
Κατήφεια και ανησυχία επικρατεί στην επιχειρηματική κοινότητα – ελληνικής και πολυεθνικής ιδιοκτησίας – η οποία προβληματίζεται τόσο για το ευρύτερο ευρωπαϊκό οικονομικό περιβάλλον, όσο και για την ελληνική αγορά. «Το 2024 ήταν μία κακή χρονιά και δεν θεωρώ ότι το 2025 θα είναι καλύτερη» επισημαίνει πηγή της αγοράς μιλώντας προς τον ΟΤ.
Πηγές από το πολυεθνικό τμήμα της ελληνικής αγοράς δεν είναι καθόλου αισιόδοξες. Και τούτο διότι εισπράττουν από τις ηγεσίες των μητρικών τους ομίλων ένα ισχυρό κλίμα αβεβαιότητας, γεγονός που οφείλεται στην κακή κατάσταση της ευρωπαϊκής οικονομίας – προεξοφλείται η είσοδος της Γερμανίας στην ύφεση – και στις συνέπειες που θα έχει η άνοδος του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών.
Δασμοί: Πώς η πολιτική Τραμπ θα επηρεάσει την Ευρώπη – Η συζήτηση Χατζημηνά με την Gillian Tett (FT)
Η «άμυνα» στην οικονομική πολιτική Τραμπ
Είναι διάχυτη η αίσθηση πως ο νέος Αμερικανός πρόεδρος πρόκειται να εφαρμόσει στην οικονομική του πολιτική όσα έχει ανακοινώσει προεκλογικά. Κι ιδιαίτερα στο θέμα των δασμών ευρωπαϊκών προιόντων. Από την άλλη πλευρά οι μάνατζερς τόσο των πολυεθνικών ομίλων της ελληνικής αγοράς, όσο και οι έλληνες επιχειρηματίες, είναι εξαιρετικά συγκρατημένοι.
Και τούτο για τρεις λόγους:
Πρώτον, έπεσαν τελείως έξω στις προβλέψεις που είχαν διατυπώσει στα τέλη του 2023 για την ανάπτυξη των πωλήσεων τους το 2024 – όπως καταγράφονταν στα budget του 2024.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι προβλέψεις τους ήταν εξαιρετικά αισιόδοξες – σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν ως και το 7% ή και 8%!. Μέχρι και τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους έλπιζαν ότι οι πωλήσεις της νέας χρονιάς – του 2024 – θα κινηθούν πλησίον αυτών. Από τον Φεβρουάριο όμως και μετά τα πράγματα άλλαξαν και «προσγειώθηκαν» στην οδυνηρή ελληνική πραγματικότητα.
Τα νοικοκυριά κόβουν δαπάνες
Οι ταλαιπωρημένοι οικογενειακοί προϋπολογισμοί λόγω της ακρίβειας και οι επιβληθείσες ρυθμίσεις από τον Μάρτιο, δεν άφησαν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας. Ετσι από τον Απρίλιο αναπροσάρμοσαν τις εκτιμήσεις τους και προχώρησαν και στις αντίστοιχες περικοπές δαπανών. Διότι πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων πχ 7% έχει και αντίστοιχη αύξηση δαπανών. Κι είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η αύξηση του όγκου πωλήσεων της ελληνικής αγορά τουλάχιστον στο 9μηνο ήταν μόλις περίπου 1% – κι η αξία των πωλήσεων δεν υπερβαίνει τα όρια του πληθωρισμού.
Δεύτερον, η αύξηση του κόστους ζωής – δεν προβλέπεται η αποκλιμάκωση του – δηλαδή η ακρίβεια στην γενικότερη έννοια της παραμένει ισχυρός ανασταλτικός παράγοντας στην ανάπτυξη της αγοράς. Παράλληλα πολλές ελληνικές βιομηχανίες εξαρτούν πλέον ένα σημαντικό τμήμα των πωλήσεων τους από την ευρωπαϊκή αγορά, μέσω των εξαγωγών τους.
Μέτρα όπως σε περιόδους ύφεσης
Οι διοικήσεις τους είναι εξαιρετικά ανήσυχες για το 2025. Μάλιστα ορισμένες πηγές υποστηρίζουν ότι οι επικεφαλής των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων λαμβάνουν μέτρα συγκράτησης των δαπανών τους ως να λειτουργούν σε περίοδο ύφεσης!
Και τρίτον, ο παράγοντας της ενέργειας. Πρόκειται για ισχυρό αστάθμητο κοστολογικό στοιχείο. Είναι από τα πιο δύσκολα προβλέψιμα μεγέθη στη διαμόρφωση των ετήσιων budget.
Ετσι, λοιπόν, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, τα budget του 2025 που έχουν συνταχθεί ήδη ή βρίσκονται υπό σύνταξη, προβλέπουν στασιμότητα – «ίσα βάρκα – ίσα νερά». Οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη των πωλήσεων δεν υπερβαίνουν τα όρια του προβλεπόμενου πληθωρισμού – περί το 2%!.
Προετοιμάζονται για δύσκολη χρονιά
Κι όλοι προετοιμάζονται για μία δύσκολη χρονιά. Στον τομέα μάλιστα των προιόντων ευρείας κατανάλωσης λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη ο παράγοντας της ακρίβειας. Αναφορικά πάντως με την τελευταία κυβερνητική προσπάθεια της μείωσης των τιμών, που βρίσκεται σε εξέλιξη, πηγές της αγοράς έλεγαν ότι οι προμηθευτικές εταιρείες μαζί με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν «μαζέψει» τα κονδύλια που είχαν για τις προσφορές και τα έχουν ρίξει επί των τιμών.
Η δέσμευση όλων είναι οι μειώσεις να είναι διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών. Αν μάλιστα δεν συμπεριληφθεί και ο Ιανουάριος, τότε είναι βέβαιο ότι η αγορά ξεκινήσει τη νέα χρονιά με ισχυρό αρνητικό πρόσημο.


Latest News

ΤΜΕΔΕ: Νέα δεδομένα για τις εξειδικευμένες ανταποδοτικές ασφαλιστικές καλύψεις
«Ενισχύουμε τις ανταποδοτικές καλύψεις των μελών, με ένα και μόνο στόχο, να είμαστε δίπλα τους οποτεδήποτε το χρειαστούν», τονίζει ο Πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η UBS - Βλέπει περιθώριο ανόδου έως 30%
Παραμένει θετική για τις ελληνικές τράπεζες η UBS, με αξιολογήσεις αγοράς και στις τέσσερις συστημικές - Πού «συνωστίστηκαν» οι επενδυτές

ΕΤΕπ: Δάνειο 95 εκατ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συγχρηματοδοτεί με δάνειο ύψους €95 εκατ. την κατασκευή και λειτουργία φοιτητικών εστιών και νέων ακαδημαϊκών εγκαταστάσεων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

Mega deal στον τουρισμό - Η Sani/Ikos εξαγοράζει 3 ξενοδοχεία της Goldman για 400 εκατ.
Η Sani/Ikos είχε είχε αποκτήσει πριν μερικά χρόνια η Goldman Sacs από τον ξενοδοχειακό όμιλο Γρηγοριάδη

Intralot: Επέκταση για την αποπληρωμή ομολογιακού 100 εκατ.
Τι ανακοίνωση η εισηγμένη εταιρεία

Το comeback της ΑΒ Βασιλόπουλος: Η εξαγορά στη Μήλο και η επέκταση στη Β. Ελλάδα
Αποδίδει το πλάνο λειτουργικού μετασχηματισμού της ΑΒ Βασιλόπουλος – Οι τρεις κινήσεις απέναντι στον ανταγωνισμό - Πού ανοίγουν νέα καταστήματα

Σε διπλάσια παραγωγή στοχεύουν τα Θερμοκήπια Ξάνθης - Οι νέες εγκαταστάσεις και η συνεργασία με ΑΒ
Τι ανέφερε ο επικεφαλής της Θερμοκήπια Ξάνθης σε δημοσιογράφους - Τα σχέδια για την παραγωγή και το χαρτοφυλάκιο προϊόντων

Ο Δ. Κουτσολιούτσος στρέφεται κατά στελεχών της Folli Follie – Τι υποστηρίζει
Ο Δ. Κουτσολιούτσος συντηρεί τη διαμάχη με την παρούσα διοίκηση – Πώς αντιδρά η πλευρά Σάμιου – Το κρίσιμο ορόσημο της 9ης Απριλίου

Γκάζι από Vivartia στο street food - Έπεσαν οι υπογραφές για το 60% της Jackaroo
Μετά την πώληση της Μπάρμπα Στάθης η Vivartia εξαγοράζει το 60% της Jackaroo – Πού στοχεύει με τα ελληνικά… KFC

Γ. Μασούτης στον ΟΤ: «Η εξαγορά της Κρητικός θα ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2026»
Τι αναφέρει ο Γιάννης Μασούτης στον ΟΤ για τη συμφωνία με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός