Με την εφαρμογή νέων κανόνων στη χορήγηση όρων σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο αναμένεται ότι θα αποφευχθεί το «βραχυκύκλωμα» στις επενδύσεις έργων ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας). Ο περιορισμένος ηλεκτρικός χώρος στο σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και στα δίκτυα διανομής ρεύματος της χώρας εμποδίζουν την ανάπτυξη νέων έργων ΑΠΕ πέραν όσων έχουν ήδη αδειοδοτηθεί και λάβει όρους σύνδεσης.
Οι αριθμοί καταδεικνύουν το «φρακάρισμα» στα δίκτυα, εξαιτίας του «μπουμ» στις επενδύσεις ΑΠΕ. Η κατάσταση σήμερα στην Ελλάδα έχει ως εξής:
Η EDP θέτει σε δοκιμαστική λειτουργία φωτοβολταϊκό πάρκο με τεχνολογίες αυτοματισμού
- λειτουργούν έργα ΑΠΕ ισχύος 15 GW (γιγαβάτ), εκ των οποίων 8 GW είναι συνδεδεμένα στο δίκτυο διανομής του ΔΕΔΔΗΕ και περίπου 7 GW στο ηλεκτρικό σύστημα του ΑΔΜΗΕ
-άλλα 15 GW έργων έχουν εξασφαλίσει Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης και - 2 GW έχουν δεσμευθεί στο σύστημα για την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων.
Ήτοι ο δεσμευμένος ηλεκτρικός χώρος σήμερα φτάνει τα 32 GW, όταν για το 2030 ο σχεδιασμός ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ προβλέπει ότι θα ανέλθει στα 28 GW. «Για το 2040 ο στόχος για τις ΑΠΕ, δηλαδή αιολικά, φωτοβολταϊκά και μικρά υδροηλεκτρικά, θα φτάσει περίπου τα 43 GW. Άρα τα 32 GW έως το 2040 πρέπει να γίνουν τουλάχιστον 43 GW» ανέφερε ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής Τεχνολογίας, Ανάπτυξης Συστήματος και Στρατηγικής του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννης Μάργαρης, μιλώντας χθες Renewable & Storage Forum.
ΑΠΕ: Αντικατάσταση του ξεπερασμένου πλαισίου πρόσβασης στο δίκτυο
Ωστόσο, το πλαίσιο όσον αφορά την πρόσβαση στο σύστημα και στο δίκτυο που εφαρμόζει σήμερα η Ελλάδα, είναι ξεπερασμένο και, όπως επεσήμανε ο ίδιος, «πρέπει να πάμε σε μια άλλη ερμηνεία και κατανόηση για το ποιοι πρέπει να είναι οι κανόνες πρόσβασης σε συνθήκες κορεσμού». Και όπως είπε, δεν είναι μόνο η Πελοπόννησος, η Κρήτη, η Εύβοια που είχαν χαρακτηριστεί ως κορεσμένες. «Σε όλη την Ελλάδα πλέον βρισκόμαστε σε επίπεδο κορεσμού, τουλάχιστον σε επίπεδο προσφορών σύνδεσης», υποστήριξε.
Έτσι, η χώρα από τον ερχόμενο Ιανουάριο πρέπει να προσαρμοστεί στις ευρωπαϊκές επιταγές (όπως στην οδηγία 944/2019 που αναθεωρήθηκε τον Ιούλιο του 2024) η οποία προβλέπει για την πρόσβαση στο ηλεκτρικό σύστημα και δίκτυο ευέλικτες συμβάσεις σύνδεσης. «Ο ΑΔΜΗΕ έχει ξεκινήσει τα τελευταία δύο έτη να τις ενσωματώνει στις προσφορές σύνδεσης που εκδίδει. Υπάρχουν ειδικοί περιορισμοί, ειδικές προϋποθέσεις είτε για νέα έργα επέκτασης του συστήματος από τον ΑΔΜΗΕ είτε για το πόση απορρόφηση ισχύος μπορούμε να εγγυηθούμε», τόνισε ο κ. Μάργαρης,
Οι νέες ευέλικτες προσφορές σύνδεσης της αναθεωρημένης ευρωπαϊκής οδηγίας προβλέπουν ότι:
- για ένα μέρος της ισχύος υπάρχει δέσμευση για την απορρόφησή της,
- για ένα άλλο μέρος της ισχύος η δέσμευση απορρόφησης εξαρτάται από όρους και προϋποθέσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη ήδη στον ΑΔΜΗΕ την τελευταία διετία μελετούν, στη βάση σεναρίων, τα έργα ΑΠΕ με αυτόν τον τρόπο, π.χ. πόσες ώρες το χρόνο ένα έργο δεν θα μπορεί να παράγει γιατί υπάρχει κορεσμός ανάλογα με το ταυτοχρονισμό των φωτοβολταϊκών και των αιολικών στη συγκεκριμένη περιοχή. «Η ευρωπαϊκή οδηγία μας δίνει ένα πάτημα για να πάμε ένα βήμα παρακάτω στο τι σημαίνει πρόσβαση στο σύστημα, τι μπορεί ο ΑΔΜΗΕ να εγγυηθεί και τί όχι, προκειμένου οι επενδυτές να έχουν visibility στο τι πρέπει να περιμένουν από τα business plans τους», υπογράμμισε ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο για πρόσβαση στο ηλεκτρικό δίκτυο, η οποία θα προστατεύει και το σύστημα και τη λειτουργία του και τους επενδυτές.
Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, απαιτείται παράλληλα προσοχή ως προς την «αγωνία» που παρατηρείται στην αγορά για την επιτάχυνση της διαδικασίας, δεδομένου ότι η παροχή Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης (ΟΠΣ) πρέπει να συμβαδίζει με την ανάπτυξη και την επέκταση του δικτύου. Όπως ανέφερε, δεν πρέπει «να πέσουμε θύματα της εύλογης αγωνίας των επενδυτών για επιτάχυνση» διότι έτσι οι ΟΠΣ θα καταλήξουν “χαρτιά χωρίς κανένα αντίκρισμα». Και κατέληξε: «Εξού και τίθεται θέμα αποζημιώσεων των περικοπών που συνδέεται με αυτήν τη συζήτηση. Εφόσον δεν υπάρχει πλαίσιο που να βάζει κανόνες για το πότε μπορεί κάποιος να εγγυηθεί την απορρόφηση και πότε όχι, είναι προφανές ότι το ρίσκο της αποζημίωσης πλανάται πάνω από τα κεφάλια όλων των φορέων που συμμετέχουν στην αγορά».
Το σχέδιο μείωσης των περικοπών
Ειδικά για τους περιορισμούς έγχυσης «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής μίλησε και η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου. «Στόχος είναι να μειώσουμε τις περικοπές και να διασφαλίσουμε ότι εφαρμόζονται δίκαια για όλους τους σταθμούς ΑΠΕ. Έως το τέλος του έτους έχουμε την υποχρέωση να εκδώσουμε δύο υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες θα καθορίζουν το πλαίσιο εφαρμογής των περικοπών και τον τρόπο λειτουργίας του μηχανισμού αντιστάθμισης των περικοπών μεταξύ παραγωγών ΑΠΕ», τόνισε η ίδια, επισημαίνοντας ότι όσοι παραγωγοί δεν εγκαταστήσουν τον απαραίτητο εξοπλισμό για να λαμβάνουν εντολές περιορισμού έγχυσης, οι ποινές θα είναι οδυνηρές.
Latest News
Το «Trump Trade» του Μασκ αναδικνύει την Tesla νικητή με ράλι 570 δισ. δολαρίων
Oι επενδυτές θεωρούν ως ένα πολιτικό αριστούργημα του ηγέτη της Tesla, Ίλον Μασκ, την επιθετική στήριξη του Ντόναλντ Τραμπ
Σε επίπεδα ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα [γράφημα]
Στη χρονιά που φεύγει, σε όλο τον κόσμο κάηκαν 8,77 δισεκατομμύρια τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).
Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας... αντιγράφει τον ΟΠΕΚ - Πώς θα διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγή
Περισσότερες από 30 από τις κορυφαίες εταιρείες της Κίνα που κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά υπέγραψαν ένα πρόγραμμα αυτοπειθαρχίας
Χρηματοδότηση-ρεκόρ για τη σλοβακική InoBat - Πώς η εταιρεία μπαταριών «κέρδισε» 100 εκατ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η InoBat στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών ευρωπαϊκού σχεδιασμού
Νέες επιδοτήσεις 906 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»
Αύριο θα πιστωθεί στους λογαριασμούς 906 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 3.330.514,20 ευρώ.
Πώς απαντά η Toyota στις απειλές Τραμπ για τέλος σε επιχορηγήσεις EV
Ο Τραμπ θέλει να τερματίσει τις πιστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα - Η Toyota είναι η πρώτη που ανταποκρίνεται
Τα EV ξαναμοιράζουν την τράπουλα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι συζητήσεις για mega deal μεταξύ Honda-Nissan-Mitsubishi σηματοδοτούν σημαντικές εξελίξεις σε Ασία και Ευρώπη με το βλέμμα στις ΗΠΑ
Ο Καναδάς αλλάζει στόχο - Το νέο σχέδιο «δείχνει» ηλεκτρικό δίκτυο net zero το 2050
Ο Καναδάς στοχεύει σε ένα δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050
ΕΥΔΑΠ: Στη μάχη για τη λειψυδρία τρία τάνκερ και μία μονάδα αφαλάτωσης στην Ιτέα
Ο CEO της ΕΥΔΑΠ Χάρης Σαχίνης παρουσίασε εναλλακτικά σχέδια για τη θωράκιση της Αττικής από τη λειψυδρία
Νέο διοικητικό συμβούλιο στον Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας
Οι Σκυλακάκης και Τσιάρας παρουσίασαν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το νέο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας