Στη ρελάνς με τις τρεις μεγαλύτερες εμπορικές γιορτές του χειμώνα -με κορυφαία τη Black Friday- ποντάρει η ελληνική αγορά λίγο πριν από τη χριστουγεννιάτικη σεζόν – παρά το γεγονός ότι προσπαθεί ακόμη να κλείσει τις πληγές της από τη μειωμένη κατανάλωση των καλοκαιρινών εκπτώσεων.
Οι αποδόσεις της προηγούμενης χρονιάς αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας σε εμπόρους, φυσικά καταστήματα και e-shops, ενώ οι καταναλωτές αναμένουν εκπτώσεις και προσφορές, από τις ξενόφερτες νεοεισερχόμενες εμπορικές γιορτές Halloween, Black Friday, Cyber Monday Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως την πρώτη τους εμφάνιση στην εγχώρια αγορά την πραγματοποίησαν μόλις το 2018 και έφτασαν πέρυσι να τζιράρουν πάνω από 200 εκατ. ευρώ.
Black Friday: Πώς πορεύονται οι επιχειρήσεις προς τα εκπτωτικά events του φθινοπώρου
Halloween, Black Friday, Cyber Monday: Εκπτωτική κουλτούρα
Οι συγκεκριμένες εκπτωτικές περίοδοι φέρουν έντονα τα χαρακτηριστικά των παραδοσιακών ελληνικών σεζόν και του θεσμού που υπήρχε μέχρι και μερικά χρόνια πριν για τις ενδιάμεσες εκπτώσεις. Ο φετινός Νοέμβριος, εξάλλου, θα είναι ο τρίτος, μετά από πολλά χρόνια, χωρίς ενδιάμεσες εκπτώσεις , αφού ο θεσμός καταργήθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2022, με το άρθρο 6 του νόμου 4965/2022.
Προκειμένου να εναρμονιστεί η αγορά με τις τάσεις του εξωτερικού και να μην χάσει μερίδιο από τον ανταγωνισμό των ηλεκτρονικών αγορών από το εξωτερικό, το λιανεμπόριο κινητοποίησε το ενδιαφέρον των καταναλωτών μέσα από εκπτώσεις και προσφορές που τις συνδέουν με τις συγκεκριμένες ημέρες.
Οι «τρομακτικές» πωλήσεις
Η τελευταία ημέρα του Οκτωβρίου και όσες έχουν προηγηθεί ως προετοιμασία για τον εορτασμό του Halloween, δίνει ώθηση σε διακοσμητικά, αξεσούαρ, κοστούμια περισσότερο παιδιών και λιγότερο ενηλίκων, σνακ, λιχουδιές και είδη προετοιμασίας γλυκισμάτων.
Tο Halloween ωστόσο δεν αφορά μία και μοναδική ημέρα (την 31η Οκτωβρίου) ή ένα Σαββατοκύριακο αλλά μία ολόκληρη σεζόν, γεγονός που σημαίνει πως η περίοδος πώλησης έχει γίνει και μεγαλύτερη και πιο σύνθετη.
Όπως επισημαίνει η Investopedia, το φαινόμενο των αποκριών (επίσης γνωστό ως στρατηγική των αποκριών ή δείκτης των αποκριών) είναι μια προφανής στρατηγική χρονισμού της αγοράς που επικεντρώνεται στην πεποίθηση ότι η αγορά αποδίδει καλύτερα από τις αποκριές έως τις αρχές Μαΐου απ’ ό,τι μεταξύ Μαΐου και αποκριών.
Δεν αποτελεί απλώς εκτίμηση, καθώς και στην αγορά crypto αποτελεί ισχυρή τάση, σε σημείο μάλιστα που δίνει στον Οκτώβριο το χαρακτηρισμό «Upctober», χάρη στην ώθηση που δίνει στην αγορά η συγκεκριμένη γιορτή.
Σχεδόν το 70% των καταναλωτών στις Ηνωμένες Πολιτείες συμμετείχε στις γιορτές του Halloween με γλυκά, διακοσμητικά και καραμέλες το 2022, δαπανώντας 10,6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της National Retail Federation (NRF), αυτοί οι αριθμοί ξεπέρασαν τα 12 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, με τους καταναλωτές να ξοδεύουν 4,1 δισεκατομμύρια δολάρια για κοστούμια όπως και 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια για καραμέλες.
Παρά το γεγονός πως οι τρεις εκπτωτικές ημέρες από το εξωτερικό έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση στην εγχώρια αγορά μόλις το 2018, έφτασαν πέρυσι να τζιράρουν πάνω από 200 εκατ. ευρώ.
Η αναμονή της «Μαύρης Παρασκευής»
Έχοντας λάβει τεράστιες διαστάσεις στην ελληνική εμπορική πραγματικότητα, η Black Friday θα δώσει τα «μαύρα»-εκπτωτικά της χαρακτηριστικά σε περισσότερες ημέρες, αν και θα φτάσει με δυσκολία στα αμερικανικά δεδομένα του μήνα ή και της εβδομάδας ακόμη.
Ενόψει της φετινής ημέρας την Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου, οι μεγάλες αλυσίδες δοκιμάζουν τις αντοχές των συστημάτων τους, τα λεγόμενα stress test, προετοιμαζόμενες να ενημερώσουν ηλεκτρονικά τους καταναλωτές να σπεύσουν να γραφτούν στα ενημερωτικά τους δελτία (newsletter) για να μάθουν πρώτοι «τις μεγαλύτερες εκπτώσεις της χρονιάς». Δεν είναι λίγες οι αλυσίδες που σύμφωνα με την τακτική τους από άλλες χρονιές, θα βάλουν το «ρολόι» να μετράει ανάποδα, ενώ στο παιχνίδι μπαίνουν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε τοπικές αγορές.
«Ό,τι συνέβαινε στις εκπτώσεις, όμως, θα επαναληφθεί και στην Black Friday», είχε επισημάνει στον ΟΤ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, εκπρόσωπος για την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Ecommerce Europe) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A).
«Ούτως ή άλλως η περίοδος αυτή αφορά τη διαδικασία του ξεστοκαρίσματος. Ωστόσο εκτιμάται ότι θα έχει μικρότερη διάρκεια από άλλες χρονιές. Η πανδημία ήταν εκείνη που οδήγησε τις επιχειρήσεις να έχουν μεγάλο απόθεμα και μετά τη λήξη της, διέθεσε ο εμπορικός κόσμος τα αποθέματα για να πουληθούν. Αυτό δεν συμβαίνει πλέον, καθώς δεν υπάρχουν πια τέτοια αποθέματα», συμπλήρωσε.
Ως βασικότερο λόγο ανέφερε την ευρύτερη οικονομική κατάσταση, το μικρότερο περιθώριο κέρδους που ούτως ή άλλως έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και την αλλαγή μοντέλου από τις εταιρείες.
Όπως εξάλλου τονίζει και η Bain & Company σε πρόσφατη μελέτη της, «η “Μαύρη Παρασκευή” είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους λιανοπωλητές να βελτιώσουν τις στρατηγικές προώθησης, να εξασφαλίσουν επαρκή αποθέματα και να τελειοποιήσουν τις εμπειρίες στο κατάστημα. Οι έμποροι που είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στη ζήτηση των καταναλωτών αυτή τη σεζόν και να δώσουν προτεραιότητα σε αυτό το κανάλι, θα πάρουν και το προβάδισμα».
Η Cyber Monday
Μπορεί η Adobe να κατέγραψε την περσινή Cyber Monday ως την πιο πολυσύχναστη ημέρα ηλεκτρονικών αγορών όλων των εποχών με 12,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ψηφιακές πωλήσεις, η Salesforce έδωσε την «πρωτιά» με 16,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ηλεκτρονικές πωλήσεις την Black Friday.
