Στασιμότητα εμφανίζει τον Οκτώβριο ο δείκτης τιμών που καταρτίζει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ, ο οποίος διαμορφώθηκε στο -0,03%. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε από τον συνυπολογισμό αυξήσεων σε 12 προϊόντα που εξετάζονται και μειώσεις σε 11 προϊόντα.
Πιο αναλυτικά, από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
1. Ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ
Η μεταβολή του Οκτωβρίου οφείλεται στην αμοιβαία εξουδετέρωση της επίδρασης από τις αυξήσεις και μειώσεις στις επιμέρους κατηγορίες (βλ. παρακάτω). Οι μειώσεις αφορούν είδη κυρίως μη τροφίμων, ενώ οι αυξήσεις είδη που έχουν να κάνουν με το κακάο και τον καφέ και σε συγκεκριμένα νωπά είδη λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας.
2. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Τροφές και είδη για κατοικίδια: -10,18%
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -8,00%
• Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -4,69%
• Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,78%
• Ζύμες νωπές και καταψυγμένες: -2,77%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
3. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +11,31%
• Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,79%
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,78%
• Είδη πρωινού και ροφήματα: +3,72%
• Αλκοολούχα ποτά: +3,49%
Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 11 κατέγραψαν μείωση και οι 12 αύξηση.
4. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών
• Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Παράλληλα τον Οκτώβριο ξεκίνησε η εφαρμογή της εθελοντικής πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα.
• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Latest News
Jefferies για Πειραιώς: Σταθερότητα στα αποτελέσματα - Νέα αναβάθμιση του guidance
Η Τράπεζα Πειραιώς παρουσίασε καθαρά κέρδη 318 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο του έτους, τα οποία ήταν 4% -Τι συνέβη με τα επιτοκιακά έσοδα
Μηδενισμό του αναβαλλόμενου φόρου το 2034 προβλέπει το νέο σχέδιο των τραπεζών
Το σχέδιο των ελληνικών τραπεζών περιλαμβάνεται στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων γ΄ τριμήνου 2024 που δημοσιοποίησε η Πειραιώς
Αύξηση στα έσοδα το γ΄τρίμηνο του 2024 για την Eldorado Gold - Μετριοπαθείς οι στόχοι της χρονιάς
Αναλυτικά τα στοιχεία της Eldorado Gold για τις Σκουριές και την Ολυμπιάδα - Τα οικονομικά αποτελέσματα και η εξέλιξη των έργων
Η Generali ανακοινώνει τη συνεργασία της με τη Mondial Assistance
Η νέα αυτή συνεργασία υλοποιείται με στόχο «τη διατήρηση του υψηλού επιπέδου υπηρεσιών»
Πειραιώς: Ιστορικά υψηλά καθαρά κέρδη 932 εκατ. στο 9μηνο - Το μήνυμα Μεγάλου
«Η επίδοση της Πειραιώς το εννεάμηνο 2024 είναι μια σαφής απόδειξη για την υπέρβαση των στόχων μας σε όλους τους τομείς», επισημαίνει ο CEO
Επιστροφή στα κέρδη με στάσιμο τζίρο για την Λουξ Μαρλαφέκας
Κέρδη 2,3 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι ζημιών -1,5 εκατ. το 2022 – Οι στόχοι για εφέτος
Τράπεζες: Ο αναβαλλόμενος φόρος κρίνει τα κέρδη των 4,2 δισ. και το μέρισμα - Τα ραντεβού με Στουρνάρα και τους αναλυτές
Στα conference calls στρέφεται η προσοχή της αγοράς το επόμενο 10ήμερο - Οι προκλήσεις για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες
Το τελευταίο παζάρι του ΟΤΕ στη Ρουμανία – Πώς η Vodafone αλλάζει το deal
Ο Όμιλος ΟΤΕ θα έχει απέναντί του άλλον έναν συνομιλητή, πέρα από την Digi, με τον οποίο θα μιλάει την... ίδια γλώσσα, δηλαδή τη ρουμανική Vodafone
Οι Έλληνες λένε «ναι» στα προϊόντα ομορφιάς - Στα ύψη τα κέρδη Hondos Center-Sephora
Hondos Center και Sephora συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά - Οι λόγοι που οδήγησαν στο άλμα κερδοφορίας
Kaiser και Henninger στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία – Οι αποδόσεις για την μπύρα Νήσος
Οι νέες εξαγορές από την Ολυμπιακή Ζυθοποία και οι αποδόσεις της μπύρας Νήσος – Το Letter of Support της μητρικής Carlsberg