Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε χθες Τρίτη κανονισμό που επιβάλλει επιπρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, κατηγορώντας τις κατασκευάστριές τους για αθέμιτο ανταγωνισμό (στη φωτογραφία από China Daily via Reuters, επάνω, ηλεκτρικά αυτοκίνητα προς εξαγωγή στο λιμάνι Λιανιουνγκάνγκ της επαρχίας Τσιανγκσού, στην Κίνα).
Παρά την εχθρική στάση της Γερμανίας, οι Βρυξέλλες αποφάσισαν να προσθέσουν, στον δασμό 10% που εφαρμοζόταν, περαιτέρω δασμούς, που φθάνουν ως το 35% σε οχήματα κινούμενα χάρη σε μπαταρίες που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Η επιβολή των επιπρόσθετων ευρωπαϊκών δασμών επιβάλλονται εν μέσω κρίσης στον όμιλο Volkswagen
Η απόφαση, που έχει εφαρμογή για περίοδο πέντε ετών, δημοσιεύθηκε χθες Τρίτη στην επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και τίθεται σε ισχύ από σήμερα.
Διακηρυγμένος στόχος είναι να εξασφαλιστούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού με τις κινεζικές κατασκευάστριες, που οι Βρυξέλλες κατηγορούν πως επωφελούνται από μαζικές δημόσιες επιδοτήσεις.
Αυτοκινητοβιομηχανία: Γιατί η κρίση στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Ζητούμενο είναι η προστασία ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών και των 14 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας τους έναντι των πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού που προσάπτει η ΕΕ στις κινεζικές έπειτα από μακρά έρευνα της Κομισιόν.
Το μερίδιο αγοράς των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρουσίασε εκρηκτική ανάπτυξη στην ΕΕ, αυξανόμενο από το επίπεδο κάτω του 2% το 2020 στο 14% το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τους αριθμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
«Προστατευτισμός»
«Εκτιμάμε τον ανταγωνισμό, όμως αυτός πρέπει να είναι βασισμένος σε ισότιμους όρους», σχολίασε ο ευρωπαίος επίτροπος Εμπορίου Βάλντις Ντομπρόβσκις, για τον οποίο τα ευρωπαϊκά μέτρα είναι «αναλογικά» και «στοχευμένα».
Από την πλευρά του, το Πεκίνο έχει καταγγείλει επανειλημμένα τη στροφή της ΕΕ στον «προστατευτισμό».
Ως την τελευταία στιγμή, ο κ. Ντομπρόβσκις συνέχιζε τον διάλογο με τον κινέζο υπουργό Εμπορίου Ουάνγκ Ουεντάο, για να βρεθεί αμοιβαία αποδεκτή λύση μέσω διαπραγματεύσεων. Μάταια.
Τα δυο μέρη συμφώνησαν, παρ’ όλ’ αυτά, να συνεχίσουν τις διαβουλεύσεις: ανά πάσα στιγμή, οι επιπρόσθετοι δασμοί μπορεί ν’ ανασταλούν, αν εξευρεθεί συμφωνία ν’ αναιρεθεί το αθέμιτο πλεονέκτημα για το οποίο κάνει λόγο η Κομισιόν.
Η Κίνα απειλεί σε αντίποινα να πλήξει ευρωπαϊκά συμφέροντα. Ηδη έχει αρχίσει να διενεργεί έρευνες αντιντάμπινγκ που βάζουν στο στόχαστρο το χοιρινό, τα γαλακτομικά και οινοπνευματώδη που εισάγει από την Ευρώπη, ιδίως είδη κονιάκ.
Κίνδυνος «εμπορικού πολέμου»
Η Γερμανία και άλλες τέσσερις χώρες (Ουγγαρία, Σλοβακία, Σλοβενία, Μάλτα) ψήφισαν κατά του σχεδίου της Κομισιόν για την επιβολή δασμών, χωρίς ωστόσο να εξασφαλίσουν την απαιτούμενη πλειοψηφία για να αποτρέψουν την επιβολή τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναλαμβάνει τον κίνδυνο να πυροδοτήσει «εμπορικό πόλεμο», προειδοποίησε λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών (το VDA). Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες φοβούνται πως θα πληρώσουν αυτές το τίμημα.
Η επιβολή των επιπρόσθετων ευρωπαϊκών δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιβάλλονται εν μέσω κρίσης στον όμιλο Volkswagen, που ετοιμάζεται να προχωρήσει στην κατάργηση δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας και το κλείσιμο τριών εργοστασίων στη Γερμανία.
Οι δασμοί υποστηρίχθηκαν από δέκα κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Πολωνίας. Αλλες δώδεκα προτίμησαν την αποχή, ανάμεσά τους η Ισπανία και η Σουηδία.
«Η Ευρωπαϊκή Ενωση παίρνει μια κρίσιμη απόφαση για την προστασία και την υπεράσπιση των εμπορικών της συμφερόντων, την ώρα που η αυτοκινητοβιομηχανία μας έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ την υποστήριξή μας», σχολίασε με ικανοποίηση ο γάλλος υπουργός Οικονομίας Αντουάν Αρμάντ.
«Θυσιάζεται» το κονιάκ
Αλλά και στη Γαλλία, η απόφαση της ΕΕ ανησυχεί οικονομικούς παράγοντες. Η ένωση των παραγωγών κονιάκ (BNIC) διαμαρτύρεται πως «εγκαταλείφθηκε» στην τύχη της από τις αρχές, κρίνοντας πως «θυσιάζεται» στον βωμό εμπορικής διένεξης που δεν την αφορά.
Κινεζικό εμπορικό επιμελητήριο στην ΕΕ (CCCEU), φορέας που αντιπροσωπεύει τις κινεζικές επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, καταδίκασε τους επιπρόσθετους δασμούς και απηύθυνε έκκληση να τερματιστούν μέτρα που χαρακτήρισε «προστατευτικά».
«Λυπούμαστε βαθιά και παραμένουμε δυσαρεστημένοι για την απόφαση αυτή, που έχει πολιτικά κίνητρα κι είναι στραμμένη στο εσωτερικό» της ΕΕ, ανέφερε ο συλλογικός φορέας, καλώντας τις Βρυξέλλες και το Πεκίνο να «επιταχύνουν τις συνομιλίες για τον καθορισμό κατώτερων τιμών και σε τελευταία ανάλυση την εξάλειψη» των επιπρόσθετων δασμών.
Η σινοευρωπαϊκή διένεξη εγγράφεται στο ευρύτερο πλαίσιο των εντάσεων ανάμεσα στον ασιατικό γίγαντα και κράτη της Δύσης, ιδίως τις ΗΠΑ, που κατηγορούν την Κίνα για πρακτικές νόθευσης του ανταγωνισμού στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και άλλους, ιδίως αυτούς της αιολικής ενέργειας και των φωτοβολταϊκών πλαισίων.
Ποικιλία δασμών
Τα ευρωπαϊκά μέτρα πάντως, που οι Βρυξέλλες διαβεβαιώνουν ότι τηρούν τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), διαφέρουν αισθητά από τις πολύ πιο τιμωρητικές και πολιτικές αποφάσεις της Ουάσιγκτον.
Ο αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε τη 14η Μαΐου αύξηση των δασμών εισαγωγής των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο 100% (από 25%).
Στην Ευρώπη, το επίπεδο των δασμών ποικίλλει, ανάλογα με την κατασκευάστρια και με το επίπεδο των επιδοτήσεων που λαμβάνει.
Οι επιπρόσθετοι δασμοί ανέρχονται έτσι στο 7,8% για τα αυτοκίνητα της Tesla που παράγονται στη Σαγκάη, στο 17% για αυτά της BYD, στο 18,8% για αυτά της Geely και στο 35,3% για αυτά της SAIC, σύμφωνα με το τελικό έγγραφο που είχε διαβιβαστεί στα κράτη μέλη την 27η Σεπτεμβρίου.
Αλλοι όμιλοι, που συνεργάστηκαν στην ευρωπαϊκή έρευνα, θα δουν να τους επιβάλλονται επιπρόσθετοι δασμοί ως και 20,7%, έναντι 35,3% γι’ αυτούς που δεν συνεργάστηκαν.
Πηγή: ΑΠΕ
Latest News
Σε επίπεδα ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα [γράφημα]
Στη χρονιά που φεύγει, σε όλο τον κόσμο κάηκαν 8,77 δισεκατομμύρια τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).
Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας... αντιγράφει τον ΟΠΕΚ - Πώς θα διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγή
Περισσότερες από 30 από τις κορυφαίες εταιρείες της Κίνα που κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά υπέγραψαν ένα πρόγραμμα αυτοπειθαρχίας
Χρηματοδότηση-ρεκόρ για τη σλοβακική InoBat - Πώς η εταιρεία μπαταριών «κέρδισε» 100 εκατ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η InoBat στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών ευρωπαϊκού σχεδιασμού
Νέες επιδοτήσεις 906 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»
Αύριο θα πιστωθεί στους λογαριασμούς 906 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 3.330.514,20 ευρώ.
Πώς απαντά η Toyota στις απειλές Τραμπ για τέλος σε επιχορηγήσεις EV
Ο Τραμπ θέλει να τερματίσει τις πιστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα - Η Toyota είναι η πρώτη που ανταποκρίνεται
Τα EV ξαναμοιράζουν την τράπουλα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι συζητήσεις για mega deal μεταξύ Honda-Nissan-Mitsubishi σηματοδοτούν σημαντικές εξελίξεις σε Ασία και Ευρώπη με το βλέμμα στις ΗΠΑ
Ο Καναδάς αλλάζει στόχο - Το νέο σχέδιο «δείχνει» ηλεκτρικό δίκτυο net zero το 2050
Ο Καναδάς στοχεύει σε ένα δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050
ΕΥΔΑΠ: Στη μάχη για τη λειψυδρία τρία τάνκερ και μία μονάδα αφαλάτωσης στην Ιτέα
Ο CEO της ΕΥΔΑΠ Χάρης Σαχίνης παρουσίασε εναλλακτικά σχέδια για τη θωράκιση της Αττικής από τη λειψυδρία
Νέο διοικητικό συμβούλιο στον Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας
Οι Σκυλακάκης και Τσιάρας παρουσίασαν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το νέο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας
Στην… πυρά ο πλανήτης – Το 2024 η πιο θερμή χρονιά από το 1881
Σύμφωνα με τη Γερμανική Μετεωρολογική Υπηρεσία, η φετινή χρονιά είναι η θερμότερη που έχει ζήσει ο πλανήτης από τότε που υπάρχουν μετρήσεις.