Το όνομα Βαρδινογιάννης είναι γνωστό σε ολόκληρο τον κόσμο, όμως η ποντοπόρος ναυτιλία -που αποτελεί μονάχα έναν κλάδο από τα πολυάριθμα επιχειρηματικά συμφέροντα του Ομίλου– είναι συνυφασμένη με την οικογένεια. Σκιαγραφώντας το προφίλ ενός από τους λεγόμενους «πατριάρχες» του ελληνικού επιχειρείν, του Βαρδή Βαρδινογιάννη, το επώνυμο του οποίου είχε ιδιαίτερο «βάρος» στη χώρα, αντιλαμβάνεσαι πως η θάλασσα ήταν παντού σε αυτή την πορεία των 90 και πλέον ετών.
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος επιχειρηματίας
Από τα παιδικά χρόνια στην Κρήτη, την επιτυχημένη θητεία στο Πολεμικό Ναυτικό, μέχρι και το «καμάρι» του Βαρδή Βαρδινογιάννη, την Avin International, η οποία ελέγχει σήμερα περισσότερα από 35 πλοία, συμπεριλαμβανομένων πολλών υπό ναυπήγηση.
Το Πολεμικό Ναυτικό και ο Βαρδής Βαρδινογιάννης
Ακολουθώντας τα χνάρια του αδερφού του Νίκου, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης υπηρέτησε και τίμησε το Πολεμικό Ναυτικό και -κατά πολλούς- αν δεν μεσολαβούσε η χούντα, θα είχε αναδειχθεί ο νεότερος αρχηγός του Σώματος.
Μετά από την αποστρατεία, με τον βαθμό του αντιναυάρχου, αφοσιώθηκε στις επιχειρήσεις, όπου οι βάσεις είχαν μπει ήδη από τον επίσης απόστρατο Νίκο Βαρδινογιάννη. Μαζί, έχοντας εγκαινιάσει το 1970 το διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, Νίκος και Βαρδής στέκονταν αρωγοί στο «Κίνημα του Ναυτικού».
Η ΣΕΚΑ στους καλούς λιμένες
Η πρώτη επιχείρηση του ομίλου ήταν η ΣΕΚΑ, που ιδρύθηκε το 1963 στους Καλούς Λιμένες της Κρήτης μέσω της κοινοπραξίας της οικογένειας Βαρδινογιάννη με την εταιρεία Mobil Corporation και τον Αριστοτέλη Ωνάση, για τη λειτουργία ενός σταθμού ανεφοδιασμού ναυτιλιακών καυσίμων για διερχόμενα πλοία από την περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. Ακολούθησε η ίδρυση μονάδας παραγωγής λιπαντικών που εξελίχθηκε στα σημερινά διυλιστήρια της Motor Oil στην Κόρινθο.
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Πώς έχτισε τη Motor Oil
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» (μεγάλο δεξαμενόπλοιο) ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας. Εκεί ανεφοδίαζε και τροφοδοτούσε με καύσιμα τα πλοία στο θαλάσσιο διάδρομο του καναλιού του Σουέζ. Οι δουλειές πήγαιναν καλά, η γεωγραφική θέση του φυσικού λιμανιού απέβη τεράστιο πλεονέκτημα και το 1966 ήλθαν και οι πρώτες δεξαμενές επί της νησίδας Άγιος Παύλος, η κοινοπραξία των αδελφών με την Mobil.
Όταν στα μέσα της δεκαετίας του ’60 ο έτερος αδελφός Γιώργης, ως κυβερνήτης του πληρώματος (από τότε πήρε το παρατσούκλι «Καπετάνιος») έσπαζε το εμπάργκο καυσίμων του ΟΗΕ στην τότε Ροδεσία και νυν Ζιμπάμπουε, εφοδιάζοντας την Κυβέρνηση των λευκών του Ίαν Σμιθ, τα αδέλφια είχαν ήδη δύο τάνκερ και ο Νίκος είχε ήδη ιδρύσει τη ναυτιλιακή και ξενοδοχειακή εταιρεία VARNIMA, ιδιοκτήτρια εταιρεία του ξενοδοχείου Meridien (Plaza) στην Πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα.
Τα τελευταία χρόνια ο ναυτιλιακός βραχίονας του ομίλου Βαρδινογιάννη φαίνεται ότι προχωρεί σε σημαντική επέκταση και μάλιστα με γοργούς ρυθμούς, παραλαμβάνοντας νέα δεξαμενόπλοια
Όταν ο Νίκος Βαρδινογιάννης πέθανε ξαφνικά στις 2 Ιουλίου 1973, στην ακμή της επιχειρηματικής του δραστηριότητας, στη διοίκηση του ομίλου τον διαδέχθηκε ο αδελφός του, Βαρδής και η επόμενη μέρα είχε να αναδείξει πολλά σημαντικά πράγματα, με τον νέο ταγό της οικογένειας να προχωρά και να υψώνει -μεταξύ άλλων- την ελληνική σημαία στα καράβια της Avin International.
Η Avin International και το μέλλον
Για την εταιρεία συμφερόντων του Βαρδή Βαρδινογιάννη έχουν γραφτεί πολλά, καθώς είναι μια από τις πιο επιτυχημένες εταιρείες του κλάδου. Ενώ, ταυτόχρονα έχει χαρακτηριστεί και πρωτοπόρα.
Τα τελευταία χρόνια ο ναυτιλιακός βραχίονας του ομίλου Βαρδινογιάννη φαίνεται ότι προχωρεί σε σημαντική επέκταση και μάλιστα με γοργούς ρυθμούς, παραλαμβάνοντας νέα δεξαμενόπλοια.
Όπως επισημαίνεται, η ισχυροποίηση του στόλου της ναυτιλιακής που δραστηριοποιείται στην μεταφορά προϊόντων πετρελαίου αλλά και αργού έρχεται ως αποτέλεσμα της επενδυτικής στρατηγικής του Ομίλου, ο οποίος πούλησε παλαιότερα πλοία του στόλου.
Η Avin International από το 2021 παρέλαβε τέσσερα νεότευκτα tankers
Αναφέρεται ότι πούλησε το tanker «Kriti Breeze» χωρητικότητας 151.800 dwt και κατασκευής του 2003, έναντι 30.5 εκατομμυρίων δολαρίων, με κέρδος κατά 135%.
Yπενθυμίζεται ότι στα τέλη του 2018 η ελληνική εταιρεία εξαγόρασε το εν λόγω tanker από την Teekay LNG Partners, έναντι 13 εκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο ο αγοραστής του σχεδόν εικοσάχρονου tanker δεν έχει κατονομαστεί. Επίσης, έχει αναφερθεί ότι η Avin International πούλησε και το αδελφό πλοίο του, το «European Spirit», το οποίο ονομάζεται πλέον «Zeno» και ανήκει στον στόλο της Transmed Shipping.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η Avin International από το 2021 παρέλαβε τέσσερα νεότευκτα tankers (τα κατασκευής του 2021 «Kriti King» και «Kriti Hero» και τα κατασκευής του 2022 «Kriti Future» και «Kriti Energy».
Η μείωση των αερίων του θερμοκηπίου
Μάλιστα, το «Kriti Future» ήταν το πρώτο δεξαμενόπλοιο στον κόσμο που παραδόθηκε και έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί ως καύσιμο την αμμωνία, σύμφωνα με ανακοίνωση του American Bureau of Shipping (ABS).
Η αμμωνία αναμένεται να είναι μία από τις βασικές εναλλακτικές λύσεις με ουδέτερο άνθρακα σε σχέση με τα παραδοσιακά καύσιμα, ώστε η ναυτιλία να προχωρήσει στην επίτευξη των στόχων μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Το δεξαμενόπλοιο suezmax «Kriti Future», χωρητικότητας 160.000 τόνων (dwt), έχει υψώσει την ελληνική σημαία.
Το 274 μέτρων πλοίο κατασκευάστηκε στις ιδιωτικές γιάρδες της New Times Shipbuilding και έχει πιστοποιηθεί από το American Bureau of Shipping (ABS) το οποίο έχει εγκρίνει μετά από αξιολόγηση και το συγκεκριμένο τύπου πλοίου (ammonia-ready).
Το πλοίο καίει συμβατικά καύσιμα αλλά η μηχανή του μπορεί να μετατραπεί χωρίς ιδιαίτερα υψηλό κόστος ώστε να καίει αμμωνία (ή και LNG) ενώ έχει προβλεφθεί χώρος για τις ειδικές δεξαμενές που απαιτούνται. Στην παραγγελία υπάρχει option για δύο ακόμα πλοία.