Σε συμφωνία με επτά ιδιώτες για την εξαγορά από την κυβέρνηση μεγάλου μέρους του εκτεταμένου δικτύου αγωγών φυσικού αερίου της χώρας, κατέληξε η Νορβηγία ενισχύοντας έτσι τον έλεγχό της σε βασική υποδομή.
Η Νορβηγία το 2023 ανακοίνωσε σχέδια να εθνικοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος του τεράστιου δικτύου αγωγών φυσικού αερίου της , μιας μεγάλης μονάδας επεξεργασίας και άλλων εγκαταστάσεων όταν λήξουν πολλές υπάρχουσες παραχωρήσεις το 2028, και είχε προσκαλέσει τους σημερινούς ιδιοκτήτες να διαπραγματευτούν μια μετάβαση.
Η κυβέρνηση συμφώνησε να πληρώσει στους επτά ιδιοκτήτες 18,1 δισεκατομμύρια κορώνες (1,64 δισεκατομμύρια δολάρια) για τα περιουσιακά τους στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων των συμμετοχών σε περίπου 9.000 km (5.600 μίλια) αγωγών, που περιλαμβάνουν μεγάλες υποθαλάσσιες διαδρομές ανεφοδιασμού προς τη Γερμανία, τη Βρετανία, τη Γαλλία και το Βέλγιο.
Νορβηγία: Τι αλλάζει το μεγαλύτερο fund του κόσμου
Όπως γράφει το Reuters, επικαλούμενο την ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργείου, η συναλλαγή υποστηρίζει τον στόχο της κυβέρνησης να διατηρήσει χαμηλά τα τιμολόγια των αγωγών για τις εταιρείες εξαγωγής φυσικού αερίου και έτσι να διευκολύνει την κερδοφόρα μακροπρόθεσμη παραγωγή.
Η Νορβηγία κορυφαίος προμηθευτής της Ευρώπης
Η Νορβηγία είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου της Ευρώπης μετά την απότομη πτώση των ρωσικών παραδόσεων που προκλήθηκε από την πλήρους κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022, αλλά η κυβέρνηση είπε ότι αυτό δεν είχε επηρεάσει την απόφασή της για κρατική ιδιοκτησία.
«Δεν πρόκειται για θέματα εθνικής ασφάλειας», δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου Ενέργειας.
Η κεντροαριστερή κυβέρνηση της σκανδιναβικής χώρας θεωρεί το δίκτυο αγωγών που εκτείνεται περίπου 9.000 km (5.600 μίλια) κατά μήκος του βυθού της θάλασσας ως περιουσιακό στοιχείο εθνικού συμφέροντος για το οποίο θέλει κρατική ιδιοκτησία. Σύμφωνα με το Reuters, επτά εταιρείες ήρθαν σε συμφωνία με την κυβέρνηση, ενώ δύο όμιλοι απέρριψαν την προσφορά.
Μεγάλο μέρος του δικτύου αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου της Νορβηγίας ανήκει στην Gassled, μια συνεργασία που δημιουργήθηκε το 2003 από εταιρείες πετρελαίου που παρήγαγαν φυσικό αέριο στην ανοικτή θάλασσα της Νορβηγίας εκείνη την εποχή.
Η συμφωνία ανεβάζει το μερίδιο του νορβηγικού κράτους στην Gassled στο 100% από 46,7% που ήταν προηγουμένως.
«Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρήκα λύσεις που διευκρινίζουν ότι θα υπάρχει πλήρης κρατική ιδιοκτησία του μεγάλου και σημαντικού συστήματος Gassled», δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας Terje Aasland.
Η συμφωνία
Η κυβέρνηση συμφώνησε με τις Shell, CapeOmega, ConocoPhilipps, Equinor, Hav Energy, Orlen και Silex να αναλάβει τις μετοχές τους στην κοινοπραξία. Η συμφωνία χρονολογείται από την 1η Ιανουαρίου 2024.
Η Equinor θα διατηρήσει μερίδια 5% τόσο στο εργοστάσιο επεξεργασίας Nyhamna όσο και στον αγωγό Polarled.
Η πετρελαϊκή Shell συμφώνησε να πουλήσει το υπόλοιπο μερίδιο του 2% στο εργοστάσιο Nyhamna, σηματοδοτώντας μια περαιτέρω υποχώρηση του ομίλου από τη νορβηγική υφαλοκρηπίδα.
Η πώληση δεν επηρέασε τη θέση της Shell ως διαχειριστή του κοιτάσματος φυσικού αερίου Ormen Lange, ούτε τον ρόλο της ως παρόχου τεχνικών υπηρεσιών στη Nyhamna, ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση.
Η North Sea Infrastructure και η M Vest Energy, που κατέχουν μετοχές της Nyhamna και της Polarled αντίστοιχα, δεν συμφώνησαν σε πώληση και διατηρούν τα μερίδιά τους στα περιουσιακά στοιχεία.
Ωστόσο, η κυβέρνηση εξακολουθεί να επιδιώκει να αναλάβει αυτά τα μερίδια είτε όταν λήξει η τρέχουσα περίοδος παραχώρησης είτε εάν συμφωνηθεί μια συμφωνία πριν από αυτό, ανέφερε. Η NSI είπε ότι δεν θεωρεί την προσφορά της κυβέρνησης για το μερίδιό της στη Nyhamna αρκετά καλή. Η M Vest Energy δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.
Latest News
Επιδοτήσεις ρεύματος με κριτήρια στους μικρομεσαίους – Τον Μάρτιο οι αιτήσεις στην Κομισιον
Αδυναμία οριζόντιων επιδοτήσεων στα τιμολόγια ρεύματος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Βενεζουέλα: Αύξηση 15% στις εξαγωγές πετρελαίου - O ρόλος της Chevron
Η Κίνα παρέμεινε η μεγαλύτερη αγορά για το πετρέλαιο της Βενεζουέλας τον περασμένο μήνα με 442.000 bpd
Μανιάτης: Κίνδυνος για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου λόγω τουρκικών απειλών
Το έργο GSI χρηματοδοτείται με 657,9 εκατομμύρια ευρώ από τα Ευρωπαϊκά ταμεία, υπογράμμισε ο Γιάννης Μανιάτης
Με ένα κλικ από το gov.gr η αλλαγή παρόχου ενέργειας
Συγκατάθεση μέσω του gov.gr θα δίνουν οι πολίτες για τη σύναψη συμβολαίου και την αλλαγή παρόχου ενέργειας
Πόλεμος παρόχων για τα μπλε τιμολόγια ρεύματος – Πόσο συμφέρουν
Στροφή των καταναλωτών στα μπλε τιμολόγια ρεύματος – Ένας στους τρεις πελάτες παρόχων με σταθερές χρεώσεις - Τι δείχνει η σύγκριση των «σταθερών» με τα ειδικά ή «πράσινα»
Οι επιδοτήσεις ρεύματος για τον Φεβρουάριο - Η τιμή του πράσινου τιμολογίου
Το συνολικό κόστος της ενίσχυσης στο ηλεκτρικό ρεύμα για τον Φεβρουάριο ανέρχεται σε 19,6 εκατ. ευρώ
Στόχος δυτικών κυρώσεων το μοναδικό διυλιστήριο της Σερβίας - Τι ζητά από τις ΗΠΑ
Η Gazprom Neft και η Gazprom έχουν μερίδια σημαντικά στην εταιρεία που λειτουργεί στη Σερβία και έχει τεθεί στο στόχαστρο των ΗΠΑ
Γυρνάει την πλάτη στον Τραμπ ο ΟΠΕΚ+ - Διατηρεί το υπάρχον σχέδιο παραγωγής
Ο ΟΠΕΚ+ αποφάσισε τη σταδιακή αποκατάσταση της παραγωγής σε μηνιαία στάδια από τον Απρίλιο
Ευρωπαϊκά και ασιατικά διυλιστήρια «μεγάλοι νικητές» των δασμών Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ προσφέρουν σε ευρωπαϊκά και ασιατικά διυλιστήρια ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών στις ΗΠΑ
Θα μπορούσε το φθηνό ρωσικό αέριο να επιστρέψει στην Ευρώπη; Τα υπέρ και τα κατά
Η πρόταση αντιμετωπίζει έντονες αντιδράσεις από ορισμένα μέλη της ΕΕ και εξαγωγείς LNG των ΗΠΑ