Πιστοί… στα επώνυμα προϊόντα και όχι στην ιδιωτική ετικέτα παραμένουν οι Έλληνες καταναλωτές, παρά τον υψηλό πληθωρισμό που ροκανίζει σημαντικό μέρος του εισοδήματός τους.
Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από διάφορα στοιχεία και εκθέσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, όπου φαίνεται η… αντοχή των brands στις «επιθέσεις» των φθηνών ανώνυμων προϊόντων που κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια.
Σούπερ μάρκετ: Έπιασε «ταβάνι» η ιδιωτική ετικέτα; Τι δείχνουν τα στοιχεία
Πρόκειται για μια… ελληνική ιδιαιτερότητα, αφού στην υπόλοιπη Ευρώπη η ιδιωτική ετικέτα βρίσκεται ψηλά στην προτίμηση των καταναλωτών εδώ και αρκετές δεκαετίες.
Οι Ελβετοί «υποκλίνονται» στην ιδιωτική ετικέτα
Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρονται σε πρόσφατη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες ως προς την των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με ποσοστό 23,9% έναντι 51,8% στην Ελβετία (σε αξία πωλήσεων στην κατηγορία των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών το 2023), η οποία βρίσκεται στην πρώτη θέση σε σύνολο 17 χωρών.
Εξίσου υψηλά ποσοστά καταλαμβάνουν και στην Ισπανία (44,4%) και την Πορτογαλία (42,4%), χώρες δηλαδή του ευρωπαϊκού νότου που αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα με την χώρα μας στην διάρκεια της περασμένης δεκαετίας μετά την κατάρρευση της… Lehman Brothers.
Όπως αναφέρεται στην έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, «έχει παρατηρηθεί ότι η ισχύς της ιδιωτικής ετικέτας ποικίλλει γενικά ανάλογα με τις οικονομικές συνθήκες». Δηλαδή, το μερίδιο αγοράς ιδιωτικής ετικέτας γενικά αυξάνεται σε δυσχερείς οικονομικές συνθήκες και μειώνεται σε ισχυρότερες οικονομικές περιόδους.
Ο ρόλος των προσφορών και η στρατηγική των προμηθευτών
Καταλυτικό βεβαίως ρόλο έχει παίξει η απόφαση των βιομηχανιών που παράγουν επώνυμα προϊόντα να προχωρήσουν σε επιθετική πολιτική τιμών, με επίκεντρο τις προσφορές με δεδομένη και την πίεση που ασκούσε το καλάθι του νοικοκυριού που γέμισε ως επί των πλείστων προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Προκειμένου να σταματήσουν την… επέλαση των PL, οι πωλήσεις των οποίων αναπτύσσονταν με διψήφιους ρυθμούς λάνσαραν γενναίες προσφορές για να διατηρήσουν την πελατεία τους και να ανακόψουν την φόρα των φθηνότερων ετικετών.
Ακρίβεια: Περίπου 140 εκατ. ρίχνουν σούπερ μάρκετ – βιομηχανία για μείωση τιμών σε 600 κωδικούς
Κάτι που κατάφεραν σε ένα βαθμό. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana, η οποία εδώ και αρκετό καιρό ενσωματώνει και δεδομένα από την αλυσίδα Lidl, στο επτάμηνο του 2024 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 26,8% από 26,2% το ίδιο διάστημα του 2023.
Η ποιότητα και το κλείσιμο του χάσματος
Όσον αφορά στο χάσμα που υπήρχε πριν μερικά χρόνια στο επίπεδο ποιότητας μεταξύ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων προϊόντων, σύμφωνα με την έρευνα της Επιτροπής, το χάσμα αυτό έχει μειωθεί.
«Τα επίπεδα ποιότητας ιδιωτικής ετικέτας είναι πολύ υψηλότερα από ποτέ», επισημαίνεται και τονίζεται ότι «οι εταιρίες που συνάπτουν σύμβαση για την παραγωγή ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιώσει τις διαδικασίες προμηθειών τους και είναι πιο προσεκτικές όσον αφορά στην παρακολούθηση της ποιότητας».
Πλαφόν στο κέρδος και το… 2025
Στο μεταξύ, η κυβέρνηση σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος θα διατηρήσει το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στα τρόφιμα και άλλα βασικά καταναλωτικά αγαθά και το 2025.
Το μέτρο αυτό, που επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2021, στοχεύει στον έλεγχο των τιμών και την προστασία των καταναλωτών από υπερβολικές αυξήσεις.
Οι εταιρείες έχουν δεσμευτεί για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών
Ο υπουργός τόνισε ότι το πλαφόν κέρδους αποτελεί ένα σημαντικό μέσο πίεσης προς την αγορά, με σκοπό να διασφαλιστεί ότι οι αυξήσεις στις τιμές θα παραμείνουν περιορισμένες.
Παράλληλα, ανέφερε πως οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της αγοράς έχουν οδηγήσει στη δέσμευση για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών.
Η έρευνα της ΔΙΜΕΑ σε 35 εταιρείες
Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη όπως αποκάλυψε ο ΟΤ βρίσκεται τεράστια έρευνα από τη ΔΙΜΕΑ η οποία αφορά 26 μεγάλες εταιρείες τροφίμων και μη τροφίμων, καθώς και 9 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (σ.σ. τις μεγαλύτερες με βάση τον τζίρο).
Ακρίβεια: Οι 35 εταιρείες που έχουν μπει στο μικροσκόπιο για τις τιμές
Η έρευνα που έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο και εν τω μεταξύ έχει «εμπλουτιστεί», αφού στη λίστα προστέθηκαν και οι μεγάλοι εισαγωγείς κρεάτων και χονδρέμποροι, έχει καταληκτική ημερομηνία στις 10 Νοεμβρίου.
Στόχος των εκτεταμένων αυτών ελέγχων που αφορούν πάνω από 2.500 κωδικούς προϊόντων είναι να καταγραφούν ενδεχόμενες αδικαιολόγητες αυξήσεις στα εν λόγω είδη.
Latest News
Alpha Bank: Με ψηφιακό βοηθό που χρησιμοποιεί Generative AI
Σύμφωνα με την Alpha Bank, περισσότερες από 5.500 ψηφιακές συνομιλίες την εβδομάδα διεκπεραιώνει ο νέος ψηφιακός βοηθός από τους πρώτους μήνες που τέθηκε σε εφαρμογή
Αποκλειστική συμφωνία διανομής του ομίλου Mantis με το Κτήμα Άλφα
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου Mantis εμφάνισε το 2023 άνοδο κατά 17,8% έναντι του 2022, φθάνοντας στα 54,38 εκατ. ευρώ
Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση
Η DBC diadikasia True Leader 2023 της Ελληνικής Οικονομίας από την ICAP CRIF
Η ανάδειξη της DBC Diadikasia επιβράβευσε τη συμβολή της στην ελληνική οικονομία, τιμώντας την ως μία από τις εταιρείες που σημείωσαν εντυπωσιακή ανάπτυξη και ανταποκρίθηκαν με επιτυχία στις απαιτήσεις της αγοράς.
Ολοκληρώθηκε η πρωτοβουλία του ΣΕΒ «Skills4Jobs» στη Θράκη
Δημιουργήθηκε, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του ΣΕΒ «Skills4Jobs» ένα οικοσύστημα τεχνικής κατάρτισης – απασχόλησης προσαρμοσμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων της περιοχής
Για τον σχεδιασμό «πράσινης» φορολογικής πολιτικής - Πώς η ΕΥ στηρίζει το Υπουργείο Οικονομικών
Οι βασικοί στόχοι του έργου περιλαμβάνουν την ανάπτυξη προτάσεων για μία πράσινη φορολογική πολιτική
Σε Premia, Dimand και ΕBRD 460 ακίνητα του Skyline – Πώς θα αξιοποιηθούν
Πρόκειται για την ολοκλήρωση της μεγαλύτερης συναλλαγής χαρτοφυλακίου ακινήτων που πραγματοποιήθηκε υπό όρους ανοιχτής αγοράς στην Ελλάδα τα τελευταία έτη
ΑΔΜΗΕ: Έως το 2028 παραμένει CEO ο Μάνος Μανουσάκης - Επιβεβαίωση ΟΤ
Ο Μάνος Μανουσάκης βρίσκεται αδιαλείπτως στη θέση του προέδρου και CEO του ΑΔΜΗΕ από τον Ιούνιο του 2017.
Με 55% η Dimand στην κοινοπραξία για το Skyline - Ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση από την Alpha Bank
Για τη Dimand η συναλλαγή σηματοδοτεί μία στρατηγική διεύρυνση του αντικειμένου της ανάπτυξης και μεταβίβασης επενδυτικών ακινήτων
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Στο 84,78% το ποσοστό της Masdar
Απέκτησε 16.984.573 κοινές ονομαστικές μετοχές με τίμημα 20 ευρώ ανά μετοχή