Η Ελλάδα ως προορισμός γοητεύει τους ευρωπαίους ταξιδιώτες και την χειμερινή περίοδο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της European Travel Comission με τίτλο «Monitoring Sentiment for Intra-European Travel».
Και αυτό τη στιγμή που οι ανησυχίες για την οικονομική κατάσταση των ταξιδιωτών υποχωρούν, τα budget που διαθέτουν για ταξίδια αυξάνονται και οι νεότερες γενιές να μπαίνουν πιο δυναμικά «στο παιχνίδι».
Χριστούγεννα: Γεμάτα τα καταλύματα για τις γιορτές – Πληρότητες στο 100%
Η αλλαγή κλίματος είναι εμφανής καθώς το 73% των Ευρωπαίων σχεδιάζει να ταξιδέψει μεταξύ Οκτωβρίου 2024 και Μαρτίου 2025, ένα ποσοστό αυξημένο κατά 6% σε σύγκριση με πέρυσι.
Η Ελλάδα ψηλά στις προτιμήσεις και τον Χειμώνα
Δεν είναι τυχαίο ότι η έρευνα να κάνει λόγο για κατακόρυφη άνοδο του ενθουσιασμού των Ευρωπαίων για ταξίδια το φθινόπωρο και τον χειμώνα 2024/2025.
Η χώρα μας βρίσκεται καλά «πλασαρισμένη» στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων καθώς καταλαμβάνει την έκτη θέση (4,5%) στους προτιμώμενους προορισμούς, από την τέταρτη που είναι σταθερά στην θερινή σεζόν.
H Ελλάδα στην τρίτη θέση των χωρών που προσελκύουν νέους ταξιδιώτες με 18%
Οι «συνήθεις ύποπτοι»
Η υποχώρηση κατά δυο θέσεις θεωρείται φυσιολογική εξέλιξη για την περίοδο που εξετάζεται από την έρευνα καθώς την υπερκέρασαν η Γερμανία (4,8%) και η Αυστρία (4,7%) που είναι περισσότερο δημοφιλείς ως χειμερινοί προορισμοί. Στις τρείς πρώτες θέσεις παραμένουν οι «συνήθεις ύποπτοι» Ισπανία (6,9%), Γαλλία (6,8%) και Ιταλία (6,2%).
Η χώρα μας έχει μία ακόμη θετική διάκριση καθώς βρίσκεται στην τρίτη θέση των χωρών που προσελκύουν νέους ταξιδιώτες με 18%. Η Κροατία με 22% και η Πορτογαλία με 20% βρίσκονται στις δυο πρώτες θέσεις.
Η έρευνα όμως αντικατοπτρίζει εκτός από τα θετικά που αφορούν γενικότερα την ελκυστικότητα της χώρας μας και ορισμένα στοιχεία που δημιουργούν αν μη τι άλλο ένα προβληματισμό και θέτουν τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ως προορισμός η Ελλάδα.
Το City Break και η… πολιτιστική κληρονομιά
Ενδεικτικά στην κατηγορία των ευρωπαίων ταξιδιωτών που εστιάζουν στην αναζήτηση εμπειριών στην κουλτούρα και την πολιτιστική κληρονομιά των προορισμών, η χώρα μας δεν είναι μέσα στην πρώτη τετράδα η οποία περιλαμβάνει κατά σειρά τη Γαλλία (8%), Ιταλία (7%), Ισπανία (6%) και Ηνωμένο Βασίλειο (5%).
Η Ελλάδα απουσιάζει από την πρώτη τετράδα και στην κατηγορία City Break όπου κυριαρχούν η Γαλλία (11%), Ιταλία (8%) Γερμανία (8%) και Ισπανία (5%). Παρά την αναμφισβήτητη άνοδο της συνδεσιμότητας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και της βελτίωσης της Αθήνας ως προορισμός city Break, η Ελλάδα εξακολουθεί να μην περιλαμβάνεται στους κορυφαίες επιλογές των ευρωπαίων σε αυτή την κατηγορία.
Το μοντέλο «ήλιος και Θάλασσα» και το… βουνό
Αντιθέτως στο μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» Sun and Beach που ορισμένοι «ξορκίζουν» αναζητώντας έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, η χώρα μας διακρίνεται και τον χειμώνα καθώς καταλαμβάνει στις προτιμήσεις των ευρωπαίων τη δεύτερη θέση (9%) πίσω από την Ισπανία (15%) με την Ιταλία και Τουρκία να ακολουθούν (6% και 4% αντίστοιχα).
