
Ο «κυβος ερρίφθη» για το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη, το οποίο αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες της κυβέρνησης στη στρατηγική για την ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το νησί από τα εκατομμύρια επισκέπτες που δέχεται κάθε χρόνο.
Ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στη χώρα μας, έχει να λύσει πολλά προβλήματα διαχείρισης του ισχυρού τουριστικού ρεύματος όμως όλοι συμφωνούν, πολιτεία και τοπικοί παράγοντες, ότι το νέο λιμάνι είναι πρωτη αναγκαιότητα.
Οι προοπτικές της Ελλάδας στον τουρισμό πολυτελείας και οι προκλήσεις του μέλλοντος
Τα συναρμόδεια υπουργεία και το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη
Πληροφορίες του ΟΤ αναφέρουν ότι το θέμα εξετάζεται ήδη από τα συναρμόδια υπουργεία, μετά και την τοποθέτηση του πρωθυπουργό Κυριάκου Μητσοτάκη ότι «η Σαντορίνη χρειάζεται κατεπειγόντως νέο λιμάνι και ήδη το δρομολογούμε αυτό».
Οι πρώτες συσκέψεις για το θέμα έχουν ξεκινήσει και το επόμενο διάστημα αναμένεται να καταρτιστεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο μιας ολιστικής αντιμετώπισης της ανάπτυξης της Σαντορίνης.
Η κατασκευή του δεύτερου τελεφερίκ προκρίνεται και αυτή παρά τη δημιουργία νέου λιμανιού
Ο Μονόλιθος και μια μικρή μετατόπιση
Όσον αφορά στο λιμάνι όλα δείχνουν ότι θα γίνει στον Μονόλιθο όχι όμως εκεί ακριβώς που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας.
Όπως πληροφορείται ο ΟΤ στο Υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο έχει τον πρώτο λόγο στον σχεδιασμό εκτιμάται ότι η μετατόπιση του καλωδίου του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στην περιοχή που είχε επιλεγεί από τον Δήμο, είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα και προκρίνεται η λύση της μικρής μετατόπισης της θέσης.
Δεύτερο τελεφερίκ και νέα μαρίνα στη Σαντορίνη
Το κυβερνητικό σχέδιο που καταρτίζεται προβλέπει ακόμη την κατασκευή νέας μαρίνας στην ίδια περιοχή όπως και άλλα έργα βελτίωσης των υποδομών στη Σαντορίνη, όπως π.χ. δεύτερο τελεφερίκ.
Παράλληλα, θα τρέχουν και τα άλλα μέτρα όπως η κατάρτιση συστήματος διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων (berth allocation), μέτρα για το χωροταξικό, άλλα έργα υποδομής (διαχείριση απορριμμάτων κ.λ.π.)
Η κατασκευή του δεύτερου τελεφερίκ προκρίνεται και αυτή παρά τη δημιουργία νέου λιμανιού καθώς είναι κάτι που μάλλον θέλουν και οι εταιρείες κρουαζιέρας, σύμφωνα με παράγοντες του Υπουργείου Τουρισμού που συναντήθηκαν με αντιπροσωπεία της CLIA.
Η κατασκευή του νέου λιμανιού και της μαρίνας μαζί με τα μέτρα διαχείρισης της κρουαζιέρας (berth allocation) και το χωροταξικό είναι τρία μείζονα ζητήματα
Η εμπειρία της Καλντέρας
Τα κρουαζιερόπλοια που φτάνουν στη Σαντορίνη δεν έχουν πρόβλημα να αποβιβάζουν τους επιβάτες τους με τις λέμβους καθώς θέλουν να τους προσφέρουν την εμπειρία να βρίσκονται στη Καλντέρα. Ως εκ τούτου περισσότερο από το λιμάνι τους ενδιαφέρει η κατασκευή δεύτερου τελεφερίκ, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες.
Δεν αποκλείεται μάλιστα η χρηματοδότηση να προέλθει από τις ίδιες τις εταιρείες στο πλαίσιο της πρότασης που έκανε στην CLIA ο πρωθυπουργός, να καταθέσουν προτάσεις για επενδύσεις που μπορεί να κάνουν σε υποδομές και η κυβέρνηση να εξετάσει να παγώσει το τέλος επιβάτη όπως αποκάλυψε χθες ο ΟΤ.
Ο δήμαρχος Σαντορίνης
Υπενθυμίζεται ότι το Δημοτικό Συμβούλιο της Σαντορίνης έχει πάρει απόφαση για τη θέση του νέου λιμανιού και περιμένει τη χωροθέτηση του. «Θέλουμε ένα λιμάνι πιο σύγχρονο για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες του τόπου», έχει αναφέρει στον ΟΤ ο δήμαρχος Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γιώργος Νομικός έχει επισημάνει στον ΟΤ ότι το νέο λιμάνι σε συνδυασμό και με τα μέτρα ελέγχου της ροής των κρουαζιερόπλοιων που έχουν ληφθεί θα φέρουν μια τάξη στη μελλοντική τουριστική εικόνα της Σαντορίνης.
«Εμείς θέλουμε την κρουαζιέρα«, σημειώνει «αλλά θέλουμε προσθέτει μια καλύτερη διαχείριση της που θα δίνει ζωή στο νησί και θα έχει ικανοποιημένους και τους επισκέπτες του».
Η κατασκευή του νέου λιμανιού και της μαρίνας μαζί με τα μέτρα διαχείρισης της κρουαζιέρας (berth allocation) και το χωροταξικό είναι τρία μείζονα ζητήματα που κρίνονται ως άμεσης αντιμετώπισης.
Η βραχυχρόνια μίσθωση έχει στο νησί 14.000 καταλύματα ενώ το 2014 δεν είχε κανένα

Πηγή: Airbnb
Οι προτάσεις των ξενοδόχων για το χωροταξικό στη Σαντορίνη
Όσον αφορά το χωροταξικό ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνης Παγώνης μιλώντας πρόσφατα στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης τόνισε ότι το νησί χρειάζεται ένα ξεκάθαρο στρατηγικό σχεδιασμό ενώ συμπλήρωσε ότι και οι περιορισμοί είναι αναγκαίοι όπως και η οργάνωση ροών.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η ΕΞΣ δημοσιοποίησε τις θέσεις της για το χωροταξικό και ζητά μεταξύ άλλων:
- Να μην κατασκευαστούν νέα ξενοδοχεία εκτός σχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση του εν λόγω Χωροταξικού για τον τουρισμό.
- Να δημιουργηθεί βιομηχανική περιοχή στο Μονόλιθο, ώστε όλες οι βιοτεχνικές μονάδες να είναι συγκεντρωμένες σε ένα σημείο του νησιού.
- Να προστατευτούν οι εκτάσεις γεωργικής γης και κυρίως οι αμπελώνες. Η εμπειρία του επισκέπτη δεν πρέπει να περιορίζεται στο ξενοδοχείο, την ταβέρνα και στην παραλία, αλλά σε όλο το φάσμα των προϊόντων που ο τόπος αυτός παράγει αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει.
- Να προστατευτούν όλοι οι οικισμοί, αλλά κυρίως οι παραδοσιακοί οικισμοί και να ενταχθούν σε διατάγματα που να προσδιορίζουν τους όρους δόμησης. Το Εμπορείο, ο Πύργος και το Μεγαλοχώρι είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.
- Η μοναδική καλντέρα πρέπει να έχει διαφορετική αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους οικισμούς. Θα πρέπει να μελετηθούν οι οικισμοί της Οίας, των Φηρών, του Ημεροβιγλίου κλπ με ιδιαίτερη προσοχή και να προσδιοριστούν ειδικοί όροι δόμησης και χρήσης.
- Να προβλεφθούν διατάξεις στην αδειοδότηση ανέγερσης ξενοδοχείων, όπου θα επιτρέπεται η ανέγερση επιπλέον τετραγωνικών από τον συντελεστή δόμησης, εντός της ίδιας ιδιοκτησίας και θα προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για την στέγαση του προσωπικού, που όμως δεν θα επιτρέπεται να μετατραπούν σε δωμάτια πελατών, με αυστηρές χρηματικές ποινές στους παραβάτες, έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Αυτό θα λύσει το πρόβλημα των αναγκών στέγασης προσωπικού. Επίσης να υποχρεώνονται τα ξενοδοχεία να δημιουργούν χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων πελατών τους (κυρίως στα εντός οικισμών).
