Οι νέοι κανόνες της Ευρωπαικής Ενωσης, για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, τίθενται σε ισχύ το επόμενο έτος και απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες συγκεκριμένα ποσοστά για τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχημάτα που πωλούνται.

Μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, η βιομηχανία υποτίθεται ότι θα έχει μειωμένες εκπομπές κατά 15 τοις εκατό σε σύγκριση με τη βασική γραμμή του 2021,  για την οποία οι εταιρείες εκτιμούν ότι θα απαιτούσε την πωλήση ενός EV για κάθε τέσσερα παραδοσιακά αυτοκίνητα.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το 43% των εισαγόμενων οχημάτων το 2023 στην ΕΕ ήταν ηλεκτρικά ή υβριδικά

Ο νόμος τέθηκε σε ισχύ το 2019 αφού εγκρίθηκε από την πλειοψηφία των κρατών -μελών. Θέτει στόχους σταδιακής μείωσης των εκπομπών πριν από την πλήρη απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που κινούνται με ορυκτά καύσιμα το 2035.

Ωστόσο, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της γαλλικής Renault και της γερμανικής BMW, πίεσαν τις Βρυξέλλες να καθυστερήσουν ή να αποδυναμώσουν τους νέους κανόνες την ώρα που η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα εξασθενεί.

Εξασθένηση των πωλήσεων

Η ανάπτυξη των πωλήσεων EV μειώθηκε στην Ευρώπη αφού η Γερμανία και άλλες κυβερνήσεις απέσυραν απότομα τις επιδοτήσεις για αγορές EV, τροφοδοτώντας τις ανησυχίες των καταναλωτών για την υψηλή τιμή των αυτοκινήτων καθώς και την έλλειψη υποδομής φόρτισης.

Οι ταξινομήσεις EV στην ΕΕ είναι μειωμένες κατά 6% μέχρι σήμερα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με το συνολικό μερίδιο αγοράς να πέφτει στο 13,1% από 14%.

Η επιβράδυνση των EV, σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό από τις φθηνότερες προσφορές των Κινέζων αντιπάλων, έχουν πλήξει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία πρόσφατα με το κλείσιμο εργοστασίων της Volkswagen στη Γερμανία για πρώτη φορά και τον όμιλο Stellantis και άλλους να προειδοποιούν για απότομα συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους.

Ηλεκτροκίνηση

Σε αυτό το δύσκολο σκηνικό της βιομηχανίας, η γαλλική κυβέρνηση προσπαθεί να επηρεάσει την Επιτροπή να καθυστερήσει τα επικείμενα πρόστιμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Αλλά η κίνηση κινδυνεύει να εξοργίσει τις εταιρείες που υποστηρίζουν το νόμο και έχουν σημειώσει μεγαλύτερη πρόοδο όσον αφορά τη συμμόρφωσή τους με αυτόν.

Ενώ ζητά περισσότερη «ευελιξία» στη σταδιακή εφαρμογή των κανόνων εκπομπών, το Παρίσι παραμένει προσηλωμένο στην απαγόρευση του 2035 για την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με αξιωματούχο του υπουργείου Οικονομικών.

Ιταλία και Τσεχία ζητούν διορθώσεις

Η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι τον Σεπτέμβριο επέκρινε την απαγόρευση ως «αυτοκαταστροφική» πολιτική και κάλεσε τις Βρυξέλλες να «διορθώσουν αυτές τις επιλογές».

Η Γερμανία και ορισμένες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Τσεχική Δημοκρατία – η οποία κατασκευάζει εξαρτήματα αυτοκινήτων – έχουν επίσης ζητήσει μεγαλύτερη ευελιξία για την προστασία της βιομηχανίας.

Η Acea, το λόμπι της βιομηχανίας για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ζήτησε τον περασμένο μήνα «επείγοντα μέτρα ανακούφισης», επειδή μια επιβράδυνση στις πωλήσεις EV σημαίνει ότι οι εταιρείες είναι απίθανο να μπορέσουν να επιτύχουν τον στόχο εκπομπών που έχει τεθεί για το επόμενο έτος.

«Οι τρέχοντες κανόνες δεν εξηγούν τη βαθιά αλλαγή στο γεωπολιτικό και οικονομικό κλίμα τα τελευταία χρόνια», είπε η Acea.

«Αυτό δημιουργεί την τρομακτική προοπτική είτε προστίμων πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία διαφορετικά θα μπορούσαν να επενδυθούν στη μετάβαση με μηδενικές εκπομπές, είτε περιττές περικοπές παραγωγής, απώλειες θέσεων εργασίας και μια αποδυναμωμένη ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού και αξίας σε μια εποχή που αντιμετωπίζουμε άγρια τον ανταγωνισμό από άλλες περιοχές κατασκευής αυτοκινήτων».

Ανταγωνισμός

Η Acea είπε στους Financial Times ότι ζητούσε από την ΕΕ να εξετάσει «όλες τις πιθανές λύσεις για την αντιμετώπιση του δυσανάλογου κόστους συμμόρφωσης».

Σύμφωνα με έρευνα που συνέταξε η Renault, η οποία έχει ασκήσει πίεση κατά των προστίμων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ θα χρειαστούν μερίδιο 20 έως 22 τοις εκατό του μεριδίου αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης για να συμμορφωθούν με τους στόχους εκπομπών ρύπων. Αλλά με το τρέχον μερίδιο στο 13,1%, είπε ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και φορτηγών θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν κυρώσεις έως και 13 δισ. ευρώ ως αποτέλεσμα των νέων κανόνων.

Οι αναλυτές της HSBC εκτιμούν ότι τα πρόστιμα θα είναι πολύ χαμηλότερα, φτάνοντας περίπου τα 5,1 δισ. ευρώ για ολόκληρο τον κλάδο.

Δεν είναι όλα τα αφεντικά αυτοκινήτων κατά των αυστηρότερων κανονισμών. Ο Carlos Tavares, διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, έχει προειδοποιήσει να μην υποβαθμιστούν οι κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων, λέγοντας ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση στη στροφή στα EVs θα είχε υψηλότερο κόστος εάν η βιομηχανία έπρεπε να επενδύσει παράλληλα τόσο σε συμβατικούς κινητήρες όσο και σε αυτοκίνητα με μπαταρία.

Έχει κερδίσει ήδη η Κίνα τον αγώνα EV;

Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης Volkswagen ζήτησε περισσότερη ευελιξία στην εφαρμογή των κανόνων και υποστήριξε ότι εάν περισσότεροι καταναλωτές ήταν διατεθειμένοι να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα, θα ήταν σε θέση να παράγει αρκετά ώστε να αποφύγει τα πρόστιμα της ΕΕ.

Η VW ήταν ιδιαίτερα ανοδική όσον αφορά τη μετάβαση σε αυτοκίνητα με μπαταρίες και τη δημιουργία εργοστασίων μόνο για EV — πολλά από τα οποία λειτουργούσαν με χαμηλή χωρητικότητα αφού η ζήτηση αποδείχθηκε χαμηλότερη από την αναμενόμενη.

Ο Μάνιουελ Καλβέιτ, επικεφαλής οικονομολόγος στη Γερμανική Ένωση Βιομηχανίας Αυτοκινήτου VDA, είπε ότι είναι βέβαιος ότι οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να επιτύχουν αυστηρότερους στόχους εκπομπών, επισημαίνοντας ότι η βιομηχανία στο παρελθόν συμμορφώθηκε με νέα πρότυπα που αρχικά φαινόταν αδύνατα.

«Η Γερμανία έχει γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη τοποθεσία παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων μετά την Κίνα», δήλωσε ο Μάνιουελ Καλβέιτ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green