Πιστοί… στα επώνυμα προϊόντα και όχι στην ιδιωτική ετικέτα παραμένουν οι Έλληνες καταναλωτές, παρά τον υψηλό πληθωρισμό που ροκανίζει σημαντικό μέρος του εισοδήματός τους.
Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από διάφορα στοιχεία και εκθέσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, όπου φαίνεται η… αντοχή των brands στις «επιθέσεις» των φθηνών ανώνυμων προϊόντων που κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια.
Σούπερ μάρκετ: Έπιασε «ταβάνι» η ιδιωτική ετικέτα; Τι δείχνουν τα στοιχεία
Πρόκειται για μια… ελληνική ιδιαιτερότητα, αφού στην υπόλοιπη Ευρώπη η ιδιωτική ετικέτα βρίσκεται ψηλά στην προτίμηση των καταναλωτών εδώ και αρκετές δεκαετίες.
Οι Ελβετοί «υποκλίνονται» στην ιδιωτική ετικέτα
Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρονται σε πρόσφατη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες ως προς την των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με ποσοστό 23,9% έναντι 51,8% στην Ελβετία (σε αξία πωλήσεων στην κατηγορία των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών το 2023), η οποία βρίσκεται στην πρώτη θέση σε σύνολο 17 χωρών.
Εξίσου υψηλά ποσοστά καταλαμβάνουν και στην Ισπανία (44,4%) και την Πορτογαλία (42,4%), χώρες δηλαδή του ευρωπαϊκού νότου που αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα με την χώρα μας στην διάρκεια της περασμένης δεκαετίας μετά την κατάρρευση της… Lehman Brothers.
Όπως αναφέρεται στην έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, «έχει παρατηρηθεί ότι η ισχύς της ιδιωτικής ετικέτας ποικίλλει γενικά ανάλογα με τις οικονομικές συνθήκες». Δηλαδή, το μερίδιο αγοράς ιδιωτικής ετικέτας γενικά αυξάνεται σε δυσχερείς οικονομικές συνθήκες και μειώνεται σε ισχυρότερες οικονομικές περιόδους.
Ο ρόλος των προσφορών και η στρατηγική των προμηθευτών
Καταλυτικό βεβαίως ρόλο έχει παίξει η απόφαση των βιομηχανιών που παράγουν επώνυμα προϊόντα να προχωρήσουν σε επιθετική πολιτική τιμών, με επίκεντρο τις προσφορές με δεδομένη και την πίεση που ασκούσε το καλάθι του νοικοκυριού που γέμισε ως επί των πλείστων προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Προκειμένου να σταματήσουν την… επέλαση των PL, οι πωλήσεις των οποίων αναπτύσσονταν με διψήφιους ρυθμούς λάνσαραν γενναίες προσφορές για να διατηρήσουν την πελατεία τους και να ανακόψουν την φόρα των φθηνότερων ετικετών.
Ακρίβεια: Περίπου 140 εκατ. ρίχνουν σούπερ μάρκετ – βιομηχανία για μείωση τιμών σε 600 κωδικούς
Κάτι που κατάφεραν σε ένα βαθμό. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana, η οποία εδώ και αρκετό καιρό ενσωματώνει και δεδομένα από την αλυσίδα Lidl, στο επτάμηνο του 2024 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 26,8% από 26,2% το ίδιο διάστημα του 2023.
Η ποιότητα και το κλείσιμο του χάσματος
Όσον αφορά στο χάσμα που υπήρχε πριν μερικά χρόνια στο επίπεδο ποιότητας μεταξύ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων προϊόντων, σύμφωνα με την έρευνα της Επιτροπής, το χάσμα αυτό έχει μειωθεί.
«Τα επίπεδα ποιότητας ιδιωτικής ετικέτας είναι πολύ υψηλότερα από ποτέ», επισημαίνεται και τονίζεται ότι «οι εταιρίες που συνάπτουν σύμβαση για την παραγωγή ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιώσει τις διαδικασίες προμηθειών τους και είναι πιο προσεκτικές όσον αφορά στην παρακολούθηση της ποιότητας».
Πλαφόν στο κέρδος και το… 2025
Στο μεταξύ, η κυβέρνηση σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος θα διατηρήσει το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στα τρόφιμα και άλλα βασικά καταναλωτικά αγαθά και το 2025.
Το μέτρο αυτό, που επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2021, στοχεύει στον έλεγχο των τιμών και την προστασία των καταναλωτών από υπερβολικές αυξήσεις.
Οι εταιρείες έχουν δεσμευτεί για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών
Ο υπουργός τόνισε ότι το πλαφόν κέρδους αποτελεί ένα σημαντικό μέσο πίεσης προς την αγορά, με σκοπό να διασφαλιστεί ότι οι αυξήσεις στις τιμές θα παραμείνουν περιορισμένες.
Παράλληλα, ανέφερε πως οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της αγοράς έχουν οδηγήσει στη δέσμευση για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών.
Η έρευνα της ΔΙΜΕΑ σε 35 εταιρείες
Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη όπως αποκάλυψε ο ΟΤ βρίσκεται τεράστια έρευνα από τη ΔΙΜΕΑ η οποία αφορά 26 μεγάλες εταιρείες τροφίμων και μη τροφίμων, καθώς και 9 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (σ.σ. τις μεγαλύτερες με βάση τον τζίρο).
Ακρίβεια: Οι 35 εταιρείες που έχουν μπει στο μικροσκόπιο για τις τιμές
Η έρευνα που έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο και εν τω μεταξύ έχει «εμπλουτιστεί», αφού στη λίστα προστέθηκαν και οι μεγάλοι εισαγωγείς κρεάτων και χονδρέμποροι, έχει καταληκτική ημερομηνία στις 10 Νοεμβρίου.
Στόχος των εκτεταμένων αυτών ελέγχων που αφορούν πάνω από 2.500 κωδικούς προϊόντων είναι να καταγραφούν ενδεχόμενες αδικαιολόγητες αυξήσεις στα εν λόγω είδη.
Latest News
Premia Properties: Απόκτηση κτηρίου γραφείων στη Θεσσαλονίκη
Το ακίνητο αποκτήθηκε πλήρως μισθωμένο στο «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με διάρκεια μίσθωσης έως το 2034
Alter Ego Media: Γνωστοποίηση διορισμού Ειδικού Διαπραγματευτή
Η Alter Ego Media έχει συνάψει σχετική σύμβαση ειδικής διαπραγμάτευσης με τη Euroxx Χρηματιστηριακή
ΣτΕ: Προθεσμία 6 μηνών για να κατεδαφιστούν οι αυθαίρετοι όροφοι στο Coco Mat στην περιοχή Μακρυγιάννη
Το ΣτΕ έδωσε εκ νέου προθεσμία έξι μηνών στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, τόσο για τη χρηματοδότηση όσο και για την προκήρυξη του διαγωνισμού ανάθεσης της μελέτης κατεδάφισης
Viva vs JP Morgan: Απόφαση με δύο «νικητές» - Τι λένε Καρώνης και JP Morgan
Ο Χάρης Καρώνης με ανάρτηση στο LinkedIn καλωσόρισε την απόφαση του Αγγλικού Δικαστηρίου – Το χρονικό της διαμάχης τη Viva με τη JP Morgan
Κερδίζει τις διεθνείς αγορές η AQUA Carpatica - Τα σχέδια για το 2025 και η συνεργασία με την Pepsico
Η AQUA Carpatica σχεδιάζει αύξηση της παραγωγής το 2025 - Πώς βλέπει την ελληνική αγορά
«Χτίζοντας το Αύριο»: Εκδήλωση της Ricardo για τις προκλήσεις στην ενεργειακή αγορά
Η εκδήλωση συγκέντρωσε κορυφαία στελέχη του ενεργειακού κλάδου, επενδυτές και εκπροσώπους των ΜΜΕ, δημιουργώντας μια δυναμική πλατφόρμα συζήτησης για το μέλλον της αγοράς ενέργειας
H Motor Oil «μπαίνει» και στον καφέ - Εξαγόρασε την Taresso Artisan Coffee Roasters
Η Taresso λειτουργεί μια σύγχρονη μονάδα παραγωγής στην Κόρινθο, ενώ διαθέτει γραφεία και αποθήκες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Πώς θα διαμορφωθούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές το 2025
Η Mastercard αναλύει πώς θα διαμορφωθούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές το 2025 και προβλέπει τις αλλαγές που έρχονται έως το 2030
Η Η&M ανοίγει το πρώτο Arket στην Αθήνα
Tο ARKET είναι μια σύγχρονη αγορά και lifestyle προορισμός που διαθέτει συλλογές για γυναίκες, άνδρες, παιδιά, αλλά και το σπίτι
«Απάντηση» της Hellenic Train: Τι μετέφερε το τρένο που εκτροχιάστηκε στα Τέμπη
Μέσω ανακοίνωσης που εξέδωσε η Hellenic Train επανέλαβε ότι το 12ο και 13ο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας ήταν κενά