Σε τροχιά απογείωσης μπαίνει το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΑΑ για την επέκταση του διεθνούς αεροδρομίου Αθηνών.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, ο ΔΑΑ σύναψε στις 23 Οκτωβρίου 2024 σύμβαση ομολογιακού δανείου ύψους 806 εκατ. ευρώ με την Alpha Bank, στο πλαίσιο του Προγράμματος Επέκτασης του Αεροδρομίου.
ΔΑΑ: Ποια είναι τα κίνητρα που δίνει στις αεροπορικές εταιρείες
Το σχέδιο επέκτασης του ΔΑΑ και οι ανταγωνιστικοί όροι
Το ομολογιακό δάνειο διέπεται από ανταγωνιστικούς όρους και επιτρέπει την σταδιακή ανάληψη σύμφωνα με την πρόοδο του κατασκευαστικού έργου, ενώ η αποπληρωμή του θα ολοκληρωθεί το 2042.
Υπενθυμίζεται ότι το επενδυτικό σχέδιο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών θα εξελιχθεί σε τρεις φάσεις με στόχο να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες το 2045. Ένα σχέδιο που στις δυο πρώτες φάσεις θα απαιτήσει επενδύσεις ύψους 1,35 δισ. ευρώ.
Η πρώτη φάση «33MAP Master Plan» θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου από 26 σε 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και περιλαμβάνει:
1) την επέκταση του κύριου κτιρίου του αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, νέες θέσεις στάθμευσης των αεροσκαφών και αίθουσες επιβίβασης επιβατών με λεωφορεία, επέκταση της αίθουσας ελέγχου, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρόσοψης του αεροσταθμού, μια νέα αίθουσα διαλογής αποσκευών συνοδευόμενη από επέκταση του χώρου παραλαβής, νέες εγκαταστάσεις λιανικής πώλησης και χώρους γραφείων.
2) την ανάπτυξη νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών για 32 θέσεις στάθμευσης με συνδεδεμένους τροχοδρόμους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης και ένα σταθμό εξυπηρέτησης της περιοχής στάθμευσης αεροσκαφών,
3) έναν νέο τερματικό σταθμό VIP
4) την επέκταση του κυκλοφοριακού οδικού συστήματος καθώς και την κατασκευή ενός νέου πολυώροφου χώρου στάθμευσης. Η κατασκευή αυτής της φάσης αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025 και να ολοκληρωθεί έως το 2028, ενώ θα απαιτήσει κεφαλαιουχικές δαπάνες ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ με βάση το κόστος του 2022. Περίπου το 25% των κεφαλαιουχικών δαπανών του γενικού σχεδίου 33MAP εκτιμάται ότι θα δαπανηθεί μεταξύ 2024 και 2025, το 30% το 2026, το 25% το 2027 και το 20% το 2028.
Αύξηση της επιβατικής κίνησης
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία ανακοίνωσε τα επιλεγμένα οικονομικά μεγέθη για την εννεάμηνη περίοδο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου 2024 σύμφωνα με τα οποία:
Τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 9,8% το εννεάμηνο του 2024 σε 509,0 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα 463,61 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2023. Η σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 13,3% και η επιτυχημένη εμπορική ανάπτυξη συνέβαλαν τόσο στις Αεροπορικές όσο και στις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες.
- Το Προσαρμοσμένο EBITDA2,3 ανήλθε σε 339,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,9% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2023, ως αποτέλεσμα της ισχυρής αύξησης των εσόδων, της επιχειρησιακής αποδοτικότητας και των υψηλού περιθωρίου Προσαρμοσμένου EBITDA (66.8%).
- Τα Κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 6,4 εκατ. ευρώ σε 195,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,4% σε σχέση με τα 188,7 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους.
Εξελίξεις στην επιβατική κίνηση
Συνολικά, κατά τους πρώτους εννέα (9) μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 24,6 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο 13,3%.
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών σύμφωνα με την σχετική ανακοίωση παρουσίασε δυναμική αύξηση της επιβατικής κίνησης, με τον αριθμό των επιβατών να ξεπερνά τα ήδη ισχυρά επίπεδα της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής (Ιούλιος – Σεπτέμβριος) του 2023 κατά 9,8%, γεγονός που είναι ενδεικτικό της σταθερά ισχυρής ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια αναψυχής και της συνεχώς αυξανόμενης τάσης του επιβατικού κοινού να αναζητά και να θέτει ως προτεραιότητα τη δαπάνη για βιωματικές εμπειρίες.
H επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού παρουσίασε αύξηση 7,3% και 16,0% αντίστοιχα
Αναλυτικά, η επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού παρουσίασε αύξηση 7,3% και 16,0% αντίστοιχα, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα σημαντική αύξηση σε κάθε τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με το αντίστοιχο του προηγούμενου (%2024/2023: Τ1: +16,5%, Τ2: +15,7%, Τ3: +9,8%). Η ποσοστιαία αύξηση σταδιακά αποκλιμακώνεται, αντικατοπτρίζοντας την ισχυρή δυναμική της επιβατικής κίνησης η οποία παρατηρήθηκε ήδη από το 2023.
Τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα (συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης Covid-19 20,0 εκατ. ευρώ που ελήφθη από το Ελληνικό Δημόσιο κατά το τρίτο τρίμηνο του 2023 και αφορά ζημίες που καταγράφηκαν λόγω περιορισμών των αεροπορικών ταξιδιών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020) αυξήθηκαν κατά 9,8% στο εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, σε 509,0 εκατ. ευρώ, με όλες τις ροές εσόδων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση.
Tα έσοδα από Αεροπορικές Δραστηριότητες
Αναλυτικά, τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Αεροπορικές Δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 8,5% το εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους, σε 387,7 εκατ. ευρώ.
Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των εσόδων από τις Αεροπορικές χρεώσεις και των εσόδων από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, ενώ οι τιμές των αεροπορικών χρεώσεων παρέμειναν σταθερές κατά την περίοδο αυτή.
Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε 121,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 14,2% το εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες και υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Τα λειτουργικά έξοδα το εννεάμηνο του 2024 αυξήθηκαν κατά 11,5% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023 σε 157,8 εκατ. ευρώ.
Σημαντικό μέρος αυτής της μεταβολής προέρχεται από το υψηλότερο μεταβλητό τμήμα της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων σε 29,7 εκατ. ευρώ από 22,2 εκατ. ευρώ, που υπολογίστηκε με βάση την αυξημένη κερδοφορία του 2023.
Κερδοφορία
Τα Κέρδη προ φόρων την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024 ανήλθαν σε 252,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 15,9 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το εννεάμηνο του 2023. Τα Κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 195,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 3,4% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Latest News
Η υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την JPMorgan Asset Management
Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι η διεύρυνση των επενδυτικών επιλογών που προσφέρει η Eurobank στους πελάτες της
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος» - Σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές
H Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος προχώρησε στην έναρξη λειτουργίας του νέου, υπερσύγχρονου εργοστασίου καθώς και την κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι
Motor Oil: «Πράσινο» το 40% των EBITDA μέχρι το 2030 – Η στρατηγική μετασχηματισμού του ομίλου
Ο Όμιλος Motor Oil από το 2022 έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση