Λίγες ημέρες πριν από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ και η ναυτιλία έχει στραμμένη, όπως και ο υπόλοιπος κόσμος, την προσοχή της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά.
Αμερικανικές εκλογές: Οι πιθανές διαδρομές Τραμπ και Χάρις προς την νίκη
Αλλοι κλάδοι θεωρητικά μπορεί να βγουν κερδισμένοι και άλλοι να χάσουν. Συνολικά πάντως η ναυτιλία τάσσεται υπέρ του ελεύθερου εμπορίου και κατά των μέτρων προστατευτισμού των οικονομιών.
Το μεγάλο θέμα που απασχολεί τη ναυτιλία είναι τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα» από πολιτικές προστατευτισμού. Σύμφωνα με τους αναλυτές σε αυτές τις εκλογές στις ΗΠΑ το θέμα δεν είναι αν θα περιορισθεί το ελεύθερο εμπόριο αλλά πόσο.
Μια εκλογή Τραμπ λέγεται ότι θα φέρει επιπλέον δασμούς σε κινεζικά προϊόντα. Βέβαια και ο Μπάιντεν δεν κατήργησε τους δασμούς της προηγούμενης θητείας Τραμπ, ενώ και η Κάμαλα Χάρις τάσσεται υπέρ της διατήρησής τους αλλά θεωρεί ότι οι νέοι προτεινόμενοι δασμοί του Τραμπ είναι υπερβολικοί.
Περαιτέρω δασμοί σε κινεζικά προϊόντα, που θα προκαλέσουν ανάλογη αντίδραση από την άλλη πλευρά, θα έχουν επιπτώσεις στο θαλάσσιο εμπόριο και κυρίως στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και αυτόν της μεταφοράς οχημάτων.
Ριζικά αντίθετες σχεδόν είναι οι θέσεις των δύο υποψήφιων προέδρων για το κλίμα και την κλιματική κρίση. Ο Τραμπ δεν πιστεύει στη Συμφωνία του Παρισιού, είναι υπέρ των ορυκτών καυσίμων σε αντίθεση με την υποψήφια των Δημοκρατικών που θα συνεχίσει την πολιτική της ενίσχυσης της πράσινης μετάβασης.
Μια συνέχιση αυτής της πολιτικής θα εντείνει τον ανταγωνισμό ΗΠΑ – ΕΕ στις νέες επενδύσεις σε πράσινα καύσιμα και τεχνολογίες, ενώ η επικράτηση άλλων πολιτικών μπορεί να αμβλύνει τις πιέσεις στους διεθνείς οργανισμούς και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για πιο γρήγορη προσαρμογή της ναυτιλίας.
Ενας κρίσιμος και για τη ναυτιλία τομέας είναι η πολιτική που θα ακολουθήσουν οι ΗΠΑ στον τομέα του πετρελαίου, που μπορεί να επηρεάσει το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο και συνεπώς την αγορά των δεξαμενοπλοίων.
Η παραγωγή
Η αμερικανική παραγωγή αργού πετρελαίου αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, παρά την πρόσφατη επιβράδυνση. Μετά το χαμηλό των 5 εκατ. βαρελιών την ημέρα το 2008 και τις ανησυχίες για την εξάρτηση των ΗΠΑ από τις εισαγωγές, η επανάσταση του σχιστολιθικού αργού αύξησε μαζικά τις δυνατότητες παραγωγής την τελευταία δεκαετία. Σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, η μέση παραγωγή έφτασε φέτος στα 13,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα από 12,8 βαρέλια την ημέρα την ίδια περίοδο πέρυσι. Μια πιθανή προεδρία Τραμπ θεωρείται ότι θα υποστηρίξει την ακόμη μεγαλύτερη παραγωγή πετρελαίου.
Ο Τραμπ έχει δεσμευτεί να ανατρέψει τους περιορισμούς στις γεωτρήσεις και αδειοδοτήσεις που εφαρμόστηκαν επί κυβέρνησης Μπάιντεν, καθώς και να τερματίσει τα κίνητρα πράσινης ενέργειας.
Η αυξανόμενη παραγωγή αργού στις ΗΠΑ αποτέλεσε ευλογία για τις αγορές δεξαμενόπλοιων αργού. Οι θαλάσσιες εξαγωγές αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 400.000 βαρέλια την ημέρα σε ετήσια βάση μεταξύ 2013 και 2023, φτάνοντας από 64.000 βαρέλια την ημέρα στα 4 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Οι διαρκώς αυξανόμενες εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ φαίνεται ότι δεν πρόκειται να επιβραδυνθούν σύντομα. Εάν επαληθευτεί η πρόβλεψη του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, για αύξηση της παραγωγής και επιβράδυνση της κατανάλωσης, είναι πιθανό ο ρυθμός αύξησης των εξαγωγών να αυξηθεί στο μέλλον.
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους