Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς. Αυτό για την Ελλάδα είναι μία μεγάλη ευκαιρία εκσυγχρονισμού.
Πρώτον, γιατί προβλέπει σαφή εθνικά κριτήρια καθορισμού και επικαιροποίησης των κατώτατων μισθών. Αποδεσμεύοντάς τους από «εκλογικούς κύκλους» και «πολιτευτικές» εξυπηρετήσεις.
Τέσσερα ελάχιστα κριτήρια αφορούν α) αγοραστική δύναμη, β) γενικό επίπεδο μισθών και κατανομή τους, γ) ρυθμό αύξησης των μισθών, δ) εθνικά επίπεδα και εξελίξεις, μακροπρόθεσμα, στην παραγωγικότητα.
Επιπλέον επιτρέπει, αξιοποιώντας αντικειμενικά κριτήρια, όπως τα προαναφερθέντα, και διαθέσιμους οικονομικούς δείκτες, να χρησιμοποιούνται «αυτοματισμοί» και αλγόριθμοι στην αναπροσαρμογή των νομίμων κατωτάτων μισθών (όπως γίνεται επιτυχώς σε άλλα κράτη–μέλη, π.χ. Γαλλία). Υπό την προϋπόθεση ότι οι αλγόριθμοι δεν οδηγούν σε μείωση του νόμιμου κατώτατου μισθού.
Η Οδηγία εισφέρει ενδεικτικές τιμές αναφοράς ως προς την εκτίμηση της επάρκειας των νομίμων κατωτάτων μισθών. Υιοθετεί τιμές αναφοράς της εκτενούς διεθνούς οικονομικής βιβλιογραφίας, το 60 % του ακαθάριστου διάμεσου μισθού, το 50 % του ακαθάριστου μέσου μισθού. Εάν ο κατώτατος μισθός θα ορίζεται με κυβερνητική απόφαση ή εθνική συμφωνία ή εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας είναι αρμοδιότητα των Κρατών-Μελών.
Δεύτερον, γιατί η Οδηγία προβλέπει την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών. Οι σχετικές προβλέψεις της «εμπνέονται» από τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη και τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας του ILO. Έναντι των οποίων η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της ΕΕ που έχει ακόμη σοβαρές εκκρεμότητες.
Για να συμμορφωθεί η Ελλάδα με το γράμμα και το πνεύμα της Οδηγίας για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων πρέπει να πάψει να αυτοεξαιρείται από το άρθρο 6 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής άσκησης του δικαιώματος της συλλογικής διαπραγμάτευσης. Ουσιαστική συμμόρφωση με την Οδηγία προϋποθέτει κύρωση του άρθρου 6 του ΑνΕΚΧ.
Προϋποθέτει επίσης συμμόρφωση με αλλεπάλληλες αποφάσεις και συστάσεις του ILO (Διεθνές Γραφείο Εργασίας) που κρίνουν το σύστημα υποχρεωτικής διαιτησίας στην Ελλάδα, ασύμβατο και αντίθετο με την Διεθνή Σύμβαση Εργασίας 98 για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις, από την οποία «εμπνέεται» και η Ευρωπαϊκή Οδηγία.
Ο κ. Χρήστος Α. Ιωάννου είναι μέλος της Ομάδας Εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταφορά της Οδηγίας 2022/2041.
Latest News
Εκτός κυβερνητικού ραντάρ…
Ο τομέας μπορεί να προοδεύει την τελευταία τριετία, αλλά η παραγωγικότητά του μειώνεται
Απαγορευτικά ενοίκια
Γενικά το κόστος στέγασης αποτελεί έναν από τα σημαντικότερα πάγια έξοδα για μια επιχείρηση
Η αγορά ενός σπιτιού
Καλό το πρόγραμμα «Σπίτι μου» με κονδύλια πολλά ευρωπαϊκά, αλλά αφορά λίγους, τη στιγμή που οι ανάγκες είναι μεγάλες
Πόσο ισχυρός θα είναι ο Ντόναλντ Τραμπ
Παρά τη θεαματική νίκη του ο 47ος πρόεδρος των ΗΠΑ δεν θα έχει τα χέρια του τόσο ελεύθερα όσο νομίζει για να κάνει αυτό που έχει υποσχεθεί.
Τα ευρωπαϊκά εμπορικά αυτογκόλ με τη σοκολάτα
Την περασμένη εβδομάδα οι κολοσσοί της σοκολάτας ξεσηκώθηκαν κατά της Κομισιόν
Οικονομίες του ήλιου
Οι απαισιόδοξοι, φοβούνται τα χειρότερα
Οποιοσδήποτε εκτός από…
Η λογική του μικρότερου κακού συνήθως δεν λειτουργεί στην πολιτική
Η νέα αμερικανική πραγματικότητα
Οι αγορές και οι επιχειρήσεις έχουν μάθει να παίρνουν τοις μετρητοίς όσα λένε οι πολιτικοί
Χυλός Βρυξελλών…
Ο μόνος οικονομικός σχηματισμός που σφυρίζει αδιάφορα, την ώρα που τα πάντα γύρω του κλυδωνίζονται είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση
Ο πόλεμος των γενεών
Όσο αυξάνεται το προσδόκιμο ζωής, τόσο μεγαλώνει και το χάσμα που χωρίζει τις διάφορες ηλικιακές κατηγορίες. Με όχι πάντα ευχάριστες συνέπειες