Οι τιμές του χρυσού καταρρίπτουν το ένα ιστορικό ρεκόρ μετά το άλλο, και οι αναλυτές εκτιμούν ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανόδου. Με τους «ταύρους» να επελαύνουν, οι συνθήκες στην αγορά δημιουργούν νέα δεδομένα στο πολύτιμο μέταλλο όχι μόνο ως commodity, αλλά και στην χονδρεμπορική και λιανική πώληση.

Η Ελλάδα έχει μακρά παράδοση στην αργυροχρυσοχοΐα και όπως είναι λογικό η εκρηκτικές αυξήσεις στις τιμές αναδιαμορφώνουν το τοπίο, φέρνοντας τον κλάδο ενώπιον σημαντικών προκλήσεων.

Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος μίλησε με τον πρόεδρο του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων Αθηνών, κ. Γιώργο Σπυρομήλιο, ιδρυτής του IGLcert και ειδικευμένο Γεμολόγο – Αδαμαντολόγο και Εκτιμητή.

« Ο χρυσός είναι ίσως η κορυφαία επενδυτική επιλογή εδώ και αιώνες καθώς αποτελεί ένα ασφαλές και διαχρονικό περιουσιακό στοιχείο» εξηγεί, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην τάση που επικρατεί τελευταία σχετικά με τις λίρες: «Όσον αφορά τις χρυσές λίρες, αυτή την περίοδο φαίνεται να υπάρχει μια τάση πώλησης από ιδιώτες προς την Τράπεζα της Ελλάδος, λόγω της αύξησης της τιμής του χρυσού.

Χρυσός: Επενδύσεις σε «ασφαλή καταφύγια»

Ο κ. Σπυρομήλιος υπογραμμίζει ότι ο κλάδος είναι αντιμέτωπος με πληθώρα προβλημάτων.

Εκτός από την αύξηση της τιμής του χρυσού που για αποτελεί την πρώτη ύλη στην κατασκευή των κοσμημάτων, ο κλάδος καλείτει να αντιμετωπίσει την υπερφορολόγηση του είδους από την πολιτεία.

Η πρόκληση του Airbnb

«Ένα ακόμα πρόβλημα είναι η έλλειψη στέγης στο κέντρο της πόλης. Η έλευση της βραχυπρόθεσμης ενοικίασης πλήττει με την σειρά της και τον κλάδο μας, δημιουργώντας εμπόδια στην δημιουργία, στέγαση και λειτουργία των εργαστηρίων χρυσοχοΐας, διακόπτοντας έτσι και μία μακροχρόνια παράδοση που κρατά από την αρχαιότητα ακόμα, αυτής της κοσμηματοποιίας στο κέντρο της Αθήνας» εξηγεί.

Ο πρόεδρος των αργυροχρυσοχόων της Αθηνών τονίζει ότι η Ελληνική κοσμηματοποιία έχει ιστορία 6000 ετών: « Μπορεί κανείς να πει ότι οι Έλληνες έχουμε το κόσμημα στο DNA μας, κάτι που πιστεύω αντικατοπτρίζεται από τους αρχαιολογικούς μας θησαυρούς αλλά και από τα κοσμήματα που μεταφέρονται από γενιά σε γενιά για εκατοντάδες χρόνια» τονίζει.

Νέα… χέρια

Ο κ. Σπυρομήλιος κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην έλλειψη νέων τεχνητών και καλεί την πολιτεία να δώσει κίνητρα ώστε να στηρίξει τον κλάδο: «Το κόσμημα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πολιτισμού και των τεχνών μας και γι αυτόν τον λόγο οφείλουμε να εκπαιδεύσουμε την επόμενη γενιά κοσμηματοποιών μέσω δημόσιων και ιδιωτικών σχολών αλλά και μέσω της Σχολής Καλών Τεχνών, ώστε να εξασφαλίσουμε την συνέχιση μιας σημαντικής και μακράς παράδοσης, επισημαίνει. Η πολιτεία πρέπει να γίνει αρωγός της προσπάθειας των νέων κατά την είσοδό τους στην χρυσοχοΐα και να τους δώσει κίνητρα να ακολουθήσουν το επάγγελμα του κοσμηματοποιού, έτσι ώστε να θωρακιστεί το μέλλον του κλάδου».

Η εικόνα στην αγορά

Ερωτηθείς για το πώς έχει επηρεαστεί η αγορά, ο κ. Σπυρομήλιος θυμίζει ότι από το 2010 έχει επιβληθεί φόρος πολυτελείας 10% στα κοσμήματα των οποίων η αξία τους υπερβαίνει τα 1000€ προ ΦΠΑ, φόρος που υφίσταται μέχρι και σήμερα.

«Να σημειωθεί εδώ, ότι η τιμή του χρυσού έχει υπερδιπλασιαστεί, αλλά ο φόρος 10% παραμένει ο ίδιος. Ο φόρος από μόνος του, ασχέτως της αύξησης της τιμής του χρυσού, είναι αρκετός ώστε να αποθαρρύνει την εγχώρια αγορά, καθιστώντας παράλληλα και το προϊόν μη ανταγωνιστικό για την τουριστική αγορά».

Προβλήματα στην ανταγωνιστικότητα

Μάλιστα, κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην κρουαζιέρα, η οποία δεν προτιμά το ελληνικό κόσμημα καθώς μπορεί να αγοράσει αντίστοιχο από γειτονικές χώρες που διαφημίζουν την έλλειψη φόρου πολυτελείας εις βάρος μας. Αυτό οδηγεί με τη σειρά του στη μείωση της κατανάλωσης και συνεπώς στη μείωση των δημοσίων εσόδων καθώς, όταν δεν γίνονται πωλήσεις δεν εισπράττεται ούτε φόρος πολυτελείας, ούτε ΦΠΑ.

Οι προκλήσεις του κλάδου

«Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι πίσω από τις λαμπερές βιτρίνες των καταστημάτων υπάρχει μια πληθώρα εργασιών και ειδικοτήτων που παράγει τα προς πώληση αγαθά» υπογραμμίζει.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ την δεκαετία 2012 – 2021 ο αριθμός των εργαζομένων στον κλάδο μειώθηκε κατά 17% καθώς από τις 7.280 επιχειρήσεις του 2012 σήμερα παραμένουν ενεργές περίπου 5.865.

Αυτή η πτωτική τάση προέρχεται αφενός από την οικονομική κρίση και την πανδημία του covid-19 αλλά και αφετέρου από την υπερφορολόγηση με τον φόρο πολυτελείας και τον ΦΠΑ στην πρώτη ύλη, τα οποία καθιστούν το προϊόν ακριβότερο από τον μέσο όρο της Ευρώπη, συνεπώς μη ανταγωνιστικό.

Όσον αφορά τον φόρο πολυτελείας δε, οι δημοσιονομικοί στόχοι απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα λόγω της μείωσης της κατανάλωσης. Ο κλάδος χρειάζεται να αναζωογονήσει την παραγωγικότητα, την εξωστρέφεια, να εισάγει νέες τεχνοτροπίες και τεχνολογίες έτσι ώστε το ελληνικό κόσμημα να μπορέσει να ανακτήσει την αίγλη του παρελθόντος.

Λίρες και χρυσαφικά

Ο κ. Σπυρομήλιος αναφέρει επίσης ότι υπάρχει μια κινητικότητα στην πώληση χρυσών λιρών από ιδιώτες προς την Τράπεζα της Ελλάδος, κάτι που φαίνεται αναμενόμενο λόγω της αύξησης της τιμής του χρυσού.

Ωστόσο, αναφέρει ότι εξ όσων γνωρίζει, δεν υπάρχει ιδιαίτερη κινητικότητα στην εκποίηση κοσμημάτων. «Καθώς πολλά κοσμήματα δεν αποτελούνται αποκλειστικά από χρυσό αλλά περιλαμβάνουν και πολύτιμους λίθους, θεωρώ πως κάποιος θα σκεφτεί διπλά να εκποιήσει ένα κόσμημα, βασιζόμενος μόνο στην αύξηση της τιμής του χρυσού», διευκρινίζει.

Oι τιμές των πολύτιμων διαμορφώνονται ανάλογα με την παραγωγή των ορυχείων και τις τάσεις της αγοράς

Ερωτηθείς για το αν έχουν επηρεάσει οι τιμές των τιμών τις επιλογές των καταναλωτών, αναφέρει ότι «οι καταναλωτές ανέκαθεν αγόραζαν αντίστοιχα με την αγοραστική τους δύναμη και οι επαγγελματίες του κλάδου προσάρμοζαν τα κοσμήματά τους ανάλογα με τη δύναμη αυτή».

Η αγορά πολύτιμων λίθων

Η επόμενη ερώτηση αφορά στην ιδιότητα του ως ειδικευμένου Γεμολόγου – Αδαμαντολόγου και Εκτιμητής.

Ο κ. Σπυρομήλιος εξηγεί:

«Η αγορά των πολύτιμων λίθων έχει χρηματιστηριακά χαρακτηριστικά, έτσι οι τιμές είναι διεθνείς, δεν μπορεί δηλαδή κανείς να βρει μεγάλες διαφορές σε τιμές παρεμφερών λίθων στο εξωτερικό. Σημαντικό παράγοντα αποτελεί φυσικά και η ποιότητα των λίθων∙ όσο πιο υψηλή, τόσο πιο υψηλή η τιμή. Τα τελευταία χρόνια οι λίθοι και τα κοσμήματα που πωλούνται συνοδεύονται από ανεξάρτητες γεμολογικές αναφορές (πιστοποιητικά) έτσι ο καταναλωτής γνωρίζει με μεγάλη ακρίβεια τι έχει αγοράσει, καθώς αναγνωρίζεται πλέον όλο και περισσότερο η έννοια της επένδυσης».

Σημειώνει μάλιστα ότι οι τιμές των πολύτιμων διαμορφώνονται ανάλογα με την παραγωγή των ορυχείων και τις τάσεις της αγοράς. Όταν υπάρχει μεγάλη ζήτηση στην αγορά για διαμάντια συγκεκριμένου βάρους, τότε οι τιμές για το εν λόγω βάρος αυξάνονται. Υπάρχει μια σχετικότητα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.

Όταν οι σχεδιαστές κοσμημάτων χρησιμοποίησαν μαύρα διαμάντια στις δημιουργίες τους επιδρώντας στις τάσεις της μόδας, οι τιμές των μαύρων διαμαντιών αυξήθηκαν

Τις τιμές επίσης επηρεάζουν και οι τάσεις της μόδας στο κόσμημα. Πριν από 20 χρόνια, για παράδειγμα, δεν υπήρχε ζήτηση για μαύρα διαμάντια έτσι οι τιμές ήταν χαμηλές, όταν όμως οι σχεδιαστές κοσμημάτων χρησιμοποίησαν μαύρα διαμάντια στις δημιουργίες τους επιδρώντας στις τάσεις της μόδας, οι τιμές των μαύρων διαμαντιών αυξήθηκαν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Συνεντεύξεις