Αλλά και στην αναζήτηση εμπειριών μέσω δραστηριοτήτων (Nature & Outdoors) η χώρα μας απουσιάζει από την τετράδα που καταλαμβάνουν ποιο «βόρειες» χώρες (Αυστρία με 6%, Γαλλία με 5%, Γερμανία με 5% και Κροατία με 5%).
Νέο χειμερινό τουριστικό κύμα
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα «Monitoring Sentiment for Intra-European Travel» οι ερωτηθέντες από τις μεγαλύτερες αγορές προέλευσης της Ευρώπης επιδεικνύουν έντονη προθυμία για ταξίδια, με το 73% των Ευρωπαίων να προγραμματίζουν ταξίδια μεταξύ Οκτωβρίου 2024 και Μαρτίου 2025. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 6% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ηγείται, με το 84% των ερωτηθέντων να εκφράζουν την επιθυμία να ταξιδέψουν, γεγονός που αντανακλά αύξηση 10% από το 2023. Από κοντά ακολουθούν η Γερμανία με 79% (αύξηση 16%) και η Γαλλία με 78% (αύξηση 15%).
Σχολιάζοντας τα ευρήματα, ο Miguel Sanz, πρόεδρος της ETC, δήλωσε ότι τα ευρήματα αποκαλύπτουν έναν έντονο ενθουσιασμό για ταξίδια μεταξύ των Ευρωπαίων, αναδεικνύοντας την εστίασή τους σε ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς ακόμη και μετά τους μήνες αιχμής του καλοκαιριού.
Παράλληλα με αυτόν τον ενθουσιασμό, αυξάνεται το ενδιαφέρον για την εξερεύνηση λιγότερο γνωστών προορισμών, παρουσιάζοντας μοναδικές ευκαιρίες για τοποθεσίες εκτός των συνηθισμένων μονοπατιών.
Μικροί μεγάλοι έτοιμοι για ταξίδια
Νέα στοιχεία αποκαλύπτουν έναν αυξανόμενο ενθουσιασμό για ταξίδια σε όλες τις ηλικιακές ομάδες στην Ευρώπη, με την πιο αξιοσημείωτη αύξηση μεταξύ των νεότερων Ευρωπαίων.
Οι προθέσεις για ταξίδια μεταξύ της ηλικιακής ομάδας 25-34 αυξήθηκαν στο 75%, αντανακλώντας αύξηση 9% σε ετήσια βάση. Ομοίως, το 64% των 18-24 ετών σχεδιάζει τώρα να ταξιδέψει, αυξημένο κατά 8%, ενώ το 78% των ηλικιών 35-44 παρουσιάζει αύξηση 7%.
Οι νεότεροι ταξιδιώτες σχεδιάζουν να βγουν στο δρόμο πιο συχνά, με έντονη προτίμηση στα City Breaks και στις χαλαρωτικές διακοπές με ήλιο και παραλία.
Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ταξιδιώτες στην Ευρώπη είναι επίσης πρόθυμοι να ταξιδέψουν, με το 75% των ατόμων ηλικίας 55 ετών και άνω να εκφράζουν την επιθυμία να το κάνουν, σημειώνοντας αύξηση 4% στα σχέδιά τους.
Σχεδόν οι μισοί (45%) σχεδιάζουν ταξίδια διάρκειας άνω των επτά διανυκτερεύσεων, αναζητώντας ιδιαίτερα εμπειρίες πλούσιες σε Πολιτισμό & Πολιτιστική Κληρονομιά ή Φύση & Υπαίθριες Περιοχές. Αυτοί οι ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας τείνουν να προτιμούν οικείους προορισμούς με αξιόπιστες τουριστικές υποδομές.
Επιλέγουν λιγότερο γνωστούς προορισμούς
Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης, για πρώτη φορά, τα είδη των προορισμών που οι Ευρωπαίοι θέλουν να εξερευνήσουν εντός των χωρών που έχουν επιλέξει.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 51% των ερωτηθέντων μετατοπίζουν την προσοχή τους σε λιγότερο γνωστά σημεία, πιθανότατα για να αποφύγουν τον συνωστισμό σε δημοφιλή μέρη. Συγκεκριμένα, το 38% αναζητά λιγότερο τουριστικές τοποθεσίες, ενώ το 18% σχεδιάζει να εξερευνήσει απομακρυσμένες, «νέες» περιοχές με ελάχιστες υποδομές.
