Είναι γεγονός ότι η άσκηση φορολογικής πολιτικής και η εφαρμογή μεταρρυθμίσεων με προσανατολισμό την ανάπτυξη προϋποθέτει την ύπαρξη μιας καλά σχεδιασμένης στρατηγικής. Ως εκ τούτου οι σχεδιαστές (policy makers) θα πρέπει να διαθέτουν σαφές στρατηγικό όραμα και υψηλής ποιότητας ανάλυση φορολογικής πολιτικής ειδικά σχεδιασμένη για αυτό τον σκοπό. Συνεπώς το πλαίσιο των συζητήσεων για την εφαρμογή φορολογικών μεταρρυθμίσεων είναι ζωτικής σημασίας λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός το φορολογικό σύστημα είναι ενιαίο και οι επιπτώσεις τις περισσότερες φορές αποτυπώνονται σε συνολικό επίπεδο και όχι ως επιμέρους άθροισμα μεμονωμένων φόρων.
Περαιτέρω ο σχεδιασμός και η τήρηση χρονοδιαγράμματος , η διαφάνεια (transparency) στην διαδικασία της φορολογικής μεταρρύθμισης, η εφαρμογή μεθόδων key tax stakeholder analysis, ο συντονισμός των μεταρρυθμίσεων σε όλα τα επίπεδα της διακυβέρνησης , η δέσμευση (commitment) για εκ των προτέρων/υστέρων αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της φορολογικής μεταρρύθμισης, η ποσοτικοποίηση των επιπτώσεων (GDP impact quantification), η στοχευμενη νομοθετική πρωτοβουλία που μειώνει το tax-noncompliance effect και η σημασία ισχυρής και αφοσιωμένης (dedicated) πολιτικής και επιχειρησιακής ηγεσίας ενισχύει σε μεγάλο βαθμό την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που είναι φιλικές προς της ανάπτυξη (“growth-oriented” tax reform).
Βάσει των ανωτέρω, η Ελλάδα αποτελεί ένα νέο παράδειγμα στο οποίο μελετάται η σχέση μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και φορολογικής πολιτικής λόγω του μακροοικονομικού, πολιτικού και ιστορικού της πλαισίου. Οι προϊούσες θετικές μεταβολές τόσο σε μακροοικονομικό επίπεδο όσο και στην φορολογική διοίκηση δημιουργούν ένα νέο περιβάλλον άσκησης στρατηγικής και υπό αυτό το πρίσμα, θα πρέπει να δοθεί έμφαση σε μια εγκαθίδρυση σύγχρονής και τεχνοκρατικής φορολογικής πολιτικής ώστε να συμβάλει αφενός στην συνεχή εξυγίανση του προϋπολογισμού και στην αύξηση των φορολογικών εσόδων και αφετέρου στην εστίαση στην εξυπηρέτηση του πολίτη και στην μετάβαση σε ένα διαρκώς δικαιότερο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα που προάγει τις επενδύσεις και τις συναλλαγές.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να θέσουμε τις βασικές μεταβλητές και τους βασικούς πυλώνες (pillars) της στρατηγικής μας. Καταλήγουμε ότι η αύξηση του ΑΕΠ (GDP growth),τα συνολικά φορολογικά έσοδα, το μίγμα φορολογικής πολιτικής (tax policy mix and structure), η εξυπηρέτηση του χρέους, η διαχείριση ελλείμματος και οι ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί, η σύγχρονη και ψηφιακή φορολογική διοίκηση στο πλαίσιο του 3E’s concept αποτελούν βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν στο στρατηγικό σχεδιασμό μας.
Επομένως Φορολογικές Μεταρρυθμίσεις, διατηρώντας την ικανότητα εσόδων και το φορολογικό μίγμα σε επίπεδο που δεν βλάπτει τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Η στρατηγική πρέπει να θέσει το πλαίσιο μεταξύ του μίγματος δημοσιονομικής ,φορολογικής πολιτικής και της μακροοικονομικής διαχείρισης και να δείξει πώς ένα αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα παρέχει το κατάλληλο πλαίσιο για ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς, διαχείριση πρωτογενούς ελλείμματος και οικονομική ανάπτυξη.
Καταλήγοντας, βάσει των ανωτέρω τα πέντε στάδια για την εφαρμογή της στρατηγικής αναλύονται ως επιμέρους με τον αρχικό σχεδιασμό και καθορισμό της στρατηγικής, το πλαίσιο άσκησης της, την ανάλυση περιβάλλοντος, την επιλογή των κατάλληλων μεταβλητών και την τελική πρόταση.
Βιβλιογραφία:
1.OECD (2010), Tax Policy Reform and Economic Growth, OECD Publishing http://dx.doi.org/10.1787/9789264091085-en
Latest News
Ανθεκτική η ελληνική οικονομία, αγκάθι η καταναλωτική εμπιστοσύνη
Είναι κρίσιμη η ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τη ζήτηση, θα σταθεροποιήσουν την αγορά εργασίας και θα στηρίξουν τη βιομηχανική παραγωγή
Το ΕΚΠΑ συζητά για το Στρατηγικό Σχέδιό του – Ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΕΚΠΑ για το Στρατηγικό Σχέδιο του ΕΚΠΑ
Τα τρία σενάρια για το παγκόσμιο ΑΕΠ μετά την εκλογή Τραμπ
Σύμφωνα με την Oxford Economics βραχυπρόθεσμα η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποδηλώνει την πιθανότητα δημοσιονομικών κινήτρων που θα δώσουν μικρή ώθηση στο ΑΕΠ
Οι 5 προτεραιότητες του νέου οργανισμού του ΟΠΑ
Ο νέος Οργανισμός του ΟΠΑ έρχεται να αντικαταστήσει τον παλαιότερο που ίσχυε από το 1996
Στην 62η θέση παγκοσμίως στην ερευνητική δραστηριότητα το ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ ανέβηκε 30 θέσεις στη διεθνή ερευνητική κατάταξη Πανεπιστημίων AD Scientific Index World Top Universities Ranking 2024-2025
Τα αχνά σημάδια ανάκαμψης του δανεισμού – Οι εκτιμήσεις της Oxford Economics για τα επιτόκια
Αν η ΕΚΤ καθυστερήσει τον κύκλο χαλάρωσης η πιστωτική ανάπτυξη θα περιοριστεί, λέει η Oxford Economics
Με «ΑΡΙΣΤΑ» σε όλα τα Κριτήρια Αξιολόγησης πιστοποιήθηκε το ΕΚΠΑ
Για πρώτη φορά το ΕΚΠΑ πιστοποιήθηκε με «Άριστα» σε όλα τα κριτήρια που συνιστούν το πλαίσιο αξιολόγησης