
Κοντά στην κατάκτηση νέων ιστορικών ρεκόρ βρίσκεται η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, με την Κίνα να ηγείται αυτής της πορείας. Η εικόνα των ναυπηγείων χαρακτηρίζεται από την τεράστια παραγωγή, τον μεγάλο βαθμό αξιοποίησης της δυναμικότητας τους και την αμείωτη επιθυμία των πλοιοκτητών για παραγγελίες νέων πλοίων, σημειώνει σε μία έκθεση της η Danish Ship Finance. Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων βρίσκονται κοντά σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ, ενώ τα περισσότερα ναυπηγεία φαίνεται να είναι sold out μέχρι το 2027.
Η πρωτιά της Κίνας και η Κορέα που ακολουθεί
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη καθώς ελέγχει το 42% (περί τα 24 εκατ. compensated gross tonnage-cgt) της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων, κατανεμημένη σε 140 ναυπηγεία, και έχει εξασφαλίσει το 57% της δυναμικότητας των υπό παραγγελία πλοίων.
Ναυπηγεία: Στην Κίνα κατασκευάζεται το 60% των νέων πλοίων
Η Νότια Κορέα χάνει έδαφος από την Κίνα με οκτώ νοτιοκορεατικά ναυπηγεία «πρώτης τάξεως» να ελέγχουν το 22% (13 εκατομμύρια cgt) της παγκόσμιας χωρητικότητας των ναυπηγείων και να έχουν εξασφαλίσει το 26% της χωρητικότητας των πλοίων που είναι σε παραγγελία. Αυτά τα ναυπηγεία έχουν καλυφθεί από παραγγελίες για τα επόμενα τρία χρόνια.
Η Ιαπωνία ελέγχει το 17% (10 εκατ. cgt) της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων, κατανεμημένο σε 48 ναυπηγεία, και έχει εξασφαλίσει το 9% (13 εκατ. cgt) των παραγγελιών. Μια ομάδα 31 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», που ελέγχουν το 11% της παγκόσμιας χωρητικότητας των ναυπηγείων και το 7% του βιβλίου παραγγελιών, έχουν καλυφθεί με παραγγελίες για τα επόμενα δυο χρόνια.
Συνολικά 144 εκατομμύρια cgt βρίσκονται επί του παρόντος υπό παραγγελία, κατανεμημένα σε 300 ναυπηγεία, σε όλο τον κόσμο. Την ίδια στιγμή οι ετήσιες παραδόσεις πλοίων έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο επταετίας το 2023, όταν 35 εκατομμύρια cgt προστέθηκαν στον παγκόσμιο στόλο. Το 2024 αναμένεται να παραδοθούν 43 εκατομμύρια cgt. Οι ετήσιες παραδόσεις πλοίων ξεπέρασαν τα 40 εκατομμύρια CGT μόνο τα πέντε έτη μεταξύ 2008 και 2012.
Ανοδικά κινούνται και οι τιμές ναυπήγησης, με τον μέσο δείκτη τιμών των νεότευκτων ναυπηγείων να διαμορφώνεται 51% υψηλότερα από ότι το 2020. Μια ομάδα 130 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», που ελέγχουν το 73% της συνολικής δυναμικότητας και το 95% των παραγγελιών, επωφελήθηκε περισσότερο από την τάση αυτή.
Η χωρητικότητα των ναυπηγείων παραμένει αρκετά σταθερή στα 56 εκατομμύρια CGT περίπου, κατανεμημένη σε 300 ναυπηγεία. Εάν οι παραγγελίες κατανέμονταν ομοιόμορφα, κάθε ναυπηγείο θα είχε απασχόληση για τα επόμενα 2,5 χρόνια.
Αγορά δυο ταχυτήτων
Ο βαθμός αξιοποίησης της ναυπηγικής δυναμικότητας αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα, κοντά στο 70% και άνω, μέχρι το τέλος του 2026. Το 2027, θα πέσει κάτω από το 60%, αλλά οι νέες παραγγελίες είναι πιθανό να καλύψουν τις κενές θέσεις. Ωστόσο είναι σαφής μια αγορά δύο επιπέδων. Διαχωρισμός της παγκόσμιας βιομηχανίας ναυπηγείων σε ναυπηγεία πρώτης και δεύτερης κατηγορίας είναι σαφώς ορατή. Η ομάδα των 130 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», τα οποία ελέγχουν το 73% της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων αλλά το 95% του βιβλίου παραγγελιών, αναμένεται να αξιοποιήσει πάνω από το 90% της δυναμικότητάς της μέχρι το τέλος του 2026. Τα 170 ναυπηγεία «δεύτερης τάξης» αναμένεται να χρησιμοποιήσουν το 38% της χωρητικότητάς τους το 2024, αλλά σύντομα θα εξαντλήσουν τις παραγγελίες.


Latest News

Παρέμβαση Κικίλια για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σκέψεις για έκδοση εκπτωτικού κουπονιού που θα απευθύνεται στη «λαϊκή οικογένεια και τη μεσαία τάξη» ώστε να μην επιβαρυνθεί από τις αυξήσεις

Πώς θα μοιάζουν οι μαρίνες του μέλλοντος; Τι δείχνει η μελέτη της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Η μελέτη από την Ένωση Μαρινών Ελλάδας βαθμονομεί τις δυνατότητες ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων στη χώρα

Η κυβέρνηση εξετάζει σχέδιο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι είπε ο Κικίλιας
«Προτεραιότητα να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια

Αντίποινα των Χούθι στις επιθέσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη - Στόχος, αμερικανικά πολεμικά πλοία
Οι αντάρτες Χούθι επιτίθενται στις αμερικάνικες δυνάμεις σε ένδειξη συμπαράστασης στη Γάζα

Το LNG κερδίζει έδαφος στη ναυπήγηση πλοίων
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της προς πιο πράσινες πρακτικές, με το LNG να αυξάνει τη δυναμική του

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.