
Οι ρωσικές επιθέσεις σε πλοία στην Ουκρανία απειλούν το 1% της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου, εκτιμά σε μια ανάλυση της η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco.
Το τελευταίο διάστημα και συγκεκριμένα από τον Σεπτέμβριο του 2024 πέντε εμπορικά πλοία έχουν πληγεί από ρωσικούς πυραύλους ενώ βρίσκονταν σε ουκρανικά λιμάνια ή ύδατα. Αυτές ήταν οι πρώτες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από τον Νοέμβριο του 2023 και θα μπορούσαν να απειλήσουν το 1% των παγκόσμιων εξαγωγών ξηρού χύδην φορτίου εάν δεν βελτιωθεί η ασφάλεια. Η τιμή της ασφάλισης κινδύνων πολέμου έχει ήδη αυξηθεί, αλλά μέχρι στιγμής ο αντίκτυπος στον όγκο των εξαγωγών είναι περιορισμένος, σημειώνει ο Filipe Gouveia, ναυτιλιακός αναλυτής της Bimco.
Οι δυτικές κυρώσεις δεν σταματούν τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας
Εξαγωγές από την Ουκρανία
Καθ’όλη τη διάρκεια του 2024 η Ουκρανία κατάφερε να εξάγει φορτία ξηρού χύδην φορτίου από τα λιμάνια της στην ευρύτερη περιοχή της Οδησσού μέσω ενός θαλάσσιου διαδρόμου κοντά στις ακτές της, μετά την κατάρρευση της συμφωνίας για ελεύθερη διέλευση πλοίων, στο πλαίσιο του ΟΗΕ τον Ιούλιο του 2023.
Κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2024, τα φορτία ξηρού χύδην φορτίου από την Ουκρανία ήταν τριπλάσια από ό,τι έναν χρόνο νωρίτερα. Ο νέος διάδρομος επέτρεψε την αύξηση του θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος. Παρά τη βελτίωση, τα δρομολόγια των πλοίων εξακολουθούν όμως να είναι 27% χαμηλότερα από τα προπολεμικά επίπεδα.
Ταυτόχρονα ο παράκτιος διάδρομος ήταν καθοριστικής σημασίας για τη διασφάλιση χαμηλών παγκόσμιων τιμών τροφίμων, καθώς ο δείκτης τιμών των δημητριακών του FAO μειώθηκε κατά 15% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής το 2024, σημειώνει η Bimco. Η Ουκρανία είναι ένας μεγάλος εξαγωγέας σιτηρών που αντιπροσωπεύει το 7% των παγκόσμιων θαλάσσιων εξαγωγών σιτηρών. Είναι επίσης ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας αραβοσίτου και οι εξαγωγές σιταριού της είναι σημαντικές.
Οι τιμές των τροφίμων
Εάν οι θαλάσσιες εξαγωγές της Ουκρανίας διακοπούν και πάλι, όπως συνέβη κατά την έναρξη του πολέμου, αυτό δεν θα επηρεάσει μόνο τις τιμές των τροφίμων, αλλά και την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, εκτιμά η Bimco. Ενώ η εξάρτηση του κόσμου από τα ουκρανικά σιτηρά έχει μειωθεί, η αντικατάσταση των όγκων της θα εξακολουθούσε να είναι πρόκληση. Υπάρχουν μόνο τρεις μεγάλοι εξαγωγείς αραβοσίτου παγκοσμίως και η παγκόσμια προσφορά σιταριού είναι «σφιχτή», λέει ο αναλυτής της Bimco Gouveia.
Τα τμήματα των πλοίων panamax και handysize μεταφέρουν τα δύο τρίτα των ουκρανικών φορτίων και ως εκ τούτου θα επηρεάζονταν περισσότερο από τη διαταραχή. Τα handysize πλοία μεταφέρουν κυρίως φορτία σε λιμάνια της Μεσογείου, ενώ τα πλοία panamax προτιμώνται για μεταφορές προς την Ασία. Τα περισσότερα ουκρανικά φορτία που μεταφέρονται από πλοία panamax, handysize και supramax είναι σιτηρά. Τα πλοία Capesize θα επηρεαστούν αρνητικά από οποιαδήποτε διαταραχή, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα, το οποίο θα μπορούσε εύκολα να αντικατασταθεί από την Αυστραλία ή τη Βραζιλία.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