Τα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας πριν δεκαετίας απεικόνιζαν ένα μέλλον με ιπτάμενα οχήματα που θα μετέφεραν πολίτες με άνεση μακριά από τη συμφόρηση των δρόμων. Σήμερα η πραγματικότητα βλέπει ιδέες οραματιστών για ηλεκτρικά αεροταξί που δεν χρειάζονται πολύ διάδρομο για να προσγειωθούν. Δυστυχώς, όμως, εξακολουθούν να χρειάζονται πολλά μετρητά για να απογειωθούν.
Η Lilium, μια startup που αναπτύσσει ηλεκτρικά οχήματα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης, ή eVTOL, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι κύριες γερμανικές θυγατρικές της θα υποβάλουν αίτηση για διαδικασίες αυτοδιαχείρισης, το κατά προσέγγιση ισοδύναμο της χρεοκοπίας Κεφαλαίου 11 των ΗΠΑ, αναφέρει η Wall Street Journal.
Αυτή την εβδομάδα κατέθεσε αίτηση για την κίνηση διαδικασίας πτώχευσης υπό καθεστώς αυτοδιαχείρισης για τις βασικές θυγατρικές της Lilium GmbH και Lilium eAircraft GmbH., η οποία έγινε δεκτή από το αρμόδιο δικαστήριο στο Weilheim το οποίο και διέταξε την προσωρινή αυτοδιαχείριση.
Hyundai: Ντεμπούτο αεροταξί και δοκιμαστικές πτήσεις αργότερα φέτος
Οι αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα της εταιρείας με έδρα το Μόναχο δεν είναι νέες, αλλά τα στελέχη κατάφερναν να βρίσκουν χρηματοδότηση.
Αυτή τη φορά, ωστόσο, το Γερμανικό Πράσινο Κόμμα, μέλος της κυβέρνησης, κινήθηκε για να μπλοκάρει ένα αναμενόμενο δάνειο 100 εκατομμυρίων ευρώ που θα καταβαλόταν από την κρατική τράπεζα KfW, και «ήταν προϋπόθεση για να κλειδώσει ιδιωτική χρηματοδότηση», δήλωσε η εταιρεία την περασμένη εβδομάδα.
Έκτοτε δεν κατάφερε να εξασφαλίσει χρήματα από το κρατίδιο της Βαυαρίας.
Το αφήγημα ότι τα οχήματα eVTOL είναι επίδοξα ταξί για πλούσιους φαίνεται να έχει υπερισχύσει της άποψης ότι είναι ένα απαραίτητο βήμα προς την απαλλαγή από τις ρυπογόνες αερομεταφορές
Οι διεθνείς ανταγωνιστές «λαμβάνουν επιχορηγήσεις και δάνεια στις ΗΠΑ, τη Γαλλία, την Κίνα, τη Βραζιλία και το Ηνωμένο Βασίλειο», πρόσθεσε η Lilium.
Οι επιχορηγήσεις ανταγωνιστών
Πράγματι, η Joby Aviation της Καλιφόρνια, η Vertical Aerospace της Βρετανίας και η Eve Air Mobility της Βραζιλίας έχουν λάβει κρατική βοήθεια. Στο Βερολίνο, το αφήγημα ότι τα οχήματα eVTOL είναι επίδοξα ταξί για πλούσιους φαίνεται να έχει υπερισχύσει της άποψης ότι είναι ένα απαραίτητο βήμα προς την απαλλαγή από τις ρυπογόνες αερομεταφορές.
Τα στελέχη εξακολουθούν να πιστεύουν ότι θα βρουν μια χρηματοδοτική ένεση για την εταιρεία. Οι μετοχές που διαπραγματεύονται στις ΗΠΑ έπεσαν περίπου στα 0,14 δολάρια. Αυτό ισορυναμεί με πτώση 99% από όταν η Lilium ολοκλήρωσε τη συγχώνευσή της με ένα όχημα εξαγοράς ειδικού σκοπού στις 15 Σεπτεμβρίου 2021 και θα οδηγήσει τη Nasdaq σε διαγραφή της, επιβεβαίωσε η εταιρεία σε ρυθμιστική κατάθεση την Τρίτη.
