Στασιμότητα εμφανίζει τον Οκτώβριο ο δείκτης τιμών που καταρτίζει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ, ο οποίος διαμορφώθηκε στο -0,03%. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε από τον συνυπολογισμό αυξήσεων σε 12 προϊόντα που εξετάζονται και μειώσεις σε 11 προϊόντα.
Πιο αναλυτικά, από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
1. Ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ
Η μεταβολή του Οκτωβρίου οφείλεται στην αμοιβαία εξουδετέρωση της επίδρασης από τις αυξήσεις και μειώσεις στις επιμέρους κατηγορίες (βλ. παρακάτω). Οι μειώσεις αφορούν είδη κυρίως μη τροφίμων, ενώ οι αυξήσεις είδη που έχουν να κάνουν με το κακάο και τον καφέ και σε συγκεκριμένα νωπά είδη λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας.
2. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Τροφές και είδη για κατοικίδια: -10,18%
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -8,00%
• Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -4,69%
• Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,78%
• Ζύμες νωπές και καταψυγμένες: -2,77%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
3. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +11,31%
• Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,79%
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,78%
• Είδη πρωινού και ροφήματα: +3,72%
• Αλκοολούχα ποτά: +3,49%
Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 11 κατέγραψαν μείωση και οι 12 αύξηση.
4. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών
• Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Παράλληλα τον Οκτώβριο ξεκίνησε η εφαρμογή της εθελοντικής πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα.
• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Latest News
Αποστολή και λήψη SMS μέσω δορυφόρου, απευθείας από smartphone
Οι πρώτες επιτυχημένες δοκιμές της τεχνολογίας Direct to Handset (D2H) στην Ευρώπη για την αποστολή SMS μέσω δορυφόρου (NB-NTN Direct-to-Handset messaging)
Πώς το athleisure φέρνει τα πάνω κάτω στην αγορά των καταστημάτων
Η υψηλή ζήτηση για athleisure look ανατρέπει τα δεδομένα στην αγορά των καταστημάτων – Ποιες περιοχές μπαίνουν στο top5
Από τον χαλκό στην οπτική ίνα - Η νέα εποχή στο διαδίκτυο
Αν τα δεδομένα είναι η ζωογόνος δύναμη της AI απαιτείται και ένα «καρδιαγγειακό σύστημα» που θα τα μεταφέρει. Δηλαδή οι οπτικές ίνες
Στα ρεβεγιόν των Χριστουγέννων «παίζουν τα ρέστα τους» Zara, Pink Woman και BSB
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι καθιερωμένες αγορές ενδυμάτων από το δυναμικό γυναικείο κοινό - Τι περιμένουν οι αλυσίδες
Γιατί «πίκρισε» το Μέλι Αττική – Η αναδιάρθρωση των δανείων
Οι προκλήσεις και οι νέοι στόχοι για το Μέλι Αττική λίγο πριν κλείσει τα 100 – Στα 13,74 εκατ. ο τζίρος του 2023
Cenergy Holdings: Νέα σύμβαση της Hellenic Cables με την RTE για το έργο Bretagne Sud
Η Hellenic Cables, θυγατρική της Cenergy Holdings, θα προμηθεύσει 390 χλμ. export καλωδίων τάσης 225kV, εκ των οποίων 150 χλμ. θα είναι υποβρύχια
Πόσο πωλούνται τα εργοστάσια της ΙΟΝ και της Νίκας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου
Μέσω της νεοσύστατης Bespoke Real Estate ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος αγοράζει πέντε βιομηχανικά ακίνητα της ΙΟΝ και της Νίκας - Ποιοι είναι οι 18 συνιδρυτές της εταιρείας
Οι αλλαγές στη διοικητική ομάδα του ΟΤΕ από 1η Ιανουαρίου 2025
Οι ανακατατάξεις που ανακοίνωσε ο Όμιλος ΟΤΕ έρχονται σε συνέχεια των αρχικών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Ιούλιο και την ανάληψη των καθηκόντων του διευθύνοντος συμβούλου από τον κ. Κώστα Νεμπή
Ο Μιχάλης Τσαμάζ στον όμιλο Quest - Τι αναλαμβάνει στην Uni Systems
Η Uni Systems, που ιδρύθηκε το 1964 από τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη, αποκτήθηκε από τον Όμιλο Quest το 2007
Αύξηση 7,9% στον τζίρο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου τον Οκτώβριο [πίνακες]
Τον Οκτώβριο φέτος ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 3,92 δισ. ευρώ, έναντι 3,63 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο 2023