Κατήφεια και ανησυχία επικρατεί στην επιχειρηματική κοινότητα – ελληνικής και πολυεθνικής ιδιοκτησίας – η οποία προβληματίζεται τόσο για το ευρύτερο ευρωπαϊκό οικονομικό περιβάλλον, όσο και για την ελληνική αγορά. «Το 2024 ήταν μία κακή χρονιά και δεν θεωρώ ότι το 2025 θα είναι καλύτερη» επισημαίνει πηγή της αγοράς μιλώντας προς τον ΟΤ.
Πηγές από το πολυεθνικό τμήμα της ελληνικής αγοράς δεν είναι καθόλου αισιόδοξες. Και τούτο διότι εισπράττουν από τις ηγεσίες των μητρικών τους ομίλων ένα ισχυρό κλίμα αβεβαιότητας, γεγονός που οφείλεται στην κακή κατάσταση της ευρωπαϊκής οικονομίας – προεξοφλείται η είσοδος της Γερμανίας στην ύφεση – και στις συνέπειες που θα έχει η άνοδος του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών.
Δασμοί: Πώς η πολιτική Τραμπ θα επηρεάσει την Ευρώπη – Η συζήτηση Χατζημηνά με την Gillian Tett (FT)
Η «άμυνα» στην οικονομική πολιτική Τραμπ
Είναι διάχυτη η αίσθηση πως ο νέος Αμερικανός πρόεδρος πρόκειται να εφαρμόσει στην οικονομική του πολιτική όσα έχει ανακοινώσει προεκλογικά. Κι ιδιαίτερα στο θέμα των δασμών ευρωπαϊκών προιόντων. Από την άλλη πλευρά οι μάνατζερς τόσο των πολυεθνικών ομίλων της ελληνικής αγοράς, όσο και οι έλληνες επιχειρηματίες, είναι εξαιρετικά συγκρατημένοι.
Και τούτο για τρεις λόγους:
Πρώτον, έπεσαν τελείως έξω στις προβλέψεις που είχαν διατυπώσει στα τέλη του 2023 για την ανάπτυξη των πωλήσεων τους το 2024 – όπως καταγράφονταν στα budget του 2024.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι προβλέψεις τους ήταν εξαιρετικά αισιόδοξες – σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν ως και το 7% ή και 8%!. Μέχρι και τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους έλπιζαν ότι οι πωλήσεις της νέας χρονιάς – του 2024 – θα κινηθούν πλησίον αυτών. Από τον Φεβρουάριο όμως και μετά τα πράγματα άλλαξαν και «προσγειώθηκαν» στην οδυνηρή ελληνική πραγματικότητα.
Τα νοικοκυριά κόβουν δαπάνες
Οι ταλαιπωρημένοι οικογενειακοί προϋπολογισμοί λόγω της ακρίβειας και οι επιβληθείσες ρυθμίσεις από τον Μάρτιο, δεν άφησαν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας. Ετσι από τον Απρίλιο αναπροσάρμοσαν τις εκτιμήσεις τους και προχώρησαν και στις αντίστοιχες περικοπές δαπανών. Διότι πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων πχ 7% έχει και αντίστοιχη αύξηση δαπανών. Κι είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η αύξηση του όγκου πωλήσεων της ελληνικής αγορά τουλάχιστον στο 9μηνο ήταν μόλις περίπου 1% – κι η αξία των πωλήσεων δεν υπερβαίνει τα όρια του πληθωρισμού.
Δεύτερον, η αύξηση του κόστους ζωής – δεν προβλέπεται η αποκλιμάκωση του – δηλαδή η ακρίβεια στην γενικότερη έννοια της παραμένει ισχυρός ανασταλτικός παράγοντας στην ανάπτυξη της αγοράς. Παράλληλα πολλές ελληνικές βιομηχανίες εξαρτούν πλέον ένα σημαντικό τμήμα των πωλήσεων τους από την ευρωπαϊκή αγορά, μέσω των εξαγωγών τους.
Μέτρα όπως σε περιόδους ύφεσης
Οι διοικήσεις τους είναι εξαιρετικά ανήσυχες για το 2025. Μάλιστα ορισμένες πηγές υποστηρίζουν ότι οι επικεφαλής των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων λαμβάνουν μέτρα συγκράτησης των δαπανών τους ως να λειτουργούν σε περίοδο ύφεσης!
Και τρίτον, ο παράγοντας της ενέργειας. Πρόκειται για ισχυρό αστάθμητο κοστολογικό στοιχείο. Είναι από τα πιο δύσκολα προβλέψιμα μεγέθη στη διαμόρφωση των ετήσιων budget.
Ετσι, λοιπόν, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, τα budget του 2025 που έχουν συνταχθεί ήδη ή βρίσκονται υπό σύνταξη, προβλέπουν στασιμότητα – «ίσα βάρκα – ίσα νερά». Οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη των πωλήσεων δεν υπερβαίνουν τα όρια του προβλεπόμενου πληθωρισμού – περί το 2%!.
Προετοιμάζονται για δύσκολη χρονιά
Κι όλοι προετοιμάζονται για μία δύσκολη χρονιά. Στον τομέα μάλιστα των προιόντων ευρείας κατανάλωσης λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη ο παράγοντας της ακρίβειας. Αναφορικά πάντως με την τελευταία κυβερνητική προσπάθεια της μείωσης των τιμών, που βρίσκεται σε εξέλιξη, πηγές της αγοράς έλεγαν ότι οι προμηθευτικές εταιρείες μαζί με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν «μαζέψει» τα κονδύλια που είχαν για τις προσφορές και τα έχουν ρίξει επί των τιμών.
Η δέσμευση όλων είναι οι μειώσεις να είναι διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών. Αν μάλιστα δεν συμπεριληφθεί και ο Ιανουάριος, τότε είναι βέβαιο ότι η αγορά ξεκινήσει τη νέα χρονιά με ισχυρό αρνητικό πρόσημο.
Latest News
«Συναγερμός» στις τράπεζες για τα επιτόκια – Τρέχουν να μαζέψουν κόστη
Ποια στρατηγική ακολουθούν οι τράπεζες ενόψει μείωσης των επιτοκίων από την ΕΚΤ – Τι δείχνουν τα στοιχεία εννεαμήνου
ΔΕΗ: Πρόσω ολοταχώς για EBITDA 2 δισ. το 2025 – Τι σηματοδοτεί ο διπλασιασμός των επενδύσεων
Η ΔΕΗ σύμφωνα με τον πρόεδρο και CEO Γιώργο Στάσση θα κλείσει το 2024 με EBITDA 1,8 δισ. ευρώ – Ο νέος πήχης για την τριετία 2025 -2027
Όλα τα λεφτά στην Black Friday - Μέχρι τότε η αγορά μπαίνει στον... πάγο
Τι έχει διαπιστώσει η αγορά για το διάστημα προ Black Friday - Οι στόχοι του εμπορικού κόσμου - Τι λέει ο Σταύρος Καφούνης του ΕΣΑ στον ΟΤ
Πόσα κερδίζει το σύστημα e-food στην Ελλάδα – Οι χιλιάδες αιτήσεις από διανομείς
Άλμα εσόδων για τη Go Delivery στα 59,54 εκατ. – Σχεδόν 26 εκατ. ο τζίρος της DMart Greece - Στα 163,8 εκατ. οι πωλήσεις της e-food
Ελληνικά φάρμακα στη Μέση Ανατολή - Η Elpen ιδρύει θυγατρική στo Ντουμπάι
Η ELPEN, διευρύνει τη δραστηριότητά της στο εξωτερικό σε μια από τις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές υγειονομικής περίθαλψης
Cenergy: Νέα γραμμή παραγωγής στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Η επένδυση της Σωληνουργεία Κορίνθου αυξάνει την ευελιξία στον σχεδιασμό και μειώνει τους χρόνους παράδοσης για σωλήνες χάλυβα υψηλής ποιότητας
ΔΕΗ: Έκρηξη στα 1,35 δισ. τα EBITDA και εκτόξευση επενδύσεων στα 1,6 δισ. το εννεάμηνο 2024
«Επιβεβαιώσουμε τον στόχο για EBITDA €1,8 δισ και καθαρά κέρδη €0,35 δισ για το 2024», δήλωσε ο CEO της ΔΕΗ, Γεώργιος Στάσσης
Η Revoil συμμετείχε στο ΑTHEX Small Cap Conference 2024
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης τα στελέχη της Revoil είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν πολλές συναντήσεις
Lamda: Αύξηση 155% στα EBITDA – 1 δισ. οι εισπράξεις από πωλήσεις ακινήτων στο Ελληνικό
Νέο ιστορικό ρεκόρ κερδών EBITDA για τη Lamda στα τέσσερα Εμπορικά Κέντρα σε λειτουργία, αυξημένα 7% έναντι του 2023
Attica Bank: Στο 18,34% το μερίδιο της Thrivest μετά την ΑΜΚ
Το αντίστοιχο ποσοστό που κατείχε η Thrivest πριν την ολοκλήρωση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ανερχόταν σε 8,71%