Ο «κυβος ερρίφθη» για το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη, το οποίο αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες της κυβέρνησης στη στρατηγική για την ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το νησί από τα εκατομμύρια επισκέπτες που δέχεται κάθε χρόνο.
Ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στη χώρα μας, έχει να λύσει πολλά προβλήματα διαχείρισης του ισχυρού τουριστικού ρεύματος όμως όλοι συμφωνούν, πολιτεία και τοπικοί παράγοντες, ότι το νέο λιμάνι είναι πρωτη αναγκαιότητα.
Οι προοπτικές της Ελλάδας στον τουρισμό πολυτελείας και οι προκλήσεις του μέλλοντος
Τα συναρμόδεια υπουργεία και το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη
Πληροφορίες του ΟΤ αναφέρουν ότι το θέμα εξετάζεται ήδη από τα συναρμόδια υπουργεία, μετά και την τοποθέτηση του πρωθυπουργό Κυριάκου Μητσοτάκη ότι «η Σαντορίνη χρειάζεται κατεπειγόντως νέο λιμάνι και ήδη το δρομολογούμε αυτό».
Οι πρώτες συσκέψεις για το θέμα έχουν ξεκινήσει και το επόμενο διάστημα αναμένεται να καταρτιστεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο μιας ολιστικής αντιμετώπισης της ανάπτυξης της Σαντορίνης.
Η κατασκευή του δεύτερου τελεφερίκ προκρίνεται και αυτή παρά τη δημιουργία νέου λιμανιού
Ο Μονόλιθος και μια μικρή μετατόπιση
Όσον αφορά στο λιμάνι όλα δείχνουν ότι θα γίνει στον Μονόλιθο όχι όμως εκεί ακριβώς που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας.
Όπως πληροφορείται ο ΟΤ στο Υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο έχει τον πρώτο λόγο στον σχεδιασμό εκτιμάται ότι η μετατόπιση του καλωδίου του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στην περιοχή που είχε επιλεγεί από τον Δήμο, είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα και προκρίνεται η λύση της μικρής μετατόπισης της θέσης.
Δεύτερο τελεφερίκ και νέα μαρίνα στη Σαντορίνη
Το κυβερνητικό σχέδιο που καταρτίζεται προβλέπει ακόμη την κατασκευή νέας μαρίνας στην ίδια περιοχή όπως και άλλα έργα βελτίωσης των υποδομών στη Σαντορίνη, όπως π.χ. δεύτερο τελεφερίκ.
Παράλληλα, θα τρέχουν και τα άλλα μέτρα όπως η κατάρτιση συστήματος διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων (berth allocation), μέτρα για το χωροταξικό, άλλα έργα υποδομής (διαχείριση απορριμμάτων κ.λ.π.)
Η κατασκευή του δεύτερου τελεφερίκ προκρίνεται και αυτή παρά τη δημιουργία νέου λιμανιού καθώς είναι κάτι που μάλλον θέλουν και οι εταιρείες κρουαζιέρας, σύμφωνα με παράγοντες του Υπουργείου Τουρισμού που συναντήθηκαν με αντιπροσωπεία της CLIA.
Η κατασκευή του νέου λιμανιού και της μαρίνας μαζί με τα μέτρα διαχείρισης της κρουαζιέρας (berth allocation) και το χωροταξικό είναι τρία μείζονα ζητήματα
Η εμπειρία της Καλντέρας
Τα κρουαζιερόπλοια που φτάνουν στη Σαντορίνη δεν έχουν πρόβλημα να αποβιβάζουν τους επιβάτες τους με τις λέμβους καθώς θέλουν να τους προσφέρουν την εμπειρία να βρίσκονται στη Καλντέρα. Ως εκ τούτου περισσότερο από το λιμάνι τους ενδιαφέρει η κατασκευή δεύτερου τελεφερίκ, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες.
Δεν αποκλείεται μάλιστα η χρηματοδότηση να προέλθει από τις ίδιες τις εταιρείες στο πλαίσιο της πρότασης που έκανε στην CLIA ο πρωθυπουργός, να καταθέσουν προτάσεις για επενδύσεις που μπορεί να κάνουν σε υποδομές και η κυβέρνηση να εξετάσει να παγώσει το τέλος επιβάτη όπως αποκάλυψε χθες ο ΟΤ.
Ο δήμαρχος Σαντορίνης
Υπενθυμίζεται ότι το Δημοτικό Συμβούλιο της Σαντορίνης έχει πάρει απόφαση για τη θέση του νέου λιμανιού και περιμένει τη χωροθέτηση του. «Θέλουμε ένα λιμάνι πιο σύγχρονο για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες του τόπου», έχει αναφέρει στον ΟΤ ο δήμαρχος Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γιώργος Νομικός έχει επισημάνει στον ΟΤ ότι το νέο λιμάνι σε συνδυασμό και με τα μέτρα ελέγχου της ροής των κρουαζιερόπλοιων που έχουν ληφθεί θα φέρουν μια τάξη στη μελλοντική τουριστική εικόνα της Σαντορίνης.
«Εμείς θέλουμε την κρουαζιέρα«, σημειώνει «αλλά θέλουμε προσθέτει μια καλύτερη διαχείριση της που θα δίνει ζωή στο νησί και θα έχει ικανοποιημένους και τους επισκέπτες του».