Ωστόσο, αν η Lilium δεν μπορεί να επηρεάσει αξιωματούχους στη Γερμανία ή αλλού στην Ευρώπη, είναι δύσκολο να κάνει πολλά. Ο κορυφαίος επενδυτής είναι ο κινεζικός τεχνολογικός γίγαντας Tencent, ο οποίος ήδη έδωσε στη Lilium μια σανίδα σωτηρίας το 2023. Αλλά οι ανησυχίες για κινεζικό έλεγχο καθιστούν απίθανο να θέλει να προσθέσει πολύ πάνω από το σημερινό 19%.
Οι υψηλές προσδοκίες των αναλυτών της Wall Street για μια αγορά 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων για αθόρυβα αεροταξί που θα συναγωνίζονταν τα αυτοκίνητα της Uber δεν ήταν ποτέ πολύ ρεαλιστικές.
Τελικά, το κύριο πρόβλημα είναι ότι οι αγορές είναι πολύ λιγότερο ευοίωνες για τον τομέα από ό,τι ήταν κατά τη διάρκεια της τρέλας του 2021 και του 2022, που διοχέτευαν χρήματα σε κάθε είδους απίθανη ιδέα. Όλοι αυτοί οι κατασκευαστές eVTOL μπήκαν τότε σε χρηματιστήρια και έκτοτε έχασαν το μεγαλύτερο μέρος της αγοραίας αξίας τους.
Οι υψηλές προσδοκίες των αναλυτών της Wall Street για μια αγορά 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων για αθόρυβα αεροταξί που θα συναγωνίζονταν τα αυτοκίνητα της Uber δεν ήταν ποτέ πολύ ρεαλιστικές.
Ακόμα κι αν η ίδια η τεχνολογία ανταποκρίνεται στα διαφημιζόμενα, φαίνεται απίθανο να είναι αποδοτική για ταξίδια κάτω των 150 χιλιομέτρων, καθώς δεν υπάρχουν αρκετά ελικοδρόμια για ένα πυκνό δίκτυο. Η περίπτωση χρήσης eVTOL είναι πιθανώς πολύ μικρότερη, με επίκεντρο την αντικατάσταση της τρέχουσας αγοράς ελικοπτέρων 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ηλεκτρικά αεροταξί για κοντινές πτήσεις
Η Lilium είχε μια άλλη ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση για περιφερειακή υπηρεσία κινητικότητας που θα έκανε πιο βολικές πτήσεις σε κοντινές πόλεις και αγροτικές περιοχές.
Εδώ είναι το πρόβλημα. Για να το κάνει πραγματικότητα, η Lilium ξέφυγε από το τους μεγάλους ρότορες σε περιστρεφόμενους άξονες όπως οι περισσότεροι ανταγωνιστές της.
Υιοθέτησε ένα πιο βαρύ σκάφος με 30 μικρούς αεραγωγούς τοποθετημένους στα canard και στα φτερά. Αυτός ο σχεδιασμός παράτεινε την ανάπτυξη, εν μέρει επειδή χρειάζονταν πιο προηγμένες μπαταρίες. Δεν έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί δοκιμαστικές πτήσεις με το τελευταίο μοντέλο Lilium Jet.
Τα αεροταξί δεν χρειάζονται ορθολογικές σκέψεις, για να πετάξουν
Η Lilium είχε ταμειακή εκροή 191 εκατομμυρίων ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024, τόσο σε δραστηριότητες όσο και σε επενδύσεις κεφαλαίου.
Σύμφωνα με προβλέψεις της Wall Street, θα χρειαστεί να ξοδέψει επιπλέον 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια, ακόμη και αν υποτεθεί ότι πέτυχε τον απίστευτα φιλόδοξο στόχο της να αρχίσει να παραδίδει αεροσκάφη στα τέλη του 2026. Αυτό θα ήταν 12 φορές μεγαλύτερο από το ποσό που αναμενόταν να είχε η Lilium στο τέλος του 2024, εάν είχε πραγματοποιηθεί η αύξηση κεφαλαίου.
