
Πλοίο που μεταφέρει εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων που θεωρούνται ύποπτα ως τοξικά κατέπλευσε χθες στην Αλβανία, στον τόπο από όπου είχε αρχικά αποπλεύσει. Το φορτίο του δεν έγινε δεκτό στην Ταϊλάνδη και το πλοίο περιπλανήθηκε επί μήνες για να καταλήξει και πάλι στην Αλβανία, ανακοίνωσε η μη κυβερνητική οργάνωση Basel Action Network (BAN).
«Το πλοίο έχει αγκυροβολήσει στο Δυρράχιο, σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου από το λιμάνι», δήλωσε στο AFP ο Jim Puckett, εκτελεστικός διευθυντής της BAN, ο οποίος βρέθηκε χθες στο αλβανικό λιμάνι περιμένοντας την άφιξη του πλοίου.
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Το φορτηγό μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Moliva, με σημαία Τουρκίας, μεταφέρει, σύμφωνα με την ίδια πηγή, «102 κοντέινερ, δηλαδή 2.100 τόνους» αποβλήτων που θεωρούνται ύποπτα.
Το φορτίο απέπλευσε από την Αλβανία τον Ιούλιο. Σύμφωνα με τα έγγραφα που παρουσιάσθηκαν στο αλβανικό τελωνείο, πρόκειται για βιομηχανικά απόβλητα, και συγκεκριμένα για οξείδιο του σιδήρου, η εξαγωγή του οποίου επιτρέπεται.
Ομως, σύμφωνα με πληροφορίες που διαβιβάσθηκαν στην οργάνωση BAN από μάρτυρα δημοσίου συμφέροντος, πρόκειται για σκόνη σακκόφιλτρων ηλεκτροκαμίνου (Electric Arc Furnace Dust-EAFD), που ανήκει στα τοξικά απόβλητα και πρέπει να αποθηκεύεται και να μεταφέρεται υπό πολύ αυστηρές συνθήκες.
Τα απόβλητα δεν έγιναν δεκτά στην Ταϊλάνδη και ταξίδεψαν πίσω στην Αλβανία αφού το πλοίο περιπλανήθηκε επί πολλούς μήνες στην θάλασσα, με σταθμούς στην Ισπανία, την Πορτογαλία και την Τουρκία.
«Η μεταφορά αυτών των αποβλήτων έχει προκαλέσει διχογνωμίες. Ορισμένοι δηλώνουν ότι δεν πρόκειται για επικίνδυνα απόβλητα. Εμείς δηλώνουμε ότι είμαστε 95% βέβαιοι ότι είναι», δήλωσε ο Jim Puckett κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο Δυρράχιο.
Η μη κυβερνητική οργάνωση θεωρεί ότι πρόκειται «για σκόνη χάλυβα που συγκεντρώθηκε στα φίλτρα των χαλυβουργείων του Ελβασάν», είπε. «Αν αυτό που δηλώνουμε είναι αλήθεια (…) η εξαγωγή αυτή ήταν μία εγκληματική εξαγωγή που δεν έπρεπε ποτέ να έχει γίνει».
Η Basel Action Network, με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες, ζητούν από τις αλβανικές αρχές να συμμετάσχει στην δειγματολειψία στο φορτίο του πλοίου ώστε να εξακριβωθεί για τι πρόκειται και να ταυτοποιηθεί «ο παραγωγός και η προέλευση των αποβλήτων», εξήγησε ο Jim Puckett. Αντιπροσωπεία της οργάνωσης επρόκειτο να συναντηθεί χθες με τις αλβανικές αρχές.
Η εισαγγελία του Δυρραχίου ξεκίνησε έρευνα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) για «λαθρεμπόριο απαγορευμένων εμπορευμάτων» και «κατάχρηση εξουσίας».
Η αλβανική εισαγγελία διέταξε χθες την δέσμευση των εμπορευματοκιβωτίων πριν από τον κατάπλου, για να προετοιμαστεί το άνοιγμά τους σε συνθήκες ασφαλείας.
Η αποστολή βιομηχανικών αποβλήτων από τις δυτικές χώρες για την διαχείρισή τους αλλού, στην Ασία ή την Αφρική, αποτελεί τμήμα του παγκόσμιου εμπορίου που καταγγέλλεται συστηματικά από τις περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις. Αντιπροσωπεύει 44 έως 70 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.
Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ


Latest News

Η ναυτιλία εμπλέκεται όλο και περισσότερο
Μεταξύ των μεγάλων υπερδυνάμεων η ΕΕ έχει το στρατηγικό πλεονέκτημα στον τομέα, καθώς ελέγχει το 40% του παγκόσμιου στόλου

Η επιβολή τελών στα κινεζικά πλοία θα πλήξει όλες τις ναυτιλιακές, λέει η CMA CGM
Η Κίνα κατασκευάζει περισσότερα από τα μισά από όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο

Η Costamare κάνει spin off και βάζει τον τομέα bulk carrier στον NYSE
Η Costamare θα αποσχίσει τον κλάδο των bulk carriers σε ανεξάρτητη εταiρεία - Οι πέντε σταθμοί στην πορεία της και ο τζίρος των 2 δισ. δολ

Σαφείς κανονισμούς για πλήρη αξιοποίηση του LNG ως καυσίμου ζητά η ναυτιλία
Ηγέτες του κλάδου παροτρύνουν την ΕΕ να πρωτοστατήσει στη μείωση του μεθανίου στη ναυτιλία

Έλλειμμα πλοίων μεταφοράς LNG από το 2027
Θα ασκήσει μεγάλη πίεση στον υπάρχοντα στόλο, εκτιμά η Braemar εξετάζοντας την προθεσμιακή αγορά

Στυλιανίδης: Ένα δισ. ευρώ για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις
Τι είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης απαντώτας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή

Ναυτιλία: «Θαλασσοταραχή» απο τις προτάσεις Τραμπ για φόρο στα κινεζικής κατασκευής πλοία
Θέση πήρε και ο Κινέζος πρέσβης στην Αθήνα

Παύλος Ξηραδάκης: Τα ρυμουλκά ζητούν ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο
«Δεν γίνεται κατανοητός ο λόγος του αποκλεισμού του κλάδου μας από την πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία, όταν άλλοι επαγγελματικοί κλάδοι έχουν ενταχθεί σε αυτά» είπε ο κ. Ξηραδάκης

ΕΤΑΔ: Στρατηγικό deal με την D-Marin για την Μαρίνα Ζέας
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία της ΕΤΑΔ για την πώληση της συμμετοχής της στην μαρίνα Ζέας - Τι αλλάζει στο μίσθωμα

Παγκόσμιος κανονισμός για ένα πρότυπο καυσίμου
Διαφωνίες στην πρόταση για έναν καθολικό «φόρο» στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου