Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς. Αυτό για την Ελλάδα είναι μία μεγάλη ευκαιρία εκσυγχρονισμού.
Πρώτον, γιατί προβλέπει σαφή εθνικά κριτήρια καθορισμού και επικαιροποίησης των κατώτατων μισθών. Αποδεσμεύοντάς τους από «εκλογικούς κύκλους» και «πολιτευτικές» εξυπηρετήσεις.
Τέσσερα ελάχιστα κριτήρια αφορούν α) αγοραστική δύναμη, β) γενικό επίπεδο μισθών και κατανομή τους, γ) ρυθμό αύξησης των μισθών, δ) εθνικά επίπεδα και εξελίξεις, μακροπρόθεσμα, στην παραγωγικότητα.
Επιπλέον επιτρέπει, αξιοποιώντας αντικειμενικά κριτήρια, όπως τα προαναφερθέντα, και διαθέσιμους οικονομικούς δείκτες, να χρησιμοποιούνται «αυτοματισμοί» και αλγόριθμοι στην αναπροσαρμογή των νομίμων κατωτάτων μισθών (όπως γίνεται επιτυχώς σε άλλα κράτη–μέλη, π.χ. Γαλλία). Υπό την προϋπόθεση ότι οι αλγόριθμοι δεν οδηγούν σε μείωση του νόμιμου κατώτατου μισθού.
Η Οδηγία εισφέρει ενδεικτικές τιμές αναφοράς ως προς την εκτίμηση της επάρκειας των νομίμων κατωτάτων μισθών. Υιοθετεί τιμές αναφοράς της εκτενούς διεθνούς οικονομικής βιβλιογραφίας, το 60 % του ακαθάριστου διάμεσου μισθού, το 50 % του ακαθάριστου μέσου μισθού. Εάν ο κατώτατος μισθός θα ορίζεται με κυβερνητική απόφαση ή εθνική συμφωνία ή εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας είναι αρμοδιότητα των Κρατών-Μελών.
Δεύτερον, γιατί η Οδηγία προβλέπει την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών. Οι σχετικές προβλέψεις της «εμπνέονται» από τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη και τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας του ILO. Έναντι των οποίων η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της ΕΕ που έχει ακόμη σοβαρές εκκρεμότητες.
Για να συμμορφωθεί η Ελλάδα με το γράμμα και το πνεύμα της Οδηγίας για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων πρέπει να πάψει να αυτοεξαιρείται από το άρθρο 6 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής άσκησης του δικαιώματος της συλλογικής διαπραγμάτευσης. Ουσιαστική συμμόρφωση με την Οδηγία προϋποθέτει κύρωση του άρθρου 6 του ΑνΕΚΧ.
Προϋποθέτει επίσης συμμόρφωση με αλλεπάλληλες αποφάσεις και συστάσεις του ILO (Διεθνές Γραφείο Εργασίας) που κρίνουν το σύστημα υποχρεωτικής διαιτησίας στην Ελλάδα, ασύμβατο και αντίθετο με την Διεθνή Σύμβαση Εργασίας 98 για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις, από την οποία «εμπνέεται» και η Ευρωπαϊκή Οδηγία.
Ο κ. Χρήστος Α. Ιωάννου είναι μέλος της Ομάδας Εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταφορά της Οδηγίας 2022/2041.
Latest News
Τα αγκάθια, οι παγίδες αλλά και τα θετικά μέτρα του νέου προϋπολογισμού
Πώς επηρεάζεται η ελληνική οικονομία από τις γεωπολιτικές εξελίξεις - Τι αλλαγές φέρνει ο προϋπολογισμός σε μισθούς και συντάξεις
Οι συνεχείς παρεμβάσεις της κυβέρνησης στην αγορά
Η κυβέρνηση επιχειρεί τώρα να φορολογήσει εκ νέου τα κέρδη των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας
Η εργασία και η οργή της
Η εργασία αντιμετωπίζεται μόνο ως κόστος που πρέπει να περιοριστεί
Πολυσήμαντη η τουρκική διείσδυση στην Αφρική
Ανεβάζοντας την εμπορική και θρησκευτική της παρουσία στην Αφρική, η Τουρκία κτίζει συμμαχίες και στον τομέα της ασφάλειας
Η οικονομική κατάθλιψη των Ελλήνων
Η Eurostat μέσα στις στατιστικές της έρευνες που κάνει δημοσιεύει και μία για την αυτοκατάταξη κάθε χώρας ως προς το ποσοστό του πληθυσμού που θεωρεί τον εαυτό του φτωχό
Το νούφαρα του Μονέ, τα crypto και η μπανάνα…
Στο οίκο Sotheby's γράφτηκε ένα περίεργο κεφάλαιο στην ιστορία της τέχνης
Ευρωπαϊκές οικονομίες σε τροχιά αβεβαιότητας
Οι προειδοποιήσεις της ΕΚΤ αποκαλύπτουν τους λόγους της ανησυχίας για την κατάσταση των οικονομιών στις ευρωπαϊκές χώρες
Χωρίς τιμαριθμοποίηση
Στην Ελλάδα η κυβέρνηση συνεχίζει να επιλέγει τον «αραμπά» του κοινωνικού αυτοματισμού
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Στις μέρες μας, το 2024 εδώ στην Ελλάδα, έχουν πάρει κεφάλι και πάλι οι απαισιόδοξοι και φοβούνται και τη σκιά τους
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Οι ίδιοι απαισιόδοξοι ανησυχούσαν πριν από τις εκλογές του 2019 για το δημόσιο χρέος και τις τράπεζες