Οι νεότερες γενιές ηγούνται αυτής της τάσης, δείχνοντας σαφή προτίμηση σε εμπειρίες εκτός πεπατημένων. Μεταξύ των Ευρωπαίων, οι Πολωνοί (50%), οι Ισπανοί (45%) και οι Ολλανδοί (44%) ταξιδιώτες επιλέγουν ιδιαίτερα τις πιο ήσυχες, λιγότερο πολυταξιδεμένες τοποθεσίες, οδηγώντας τη στροφή προς τα κρυμμένα διαμάντια.
Υψηλότεροι προϋπολογισμοί, λιγότερη ανησυχία για το κόστος
Επίσης οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες δείχνουν όλο και λιγότερη ανησυχία για το κόστος του ταξιδιού στον προγραμματισμό των διακοπών τους. Τώρα, το 19% εκφράζει ανησυχίες για τα έξοδα του ταξιδιού, μια πτώση της τάξης του 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Ο πιο συνηθισμένος προϋπολογισμός, που επιλέγεται από το 27% των ταξιδιωτών, είναι 500-1.000 ευρώ ανά άτομο ανά ταξίδι. Αμέσως μετά, το 26% σχεδιάζει να δαπανήσει ένα υψηλότερο ποσό από 1.500€ έως 2.500€, γεγονός που αντανακλά αύξηση 3% σε σχέση με πέρυσι.
Παρά τη μείωση των ανησυχιών για το κόστος ταξιδιού και τον πληθωρισμό, το 15% των ερωτηθέντων εξακολουθεί να ανησυχεί για τη συνολική οικονομική του κατάσταση.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η Μέση Ανατολή
Άλλες σημαντικές ανησυχίες περιλαμβάνουν τον συνεχιζόμενο ρωσο-ουκρανικό πόλεμο, που προβληματίζει το 13% των ερωτηθέντων, και τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή, που ανησυχούν το 9%.
Ενώ οι ανησυχίες για ακραία καιρικά φαινόμενα έχουν μειωθεί κατά 4% σε σχέση με πέρυσι, το 10% εξακολουθεί να εκφράζει ανησυχία. Επιπλέον, το 9% ανησυχεί για πιθανές διακοπές του ταξιδιού από απεργίες ή ελλείψεις προσωπικού και άλλο 9% ανησυχεί για τον υπερπληθυσμό στους προορισμούς που επιλέγουν.
Όταν πρόκειται για την επιλογή προορισμών διακοπών, η ασφάλεια είναι το κορυφαίο κριτήριο για το 18% των Ευρωπαίων, ακολουθούμενο από τον σταθερό καιρό και τις ευκαιρίες, και τα δύο με 12%. Οι φιλικοί και φιλόξενοι ντόπιοι αποτελούν επίσης προτεραιότητα για το 10% των ταξιδιωτών.
Latest News
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση - Ποιο αεροδρόμιο αναδείχθηκε «πρωταθλητής» [πίνακες]
Εντυπωσιακά κινείται η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας
Σε Μύκονο και Κάρπαθο οι επόμενες «στάσεις» της Hilton - Το σχέδιο επέκτασης
Οι νέες συμφωνίες franchise σε Ελλάδα, Πορτογαλία και Κροατία υπογραμμίζουν τη δέσμευση της Hilton για περαιτέρω ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή αγορά των resorts.
Έρχονται αυστηρές προδιαγραφές για τα Airbnb - Η ρύθμιση «κλειδί» και η ανατροπή στις μισθώσεις
Οι παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου αφορούν στα καταλύματα τύπου Airbnb και όχι τους κοινόχρηστους χώρους
Αντιδρούν οι ξενοδόχοι στο ενδεχόμενο αύξησης στα τέλη παρεπιδημούντων
Οι ξενοδόχοι υπενθυμίζουν σε όλους πως η τουριστική βιομηχανία αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομίας της Αττικής
«Κλείδωσε» το ρεκόρ στον τουρισμό - Πόσοι ήρθαν τον Σεπτέμβριο, πόσες ημέρες έμειναν [γραφήματα]
Ο τουρισμός συνεχίζει την εντυπωσιακή του πορεία - Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Η ακρίβεια «πλήγωσε» Μύκονο και Σαντορίνη - Απώλειες για καταλύματα και εστίαση
Σαντορίνη και Μύκονος κατέγραψαν απώλειες στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες - Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης