σε μια ανάλυση της η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco.
Το τελευταίο διάστημα και συγκεκριμένα από τον Σεπτέμβριο του 2024 πέντε εμπορικά πλοία έχουν πληγεί από ρωσικούς πυραύλους ενώ βρίσκονταν σε ουκρανικά λιμάνια ή ύδατα. Αυτές ήταν οι πρώτες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από τον Νοέμβριο του 2023 και θα μπορούσαν να απειλήσουν το 1% των παγκόσμιων εξαγωγών ξηρού χύδην φορτίου εάν δεν βελτιωθεί η ασφάλεια. Η τιμή της ασφάλισης κινδύνων πολέμου έχει ήδη αυξηθεί, αλλά μέχρι στιγμής ο αντίκτυπος στον όγκο των εξαγωγών είναι περιορισμένος, σημειώνει ο Filipe Gouveia, ναυτιλιακός αναλυτής της Bimco.
Οι δυτικές κυρώσεις δεν σταματούν τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας
Εξαγωγές από την Ουκρανία
Καθ’όλη τη διάρκεια του 2024 η Ουκρανία κατάφερε να εξάγει φορτία ξηρού χύδην φορτίου από τα λιμάνια της στην ευρύτερη περιοχή της Οδησσού μέσω ενός θαλάσσιου διαδρόμου κοντά στις ακτές της, μετά την κατάρρευση της συμφωνίας για ελεύθερη διέλευση πλοίων, στο πλαίσιο του ΟΗΕ τον Ιούλιο του 2023.
Κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2024, τα φορτία ξηρού χύδην φορτίου από την Ουκρανία ήταν τριπλάσια από ό,τι έναν χρόνο νωρίτερα. Ο νέος διάδρομος επέτρεψε την αύξηση του θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος. Παρά τη βελτίωση, τα δρομολόγια των πλοίων εξακολουθούν όμως να είναι 27% χαμηλότερα από τα προπολεμικά επίπεδα.
Ταυτόχρονα ο παράκτιος διάδρομος ήταν καθοριστικής σημασίας για τη διασφάλιση χαμηλών παγκόσμιων τιμών τροφίμων, καθώς ο δείκτης τιμών των δημητριακών του FAO μειώθηκε κατά 15% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής το 2024, σημειώνει η Bimco. Η Ουκρανία είναι ένας μεγάλος εξαγωγέας σιτηρών που αντιπροσωπεύει το 7% των παγκόσμιων θαλάσσιων εξαγωγών σιτηρών. Είναι επίσης ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας αραβοσίτου και οι εξαγωγές σιταριού της είναι σημαντικές.
Οι τιμές των τροφίμων
Εάν οι θαλάσσιες εξαγωγές της Ουκρανίας διακοπούν και πάλι, όπως συνέβη κατά την έναρξη του πολέμου, αυτό δεν θα επηρεάσει μόνο τις τιμές των τροφίμων, αλλά και την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, εκτιμά η Bimco. Ενώ η εξάρτηση του κόσμου από τα ουκρανικά σιτηρά έχει μειωθεί, η αντικατάσταση των όγκων της θα εξακολουθούσε να είναι πρόκληση. Υπάρχουν μόνο τρεις μεγάλοι εξαγωγείς αραβοσίτου παγκοσμίως και η παγκόσμια προσφορά σιταριού είναι «σφιχτή», λέει ο αναλυτής της Bimco Gouveia.
Τα τμήματα των πλοίων panamax και handysize μεταφέρουν τα δύο τρίτα των ουκρανικών φορτίων και ως εκ τούτου θα επηρεάζονταν περισσότερο από τη διαταραχή. Τα handysize πλοία μεταφέρουν κυρίως φορτία σε λιμάνια της Μεσογείου, ενώ τα πλοία panamax προτιμώνται για μεταφορές προς την Ασία. Τα περισσότερα ουκρανικά φορτία που μεταφέρονται από πλοία panamax, handysize και supramax είναι σιτηρά. Τα πλοία Capesize θα επηρεαστούν αρνητικά από οποιαδήποτε διαταραχή, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα, το οποίο θα μπορούσε εύκολα να αντικατασταθεί από την Αυστραλία ή τη Βραζιλία.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Απελευθερώθηκε το πλήρωμα του Galaxy Leader από τους Χούθι
Το κατασκευής 2002 Galaxy Leader είχε καταληφθεί τον Νοέμβριο του 2023 και έκτοτε το πλήρωμα του κρατούνταν από τους Χούθι
Ποια μηνύματα έστειλε ο νέος πρόεδρος του ΝΕΕ Γιώργος Αλεξανδράτος
Ο κ. Αλεξανδράτος έκανε λόγο -μεταξύ άλλων- για στήριξη των μικρών και μεσαίων ναυτιλιακών επιχειρήσεων και ενότητα του κλάδου
Capital Group - FORCE Technology: Στη Χίο ο πρώτος στην Ευρώπη προσομοιωτής γέφυρας πλοίου XR
Ο προσομοιωτής θα φιλοξενηθεί στο υπερσύγχρονο εκπαιδευτικό κέντρο της Capital Group, στο λιμάνι της Χίου
ΟΛΘ: Στο Υπερταμείο από το ΤΑΙΠΕΔ «πέρασε» το ποσοστό 7,27%
Το ποσοστό 7,27% επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ που ελέγχεται εμμέσως από το Ελληνικό Δημόσιο δεν μεταβάλλεται
«Παζάρι» Στυλιανίδη – ακτοπλόων για τις αυξήσεις στα εισιτήρια - Ο λογαριασμός…
Για το «ψαλίδι» στις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το υπουργείο Ναυτιλίας θα ανεβάσει τα ναύλα για τις άγονες γραμμές
«H διώρυγα είναι και θα παραμείνει δική μας» - Η απάντηση του Παναμά στον Τραμπ
Άμεση ήταν η αντίδραση του προέδρου του Παναμά στις εξαγγελίες Τραμπ
Ερχεται «λαίλαπα» στην ακτοπλοΐα - Οι αυξήσεις στα εισιτήρια και το αγκάθι του κόστους
Ποιες λύσεις προτείνουν οι ακτοπλόοι για να μετριασθούν οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Με 584 νέα πλοία ο παγκόσμιος στόλος απαντά το 2025 στη γεωπολιτική αβεβαιότητα
Ο παγκόσμιος στόλος μεγαλώνει με 541 πλοία χύδην ξηρού φορτίου και 43 δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal
Στην αντεπίθεση ο Σαββίδης – Αγόρασε μετοχές του ΟΛΘ στα 28,8 ευρώ
Συνέχισε τις αγορές μετοχών του ΟΛΘ η Belterra συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη – Πως αποκωδικοποιούν αναλυτές τη νέα κίνηση στην δημόσια προσφορά των Dreyfus
Πώς θα μπει φρένο στις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Η σύσκεψη στο Μαξίμου και οι 3 προτάσεις
Τι συζητήθηκε στη σύσκεψη στο Μαξίμου για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πώς τα νέα καύσιμα επηρεάζουν το κόστος