- Στους παραδοσιακούς οικισμούς να μην επιτρέπεται η κατασκευή κτισμάτων με μοντέρνα αρχιτεκτονική, παρά μόνο στην λογική της ένταξης σε αυτόν και της προσαρμογής στο ύφος και στην μορφή του οικισμού.
- Να μην επιτρέπεται η επέκταση των παραδοσιακών οικισμών.
- Να περιοριστεί η δυνατότητα ενοικίασης κατοικιών χωρίς σήμα του ΕΟΤ, στην αγορά του διαμοιρασμού (Airbnb). Να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ποσοστό των κατοικιών ανά οικισμό που θα διατίθενται, καθώς αλλοιώνεται η έννοια της εντοπιότητας του οικισμού, απομακρύνοντας τους μόνιμους κατοίκους.
- Να μην αλλάζουν χρήση οι κατοικίες ώστε να μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Βολές για την βραχυχρόνια μίσθωση
Σε ότι αφορά στη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης (Airbnb), η Ένωση πιστεύει ότι δεν δίνεται λύση στην συγκεχυμένη κατάσταση που επικρατεί σήμερα σε ότι αφορά στην κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση της δραστηριότητα τους, ενώ στο κρίσιμο ζήτημα των υποδομών που είναι απολύτως απαραίτητες για την επιβίωση και αειφορία του τουρισμού και στα πλέον «ελεγχόμενα»μέρη, θεωρεί ότι γίνονται γενικόλογες αναφορές και σε κάθε περίπτωση απουσιάζουν οι δεσμεύσεις, οι επιλογές και τα χρονοδιαγράμματα για την δημιουργία ή συντήρηση τους.
Κάτι που δεν βελτιώνει τη σημερινή απροσδιοριστία και περιορίζει την δημιουργία νέων υποδομών που για τη Σαντορίνη είναι απαραίτητοι για την επιβίωσή της ως τουριστικός προορισμός. Να σημειωθεί ότι η βραχυχρόνια μίσθωση έχει στο νησί 14.000 καταλύματα ενώ το 2014 δεν είχε κανένα είπε στη συνέλευση της ΕΞΣ ο κ. Παγώνης.


Latest News

Τα ελληνικά λιμάνια και το παζλ του IMEC
Αλλαγή δεδομένων προκαλεί ο ανταγωνισμός για τον οικονομικό διάδρομο που προωθεί η Ινδία n Οι βλέψεις της Αθήνας και η «σφήνα» Τραμπ υπέρ Ιταλίας

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Στυλιανίδης – Φίτο: Η διασύνδεση των νησιών να γίνει κεντρικός πυλώνας της ευρωπαϊκής πολιτικής συνοχής
Στυλιανίσης και Φίτο συναντήθηκαν σήμερα στο υπουργείο, παρουσία Δημάρχων και εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έξι μικρών νησιών

Μέτρα από το Λιμεναρχείο Θήρας λόγω των σεισμών - Ποια λιμάνια αφορούν
Τα προληπτικά μέτρα από την αρμόδια λιμενική αρχή που ανακοινώθηκαν, ισχύουν από 13/02/2025

«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε