Πιστοί… στα επώνυμα προϊόντα και όχι στην ιδιωτική ετικέτα παραμένουν οι Έλληνες καταναλωτές, παρά τον υψηλό πληθωρισμό που ροκανίζει σημαντικό μέρος του εισοδήματός τους.
Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από διάφορα στοιχεία και εκθέσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, όπου φαίνεται η… αντοχή των brands στις «επιθέσεις» των φθηνών ανώνυμων προϊόντων που κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια.
Σούπερ μάρκετ: Έπιασε «ταβάνι» η ιδιωτική ετικέτα; Τι δείχνουν τα στοιχεία
Πρόκειται για μια… ελληνική ιδιαιτερότητα, αφού στην υπόλοιπη Ευρώπη η ιδιωτική ετικέτα βρίσκεται ψηλά στην προτίμηση των καταναλωτών εδώ και αρκετές δεκαετίες.
Οι Ελβετοί «υποκλίνονται» στην ιδιωτική ετικέτα
Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρονται σε πρόσφατη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες ως προς την των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με ποσοστό 23,9% έναντι 51,8% στην Ελβετία (σε αξία πωλήσεων στην κατηγορία των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών το 2023), η οποία βρίσκεται στην πρώτη θέση σε σύνολο 17 χωρών.
Εξίσου υψηλά ποσοστά καταλαμβάνουν και στην Ισπανία (44,4%) και την Πορτογαλία (42,4%), χώρες δηλαδή του ευρωπαϊκού νότου που αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα με την χώρα μας στην διάρκεια της περασμένης δεκαετίας μετά την κατάρρευση της… Lehman Brothers.
Όπως αναφέρεται στην έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, «έχει παρατηρηθεί ότι η ισχύς της ιδιωτικής ετικέτας ποικίλλει γενικά ανάλογα με τις οικονομικές συνθήκες». Δηλαδή, το μερίδιο αγοράς ιδιωτικής ετικέτας γενικά αυξάνεται σε δυσχερείς οικονομικές συνθήκες και μειώνεται σε ισχυρότερες οικονομικές περιόδους.
Ο ρόλος των προσφορών και η στρατηγική των προμηθευτών
Καταλυτικό βεβαίως ρόλο έχει παίξει η απόφαση των βιομηχανιών που παράγουν επώνυμα προϊόντα να προχωρήσουν σε επιθετική πολιτική τιμών, με επίκεντρο τις προσφορές με δεδομένη και την πίεση που ασκούσε το καλάθι του νοικοκυριού που γέμισε ως επί των πλείστων προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Προκειμένου να σταματήσουν την… επέλαση των PL, οι πωλήσεις των οποίων αναπτύσσονταν με διψήφιους ρυθμούς λάνσαραν γενναίες προσφορές για να διατηρήσουν την πελατεία τους και να ανακόψουν την φόρα των φθηνότερων ετικετών.
Ακρίβεια: Περίπου 140 εκατ. ρίχνουν σούπερ μάρκετ – βιομηχανία για μείωση τιμών σε 600 κωδικούς
Κάτι που κατάφεραν σε ένα βαθμό. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana, η οποία εδώ και αρκετό καιρό ενσωματώνει και δεδομένα από την αλυσίδα Lidl, στο επτάμηνο του 2024 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 26,8% από 26,2% το ίδιο διάστημα του 2023.
Η ποιότητα και το κλείσιμο του χάσματος
Όσον αφορά στο χάσμα που υπήρχε πριν μερικά χρόνια στο επίπεδο ποιότητας μεταξύ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων προϊόντων, σύμφωνα με την έρευνα της Επιτροπής, το χάσμα αυτό έχει μειωθεί.
«Τα επίπεδα ποιότητας ιδιωτικής ετικέτας είναι πολύ υψηλότερα από ποτέ», επισημαίνεται και τονίζεται ότι «οι εταιρίες που συνάπτουν σύμβαση για την παραγωγή ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιώσει τις διαδικασίες προμηθειών τους και είναι πιο προσεκτικές όσον αφορά στην παρακολούθηση της ποιότητας».
Πλαφόν στο κέρδος και το… 2025
Στο μεταξύ, η κυβέρνηση σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος θα διατηρήσει το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στα τρόφιμα και άλλα βασικά καταναλωτικά αγαθά και το 2025.
Το μέτρο αυτό, που επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2021, στοχεύει στον έλεγχο των τιμών και την προστασία των καταναλωτών από υπερβολικές αυξήσεις.
Οι εταιρείες έχουν δεσμευτεί για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών
Ο υπουργός τόνισε ότι το πλαφόν κέρδους αποτελεί ένα σημαντικό μέσο πίεσης προς την αγορά, με σκοπό να διασφαλιστεί ότι οι αυξήσεις στις τιμές θα παραμείνουν περιορισμένες.
Παράλληλα, ανέφερε πως οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της αγοράς έχουν οδηγήσει στη δέσμευση για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών.
Η έρευνα της ΔΙΜΕΑ σε 35 εταιρείες
Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη όπως αποκάλυψε ο ΟΤ βρίσκεται τεράστια έρευνα από τη ΔΙΜΕΑ η οποία αφορά 26 μεγάλες εταιρείες τροφίμων και μη τροφίμων, καθώς και 9 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (σ.σ. τις μεγαλύτερες με βάση τον τζίρο).
Ακρίβεια: Οι 35 εταιρείες που έχουν μπει στο μικροσκόπιο για τις τιμές
Η έρευνα που έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο και εν τω μεταξύ έχει «εμπλουτιστεί», αφού στη λίστα προστέθηκαν και οι μεγάλοι εισαγωγείς κρεάτων και χονδρέμποροι, έχει καταληκτική ημερομηνία στις 10 Νοεμβρίου.
Στόχος των εκτεταμένων αυτών ελέγχων που αφορούν πάνω από 2.500 κωδικούς προϊόντων είναι να καταγραφούν ενδεχόμενες αδικαιολόγητες αυξήσεις στα εν λόγω είδη.
Latest News
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος»
Η άνοδος των μεγεθών συνοδεύτηκε από την έναρξη λειτουργίας του νέου εργοστασίου της εταιρείας, καθώς και την κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι
Motor Oil: «Πράσινο» το 40% των EBITDA μέχρι το 2030 – Η στρατηγική μετασχηματισμού του ομίλου
Ο Όμιλος Motor Oil από το 2022 έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση
ΟΠΑΠ: Εκτινάχθηκαν τα κέρδη στο 9μηνο - Έφτασαν στα 352 εκατ. ευρώ
Αύξηση 14,4% στα καθαρά κέρδη του ΟΠΑΠ, φτάνοντας τα 352 εκατ. ευρώ - Τι έδωσαν πρακτορεία και online στοίχημα