Η Formula 1 προσπαθούσε πάντα να είναι κάτι περισσότερο από ένα καλό άθλημα. Όταν το βρετανικό εθνικό σύστημα υγείας (NHS) χρειαζόταν ακριβείς τρόπους για την παρακολούθηση των ζωτικών σημείων των παιδιών στις αρχές της δεκαετίας του 2010, η ομάδα F1 της McLaren ανασχεδίασε το τηλεμετρικό σύστημα που χρησιμοποιούσε για τη μέτρηση της απόδοσης της πίστας για χρήση σε δωμάτιο.
LVMH: Γιατί επενδύει στοχευμένα στα ρολόγια πολυτελείας
Τώρα το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Από πολλές απόψεις το κλίμα είναι πιο προφανές από την υγειονομική περίθαλψη. Η F1 παρήγαγε 223.031 μετρικούς τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα το 2022, με σχεδόν το 75% να προέρχεται από ταξίδια και ναυτιλία.
H Formula 1 έχει μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 13% από το 2018 μέσω ενός συνδυασμού στρατηγικών μέτρων
Σε αντίθεση με το ποδόσφαιρο, το οποίο παράγει περισσότερους από 30 εκατομμύρια μετρικούς τόνους ετησίως σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, η F1 έχει τις μηχανολογικές δυνατότητες να παρέχει λύσεις. «Αν είμαστε όλοι μαζί, μπορούμε να φέρουμε δεξιότητες, τεχνογνωσία και εμπειρία από πραγματικά ασυνήθιστα μέρη, να τα συνδυάσουμε και να κάνουμε μια πραγματικά μεγάλη διαφορά», δήλωσε στο CNBC ο διευθυντής βιωσιμότητας της McLaren, Kim Wilson.
Οι ηγέτιδες δυνάμεις του αθλήματος ελπίζουν ότι αυτή η γνωστική ποικιλομορφία μπορεί να επιταχύνει την προσπάθειά τους να επιτύχουν το net-zerο μέχρι το 2030. Μια έκθεση που δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος αποκάλυψε ότι το άθλημα είχε μειώσει τις εκπομπές κατά 13% από το 2018 μέσω ενός συνδυασμού στρατηγικών μέτρων όπως η μείωση του προσωπικού επί τόπου σε αγώνες και η αυξανόμενη εξάρτηση από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό είναι ένα γρήγορο ξεκίνημα, δεδομένου ότι τρεις αγώνες έχουν προστεθεί στο ημερολόγιο της διοργάνωσης από το 2018, αλλά πιθανότατα θα χρειαστούν να γίνουν πολλά περισσότερα για να επιτευχθεί το net-zero μέχρι το 2030.
Formula 1 και καύσιμα
Η F1 έχει τρία… πεντάλ να πιέσει. Το πρώτο είναι οι κανονισμοί, και ο επόπτης του αθλήματος έχει ήδη επιβάλει τα αυτοκίνητα που αγωνίζονται τη σεζόν του 2026 να τροφοδοτούνται υποχρεωτικά από ένα μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας και συνθετικών καυσίμων.
«Αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό είναι ότι, ενώ ορίσαμε αυτόν τον στόχο, δεν προσδιορίσαμε πώς θα φτάσουμε σε αυτόν τον στόχο», δήλωσε στο CNBC ο πρώην Chief Technology Officer της F1, Pat Symonds.
«Έχουμε πέντε ενεργειακές εταιρείες που παράγουν επί του παρόντος καύσιμα για τη Formula 1 και θέλουμε ο κανονισμός μας να ενθαρρύνει τον ανταγωνισμό για να βρούμε τον καλύτερο τρόπο για να φτάσουμε εκεί».
Το δεύτερο πεντάλ είναι το ταξίδι. Η Έλεν Τζόουνς, επικεφαλής ESG της F1, είπε στο CNBC ότι το άθλημα πρέπει να μειώσει την απόσταση μεταξύ των αγώνων και να περιορίσει τον απαιτούμενο αριθμό ταξιδιών, καθώς και να επανεξετάσει τους τρόπους μεταφοράς που χρησιμοποιούνται. Όπως αναφέρθηκε τον Απρίλιο, αυτοί οι στόχοι είναι δύσκολο να επιτευχθούν με την απόφαση της Formula 1 να αυξήσει τον αριθμό των αγώνων στο καλεντάρι ης.
Εάν η F1 περιόριζε στο ελάχιστο τα ταξίδια στο εξωτερικό, το άθλημα θα είχε λιγότερα κίνητρα για να αντιμετωπίσει το αυξανόμενο προφίλ εκπομπών της αεροπορίας και της ναυτιλίας, το οποίο η ΕΕ αναμένει να αντιπροσωπεύει το 40% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 έως το 2050, εάν δεν ληφθούν μέτρα.
Ως έχει, το άθλημα επενδύει σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη συνθετικών καυσίμων που δεν μπορούν μόνο να τροφοδοτήσουν αυτοκίνητα αλλά και αεροπλάνα, σκάφη και βαριά γεωργικά μηχανήματα που επί του παρόντος δεν μπορούν να λειτουργήσουν με ηλεκτρική ενέργεια. Ενώ ορισμένοι το περιγράφουν ως «δούρειος ίππος» για να συνεχίσει να ρυπαίνει και ίσως ακόμη και να στηρίξει τα συμφέροντα μεγάλων χορηγών πετρελαϊκών κρατών, η ανάπτυξη συνθετικών καυσίμων είναι κρίσιμης σημασίας για την απαλλαγή από τις βιομηχανίες που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα, εκτός της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το τελευταίο πεντάλ που μπορεί να πιέσει η F1 είναι η ενεργειακή απόδοση και οι ομάδες ήδη αναζητούν τρόπους για να μεταφέρουν τις γνώσεις από την πίστα στην υποδομή τους. «Αν κοιτάξετε την απόδοση της πίστας, έχουμε χιλιάδες και χιλιάδες σημεία δεδομένων… που μας λένε ακριβώς τι συμβαίνει και εκεί βρίσκουμε οριακά κέρδη», δήλωσε στο CNBC ο επικεφαλής του τμήματος βιωσιμότητας της Red Bull, Άνταμ Σάμονς.
«Θέλουμε να ακολουθήσουμε αυτή την προσέγγιση… και να την εφαρμόσουμε και στην πλευρά των κτιριακών υποδομών». Αυτό οδήγησε τη Red Bull να ενσωματώσει νέα έξυπνα συστήματα διαχείρισης ενέργειας και να αναπτύξει νέους τρόπους δέσμευσης και ανακύκλωσης της απορριπτόμενης θερμότητας από τις εγκαταστάσεις παραγωγής της.
Παρά την τεχνολογική της τεχνογνωσία, ωστόσο, η Formula 1 δεν βασίζεται εξ ολοκλήρου στις τεχνολογικές καινοτομίες για την επίτευξη του καθαρού μηδενικού στόχου για το 2030. «Προσπαθούμε να μειώσουμε τις εκπομπές μας κατά τουλάχιστον 50% με βάση τη βασική μας γραμμή του 2018», δήλωσε ο Τζόουνς στο CNBC. Αυτό υποδηλώνει ότι τυχόν εναπομείνασες εκπομπές θα «αντισταθμιστούν» μέσω πιστώσεων άνθρακα ή συμφωνιών αντιστάθμισης, οι οποίες έχουν συχνά χλευαστεί ως δικαιολογία για τη συνέχιση των εκπομπών.
Ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Η Mercedes F1, για παράδειγμα, έχει αρχίσει να «μεταβαίνει από την αντιστάθμιση του άνθρακα με χρυσό πρότυπο στην αφαίρεση άνθρακα» μέσω επενδύσεων στο Frontier, ένα ταμείο δισεκατομμυρίων δολαρίων που υποστηρίζει υποσχόμενες τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα. Η Charm Industrial, μία από τις επενδύσεις του ταμείου, υπόσχεται να αφαιρέσει 112.000 μετρικούς τόνους CO2 εντός έξι ετών, μετατρέποντας τα γεωργικά απόβλητα σε πετρέλαιο.
Latest News
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας
Τι θα συνέβαινε στην Αθήνα αν είχαμε το ίδιο καιρικό φαινόμενο με τη Βαλένθια
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας «οι φυσικές διεργασίες, είναι φυσικές διεργασίες. Ό, τι και να κάνουμε εμείς, αυτές ακολουθούν τους δικούς τους νόμους
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή