Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς. Αυτό για την Ελλάδα είναι μία μεγάλη ευκαιρία εκσυγχρονισμού.
Πρώτον, γιατί προβλέπει σαφή εθνικά κριτήρια καθορισμού και επικαιροποίησης των κατώτατων μισθών. Αποδεσμεύοντάς τους από «εκλογικούς κύκλους» και «πολιτευτικές» εξυπηρετήσεις.
Τέσσερα ελάχιστα κριτήρια αφορούν α) αγοραστική δύναμη, β) γενικό επίπεδο μισθών και κατανομή τους, γ) ρυθμό αύξησης των μισθών, δ) εθνικά επίπεδα και εξελίξεις, μακροπρόθεσμα, στην παραγωγικότητα.
Επιπλέον επιτρέπει, αξιοποιώντας αντικειμενικά κριτήρια, όπως τα προαναφερθέντα, και διαθέσιμους οικονομικούς δείκτες, να χρησιμοποιούνται «αυτοματισμοί» και αλγόριθμοι στην αναπροσαρμογή των νομίμων κατωτάτων μισθών (όπως γίνεται επιτυχώς σε άλλα κράτη–μέλη, π.χ. Γαλλία). Υπό την προϋπόθεση ότι οι αλγόριθμοι δεν οδηγούν σε μείωση του νόμιμου κατώτατου μισθού.
Η Οδηγία εισφέρει ενδεικτικές τιμές αναφοράς ως προς την εκτίμηση της επάρκειας των νομίμων κατωτάτων μισθών. Υιοθετεί τιμές αναφοράς της εκτενούς διεθνούς οικονομικής βιβλιογραφίας, το 60 % του ακαθάριστου διάμεσου μισθού, το 50 % του ακαθάριστου μέσου μισθού. Εάν ο κατώτατος μισθός θα ορίζεται με κυβερνητική απόφαση ή εθνική συμφωνία ή εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας είναι αρμοδιότητα των Κρατών-Μελών.
Δεύτερον, γιατί η Οδηγία προβλέπει την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών. Οι σχετικές προβλέψεις της «εμπνέονται» από τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη και τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας του ILO. Έναντι των οποίων η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της ΕΕ που έχει ακόμη σοβαρές εκκρεμότητες.
Για να συμμορφωθεί η Ελλάδα με το γράμμα και το πνεύμα της Οδηγίας για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων πρέπει να πάψει να αυτοεξαιρείται από το άρθρο 6 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής άσκησης του δικαιώματος της συλλογικής διαπραγμάτευσης. Ουσιαστική συμμόρφωση με την Οδηγία προϋποθέτει κύρωση του άρθρου 6 του ΑνΕΚΧ.
Προϋποθέτει επίσης συμμόρφωση με αλλεπάλληλες αποφάσεις και συστάσεις του ILO (Διεθνές Γραφείο Εργασίας) που κρίνουν το σύστημα υποχρεωτικής διαιτησίας στην Ελλάδα, ασύμβατο και αντίθετο με την Διεθνή Σύμβαση Εργασίας 98 για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις, από την οποία «εμπνέεται» και η Ευρωπαϊκή Οδηγία.
Ο κ. Χρήστος Α. Ιωάννου είναι μέλος της Ομάδας Εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταφορά της Οδηγίας 2022/2041.
Latest News
Τα Χριστούγεννα θα θυμίζουν πάντα ότι την ελπίδα τη φέρνουν οι κατατρεγμένοι
Το μήνυμα των Χριστουγέννων είναι ότι την ελπίδα τη φέρνουν οι φτωχοί, οι πρόσφυγες, οι κατατρεγμένοι, αυτοί που βρίσκουν καταφύγιο σε ένα στάβλο και αντί για κούνια έχουν μια φάτνη
Το ερώτημα της χρονιάς
Ένα από τα βασικά ερωτήματα που απασχολούν τη χώρα εν όψει της νέας χρονιάς είναι πώς θα ξεκολλήσουν οι αμοιβές
Χωρίς εργαζομένους
Δεν πρόκειται για αστείο, ούτε για υπερβολή
Η νέα μεγάλη αλλαγή του ενεργειακού σκηνικού
Αυτό που θεωρούσαμε ως δεδομένο πριν από μερικά χρόνια, ότι η ενεργειακή αγορά θα μονοπωληθεί από πράσινα προϊόντα τα επόμενα χρόνια, έχει αλλάξει
Μια βοήθεια από το κράτος…
Η πολιτική αδράνεια είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την Ελλάδα μετά τις ευρωεκλογές
Παγκόσμιο χρέος: Η θύελλα που έρχεται;
Αυτοί που σφυρίζουν αδιάφορα μπροστά στην πορεία του παγκόσμιου χρέους, είναι πολύ πιθανόν να βρεθούν μπροστά σε δραματικά αδιέξοδα...
Χωρίς κίνητρα
Στην Ελλάδα, κίνητρα για αποταμίευση, πέραν της απόδοσης σε χρηματοοικονομικά προϊόντα, δεν υπάρχουν
Ξύνοντας ελβετικές πληγές
Για ένα μέσο δάνειο σε ευρώ με μια διάρκεια αποπληρωμής τα 20 χρόνια καταλήγει ο δανειολήπτης να καταβάλλει περίπου 1,5 φορά το ποσό που δανείστηκε
Το ξεχασμένο ιδιωτικό χρέος
Οι οφειλές παραμένουν οφειλές και βαραίνουν μια ολόκληρη οικονομία και κάποια στιγμή θα πρέπει να αρχίσουμε να συζητάμε ρεαλιστικές λύσεις
Ευκαιρία ζωής
Υπάρχει ένα Ταμείο που έχει δημιουργήσει η σημερινή κυβέρνηση και φέρει το όνομα ΤΕΚΑ