Η κατασκευή του νέου λιμανιού και της μαρίνας μαζί με τα μέτρα διαχείρισης της κρουαζιέρας (berth allocation) και το χωροταξικό είναι τρία μείζονα ζητήματα που κρίνονται ως άμεσης αντιμετώπισης.
Η βραχυχρόνια μίσθωση έχει στο νησί 14.000 καταλύματα ενώ το 2014 δεν είχε κανένα
Οι προτάσεις των ξενοδόχων για το χωροταξικό στη Σαντορίνη
Όσον αφορά το χωροταξικό ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνης Παγώνης μιλώντας πρόσφατα στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης τόνισε ότι το νησί χρειάζεται ένα ξεκάθαρο στρατηγικό σχεδιασμό ενώ συμπλήρωσε ότι και οι περιορισμοί είναι αναγκαίοι όπως και η οργάνωση ροών.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η ΕΞΣ δημοσιοποίησε τις θέσεις της για το χωροταξικό και ζητά μεταξύ άλλων:
- Να μην κατασκευαστούν νέα ξενοδοχεία εκτός σχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση του εν λόγω Χωροταξικού για τον τουρισμό.
- Να δημιουργηθεί βιομηχανική περιοχή στο Μονόλιθο, ώστε όλες οι βιοτεχνικές μονάδες να είναι συγκεντρωμένες σε ένα σημείο του νησιού.
- Να προστατευτούν οι εκτάσεις γεωργικής γης και κυρίως οι αμπελώνες. Η εμπειρία του επισκέπτη δεν πρέπει να περιορίζεται στο ξενοδοχείο, την ταβέρνα και στην παραλία, αλλά σε όλο το φάσμα των προϊόντων που ο τόπος αυτός παράγει αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει.
- Να προστατευτούν όλοι οι οικισμοί, αλλά κυρίως οι παραδοσιακοί οικισμοί και να ενταχθούν σε διατάγματα που να προσδιορίζουν τους όρους δόμησης. Το Εμπορείο, ο Πύργος και το Μεγαλοχώρι είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.
- Η μοναδική καλντέρα πρέπει να έχει διαφορετική αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους οικισμούς. Θα πρέπει να μελετηθούν οι οικισμοί της Οίας, των Φηρών, του Ημεροβιγλίου κλπ με ιδιαίτερη προσοχή και να προσδιοριστούν ειδικοί όροι δόμησης και χρήσης.
- Να προβλεφθούν διατάξεις στην αδειοδότηση ανέγερσης ξενοδοχείων, όπου θα επιτρέπεται η ανέγερση επιπλέον τετραγωνικών από τον συντελεστή δόμησης, εντός της ίδιας ιδιοκτησίας και θα προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για την στέγαση του προσωπικού, που όμως δεν θα επιτρέπεται να μετατραπούν σε δωμάτια πελατών, με αυστηρές χρηματικές ποινές στους παραβάτες, έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Αυτό θα λύσει το πρόβλημα των αναγκών στέγασης προσωπικού. Επίσης να υποχρεώνονται τα ξενοδοχεία να δημιουργούν χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων πελατών τους (κυρίως στα εντός οικισμών).
- Στους παραδοσιακούς οικισμούς να μην επιτρέπεται η κατασκευή κτισμάτων με μοντέρνα αρχιτεκτονική, παρά μόνο στην λογική της ένταξης σε αυτόν και της προσαρμογής στο ύφος και στην μορφή του οικισμού.
- Να μην επιτρέπεται η επέκταση των παραδοσιακών οικισμών.
- Να περιοριστεί η δυνατότητα ενοικίασης κατοικιών χωρίς σήμα του ΕΟΤ, στην αγορά του διαμοιρασμού (Airbnb). Να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ποσοστό των κατοικιών ανά οικισμό που θα διατίθενται, καθώς αλλοιώνεται η έννοια της εντοπιότητας του οικισμού, απομακρύνοντας τους μόνιμους κατοίκους.
- Να μην αλλάζουν χρήση οι κατοικίες ώστε να μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Βολές για την βραχυχρόνια μίσθωση
Σε ότι αφορά στη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης (Airbnb), η Ένωση πιστεύει ότι δεν δίνεται λύση στην συγκεχυμένη κατάσταση που επικρατεί σήμερα σε ότι αφορά στην κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση της δραστηριότητα τους, ενώ στο κρίσιμο ζήτημα των υποδομών που είναι απολύτως απαραίτητες για την επιβίωση και αειφορία του τουρισμού και στα πλέον «ελεγχόμενα»μέρη, θεωρεί ότι γίνονται γενικόλογες αναφορές και σε κάθε περίπτωση απουσιάζουν οι δεσμεύσεις, οι επιλογές και τα χρονοδιαγράμματα για την δημιουργία ή συντήρηση τους.
Κάτι που δεν βελτιώνει τη σημερινή απροσδιοριστία και περιορίζει την δημιουργία νέων υποδομών που για τη Σαντορίνη είναι απαραίτητοι για την επιβίωσή της ως τουριστικός προορισμός. Να σημειωθεί ότι η βραχυχρόνια μίσθωση έχει στο νησί 14.000 καταλύματα ενώ το 2014 δεν είχε κανένα είπε στη συνέλευση της ΕΞΣ ο κ. Παγώνης.
Latest News
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της Σούδας
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 12,29 εκατ. ευρώ