Αυτό συσχετίζεται με τη συνεχιζόμενη δημοτικότητα των μεγάλων διαδικτυακών εκπτωτικών εκδηλώσεων, όπως η Amazon Prime Day και οι Prime Big Deal Days, καθώς και των πωλήσεων που διοργανώνονται για να ανταγωνιστούν τις κορυφαίες εκδηλώσεις της Amazon από άλλους retailers, ιδιαίτερα στην αμερικανική αγορά.
Για φέτος όμως η Cyber Monday, που θα εορταστεί την Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου, παρά το ότει βρίσκεται και επισήμως στον πιο επικερδή μήνα της χρονιάς λόγω των χριστουγεννιάτικων αγορών, δεν αναμένεται να αποτελέσει πλέον την κυρίαρχη ημέρα αγορών για τους Αμερικανούς καταναλωτές, σύμφωνα με την έρευνα της Bain. Κατά την ανάλυση των κορυφαίων πρόσφατων ημερών εορταστικών πωλήσεων, η Cyber Monday δεν είχε μπει στην πρώτη δεκάδα από το 2019, όταν κατέλαβε την έκτη θέση σε πωλήσεις, σύμφωνα με την έκθεση. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην επιβράδυνση της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου και στις προσφορές που επεκτείνονται πέραν του κύριου κεντρικού Σαββατοκύριακου.
Τι θα κάνουν οι Έλληνες την Black Friday
Πέρυσι, ένας στους τέσσερις καταναλωτές με μέση δαπάνη 257 ευρώ αγόρασαν την περίοδο της Black Friday-Cyber Monday, σύμφωνα με μελέτη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
Το 24% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι αγόρασε προϊόντα την περίοδο της Black Friday, δηλαδή 1 στους 4 καταναλωτές. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στις ηλικίες 18-44 ετών και ειδικά στο ηλικιακό γκρουπ 25-35 ετών όπου φτάνει το 36%, δηλαδή 1 στους 3 αγοραστές. Αντίθετα τα ποσοστά στις ηλικίες άνω των 45 ετών είναι κάτω του 20%. Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο αυτή, για όσους επέλεξαν να αγοράσουν, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 257€ κατά κεφαλήν.
Φέτος, η πλειονότητα των ελλήνων καταναλωτών προτίθεται να πραγματοποιήσει αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων της Black Friday (77% σε σύγκριση με 70% σε όλες τις χώρες συνολικά), ενώ το 70% έχει ήδη ένα σαφές πλάνο αγορών για την περίοδο αυτή, σε σύγκριση με 68% σε όλες τις χώρες συνολικά.
Όσο για τις κορυφαίες προτιμήσεις σε προϊόντα που ενδιαφέρονται να αγοράσουν οι καταναλωτές, αυτές είναι τα ηλεκτρονικά είδη (55%), τα είδη ένδυσης και υπόδησης (52%) και τα προϊόντα ομορφιάς (25%).
Το 69% των καταναλωτών σκοπεύει να επενδύσει σε αγορές υψηλής αξίας, όπως ηλεκτρικές συσκευές, κοσμήματα και έπιπλα, με την προτίμηση των ελλήνων καταναλωτών να στρέφεται στις ηλεκτρονικές αγορές.
Latest News
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος» - Σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές
H Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος προχώρησε στην έναρξη λειτουργίας του νέου, υπερσύγχρονου εργοστασίου καθώς και την κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι
Motor Oil: «Πράσινο» το 40% των EBITDA μέχρι το 2030 – Η στρατηγική μετασχηματισμού του ομίλου
Ο Όμιλος Motor Oil από το 2022 έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση
ΟΠΑΠ: Εκτινάχθηκαν τα κέρδη στο 9μηνο - Έφτασαν στα 352 εκατ. ευρώ
Αύξηση 14,4% στα καθαρά κέρδη του ΟΠΑΠ, φτάνοντας τα 352 εκατ. ευρώ - Τι έδωσαν πρακτορεία και online στοίχημα