Λίγες ημέρες πριν από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ και η ναυτιλία έχει στραμμένη, όπως και ο υπόλοιπος κόσμος, την προσοχή της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά.
Αμερικανικές εκλογές: Οι πιθανές διαδρομές Τραμπ και Χάρις προς την νίκη
Αλλοι κλάδοι θεωρητικά μπορεί να βγουν κερδισμένοι και άλλοι να χάσουν. Συνολικά πάντως η ναυτιλία τάσσεται υπέρ του ελεύθερου εμπορίου και κατά των μέτρων προστατευτισμού των οικονομιών.
Το μεγάλο θέμα που απασχολεί τη ναυτιλία είναι τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα» από πολιτικές προστατευτισμού. Σύμφωνα με τους αναλυτές σε αυτές τις εκλογές στις ΗΠΑ το θέμα δεν είναι αν θα περιορισθεί το ελεύθερο εμπόριο αλλά πόσο.
Μια εκλογή Τραμπ λέγεται ότι θα φέρει επιπλέον δασμούς σε κινεζικά προϊόντα. Βέβαια και ο Μπάιντεν δεν κατήργησε τους δασμούς της προηγούμενης θητείας Τραμπ, ενώ και η Κάμαλα Χάρις τάσσεται υπέρ της διατήρησής τους αλλά θεωρεί ότι οι νέοι προτεινόμενοι δασμοί του Τραμπ είναι υπερβολικοί.
Περαιτέρω δασμοί σε κινεζικά προϊόντα, που θα προκαλέσουν ανάλογη αντίδραση από την άλλη πλευρά, θα έχουν επιπτώσεις στο θαλάσσιο εμπόριο και κυρίως στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και αυτόν της μεταφοράς οχημάτων.
Ριζικά αντίθετες σχεδόν είναι οι θέσεις των δύο υποψήφιων προέδρων για το κλίμα και την κλιματική κρίση. Ο Τραμπ δεν πιστεύει στη Συμφωνία του Παρισιού, είναι υπέρ των ορυκτών καυσίμων σε αντίθεση με την υποψήφια των Δημοκρατικών που θα συνεχίσει την πολιτική της ενίσχυσης της πράσινης μετάβασης.
Μια συνέχιση αυτής της πολιτικής θα εντείνει τον ανταγωνισμό ΗΠΑ – ΕΕ στις νέες επενδύσεις σε πράσινα καύσιμα και τεχνολογίες, ενώ η επικράτηση άλλων πολιτικών μπορεί να αμβλύνει τις πιέσεις στους διεθνείς οργανισμούς και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για πιο γρήγορη προσαρμογή της ναυτιλίας.
Ενας κρίσιμος και για τη ναυτιλία τομέας είναι η πολιτική που θα ακολουθήσουν οι ΗΠΑ στον τομέα του πετρελαίου, που μπορεί να επηρεάσει το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο και συνεπώς την αγορά των δεξαμενοπλοίων.
Η παραγωγή
Η αμερικανική παραγωγή αργού πετρελαίου αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, παρά την πρόσφατη επιβράδυνση. Μετά το χαμηλό των 5 εκατ. βαρελιών την ημέρα το 2008 και τις ανησυχίες για την εξάρτηση των ΗΠΑ από τις εισαγωγές, η επανάσταση του σχιστολιθικού αργού αύξησε μαζικά τις δυνατότητες παραγωγής την τελευταία δεκαετία. Σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, η μέση παραγωγή έφτασε φέτος στα 13,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα από 12,8 βαρέλια την ημέρα την ίδια περίοδο πέρυσι. Μια πιθανή προεδρία Τραμπ θεωρείται ότι θα υποστηρίξει την ακόμη μεγαλύτερη παραγωγή πετρελαίου.
Ο Τραμπ έχει δεσμευτεί να ανατρέψει τους περιορισμούς στις γεωτρήσεις και αδειοδοτήσεις που εφαρμόστηκαν επί κυβέρνησης Μπάιντεν, καθώς και να τερματίσει τα κίνητρα πράσινης ενέργειας.
Η αυξανόμενη παραγωγή αργού στις ΗΠΑ αποτέλεσε ευλογία για τις αγορές δεξαμενόπλοιων αργού. Οι θαλάσσιες εξαγωγές αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 400.000 βαρέλια την ημέρα σε ετήσια βάση μεταξύ 2013 και 2023, φτάνοντας από 64.000 βαρέλια την ημέρα στα 4 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Οι διαρκώς αυξανόμενες εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ φαίνεται ότι δεν πρόκειται να επιβραδυνθούν σύντομα. Εάν επαληθευτεί η πρόβλεψη του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, για αύξηση της παραγωγής και επιβράδυνση της κατανάλωσης, είναι πιθανό ο ρυθμός αύξησης των εξαγωγών να αυξηθεί στο μέλλον.
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου