![Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τζίρου 3,8% στο εννεάμηνο – Η ανατροπή στους όγκους πωλήσεων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/super-market.jpg)
Μετά το θετικό πρόσημο του πρώτου εξαμήνου για τα σούπερ μάρκετ, αυξημένος κατά 3,8% εμφανίζεται ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και το εννεάμηνο του 2024, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα της NielsenIQ όπου αποτυπώνονται τα στοιχεία έως 29 Σεπτεμβρίου 2024.
Η αύξηση που έχει καταγραφεί, οδηγείται το τρέχον έτος από τους πωλούμενους όγκους και όχι τις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023.
Καλύτερα φθηνό φαγητό παρά φθηνό smartphone – Οι δύο όψεις της κατανάλωσης
Τι συμβαίνει με τα τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ
Σε επίπεδο κατηγοριών, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+4,5%) όσο και τα τυποποιημένα (+4,3%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +1,8%.
Την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση των πωλήσεών τους σε αξία, στο -1,0%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής στο σύνολό τους αναπτύσσονται κατά 2,4%.
Και στις δύο μεγάλες αυτές κατηγορίες του μη τρόφιμου παρουσιάζονται αποπληθωριστικές τάσεις, ενώ στον αντίποδα, τα τρόφιμα και ποτά είναι αυτά, στα οποία φαίνεται αυξημένη η μέση πωλούμενη τιμή, σε σχέση με το 2023.

Η παγκόσμια τάση
Αυτό που διαφαίνεται από τη συστηματική μελέτη των στοιχείων της αγοράς είναι ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση, όπου η κατανάλωση είναι αυτή που οδηγεί την αύξηση του τζίρου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν σταθερά να αποκλιμακώνονται.
Σύμφωνα μάλιστα και με τα αποτελέσματα της παγκόσμιας έρευνας Consumer Outlook της NielsenIQ, οι καταναλωτές φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν πως υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα, σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Παρ’ όλα αυτά παραμένουν ακόμη διστακτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους, ενώ η άνοδος στις τιμές των τροφίμων παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία για τους καταναλωτές, σε όλες τις ηπείρους.
Κερδίζει κι άλλο η ιδιωτική ετικέτα
Αυτή η διστακτικότητα, σε συνδυασμό με την μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, έχει, μεταξύ άλλων, συμβάλει στο γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να καταλαμβάνουν το ¼ του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού (YTD μερίδιο αγοράς: 24,7%).
Μάλιστα, οι όγκοι για τα Private Label αυξάνονται με περισσότερο γοργούς ρυθμούς σε σχέση με το σύνολο των FMCGs (+5,7% vs. +3,6%), πιθανότατα λόγω της αρνητικής τάσης, που εμφανίζει η μέση τιμής πώλησής τους, στο -1,1%.
Οι πρωτοβουλίες Θεοδωρικάκου
Όλα τα παραπάνω έρχονται τη στιγμή που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι πρωτοβουλίες του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου για τη μείωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
«Την προσπάθεια για να αποκλιμακωθούν οι τιμές δεν πρόκειται να τη σταματήσουμε ποτέ, μας ενδιαφέρουν τα νοικοκυριά που τα φέρνουν δύσκολα βόλτα και φυσικά η μεσαία τάξη». ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό σχολιάζοντας τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση.
Η στρατηγική που ακολουθεί η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι ιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών.
«Το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1% -έχουμε τον μισό πληθωρισμό διατροφής από την ΕΕ- και ειδικότερα στα σούπερ μάρκετ έχουμε αρνητικό πληθωρισμό μεταξύ 1% και 2%», σημείωσε.
Πρόσθεσε, ακόμη, πως «αυτό που βιώσαμε όλοι τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας της πανδημίας και των δύο πολέμων που δυστυχώς συνεχίζονται, το τελευταίο εξάμηνο έχει φρενάρει και κινείται σε μία περιοχή πέριξ του μηδενός».
Ελεγχοι και πρόστιμα
Ο κ. Θεοδωρικάκος αναφέρθηκε στον εξαπλασιασμό των προστίμων αλλά και την επέκταση του μέτρου περιορισμού του περιθωρίου κέρδους και σε χρονικό διάστημα εντός του 2025 και εξήγησε πως «η στρατηγική που ακολουθούμε είναι πιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών.
Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε ότι συζητά με τους εκπροσώπους της αγοράς την επέκταση του μέτρου μείωσης των τιμών και ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των παραπλανητικών εκπτώσεων.
Ταυτόχρονα επέμεινε στα μέτρα ενίσχυσης των ελεγκτικών μηχανισμών και στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη να ενεργοποιηθούν οι μηχανισμοί των περιφερειών. «Πρέπει να ξεφύγουν από τη λογική ότι επειδή είναι ντόπιοι δεν θα ελεγχθούν, όλοι θα πρέπει να σκεφτούν το κοινό καλό» είπε χαρακτηριστικά.
Η λίστα με τις μειωμένες τιμές
Στο μεταξύ, δόθηκε στη δημοσιότητα νωρίς την Τετάρτη η ανανεωμένη λίστα με τα προϊόντα με μειωμένη τιμή στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ο αριθμός τους ανέρχεται πλέον σε 523 με μειώσεις τιμών από 5% μέχρι 24% . Ο στόχος της πρωτοβουλίας ήταν αρχικά η λίστα να φτάσει τα 600 προϊόντα, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν στην πορεία ότι ο αριθμός των κωδικών θα ξεπεράσει σύντομα τον στόχο των 600 προϊόντων.


Latest News

«Καταιγίδα» εξαγορών στις ιταλικές τράπεζες - Οι μνηστήρες και οι στόχοι
Έντονη κινητικότητα στον χρηματοπιστωτικό κλάδο στην Ιταλία - Τι πρέπει να προσέξουν οι επενδυτές τις επόμενες μέρες

Γιατί η Pepco ψάχνει αγοραστή για τα Poundland - Στροφή σε Κεντρική Ευρώπη
Ο πολωνικός όμιλος βλέπει περιθώρια για άλλα 1.800 καταστήματα Pepco στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη - Η περίπτωση της Ελλάδας

Viohalco: Έκρηξη πωλήσεων στα 6,6 δισ. και λειτουργικής κερδοφορίας στα 604 εκατ. ευρώ
Η διοίκηση της Viohalco ανακοίνωσε τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα για το 2024 και προτείνει μέρισμα στα 0,16 ευρώ ανά μετοχή

Στο 30% η διανομή μερίσματος της Optima Bank από τα κέρδη του 2024
Τι τόνισε ο CEO της τράπεζας Δημήτρης Κυπαρίσσης, μιλώντας σε αναλυτές, στο πλαίσιο της παρουσίασης των οικονομικών της μεγεθών

Περιθώριο ανόδου 28% «βλέπει» για την Cenergy Holdings η ΑΧΙΑ
Κατά την ΑΧΙΑ, η δημιουργία ταμειακών ροών ήταν ισχυρή, εν μέρει υποβοηθούμενη από μια εφάπαξ μείωση του κεφαλαίου κίνησης

Holcim: Επιδόσεις ρεκόρ για το 2024 – Οι στόχοι για το 2025
Η εισαγωγή των δραστηριοτήτων της Holcim στη Β. Αμερική στο χρηματιστήριο αναμένεται να πραγματοποιηθεί το πρώτο μισό του 2025

Θεοδωρόπουλος (ΣΕΒ): Πώς πρέπει να «βλέπουμε» τις εξαγωγές
Η εμπειρία του προέδρου του ΣΕΒ κατά τη διάρκεια του ψηφιακού εργαστηρίου, με θέμα «Εμπόδια Εισόδου σε Νέες Αγορές: η περίπτωση του κλάδου των Τροφίμων»

Το «όπλο» των σούπερ μάρκετ για να τονώσουν την κερδοφορία τους
Η νέα στρατηγική των σούπερ μάρκετ με την ιδιωτική ετικέτα - Πώς από ανάχωμα εξελίχθηκε σε βασικό μοχλό της εμπορικής πολιτικής

Βελτιωμένες δυνατότητες της τεχνολογίας WiBAS G5 παρουσίασε η Intracom Telecom
Μεταξύ των βελτιωμένων δυνατοτήτων που παρουσίασε η Intracom Telecom είναι τα 2 Gbps Ταχύτητα Λήψης ανά Συνδρομητή

Nέος Γενικός Διευθυντής στις αγορές Consumer & Craftsmen της Henkel
Αναλαμβάνει καθήκοντα νέου Γενικού Διευθυντή του business unit Consumer & Craftsmen του τμήματος Henkel Adhesive Technologies σε Ιταλία και Ελλάδα