Η περίπτωση της Joby
Και άλλοι κατασκευαστές eVTOL δεν βρίσκονται σε καλή θέση. Η προβλεπόμενη αναλογία για την Joby είναι 10 φορές και για την Eve τέσσερις φορές. Αυτά συνεπάγονται πολλές αυξήσεις κεφαλαίου, πριν αρχίσουν να λειτουργούν.
Ωστόσο, η Joby έχει ολοκληρώσει περίπου εκατό πιλοτικές δοκιμαστικές πτήσεις, γεγονός που εξηγεί γιατί η Toyota της έδωσε άλλα 500 εκατομμύρια δολάρια. Και η Eve ανήκει κατά 80% στη μητρική της εταιρεία, την εταιρεία κατασκευής αεροπλάνων Embraer.
Πάντως, η ασφυστική κατάσταση της Lilium είναι μια καλή υπενθύμιση του γιατί οι νεοφυείς επιχειρήσεις πουλούν ένα υποθετικό προϊόν σε μια υποθετική αγορά είναι εδώ και πολύ καιρό τομέας ιδιωτικών αγορών και κυβερνήσεων. Τα αεροταξί χρειάζονται ακόμα πίστη, όχι ορθολογικές σκέψεις, για να πετάξουν.
Latest News
Economist: Θα καταφέρει η Lego να παραμείνει η πιο «κουλ» εταιρεία παιχνιδιών;
Δύο είναι οι μεγάλες προκλήσεις της Lego, σύμφωνα με τον Economist: να συνεχίσει με τον ίδιο επιτυχημένο ρυθμό και να γίνει πιο πράσινη
Η οικονομία πολέμου επιβραδύνει το εμπόριο με την Κίνα
Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στον σιδηρόδρομο είναι ενδεικτική των πιέσεων που υφίσταται η Ρωσία
Η Διώρυγα του Παναμά νέο γεωπολιτικό, οικονομικό κι εμπορικό μέτωπο
Ο Τραμπ προειδοποίησε ότι δεν θα αφήσει να πέσει η Διώρυγα του Παναμά σε «λάθος χέρια», αναφερόμενος στη συνεχώς αυξανόμενη επιρροή της Κίνας
Εκτός ελέγχου το δημόσιο χρέος της Γαλλίας
Τριπλασιάστηκε την τελευταία 20ετία, αυξήθηκε κατά 1 τρισ. ευρώ την τελευταία 10ετία και έφθασε το 113,7% του ΑΕΠ
Κοντά στα 4 τρισ. δολάρια η χρηματιστηριακή αξία της Apple
Οι επενδυτές στοιχηματίζουν ότι η δυναμική της τεχνητής νοημοσύνης θα φέρει στην Apple νέο κύκλο αύξησης των πωλήσεων για συσκευές iPhone
Η Gen Z διψάει για Guinness - Ξεμένει από αποθέματα η ιρλανδική μπίρα;
Είναι πραγματικές οι ανησυχίες για την εξάντληση της Guinness στη Βρετανία ή αποτελούν ένα κόλπο μάρκετινγκ;
Οι Βρετανοί ξοδεύουν περισσότερα αυτά τα Χριστουγεννα
Τα πολυκαταστήματα στη Βρετανία σημειώνουν αύξηση των πωλήσεων κατά σχεδόν 7%, ενώ η Visa αναφέρει ότι οι διαδικτυακές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 6,1%
Γιατί αλλάζει μάρκα παγωτού o Βασιλιάς Κάρολος ;
Εντάλματα σε περισσότερες απο 300 εταιρείες χορήγησε ο Βρετανός βασιλιάς, συνεχίζοντας την παράδοση των προμηθευτών του βασιλικού οίκου
ΕΚΤ: Έρχονται πρόστιμα για τις «απείθαρχες» τράπεζες- Τι σχεδιάζει η κεντρική τράπεζα
Η ΕΚΤ από το 2014 έχει ανακοινώσει κατά μέσο όρο περισσότερα από 5.000 εποπτικά μέτρα ετησίως
DW: «Ηγεμών» ή «ασθενής» η Γερμανία στην Ευρώπη;
Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει η Γερμανία, άλλοτε «ατμομηχανή της οικονομίας» στην ΕΕ. Ωστόσο δεν χάνει τον ηγετικό της ρόλο στην Ευρώπη, σημειώνει η DW