Μετά το θετικό πρόσημο του πρώτου εξαμήνου για τα σούπερ μάρκετ, αυξημένος κατά 3,8% εμφανίζεται ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και το εννεάμηνο του 2024, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα της NielsenIQ όπου αποτυπώνονται τα στοιχεία έως 29 Σεπτεμβρίου 2024.
Η αύξηση που έχει καταγραφεί, οδηγείται το τρέχον έτος από τους πωλούμενους όγκους και όχι τις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023.
Καλύτερα φθηνό φαγητό παρά φθηνό smartphone – Οι δύο όψεις της κατανάλωσης
Τι συμβαίνει με τα τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ
Σε επίπεδο κατηγοριών, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+4,5%) όσο και τα τυποποιημένα (+4,3%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +1,8%.
Την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση των πωλήσεών τους σε αξία, στο -1,0%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής στο σύνολό τους αναπτύσσονται κατά 2,4%.
Και στις δύο μεγάλες αυτές κατηγορίες του μη τρόφιμου παρουσιάζονται αποπληθωριστικές τάσεις, ενώ στον αντίποδα, τα τρόφιμα και ποτά είναι αυτά, στα οποία φαίνεται αυξημένη η μέση πωλούμενη τιμή, σε σχέση με το 2023.
Η παγκόσμια τάση
Αυτό που διαφαίνεται από τη συστηματική μελέτη των στοιχείων της αγοράς είναι ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση, όπου η κατανάλωση είναι αυτή που οδηγεί την αύξηση του τζίρου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν σταθερά να αποκλιμακώνονται.
Σύμφωνα μάλιστα και με τα αποτελέσματα της παγκόσμιας έρευνας Consumer Outlook της NielsenIQ, οι καταναλωτές φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν πως υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα, σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Παρ’ όλα αυτά παραμένουν ακόμη διστακτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους, ενώ η άνοδος στις τιμές των τροφίμων παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία για τους καταναλωτές, σε όλες τις ηπείρους.
Κερδίζει κι άλλο η ιδιωτική ετικέτα
Αυτή η διστακτικότητα, σε συνδυασμό με την μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, έχει, μεταξύ άλλων, συμβάλει στο γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να καταλαμβάνουν το ¼ του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού (YTD μερίδιο αγοράς: 24,7%).
Μάλιστα, οι όγκοι για τα Private Label αυξάνονται με περισσότερο γοργούς ρυθμούς σε σχέση με το σύνολο των FMCGs (+5,7% vs. +3,6%), πιθανότατα λόγω της αρνητικής τάσης, που εμφανίζει η μέση τιμής πώλησής τους, στο -1,1%.
Οι πρωτοβουλίες Θεοδωρικάκου
Όλα τα παραπάνω έρχονται τη στιγμή που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι πρωτοβουλίες του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου για τη μείωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
«Την προσπάθεια για να αποκλιμακωθούν οι τιμές δεν πρόκειται να τη σταματήσουμε ποτέ, μας ενδιαφέρουν τα νοικοκυριά που τα φέρνουν δύσκολα βόλτα και φυσικά η μεσαία τάξη». ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό σχολιάζοντας τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση.
Η στρατηγική που ακολουθεί η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι ιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών.
«Το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1% -έχουμε τον μισό πληθωρισμό διατροφής από την ΕΕ- και ειδικότερα στα σούπερ μάρκετ έχουμε αρνητικό πληθωρισμό μεταξύ 1% και 2%», σημείωσε.
Πρόσθεσε, ακόμη, πως «αυτό που βιώσαμε όλοι τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας της πανδημίας και των δύο πολέμων που δυστυχώς συνεχίζονται, το τελευταίο εξάμηνο έχει φρενάρει και κινείται σε μία περιοχή πέριξ του μηδενός».
Ελεγχοι και πρόστιμα
Ο κ. Θεοδωρικάκος αναφέρθηκε στον εξαπλασιασμό των προστίμων αλλά και την επέκταση του μέτρου περιορισμού του περιθωρίου κέρδους και σε χρονικό διάστημα εντός του 2025 και εξήγησε πως «η στρατηγική που ακολουθούμε είναι πιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών.
Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε ότι συζητά με τους εκπροσώπους της αγοράς την επέκταση του μέτρου μείωσης των τιμών και ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των παραπλανητικών εκπτώσεων.
Ταυτόχρονα επέμεινε στα μέτρα ενίσχυσης των ελεγκτικών μηχανισμών και στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη να ενεργοποιηθούν οι μηχανισμοί των περιφερειών. «Πρέπει να ξεφύγουν από τη λογική ότι επειδή είναι ντόπιοι δεν θα ελεγχθούν, όλοι θα πρέπει να σκεφτούν το κοινό καλό» είπε χαρακτηριστικά.
Η λίστα με τις μειωμένες τιμές
Στο μεταξύ, δόθηκε στη δημοσιότητα νωρίς την Τετάρτη η ανανεωμένη λίστα με τα προϊόντα με μειωμένη τιμή στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ο αριθμός τους ανέρχεται πλέον σε 523 με μειώσεις τιμών από 5% μέχρι 24% . Ο στόχος της πρωτοβουλίας ήταν αρχικά η λίστα να φτάσει τα 600 προϊόντα, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν στην πορεία ότι ο αριθμός των κωδικών θα ξεπεράσει σύντομα τον στόχο των 600 προϊόντων.
Latest News
Επενδύσεις και EBITDA υψηλής τάσης από τη ΔΕΗ - Το σχέδιο Στάσση για την τριετία 2025 - 2027
Ο CEO Γιώργος Στάσσης παρουσιάζει το 3ετές στρατηγικό σχέδιο της ΔΕΗ για 2025-2027 με επενδύσεις 10,1 δισ. και EBITDA 2,7 δισ.
Η AEGEAN επενδύει στα «άκρα» της σεζόν για την ανάπτυξη του τουρισμού
Oχι μόνο ανταποκριθήκαμε στις προκλήσεις της πανδημίας, αλλά αντεπεξήλθαμε και βγήκαμε περισσότερο ενισχυμένοι, τόνισε ο αναπληρωτής CEO της AEGEAN, Μιχάλης Κουβελιώτης
ΒοfA: Όλο και πιο ελκυστικές οι ελληνικές τράπεζες, φθηνές οι αποτιμήσεις
Όλο και πιο ελκυστικές γίνονται οι ελληνικές τράπεζες με φθηνές οι αποτιμήσεις - Η ανάλυση της Bank of America
Αύξηση πωλήσεων 60% για το SHOPFLIX- Διπλασιάστηκε το μερίδιο στην αγορά
Καταλυτικός ο ρόλος της νέας πλατφόρμας SHOPFLIX για τη βελτίωση των μεγεθών του marketplace - Οι νέοι στόχοι και οι κατηγορίες προϊόντων που θα προστεθούν
Ξεκινά ο διαγωνισμός Innovation Challenge από το Elevate Greece και την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα- HDB
Η έναρξη του 4ου Innovation Challenge ανακοινώθηκε σε ειδική εκδήλωση παρουσία πλήθους εκπροσώπων του επιχειρηματικού κόσμου στο Κέντρο Επιχειρηματικότητας «Κωνσταντίνος Μίχαλος» του ΕΒΕΑ
ΑΧΙΑ για ΔΕΗ: Ισχυρά τα αποτελέσματα 9μηνου, ανθεκτικό το business plan
Η ΑΧΙΑ κρίνει ικανοποιητικές τις επιδόσεις της ΔΕΗ, παρά την αστάθεια των αγορών
Στα 445,2 εκατ. τα προσαρμοσμένα κέρδη στο εννεάμηνο για τον ΟΤΕ
Οι συνδρομητές τηλεόρασης για τον όμιλο ΟΤΕ αυξήθηκαν κατά 24 χιλιάδες, με τον συνολικό αριθμό να φτάνει τους 710 χιλιάδες - Το μήνυμα Νεμπή
«Συναγερμός» στις τράπεζες για τα επιτόκια – Τρέχουν να μαζέψουν κόστη
Ποια στρατηγική ακολουθούν οι τράπεζες ενόψει μείωσης των επιτοκίων από την ΕΚΤ – Τι δείχνουν τα στοιχεία εννεαμήνου
ΔΕΗ: Πρόσω ολοταχώς για EBITDA 2 δισ. το 2025 – Τι σηματοδοτεί ο διπλασιασμός των επενδύσεων
Η ΔΕΗ σύμφωνα με τον πρόεδρο και CEO Γιώργο Στάσση θα κλείσει το 2024 με EBITDA 1,8 δισ. ευρώ – Ο νέος πήχης για την τριετία 2025 -2027
Αναταράξεις ενόψει… - Πώς θωρακίζονται οι επιχειρήσεις για την επιστροφή Τραμπ
Προβληματισμός και ανησυχία στις επιχειρήσεις – Τι μέτρα λαμβάνουν, πώς αλλάζουν τα business plan